
Foto: captură YouTube
Serialul „Plaha”, inspirat din viața controversatului Vladimir Plahotniuc și disponibil gratuit pe YouTube, a devenit în aceste zile mai mult decât o simplă producție cinematografică, fie ea chiar și foarte reușită. El este, de fapt, un comentariu politic despre trecutul recent al Republicii Moldova și despre direcția în care țara încearcă să se îndrepte.
Este o frescă peste care timpul nu și-a pus foarte mult amprenta, dar totuși pe care oamenii nu reușesc s-o mai vadă la fel de clar. Actorul Iulian Postelnicu, protagonistul producției regizate de Igor Cobileanski , a vorbit la emisiunea În Fața Ta, realizată de jurnaliștii Florin Negruțiu și Claudiu Pândaru, despre provocările acestui rol și despre implicațiile politice ale poveștii.
„Am crezut că e ficțiune. Apoi am început să mă îngrijorez”
Postelnicu povestește că a acceptat rolul fără să știe exact cine este personajul pe care urma să îl interpreteze. „Am primit episoadele și le-am citit. Am avut senzația că, din punctul de vedere al scenariului, sunt printre cele mai bune pe care le-am citit. Extrem de dure și de intense. Trăiam cu impresia că e vorba de ficțiune. Nu aveam nicio idee despre realitatea din spatele poveștii”, mărturisește actorul.
Când a realizat că va juca rolul unuia dintre cei mai puternici și controversați oligarhi din Republica Moldova, Postelnicu a recunoscut că s-a simțit neliniștit: „Am început să mă îngrijorez, pentru că propunerea a venit destul de târziu în raport cu data începerii producției. Filmarea a început, efectiv, la 1 decembrie anul trecut. Și am primit propunerea asta undeva la începutul lui noiembrie. Deci, distanța era de o lună în care eu trebuia să mă familiarizez cu persoana asta, să aflu cât mai multe. Sunt totuși 10 episoade, fiecare de câte o oră, 500 și ceva de pagini de scenariu pe care ar trebui să le învăț, nu doar să le învăț, dar cumva să prind ce e în capul persoanei acesteia. Și aflând că e cine e, aflând ce e în spatele acestui individ și punând, așa, distanța asta și oferta atât de întârziată, mă gândeam, „bă, dar poate că sunt primul care zice da.”
Politică, memorie și riscuri
„Plaha” nu este doar un serial artistic. Postelnicu consideră că producția are un mesaj politic puternic: „Logica filmului nu e una comercială. O producție atât de mare costă foarte mult. Și atunci el funcționează și ca o ficțiune, și ca o declarație a celor care l-au produs. Este și un scop politic aici, evident.”
Actorul recunoaște că a conștientizat riscurile încă de la început și riscurile despre care vorbește sunt destul de delicate: „Unul dintre riscuri era ca spectatorul să se apropie de acest personaj și să ajungă să țină cu el. Ca în filmele cu gangsteri. Alt risc era caricatura, demonizarea completă. Nici una, nici alta nu ar fi servit adevărului..
Serialul a fost lansat într-un context sensibil: în plină campanie electorală în Republica Moldova și chiar în momentul în care Plahotniuc a fost adus din Grecia, în custodia justiției de la Chișinău.
Întrebat ce „vânt” a simțit la Chișinău, Postelnicu a răspuns: „Mi-ar fi plăcut să fi simțit o speranță mai mare către Europa, dar nu e generală chestia asta. În Moldova se trăiește greu, foarte greu. Și atunci e de înțeles dificultatea oamenilor de a alege între Vest și Est, pentru că atunci când cineva vine cu promisiuni și cu bani care îi ating direct la buzunar – gaz, electricitate – tentația e mare.”
Interpretarea personajului a presupus o explorare psihologică profundă:
„Mi s-a părut că e vorba de o frică extrem de mare de a pierde controlul și, în consecință, de o nevoie foarte mare de a controla oamenii. Și o frică foarte mare de sărăcie, care alimentează o nevoie nesfârșită de bani. Lipsa de empatie, inteligența socială și capacitatea de a provoca suferință sunt mecanismele prin care personajul funcționează. (…) Evident că am plecat de la scenariu care e foarte dens, fiind atât de voluminos, dar și de la tot ce am reușit în timpul scurt pe care l-am avut, de la tot ce am citit despre Plahotniuc. Și ce am încercat e ce încerc să fac de fiecare dată: să înțeleg persoana respectivă la un nivel destul de gros, la un nivel esențial, dar gros. Adică să găsesc niște lucruri elementare care țin de persoana respectivă. Ca ce o doare, de ce suferă, de ce se teme. Și apoi în linii mari e felul în care vede realitatea în ansamblu. După care felul în care vede un context anume în care nimerește. Și dacă mai am timp și resursele mentale, pot să merg mai departe. Iar în cazul ăsta mi s-a părut că e vorba de o frică extrem de mare de a pierde controlul. Deci, în consecință, o nevoie foarte mare a lui de a controla lucrurile, dar lucrurile însemnând oamenii. Oamenii din jur. Și, la fel, o frică foarte mare de sărăcie. Și, în consecință, o nevoie foarte mare de bani, niciodată nu e de ajuns. Iar mijloacele pe care le-am imaginat că le pune în acțiune sunt tipice, dacă aș fi fost psiholog, aș zice, psihopaților sau... Sunt persoane care nu mai au empatie, nu mai au scrupule morale, sunt foarte inteligente social mi se pare, în sensul în care identifică foarte repede care sunt butoanele celor din jur, sunt capabile să controleze prin capacitatea asta de a provoca suferință și a îndepărta suferință și, în același timp, de a se feri de suferința potențială din partea celorlalți.” - a punctat el.
Postelnicu subliniază că „Plaha” reamintește cetățenilor Republicii Moldova prin ce au trecut și ce pericol încă îi paște: „E un serial care le arată oamenilor cât de fragilă e libertatea lor și cât de repede poate fi capturat un stat de oligarhi.”
Actorul a discutat și cu oameni obișnuiți în timpul filmărilor: „Unii chiar m-au întrebat: de ce e bine în UE? De ce aveți voi în Uniunea Europeană? Pentru noi, avantajele par evidente, dar pentru ei nu e întotdeauna la fel de clar. Poate o poveste ca asta, pentru că e ficțiune, îi poate ajuta să vadă mai limpede diferențele.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.