foto: Yuri Arcurs / Alamy / Profimedia
În urma ordonanței-trenuleț care a fost aprobată de Guvernul Ciolacu 2 pe 30 decembrie 2024 și a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2025, salariile angajaților din IT vor fi afectate de noile prevederi fiscale, prin eliminarea scutirilor și facilităților acordate anterior angajaților din acest sector.
Pierderile din salariul net al fiecărui angajat din IT se vor încadra între 650 și 1125 de lei, pentru cei care au un salariu brut de 10.000 de lei. Pierderea este mai mare (1125 lei), pentru angajații care nu plăteau până la 31 decembrie 2024 contribuția la Pilonul 2 de pensii, care acum devine obligatorie.
Potrivit ordonanței-trenuleț a Guvernului Ciolacu, angajații din domeniul IT nu vor mai beneficia de scutirea parțială pentru plata impozitului pe venit de 10%, care se aplica pentru primii 10.000 de lei brut din salariul lunar și nici nu vor mai putea alege să nu contribuie la Pilonul 2 de Pensii.
Prin urmare, salariile nete ale IT-iștilor ar urma să scadă cu 650 lei pentru cei care beneficiau până acum de scutirea de impozit pe venit, dar pierderea netă poate să depășească 1100 de lei, pentru cei care nu contribuiau nici la Pilonul 2 de pensii, facilitate care a dispărut și ea prin noua decizie a Guvernului.
Impozitul pe venit se calculează în următorul mod: Din salariul brut se scad prima dată contribuțiile obligatorii CAS (25% este Contribuția la Asigurările Sociale – șomaj și pensie, inclusiv Pilonul 2) si CASS (10% este Contribuția la Asigurările Sociale de Sănătate).
După ce tăiem aceste contribuții (25% + 10%), obținem salariul brut impozabil, la care se aplică impozitul pe venit de 10% din salariul brut impozabil.
IT-iștii pierd lunar minimum 650 de lei, dar gaura poate fi și de 1125 de lei
Exemplu concret: la un salariu brut de 10.000 lei statul încasează 2500 lei CAS și 1000 lei CASS. Rămân 6500 de lei, care reprezintă salariul brut impozabil, la care se aplică impozitul de 10% (650 lei) și astfel angajatul cu salariu brut de 10.000 de lei rămâne de la 1 ianuarie 2025 cu un salariu net de 5850 lei.
Înainte de ordonanța-trenuleț a lui Ciolacu, angajatul respectiv încasa 6500 lei net dacă plătea Pilonul 2 de pensii sau 6975 de lei, dacă nu plătea Pilonul 2 de Pensii. Contribuția la Pilonul II, care acum este obligatorie, reprezintă 4,75% din cota de 25% de CAS.
Așadar, pentru un salariu brut de 10.000 de lei, gaura din buzunarul unui angajat din IT variază între 650 de lei net minim și 1125 de lei net, lunar.
***
Date fiind aceste noi prevederi fiscale, este interesant de văzut cum reacționează angajatorii din acest domeniu la noul context financiar.
Care sunt variantele de rezolvare a acestei probleme?
Varianta 1: Vor acoperi firmele gaura, majorând salariile brute ale oamenilor, astfel încât salariile nete să nu se schimbe, așa cum au făcut firmele în noiembrie 2023, la precedentul șoc creat de trupa lui Ciolacu?
Asta ar însemna, pentru firmă, un efort financiar suplimentar lunar de minim 1000 de lei brut pentru fiecare angajat, însă în cazul celor mai mulți angajați efortul suplimentar pe care ar trebui să îl facă acum firma pentru a compensa integral suma netă pierdută prin noul sistem fiscal este de circa 2000 de lei brut.
Varianta 2: Firmele vor explica angajaților că noile reglementări fiscale ale guvernului le micșorează salariul, iar angajatorii nu se află într-un context de piață bun în care să poată acoperi pierderile.
În numeroase cazuri, firmele nu se vor putea folosi de aceste argumente, deoarece negocierile cu angajații au fost făcute pe salarii nete, astfel că angajații se așteaptă să primească aceiași bani în cont, având pretenția ca firma să își asume pierderile cauzate de noul sistem de impozitare.
Dacă ținem cont și de faptul că aceste negocieri au fost făcute în euro, nu în lei, iar cursul euro-leu ar putea să explodeze anul acesta, firmele și angajații vor avea și mai multe bătăi de cap.
În cazul în care alegerile prezidențiale din această primăvară vor aduce la Cotroceni un candidat considerat ”extremist”, este foarte posibil ca BNR să nu mai poată ține euro la pragul de 5 lei și devalorizarea leului să aducă noi tensiuni între angajați și angajatori.
Varianta 3: Firmele vor începe, vor relua sau vor extinde modalitățile de colaborare ”gri”, în care o parte din salariu se dă prin Contract Individual de Muncă, iar restul prin contracte de tip B2B (angajatul având un SRL sau un PFA).
Sau, de ce nu, așa cum se întâmplă în alte sectoare, angajații ar putea fi plătiți, parțial, cu bani în plic, scoși din conturile firmei de către acționari, prin plata de dividende, care au un regim de impozitare ceva mai accesibil.
Ce vor face acum firmele din IT-ul românesc?
Am discutat cu mai mulți CEO din sectorul IT și mi-au spus că urmează să analizeze situația abia după 13 ianuarie, când vor putea dezbate și decide cu întreaga echipă de management.
Plecați în vacanță înainte de Crăciun când impozitele arătau într-un fel, managerii se trezesc în prima zi de lucru că au de rezolvat o problemă complexă de ordin financiar, apărută practic peste noapte, și nu au la îndemână rezerve bugetare care să le permită să acopere sumele destul de mari implicate de noul sistem de taxare.
”Doru, am luni o sedinta interna pe tema asta, inca nu e 100% sigur ce facem. Insa pot sa zic “futu-le mama lor!”. Nu e admisibil sa iei asa decizii in 30 decembrie, cu aplicabilitate din 1 ianuarie. Am avut negocieri salariale foarte grele in noiembrie, am incercat sa fim fair si fata de oameni, dar nici sa nu periclitam viitorul firmei. Si acuma ne trezim ca unii oameni vor castiga mai putin decat inainte de mariri si sigur trebuie sa acoperim macar partial. Dar vedem saptamana viitoare mai clar in ce masura ne permitem sa compensam si aceste noi taxe” mi-a scris sâmbătă dimineață pe Whatsapp CEO-ul unei companii de software cu peste 100 de angajați, din Cluj.
Un alt manager de top din IT cu care am discutat spune că va fi extrem de greu pentru firme să mai țină pasul cu ”inovațiile” fiscale ale guvernului Ciolacu:
”În octombrie 2023, când politicienii au modificat prima dată regimul fiscal, am acoperit noi, firma, pierderea salarială cauzată de schimbările fiscale. Acum, cu un impact major mai ales în randul celor aflați la început de carieră și cu o decizie luată foarte netransparent, în ultimele zile ale anului, fără consultări cu mediul de afaceri, va fi greu să facem același lucru”, spune managerul cu care am discutat.
Reprezentanții industriei IT au criticat deja foarte dur decizia Guvernului. Corina Vasile, director executiv al ANIS (Asociația patronală a Industriei de Software din România), a declarat pentru Hotnews că noul sistem de impozitare este ilegal, fiindcă legea impune Guvernului un termen de minim șase luni pentru ca o schimbare fiscală să fie pusă în aplicare.
Unii antreprenori din IT se pregătesc să dea Guvernul în judecată pentru a obține suspendarea noilor taxe, însă șansele de succes sunt foarte mici, fiindcă procesul poate dura câți va ani, iar Justiția, mituită de politicieni cu salarii uriașe și pensii speciale, este favorabilă guvernanților.
Centralizăm și actualizăm zi de zi în acest articol deciziile firmelor IT din România
Eu și colegii mei din echipa Hacking Work am transmis în ultimele zile și continuăm să transmitem în toată această săptămână întrebări către foarte multe companii IT din România, de toate dimensiunile, invitându-le să facă public modul în care se gândesc să reacționeze la această situație.
Am obținut deja câteva răspunsuri, pe care le prezentăm în cele ce urmează, dar vom actualiza acest articol în mod continuu, zi de zi, în următoarele săptămâni, încercând să surprindem o imagine completă a modului în care angajatorii din sectorul IT din România vor decide să abordeze noul context fiscal.
Pentru a adăuga decizia oficială a fiecărei firme în inventarul de mai jos, rugăm reprezentanții oficiali ai companiilor IT din România să ne transmită toate informațiile pe care vor să le facă publice, de pe o adresă de mail oficială și sub semnătura unui oficial relevant al companiei.
Mesajele din partea companiilor vor fi transmise pe adresele de e-mail ioana@hackingwork.ro și tibi@hackingwork.ro, iar colegii mei le vor adăuga în timp real la acest articol, pe măsură ce confirmăm identitatea și legitimitatea expeditorilor.
Puteți ajuta la creionarea unei imagini cât mai clare și dacă nu aveți roluri oficiale în firmele voastre, furnizând informații concrete în comentariile de la acest articol.
Aveți deja decizii luate pe această temă în firmele în care lucrați? Puneți toate informațiile pe care le aveți în comentariile de la acest articol, vă rog frumos să scrieți doar adevărul și să oferiți cât mai multe detalii.
Este important să construim o imagine reală care să ne fie tuturor de folos și, în acest fel, să ajutăm managerii companiilor din IT să ia decizii bune și informate, ținând cont de modul în care gândesc și acționează colegii lor din acest sector.
Așadar, iată ce vor face companiile IT din România după ordonanța-trenuleț a lui Ciolacu:
RebelDot compensează parțial sumele nete pierdute prin impozitare:
”Deși aceste schimbări erau anunțate pentru implementare în 2028, aplicarea lor imediată, fără o perioadă de tranziție, pune presiune asupra industriei și afectează angajații din IT.
Deși taxele vizează direct angajații, la RebelDot considerăm important să găsim soluții care să reducă impactul acestor schimbări asupra echipei noastre. Cu toate acestea, având în vedere caracterul neașteptat și implementarea rapidă a noilor măsuri într-o perioadă deja provocatoare pentru industrie, compania nu poate susține diferența generată de noile taxe.
Totuși, pentru a demonstra angajamentul nostru față de colegii noștri și a le oferi un sprijin concret, am luat decizia de majorarea a sumei acordate lunar pentru beneficii flexibile cu 200 RON. Deși această măsura va acoperi doar între 20% și 40% din pierderea colegilor, ea este menită să ofere un sprijin colegilor noștri, în timp ce ne adaptăm la noile condiții fiscale. RebelDot își reafirmă angajamentul de a continua să fie un partener de încredere pentru angajații săi și de a contribui la dezvoltarea unui mediu de lucru echitabil și sustenabil”, spune Tudor Ciuleanu, CEO al RebelDot.
Novcom Solutions din Cluj va acoperi noile taxe, după evaluările anuale:
”Pentru noi, momentul în care intră în vigoare aceste modificări fiscale se suprapune cu perioada evaluărilor anuale și vom proceda astfel încât nici unul dintre colegii noștri să nu resimtă o scădere la nivelul salariului net, în pofida costurilor mai mari care vin odată cu eliminarea facilităților pentru sectorul IT.
Este foarte clar că pentru multe firme va fi foarte dificil să poată lua aceeași decizie, noi suntem într-un context bun, în care avem proiecte stabile și în creștere, ne dezvoltăm și chiar facem recrutări în perioada asta, dar e posibil ca situația noastră să fie o excepție”, spune Nicu Lare, Head of Software Engineering la Novcom Solutions.
ZegaSoftware din Brașov va acoperi noile taxe pentru angajați:
”Noi ne pregăteam încă de anul trecut pentru această decizie, dar surpriza a fost, însă, că ordonanța aceasta a venit mai repede decât ne așteptam. Chiar și așa, am hotărât să acoperim noi impozitul pe venit de 10% pentru colegi.”, spune Rodica Istrate, Head of HR la ZegaSoftware.
Newpharma începe discuțiile cu angajații săptămâna asta:
”Newpharma va avea o primă discuție cu angajații, legată de eliminarea scutirii de impozit pe venit, în săptămâna 13-17 ianuarie, mulți dintre colegi fiind în concediu până în prezent.
Din respect pentru angajații Newpharma, care trebuie să fie primii informați, compania nu va comunica public nicio decizie până când nu vor avea loc discuțiile cu angajații.
Ce putem menționa în acest moment este că precedenta eliminare a scutirii, din noiembrie 2023, a fost compensată 100% de către companie începând cu 1 ianuarie 2024, pentru toți angajații afectați.”, spune Răzvan Vlasin, Chief Information Officer la Newpharma.
Netlogiq compensează integral.
„Nici nu am luat în calcul altă variantă.”, ne-a transmis Adrian Ilovan, CEO Netlogiq.
Smart ID compensează integral.
„Schimbările legislative recente, deși planificate inițial pentru 2028, au fost accelerate, ceea ce a reprezentat o provocare pentru multe companii, inclusiv pentru noi. În acest context, am decis să acoperim integral diferența generată de aceste reglementări astfel încât veniturile nete ale colegilor să nu fie afectate. Decizia a fost luată ținând cont de circumstanțele actuale și de valorile noastre, care pun accent pe oameni și pe încrederea în echipă.
Siguranța și stabilitatea echipei sunt fundamentale pentru succesul nostru comun, iar aceste principii ne ghidează în toate acțiunile noastre.”, ne-a transmis Alina Becico, HR Manager în cadrul Smart ID.
AMIQ EDA și AMIQ Consulting compensează integral, ne-au transmis reprezentanții companiilor.
Din comentariile și informațiile primite de la angajați, aflăm că vor compensa integral și:
Acrelec Software
Askia – Automating Insight
Bitdefender.
Silicon Service compensează parțial:
„Silicon Service, cu sediul în Iași, este o companie specializată în testarea automată a circuitelor integrate și are aproximativ 70 de angajați. Înainte de vacanța de Crăciun, aveam un plan bine gândit care includea creșteri salariale pentru ingineri. Cu toate acestea, schimbările fiscale intrate în vigoare în această perioadă ne-au determinat să ne ajustăm abordarea inițială. Deoarece suntem adepții responsabilității sociale, conducerea companiei a decis că inginerii care își îndeplinesc obiectivele profesionale nu ar trebui să suporte în întregime impactul financiar al acestor schimbări. Astfel, conducerea a hotărât să compenseze jumătate din taxă, pe lângă creșterile salariale planificate. Considerăm că această decizie reflectă angajamentul nostru față de echipă fiindcă talentul lor trebuie sprijinit, nu îngrădit.”, ne-a transmis Bianca Ceică, HR Specialist în cadrul Silicon Service.
ING Hubs va compensa parțial (din informațiile primite de la angajați – undeva la 35%-40% din suma pierdută la salariu plus cotizația la pilonul II).
Fortech (GlobalLogic Romania) nu va acoperi noile taxe pentru angajați. Prin intermediul unui e-mail intern, reprezentanții companiei le-au transmis angajaților că nu vor putea acoperi costurile adiționale rezultate în urma Ordonanței 156/2024:
Nici Alfa Software nu va acoperi procentul de 10% eliminat prin modificarea legislativă pe care o consideră nedreaptă:
„Este nevoie de implicarea tuturor jucătorilor ca un ecosistem de business să funcționeze, iar lipsa de predictibilitate fiscală și legislativă ne face să fim tot mai precauți în investițiile de orice fel. Vedem că nu este o perioadă ușoară pentru companiile de IT, este criză în multe sectoare care ne influențează, a scăzut numărul de proiecte, este o presiune pe industrie.
Considerăm că s-a luat un avantaj într-un moment tare nepotrivit. Modificările Ordonanței, eliminarea facilităților fiscale acordate IT-știlor începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, ne-au surprins, în primul rând prin implementarea într-un timp așa de scurt. Și trebuie să luăm și noi măsuri.
Noi ne mândrim cu corectitudinea față de echipele noastre și în fiecare an am făcut tot posibilul să oferim creșteri salariale între 5-10%, în funcție de performanțele individuale. Și anul acesta, chiar dacă nu am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri, am rămas la nivelul anului trecut, vom proceda la fel. Însă, deoarece nu vom acoperi și procentul de 10% eliminat prin modificările legislative, este posibil ca unii dintre colegi să nu simtă creșterea salarială ca pe un beneficiu.”, spune Cristian Pavel, CEO Alfa Software.
Nici MHP România nu compensează. Reprezentanții companiei au informat angajații că se vor ocupa de situație într-un mod normal, ca și până acum, ținând cont de evaluările de performanță și de potențial, nespecificând ce înseamnă acest potențial. Le-au mai transmis angajaților că există posibilitatea ca pentru cazuri excepționale să facă eforturi pentru ca un anumit salariat cu rezultate excepționale să nu piardă din punct de vedere salarial.
Din comentarii și declarațiile angajaților, aflăm că nici aceste companii nu vor compensa noile taxe:
Nokia
Microsoft
Infosys
MassMutual
Evozon
IBM
MassMutual
Infosys
Evozon
Continental
Yonder
Beenear
Nagarro
Oracle
Cognizant Romania
Arobs
NTT Data
3Pillar (nu acoperă cel puțin pentru luna ianuarie)
Emerson
SAP Romania
articol publicat inițial pe dorusupeala.ro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.