Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ucigașul fură și din crucea morților

Monumentul Colectiv urma să fie ridicat într-un parc din sectorul 4, într-un sit sacru: zona grătarelor, unde fumul jertfelor se ridică spre cer. În acest loc, trebuie să fi rostit Marean Vanghelie istoricele cuvinte: „Opriți grătarele, vorbește domnul Geoană!”. Așa că mi se pare firească stoparea blasfemiei.

Altfel, acest monument pare închinat nu morților, ci chiar Corupției, atribuirea realizării lui prezentând toate simptomele: firmă de apartament cu un singur angajat, cu pierderi, costul lucrării fiind la limita până la care atribuirea poate fi directă, fără licitație.

Nu este singurul.

În fața Casei Fostei Prese Libere, pe locul statuii lui Lenin de până în 1990, a apărut de vreo trei luni încoace o znamenie, o arătare, o magaoaie de oțel scump, adus special din Germania, botezată „Aripi” și dedicată victimelor comunismului. 

Lenin avea măcar claritate simbolică: era întruchiparea bolșevismului.Văzându-l, oricine se gândea că România e o țară comunistă.

La ce te poți gândi privind zisul „Aripi”? La un vultur înfoiat, la un schelet de lotcă putrezită, la o coroană din pene a unei căpetenii indiene. Numai la victimele comunismului – nu.

Dimpotrivă, având în vedere că pe fundalul monumentului „Aripi” se află imensa clădire a Casei Scânteii, un monument al comunismului de rit sovietic, mesajul, care poate să fie? Spre comunism, în zbor!

Sau poate că referința creatorului a fost însemnul Gărzii de Fier, al legionarilor, grilajul de pușcărie stilizat...

Sau, e vorba de un hashtag # mai mare.

130 de tone de metal, 2,3 milioane de euro. Ar trebui ca autorul acestei sforțări demiurgice să fie condamnat la domiciliu forțat lângă opera sa și să explice în tot momentul privitorilor ce-a avut în cap...

În schimb, în Piața Charles de Gaulle, chiar avem un monument închinat chinuirii ființelor vii. Mai demult, în centrul rondului se afla „biscuitul”, „nasturele”, „aspirina găurită”, cum au numit bucureștenii Crucea Secolului, și obiectul ăsta comemorând, cică, Revoluția anticomunistă din 1989.

Acum, „coiul lui Udilă”, cum mai era poreclită turta de bronz de 9 tone, Udilă fiind un interlop care, aflat în pușcărie, a făcut o cerere în scris autorităților să fie eliberat pentru că i se atrofiază glandele sexuale, a fost strămutat la intrarea în Herăstrău de lângă ambasada chineză, iar în loc au fost plantați niște pomi subțiri, strâmbați, încovoiați în așa fel încât să închipuie un soi de tuneluri. Pe alocuri, bieții copăcei au scăpat din chingi, așa că rondul arată ca o pădurice nebună, la poalele blocului-monstru de lângă gura de metrou...

Nu mai vorbesc de „chifteaua în frigare”, „cartoful în țeapă”, „scobitoarea cu măslină”, „țeapa de miliarde” din Piața Revoluției. Nu există bucureștean, cu excepția, poate, a autorului „oului pe băț”, unul Ghilduș, care să nu fie dezgustat de această insultă în piatră la adresa morților Revoluției și a bunului simț.

Și totuși, nimeni n-o mișcă de acolo...

Nici Dumnezeu nu cred că știe cum o să mai arate și cenotaful morților din Colectiv. Oricum, e cinic și grotesc ca ucigașul, statul corupt, să le plătească acum un monument. Acesta ar trebui ridicat numai prin subscripție publică, fără un ban de la primărie sau Guvern, iar proiectul să fie ales de părinții celor omorâți.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult