„Când eram copil, eram atât de sărac, încât uneori nu aveam rechizite. Odată am întârziat la școală, pentru că am așteptat să ouă o găină. Am luat oul, l-am dus la piață și pe el mi-am luat un creion, căci nu mai aveam cu ce scrie.”
Este amintirea destăinuită de unul din părinții de la o clasă a mea, imigrat în România de mai bine de zece ani. La începutul anilor '60, de data asta în spațiul românesc, un copil (azi, adultul care mi-a povestit) a primit de la nașa sa un set de creioane colorate și un mărțișor - un iepuraș de tablă. Cadoul i-a creat o puternică emoție, de neuitat până acum.
Ca o comparație literară: Dimitri Karamazov a plâns când a primit de la un domn un funt de alune, iar peste 23 de ani l-a căutat spre a-i mulțumi. Mai puțin contează cât înseamnă un funt, dar este de reținut reacția sensibilă a copilului, devenit mai târziu cel mai metafizic chefliu din literatură (răscumpărat viciului prin altruism). Un pachet de alune și un set de creioane pot așadar reverbera neașteptat într-o conștiință. Sau chiar și un singur creion.
Astăzi nu mai e nevoie să facem eforturi chiar așa de mari pentru rechizite. Îi pregătim ghiozdanul copilului, îi cumpărăm o haină sau o pereche de pantofi. Dar putem face mai mult, putem să îl pregătim și altfel pentru școală? Iată câteva sugestii, venite din experiența didactică.
Să nu ne transformăm copilul într-un asistat. Una din greșelile unui părinte este să gândească la persoana I plural: „mâine avem test”, „marți avem teză”, „trebuie să învățăm, să scriem”. Nu. Copilul are test, nu noi avem test.
Copilul care este ajutat frecvent poate fi ezitant, perfecționist până la abandon („dacă nu e bine, nici nu mai încerc”), pentru că vine cu experiența „așa nu, îți arăt eu”. În schimb, copilul care lucrează singur se aruncă vitejește înainte, cu o sănătoasă nepăsare, tocmai pentru că nu simte presiunea unui model perfect
Venind de la serviciu, nu trebuie să ne așezăm la birou, umăr la umăr cu fiul sau fiica, în vederea testului de a doua zi. Este responsabilitatea sa, așa cum poate i-am trasat responsabilitatea de a-și face patul și a-și strânge jucăriile. Dar, dincolo de ideea de responsabilitate, există pericolul de a face din el un asistat, un elev incapabil să lucreze singur. Aceștia sunt, în general, elevii care au nevoie mai târziu de ajutor constant la multe obiecte, nu pentru că nu sunt inteligenți, ci pentru că nu știu să se așeze la un birou singuri. Nu știu să învețe independent și au nevoie de o prezență liniștitoare (de pildă, un supraveghetor cu privire mai severă, la un examen, îi bulversează). Ei sunt copiii care, în clasă, nu pot vorbi liber pe un subiect dat, ci solicită întrebări. Își construiesc un răspuns mai elaborat doar cu ajutorul întrebărilor profesorilor, dar nu pot avea un discurs legat de 2-3 minute pe subiect. Sunt destul de emotivi și nesiguri pe ei.
Copilul care este ajutat frecvent poate fi ezitant, perfecționist până la abandon („dacă nu e bine, nici nu mai încerc”), pentru că vine cu experiența „așa nu, îți arăt eu”. În schimb, copilul care lucrează singur se aruncă vitejește înainte, cu o sănătoasă nepăsare, tocmai pentru că nu simte presiunea unui model perfect. Răspunsurile lui, nu mereu corecte, câștigă însă în autenticitate, prospețimea gândirii și creativitate. Deci, ce putem face, ca părinți? Dacă avem o discuție pe subiecte școlare cu el, sau chiar îl mai direcționăm din când în când, nu este rău. Dar să nu facem din asta un obicei! Ceea ce nu înțelege, copilul trebuie să lămurească în clasă, nu să ceară explicațiile acasă. Totuși, părintele are și el un rol esențial de sprijinire a școlii: trebuie să impună și să verifice un program de studiu. Conform legii umane a minimului efort, copiii preferă relaxarea muncii. Ideea de împlinire a datoriei câștigă teren mai ales prin educație și antrenament. Așadar, să nu avem pretenția de la copil de a lua note bune pe linie, dar să avem grijă ca ideea de studiu să nu îi devină străină. Chiar dacă nu va opta la final de liceu spre zone foarte concurențiale (de ex. Medicina și Dreptul cu aproximativ 4 candidați/loc, Academia de Poliție, Limbi Moderne Aplicate – 75 candidați/loc), copilul trebuie să înțeleagă de mic că societatea pentru care îl pregătim nu e un parc de distracții. Viața profesională vine cu multe provocări, iar dacă între copilărie și viața adultă apare un hiat (un spațiu hiperprotejat în opoziție cu cel real, competitiv și dur), atunci el riscă să devină un om slab, ușor descurajat și fără inițiativă.
Cea mai mare dezamăgire pentru un profesor este să întâlnească un astfel de elev talentat și inteligent, care nu își valorifică potențialul, nu este atent în clasă pentru că „poate recupera el”.
Notele pot fi circumstanțiale. O notă mică poate fi dezamăgitoare, dar a ne arăta supărați îi poate transforma pe copii în niște fricoși, gata să facă orice pentru a nu dezamăgi (inclusiv copiere sau învinovățirea altcuiva pentru eșec). În plus, notele pot fi circumstanțiale, determinate de inspirație, atenție, gestionarea timpului, dispoziție etc. Notele au rostul lor, deoarece oferă o radiografie la un moment T zero, funcționând adesea ca puternic factor motivațional. Totuși acea radiografie nu este obligatoriu predictivă pentru parcursul individual. Așadar, să nu cerem de la copil note mari.
Dar, atenție!, să cerem ca el să fie conștiincios, să aibă un program de studiu. Să îi spunem că s-a jucat destul și e timpul să citească. Dobândirea unei discipline a muncii este esențială și poate fi mai importantă decât rezultatul în sine. Unii copii ilustrează fidel fabula „Iepurele și broasca țestoasă”. Ei sunt precum iepurii talentați și sclipitori întrecuți de broaștele consecvente și disciplinate. Cea mai mare dezamăgire pentru un profesor este să întâlnească un astfel de elev talentat și inteligent, care nu își valorifică potențialul, nu este atent în clasă pentru că „poate recupera el”. Și pentru că i s-a spus de prea multe ori că este deștept, ca și când asta ar fi suficient în viață.
Să direcționăm uneori dialogul despre școală. Din când în când, este utilă o întrebare ca „ce ai învățat azi la școală?”, în locul „cum a fost azi?”. Desigur, pentru copii componenta emoțională este mult mai puternică decât cea rațională, iar a vorbi despre școală echivalează automat cu a reda micile interacțiuni sociale. Cine a lipsit, ce i-a spus colegul de bancă, de ce s-au certat două fetițe, ce observație a fost făcută. Este firesc să se întâmple așa, deoarece acesta e universul social al copilului, iar conținuturile învățării se estompează brusc în favoarea aspectelor relaționale, atunci când adresăm întrebarea „cum a fost?”.
De aceea este indicat să aducem în mod intenționat la suprafață acest „ce ai învățat”. Să ne arătăm curioși ca în mici momente (de pildă, în trafic, cu copilul pe bancheta din spate) să ni se comunice o idee interesantă, un aspect plăcut al unei lecții, un element de tipul „știați că”. Beneficiul unui asemenea demers nu ar fi cel de verificare cognitivă, ci de a-i transmite copilului care e scopul principal al școlii, ajutându-l să nu acorde o importanță excesivă configurației sociale a clasei.
Despre cât este de dificilă preadolescența, din prisma acestei necesități a validării de către ceilalți, voi scrie într-un alt articol. Momentan aș preciza că, dacă îl lăsăm să discute exagerat de mult despre cât de drăguț sau de nesuferit este un anumit coleg, îl fixăm în această zonă a ierarhiei clasei și a imperativului de imagine. Copilul trebuie să înțeleagă, după puteri, că merge la școală pentru el însuși, pentru viitorul său, și are de câștigat indiferent de cât de bine (sau nu) este integrat în colectiv.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Azi- prima zi/prima ora de chimie; Ieri fiica mea era atat de entuziasmata de ideea de chimie incat, pe seara, m-a intrebat care-i valenta clorului; I-am raspuns ca, dupa stiinta mea, e 1 ( dar am verificat- si m-am corectat- spunandu-i ca, in anumite reactii si conditii, poate avea si 3 si 5 si 7);
Da; Aseara fata mea avea un chef de chimie de nestapanit ( la fizica, anul trecut am reusit; Dupa ce i-am facut "instructajul" de acasa, explicandu-i cu ce se "mananca" fizica, la ce e buna, am facut cateva vizite si experimente si fizica a devenit un "prieten bun" desi greu de stapanit);
Azi s-a intors acasa spunandu-mi ca nu-i place chimia;
De ce? aseara iti placea? S- aschimbat ceva?
Da: Doamna ne-a zis azi ca cine are trei teme nefacut primeste un 3;
End of story
Nici macar nu pot sa-i reprosez "doamnei" ceva; E probabil vreo neavenita, care s-a trezit intr-un post didactic, desi ea si-ar fi dorit sa fie gardian la inchisoarea de femei Targsor;
Sau poate dresor la Circ;
Oricum ar fi, ASA SE FACE EDUCATIE IN ROMANICA;
si atentie- nu e o scoala cotata prost...
Pe langa traumele obisnuite le vor avea si pe celelalte; profii nu se vor schimba, va cadea "anatema' si pe parinti care "nu se ocupa de copii" , copilul marginalizat, toate bune si frumoase in Rrrromanica asistatilor sociali, a lui "sa ni se dea" si a lui " are dreptate doamna/domnul"
La inceputul clasei a V-a am incercat o platforma de discutii cu parintii din clasa fiicei mele insa a esuat lamentabil; Evident, avand de a face cu o multime heterogena n-am reusit sa-mi fac intelese ideile, si nici sa-i fac sa inteleaga ca propunerile erau in interesul TUTUROR copiilor, Se pare ca altruismul e bun doar pe hartie; In rest...cutite-n spate! lDe atunci, fiecare cu drumul sau; Insa n-o sa-i iert niciodata pe profi si nici nu ii voi evita; Ce am de spus, atatat timp cat va mai fi vreun pic de libertate, voi spune ( tare si apasat);
Parerea mea sincera e ca sistemul nu se "da" schimbat decat mort;
Si mort poate fi daca e inlocuit- dintr-o data si in INTEGRALITATE de un al sistem "in place" care sa guverneze tot ce se intampla; Unul - acum vreo 25 de ani- Radu Campeanu- spunea ca ideile comuniste nu pot fi schimbate dintr-o societate putin cate putin; Ele trebuie taiate dintr-o data, precum tai coada unui caine- nu cate un pic pana ajungi .., la dimensiune;
Daca de maine s-ar da un timp de acomodare de, sa zicem, o luna , pentru toate cadrele didactice+ directori, e.t.c pentru a schimba un sistem cu altul, urmand ca la sfarsitul acestei perioade de gratie sa se faca o evaluare a fiecarui om din sistem si- daca se considera ne-necesar - sa fie inlaturat, daca e necesar- dar nu prea "stie"- sa i se aloce training, si daca nu confirma...sunt locuri de munca si in alte domenii ...atunci poate am avea despre ce discuta;
Pana una-alta- deoarece ne jucam cu vorbele lui Caragiale...se tot schimba, dar fara sa se modifice nimic, ai un copil- il protejezi doar daca-i asiguri tu cele necesare a invata, si-l sustii in fata profesorilor ( pentru care toti copiii TREBUIE sa fie turboreactoare la fiecare dintre mediocrele lectii pe care si le tin in clase) si ii dai suficiente motive sa fie mandru de realizarile sale ( in fata celorlalti colegi) prin a-i canaliza eforturile adevarate doar in ceea ce ai descoperit ca ar putea sa fie pasiunea/ sau indemanarea sa principala; In rest...despre meditatii...:-) "numai de bine" !
End of story
PS- asta doar daca partidele mancatoare de mici si bere vor consimti ( si am dubii ) sa lase spagile si influentele naibii si sa faca ceva in folosul celor, in prostia lor, care i-au votat.
Iti urez mult succes; Si copilului tau ultradotat la fel;
iti vei aminti vorbele mele in clasa a II-a ( si apoi an de an);
Sau, probabil ca nu ti le vei aminti- probabil sotia ta se ocupa 90 % din timp de copil in timp ce tu ai timp sa "evaluezi" sistemic cum se intampla cu fernando ala de care zici ( apropos- nu cunosc despre cine-i vorba);
Asta mai tine si de o alta educatie: Copiii cu cheia de gat de care-mi spui sunt cei care se descurca mai tarziu ( desi in mica proportie si reusesc mare branza, daar....pot fi un exemplu bun al mediei socio-demografice; Ei sunt cei care spera completeze locurile ramase libere la casca in multinationalele din Pipera, sau sa scrie 2-3 stringuri in Oracle, SAP, sau ce o mai fi...
Mult succes!
a. sistemul actual de invatamant se ocupa intr-un anumit fel de educatie: de exemplu toaaaata lumea trebuie sa scrie a de mana si a de tipar; Copilul tau stie; Se va plictisi; Nu va mai acorda atentie scolii ( de 2 bani) pe care o avem; Implicit- ori va gasi altceva de facut ( lucru care o va deranja extrem de tare pe "doamna" ori va deranja clasa);
b. Copil de 6 ani vs copil de 7 ani; Cel de 7 va domina- in toate felurile posibile: pentru ca legile lor sunt altele decat cele "pamantesti"; Pentru ca e mai rezistent. Pentru ca el nu mai doarme la pranz; Pentru ca are niste "click-uri" in plus in U.I. Si alte o mie de "pentru ca...-uri"
c. Anumite intelegeri ( de exemplu lucrul cu multimi, care se fac inca din clasa I si II, ) il depasesc; Pentru ca nu e format inca sa sintetizeze si sa asimileze teorii conceptuale de la varste mici; Sunt cativa cei care pot asta- si care- de obicei se pierd pe drum ( sau devin super-genii) din cauza sistemului de educatie tamp; Pe la 10 ani sunt "copti"; Asa e natura; Ce vezi tu pe la tv sunt varfuri, dar pe medie, statistic vorbind, nu sunt mai mult de , poate, 1 %' Insa cu ceilalti, cei care de fapt alcatuiesc sistemul social, ce faci?
E mult de discutat;
Si- la urma urmei- exact cum am mai spus-o- fiecare face ce-l taie capul;
Eu ma refeream la conceptualizari ( pe care unii nu le fac nici la maturitate);
Deci- recunosti ca la 6 ani erai la gradinita...si nu la scoala...
Si - fac pariu ca nu se denumeau "teoria multimilor" si nici nu ti se predau in limbaj de lemn in timp ce tu stateai si-ti luai notite ( sau asa ar fi trebuit) in bancuta; Este?
Dar acum sunt un pic confuz: nici la gradinita, nici in anii urmatori la scoala nu am facut teoria multimilor (cu axiome, legaturi cu logica propozitionala etc.). Am facut ceva exercitii simple cu multimi. Acum se face teoria multimilor la clasa I ??
Și eu, ca dna. Oncescu.
Articolul conține câteva idei bune (tratate superficial), niște banalități și câteva tâmpenii.
Caracterizarea "copil neatent" e cel puțin superficială. E datoria profesorului (sau părintelui) să le capteze atenția.
Vorbitul la plural uneori arată implicare afectiva și sprijin moral. Educația copilului se face și cu laude și pupici, nu numai cu principii SMART - i.e. trasare de taskuri, termene și responsabilități clare. Deci NU copilul are probleme și trebuie să le rezolve. Ci NOI avem probleme, și te ajutăm să le rezolvi dacă ai nevoie de noi.
Notele nu fac radiografie doar la T0, ci permanent.
Interesul părintelui pentru viața (școlară a) copilului e foarte importantă. Da, e datoria parintelui să știe TOT ce se întâmplă (la început). Discuțiile pe orice temă cu elevul și profesorul sunt esențiale (la unele școli e obligatoriu ca părinții să semneze zilnic caietele copilului, în școala primară). Cantitatea de comunicare poate să scadă treptat în funcție de vârstă și de copil, până va dispărea la un moment dat de tot.
Părintele nu trebuie să faca el însuși, desigur, temele; dar ajutorul oferit pentru teme trebuie să fie adaptat copilului. Unii copii nu au nevoie de sprijin deloc. Alții trebuie doar ghidați sau motivați. Unii au nevoie de mult ajutor. Nu poți sa trimiti copilul la plimbare când habar nu are să facă o tema, ca să "învețe să se descurce singur în viață" sau "lasă că înțelegi mâine la școală că asta e treaba școlii".
Unii copii nu au nevoie de ajutor, dar au nevoie de încurajare emoțională, motivare, răbdare/perseverență, inclusiv un mecanism inteligent de pedepse și răsplată (gen înghețata, cărți și jocuri. Sigur, nu fizice). Da, și profesorul trebuie să fie educator, să ofere motivație și educație personalizată, dar profesorul are 1-10 clase cu 20-30 de copii fiecare, ergo "personalizarea" lui oricum va fi limitată.
Nu știu daca autoarea are copii... Dacă are, banuiesc că a aflat pe propria-i piele că teoriile motivaționale din literatura americană gen "cum să fii un părinte bun, bogat și fericit în 8 puncte" și "psiho-pedagogia pentru to(n)ti" nu funcționează chiar așa în practică. Trebuie să adaptezi.
Dacă articolul despre (pre)adolescență vine doar din experiența personală din liceu, aș recomanda autoarei să mai ceară reviewuri (eventual profesionale) înainte de publicarea articolului. Și acest prim paragraf îmi pare deja foarte superficial.
Si mai pe scurt: ati incercat vreodata sa convingeti un copil de 5 ani sa stranga jucariile pentru ca ii va prinde bine in cariera peste 30 de ani ? :)
Cu toata intelegerea pentru autoare, lipsa sa de experienta pedagogica si de viata se vede imediat; nu este un repros pentru tineretea ei, ci pentru aventurarea in opinii care trebuiau mai precaut formulate. Si care, culmea, sunt invechite si neinteresante.
Nu e corect sa afirmi faptul ca elevul nu trebuie sa-si intrebe parintii despre ceea ce nu a inteles in scoala!
Daca are parinti care pot s-o faca, ii va intreba, iar ei vor raspunde...sa fim realisti...
Mai degraba profesorii nu ar trebui sa creeze asemenea situatii!!!
Inteleg ca autoarea este absolventa a facultatii de Litere: sa nu cunoasca in acest caz nuantele termenilor folositi????.... Cum poate crede ca parintii pot "impune" copilului scolar un program de lucru responsabil, inclinat inspre studiu cu prevalenta etc., etc. ???
Deranjeaza de asemenea in articol locurile comune tip " pentru tine mergi la scoala", "mai bine harnic decat inteligent" etc.
Descrierea marii "dezamagiri" pe care ar resimti-o profesorii la confruntarea cu elevi talentati, inteligenti insa ...neatenti este de-a dreptul o tampenie!
Așadar, părinții nu au nicio autoritate asupra propriilor copii si vi se pare ridicol ca autoarea articolului face această presupunere... Si atunci, cine ar putea învăța copilul cu un program de studiu (efectuarea temelor) ? Pe dumneavoastră cine v-a învățat?
Veți remarca, sper, terenul IMPUNE( subl. mea), criticat de mine per se.
Nimeni nu poate contesta aportul părinților.