Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală „frânează” în fața noilor provocări. De ce scade încet, dar sigur, industria auto

auto industry

Foto Guliver/Getty Images

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală, „frânează” în fața noilor provocări. Pe de o parte, resimte valul de pesimism dinspre Germania, cea mai mare putere economică europeană bazată pe producția auto, iar pe de altă parte are nevoie de investiții pentru a se adapta la cerințele impuse de noile tehnologii. În aceste condiții, se pune întrebarea firească dacă România ar trebui sau ar putea să facă mai mult pentru această industrie.

Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade încet, dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața. 

Dar ce înseamnă dezvoltarea unei mașini electrice pentru o industrie care până acum s-a bazat proponderent pe combustibili fosili? În primul rând, sunt necesare investiții majore în cercetare-dezvoltare. Peste tot în lume, guvernele sunt preocupate de acest aspect și oferă diverse facilități, cum ar fi fonduri nerambursabile sau deduceri fiscale. În România, discuțiile referitoare la necesitatea de a dezvolta produse și servicii cu valoare adăugată mare sunt vechi, însă progresele la acest capitol sunt minore, deși există convingerea unanimă că doar în acest mod s-ar îmbunătăți deopotrivă balanța comercială și traiul de zi cu zi al românilor, prin salarii mai mari, sustenabile.

Facilitățile prevăzute de lege, ocolite de potențialii beneficiari

În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități.

Abia în cursul acestui an s-a clarificat faptul că aplicarea facilităților legate de cercetare-dezvoltare reprezintă măsuri generale care nu se încadrează în categoria ajutorului de stat. Excepție face scutirea totală de la plata impozitului pe profit pentru companiile care desfășoară exclusiv activități de cercetare-dezvoltare, în acest sens fiind necesară dezvoltarea unei scheme de ajutor de stat.

De asemenea, tot în cursul acestui an a fost înființat Corpul Experților menit să analizeze și să certifice eligibilitatea activităților de cercetare-dezvoltare. În lipsa acestui organism de certificare, mulți dintre jucătorii care ar fi fost eligibili pentru aplicarea acestor facilități fiscale se temeau de potențiale interpretări adverse ale autorităților fiscale. Cu alte cuvinte, nu aplicau facilitățile prevăzute de lege pentru cheltuielile respective, pentru a nu risca respingerea acestora de către autoritatea fiscală și eventuale penalități.

Având în vedere dezvoltările rapide ale legislației similare în alte state membre (a se vedea paleta generoasă de facilități implementate de Ungaria de-a lungul ultimilor ani), dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare.

A contribuit Corina Simion, Manager Taxe Directe, Deloitte România

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E simplu, în cazul mașinilor electrice mare parte din tehnologie vine din China iar o mare parte dintre producătorii de subansamble dispar, nu o să mai fie nevoie de ei.
    • Like 0
  • Eu aud că Dacia scoate cît de curînd varianta românească de Renault electric și că speră să-l vîndă sub 10000€ cu ajutorul subvențiilor de stat. Nu rimează cu „frîna” din articol.
    • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Dacă va costa doar 10000 euro, va avea doua locuri și volan Opțional.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult