Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Sondaj anual EY: 83% dintre tineri sunt îngrijorați de creșterea costului vieții, două treimi dintre respondenți se tem că situația economică se va înrăutăți, peste jumătate se declară îngrijorați din cauza războiului de la graniță

umbre - oameni pe strada - Foto: Oleg Elkov / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Oleg Elkov / Alamy / Alamy / Profimedia

Peste jumătate dintre participanții la studiul EY Consumer Index 2024 sunt preocupați de creșterea costurilor pentru energie electrică, gaz și apă. Accesul la asistență medicală de calitate (54%) și posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) sunt alte preocupări importante. De asemenea, 48% din respondenți sunt îngrijorați de creșterea impozitelor și a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat, arată studiul care s-a derulat în perioada noiembrie-decembrie 2024.

Cercetarea mai relevă faptul că cei mai mulți tineri cu vârste între 18 și 30 de ani sunt cel mai îngrijorați că nu vor putea cumpăra o locuință fără ajutor financiar. Surprinzător, 81% dintre tinerii între 18 și 24 de ani sunt extrem de preocupați de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt îngrijorați de creșterea costului vieții. În ceea ce privește evoluția economiei naționale, 68% dintre respondenții între 51 și 65 de ani sunt îngrijorați de viitorul acesteia.

În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce privește situația financiară personală, cât și economia națională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creșterea prețurilor și a costului vieții din cauza inflației, la finalul anului 2024, 70% dintre respondenți s-au arătat preocupați de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creșterea costului vieții (68%) și mersul economiei (61%).

Principalele tendințe de consum în 2024

În 2024, românii au manifestat o atenție sporită pentru a nu irosi mâncarea, procentul celor care adoptă acest comportament crescând semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenți nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendințe în modă, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască. Cât privește mărcile, 39% dintre respondenți consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.

În ceea ce privește reducerea cheltuielilor, accesoriile de modă (68%), electronicele de consum (59%) și jucăriile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. În contrast, îmbrăcămintea, încălțămintea și produsele de frumusețe și cosmetice sunt mai puțin vizate pentru economisire.

În timp ce respondenții cu vârste sub 30 de ani doresc să își reducă achizițiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puțin, raționalizându-și nevoile de consum.

Comparativ cu anul 2023, mai mulți respondenți intenționează să adopte o atitudine mai prudentă față de consum și să își reducă cheltuielile. Totuși, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creșterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) și îmbrăcăminte-încălțăminte (23%). În plus, respondenții au prevăzut cheltuieli mai mari pentru vacanțe și sărbători (41%), activități recreative (27%) și cadouri sau donații caritabile (26%).

Reducerea cheltuielilor vizează categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustări și snacks-uri (41%), mâncare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).

Consumatorii sunt din ce în ce mai deschiși să cumpere produse marcă proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), îngrijirea casei și a gospodăriei (53%) și alimente ambalate (51%). În contextul creșterii generale a prețurilor, 62% dintre respondenți consideră că produsele marcă proprie îi ajută să economisească bani. Totuși, interesul pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii marcă proprie a retailerilor a scăzut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% în prezent.

Aproape două treimi dintre respondenți (64%) au observat că unele mărci au redus dimensiunile pachetelor, menținând însă prețurile constante sau chiar crescându-le. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de shrinkflation, influențează percepția consumatorilor. În acest context, interesul pentru evenimentele de cumpărături, precum Black Friday sau Valentine's Day a crescut, atingând 60% în 2024, comparativ cu 51% anul trecut. Aceasta sugerează o dorință mai mare de a profita de reduceri și oportunități de economisire.

Cumpărăturile exclusiv online au câștigat popularitate, fiind preferate de 50% dintre respondenți în timpul ultimului eveniment major de reduceri, cu o creștere de 4% față de anul anterior. La ultimul mare eveniment de cumpărături, majoritatea respondenților (32%) au declarat că au cheltuit aproximativ la fel ca în anii anteriori; totuși, 27% au raportat cheltuieli mai mari, iar 24% au cheltuit mai puțin.

Pentru perioada sărbătorilor și vacanțelor din decembrie și ianuarie, 39% dintre respondenți au declarat la studiul făcut în noiembrie -decembrie 2024 că se asteptau să cheltuiască aproximativ la fel ca anul trecut, iar 37% prevăd cheltuieli mai mari.

Pesimism generalizat

Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice. Este pentru prima dată în ultimii trei ani când sondajul anual EY România relevă clar capitolele la care respondenții au bifat, în proporții semnificative, opțiunea „îngrijorat”.

Două treimi (67%) dintre respondenți se tem că situația economică se va înrăutăți, ceea ce reprezintă o creștere de 7% față de anul precedent. În ceea ce privește locurile de muncă, 60% dintre respondenți estimează că situația va rămâne neschimbată, ceea ce sugerează așteptări scăzute privind îmbunătățirea pieței muncii. De asemenea, în 2024, peste jumătate dintre respondenți (59%) se declară extrem de îngrijorați de conflicte și războaie externe.

Așteptările privind creșterile de taxe și impozite, inflația în ascensiune, deficitul bugetar care depășește limitele acceptate de Uniunea Europeană și majorarea constantă a prețurilor la produsele de bază contribuie la un climat tot mai îngrijorător. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifică unui an electoral, vin să explice pesimismul accentuat resimțit de români.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Antonio check icon
    Pai cum sa nu fii pesimist când marii patroni romani îți oferă 3000 de lei di te cheamă sâmbăta câteodată și duminica după principiul,,cine vrea ,e obligatoriu ,, Atâta timp cât tara va fi condusa de boșorogi incompetenți, care mai vor sa bage și tinerii în război ce sa mai zici .
    • Like 0
  • Mihai D. check icon
    Am să spun ceva cinic, fără intenții negative: de 35 de ani de când citesc astfel de sondaje , pot să spun că nu a existat nici măcar 1 sondaj in care oamenii să nu fie ingrijorați, să nu poată să nu-si cumpere casă, să nu se gandeasca la cresterea taxelor, la job, etc, etc. Si la noi si in alte tări este similar; ce diferă sunt doar proporțiile. Acum avem război in.Ucraina, acum 4-5 ani aveam pandemie, in 2008-2016 aveam criză financiară, in 1998 aveam criză financiară, război in Iugoslavia, FMI-ul pe cap care ne impunea conditii financiare, etc, etc, etc. Trecerea țării la democratie in 1989 implică că ne-am înscris intr-o logică economică comună cu alte țări, care si ele au griji similare. Sistemul democrat este departe de a fi perfect, insă este cel mai puțin prost. Așa că , pentru mine, acest studiu nu spune absolut nimic nou; eventual pentru companiile de haine sau de altă natură. Și nu vă fi niciodată altfel, in democrație, pentru că dacă mâine se fac salariile 10.000 euro pe lună, de poimâine casele o să costă de la 1 milion de euro in sus. Nu pot să crească veniturile si să nu crescă si cheltuielile, insă invers se poate. Din păcate. Se pare că stress-ul este un risc asumat, in special datorită retelelor sociale in care totul circulă foarte repede, predominant vești negative. Am doar whatsapp si n-am televizor de 11 ani; chiar și doar din această perspectivă, I am a happy man.
    • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult