Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Această imagine este unică în lume

Panou întârzieri la Metrou Piața Victoriei

Sunt prea comod ca să-mi cumpăr mașină. Prea leneș ca să îi port de grijă, să o duc la revizii, să o spăl și să îi fac plinul. Prea pacifist ca să mă cert cu vecinii de la un loc de parcare. Prea ecologist ca să nu observ, iarna, mormanele de zăpadă neagră de la noxe, pe marginea bulevardelor Capitalei și să mă întreb ce vor mai respira copiii noștri. Dar cel mai tare fug de timpul pierdut la semafoarele din București, înjurând polițiștii și primarul pentru că sunt gropi și blocaje, claxonând isteric, gesticulând către soferițele tot timpul de vină pentru că "locul lor e la cratiță, nu la volan". Îi compătimesc pe cei care, în loc să stea cu prietenii sau copiii acasă, să citească, să se plimbe, să se uite la un film, petrec ore în șir în trafic. Un timp pe care nimeni nu-l mai aduce înapoi și pe care nimeni nu ni-l plătește.

Semi-aroganța de individ care "n-are nevoie de mașină că nu-i trebuie" mi-a fost lovită în plin, desfăcută bucăți, supusă analizei, pusă la punct de Metrorex. La metrou e locul în care dacă nu ai suma exactă, nu intri. 

Sunt zile în care toate parcă îți merg pe dos. În săptămâna de Craciun, un prieten vechi, avocat, mă sună că vine în București, "pentru o treabă urgentă care trebuie musai rezolvată înainte de sărbători". Îi propun să îl aștept în Gara de Nord, dar să luam metroul până acasă, pentru că în oraș se circulă groaznic.

Ora 21:30, Piața Muncii, București. Cobor la turnichete, gura dinspre Decebal. Scot o cartelă rătăcită prin buzunare și încerc să validez călătoria. Aparatul țipă strident. Mă uit la petecul de carton, 5 călătorii imprimate din 10. "Cerberul" de la porțile metroului se apropie suspicios, iar la a doua încercare de a intra tună: "Nu vezi, dom'le, că nu mai ai călătorii?". Zic: "Pai mai am 5, asa zice pe asta". "N-ai, dom'le, nu le-a imprimat pe celelalte, că se mai termină cerneala în aparate și nu se vede! Le-ai consumat". Mă uit la "cerber". Un tânăr firav, pe la un 30 de ani, în costum de paznic, e cu cel puțin o mărime mai mare, deloc impozant, dar foarte hotărât că pe acolo nu se trece.

"Nu-i nimic, îmi iau alta nouă", zic. La chioșc nu e nimeni, dar ma îndrept cu încredere spre aparatul care eliberează abonamente. Scot cardul. Nu se poate: 

Într-o "informare" scrisă cu font de 12, Metrorex își anunță călătorii că automatele nu merg cu cardul bancar, dar le recomandă soluția "Instant Pay", care nu funcționează în multe cazuri.

Nu se poate cu cardul, asta e, scot o hârtie de 100 de lei, singurii bani cash de prin buzunare. Abia acum realizez cât sunt de mari acești roboți care elibereaza cartele. Înalți aproape cât o ușă de apartament. În era în care calculatorul încape într-un telefon mobil, Metrorex ocupă spațiul cu niște monștri pe care tronează afișe cu interdicții, despre ce NU poate face automatul.

NU poate da rest, deci îți trebuie suma exactă, NU poate primi orice fel de monedă sau cupiură, NU (mai) poate face tranzacții cu cardul. Fanta este acoperită cu bandă scotch.

Om descurcăreț care caută de fiecare dată soluții la probleme ivite, îmi aduc aminte că de curând Metrorex (parcă) implementase sistemul de plată cu cardul prin "touchless", direct la turnichete. Mă întorc, gândindu-mă cât de în urmă am rămas cu tehnologia, dar cerberul e după mine, ca o umbră dătătoare de vești proaste: "Nu merge, dom'le nici asta". Constat într-o secundă că are dreptate.

Îmi amintesc și de anunțul "premieră mondială", prin care poți să-ți cumperi călătorii cu telefonul, prin sms. Nu risc, pentru că aparatele arată macabru, ca în execuțiile ISIS, au capul acoperit cu o pânză neagră, legată jos, de gât. Le știți. Călăreții fără cap de la turnichetele metroului.

"Caută un bancomat, da' la suprafață, că alea de la BCR le-a dezafectat, nu mai merge nici alea", îmi zice paznicul.

Carevasazică, cu o hârtie de un milion în buzunar, cu un card pe care îl folosesc peste tot, Metrorex mă trimite "la suprafață" fie să schimb bani, fie să extrag cash, în bancnotele pe care Măria Sa, aparatul, le poate digera în măruntaie. Altfel nu ma pot da cu metroul.

Zis și făcut, ies din stație, traversez până la prima bancă și scot 90 de lei. Bașca, am plătit și un comision de extragere la alt bancomat decât cel al "instituției emitente", cum le place să se exprime angajaților din bănci.

Mă întorc învingător, cumpăr cartelă de 10 călătorii cu banu' jos la automat, trec de turnichete și mă vad, în cele din urmă, pe peron.

La capăt, o imagine unică în lume, dar care poate fi surprinsă în fiecare zi în multe stații de metrou din București, cum este cea de la Piața Muncii. 

Au trecut 8 minute și ceva de când pe aici a trecut ultimul tren. Și ce dacă?- se întreabă toți prietenii mei care se nimeresc prin Capitală. Raportat la ce? Există vreun orar fix al trenurilor? Vine următorul când ecranul afișează 11 minute și 5 secunde? (fotografia de mai jos este cu titlu de exemplu, a fost făcută în luna decembrie 2015)

Panoul invers

Într-un calcul care sfideaza logica bunului simț, comuniștii au decis că bucureștenii ar trebui să știe doar cât s-a scurs de când pe acolo a trecut ultima garnitură. Ca o glumă macabră, certitudinea incertitudinii- metafora statului pe un peron, așteptării, contemplării, trecerii timpului, întrebărilor existențiale trebuie să prind ultimul tren / a trecut trenul pe lângă mine și nu m-am urcat în el. Știi că a fost pe acolo, știi că va mai veni unul, la un moment dat. Și aștepți, că nu ai de ales.

Ca acasă, înainte de 1989- știi că se va lua lumina, poate de la 8, poate de la 9, că vei sta în frig, că-și va scrie copilul temele la lumânare- ai certitudinea că asta are să se întâmple, pentru că așa e în fiecare seară. Ești sigur că vor aduce ulei, zahăr și pâine la alimentara din colț, că vei sta la coadă cu cartela în buzunar. Poate să fie mâine sau poimâine sau săptămâna viitoare. Vor aduce mâncare, nu e dubiu. Surpriza e legată de zi, oră și cantitate, dacă luni se dă „câte una ca să ajungă la toți” sau dacă vânzătoarele vor fi mai îngăduitoare pentru că stocul le permite.

Aventura mea cu metroul bucureștean m-a făcut să sap puțin, să văd dacă mai sunt oameni care s-au lovit de disprețul Metrorex București. Această instituție a arătat, de-a lungul timpului, o mare rezistență la schimbare, după Revoluție. Un serviciu public care îi tratează pe cei 15 milioane de călători pe lună ca acum două decenii. Asta într-o țară în care 97% dintre posesorii de carduri fac plăți cu acest instrument cel puțin o dată la două-trei zile, conform ultimului studiu Mastercard

Iată evoluția numărului de călători zilnici, ai Metrorex, în ultimii ani:

Cel mai recent raport al Curții de Conturi din România, cu evaluare pentru perioada 2010-2015 folosește cuvinte blânde în ce privește misiunea și adaptarea Metrorex la nevoile călătorilor.

Documentul e unul românesc- una rece, una caldă. Înțepături de ace cu vârful bont, urmate de propoziții călduțe, rupte, parcă, din caracterizările tinerilor care urmau șă fie facuți UTC-iști (raportul Curții de Conturi Sinteză raport Audit Metrorex, pagina 13): Metrorex a dovedit că a înțeles și s-a aliniat scopului și obiectului propriu de activitate, atribuțiilor, competențelor și responsabilităților legal stabilite și a înregistrat un trend crescător al calității activității și al încrederii publicului călător - beneficiind de un management și un personal de specialitate profesionist, cu pregătire de specialitate și experiență semnificative în domeniu

Pentru cine merge în fiecare zi cu metroul, experiența este una plină de peripeții. Iată o fotografie din Piața Victoriei, la stația care duce spre Romană, facută în octombrie 2015: următoarea garnitură spre Dristor 2 vine în... 1333 minute, adică în 22 de ore și 21 de minute.

Panou întârzieri la Metrou Piața Victoriei

Curtea de Conturi a României menționează o lipsă de uniformitate (standardizare) a semnelor / indicatoarelor cu aceeași destinație și a poziționării lor în stații, peroane și căi de acces, ceea ce îngreunează identificarea lor de către călători, mai ales de către cei care folosesc metroul ocazional (...) plăci indicatoare cu denumirea stațiilor și cu numărul liniei (în stații cu mai mult de două linii sau cu peron central) - montate pe pereții stațiilor pe partea opusă peronului și pe peron - insuficiente ca număr și poziționate impropriu, ca distanță și înălțime pentru a fi vizibile călătorilor aflați în trenuri, în oricare loc, în picioare sau pe scaune ș.a.

Faceți un test cu o persoană care vine rar în București. Încercați să o lăsați să se descurce singură: nu va găsi pliante, nu va ști pe unde să o ia, care este direcția bună a trenului. Fiecare stație are însemnele proprii. Săgețile și indicatoarele fie nu sunt, fie mai mult încurcă și nu seamănă unele cu altele de la o stație la alta. Le lipsește cea mai mare calitate a unui astfel de loc aglomerat, nu sunt intuitive.

Metrorex București a rămas în ani lumină în spate, în secolul vitezei și plăților electronice. Managementul alege să aibă sute de oameni angajați la vânzare și să păstreze drept mobilier automatele stricate pe care am plătit bani publici.

În ce privește orarul trenurilor - e ca la loto. Poate să vină sau nu, iar în orele de vârf, oamenii stau ca sardelele, umplu până la refuz peronul, în timp ce controlorii de trafic trimit trenurile, liniștiți, la interval de 5 minute, deși totul e înțesat cu camere de luat vederi, iar in rush-hours se pot folosi de ele ca să vadă aglomerația și să suplimenteze cursele. Această fotografie a apărut pe metropotam.ro, în 2015.

În week-end, mai ai și alte surprize plăcute. Se întâmplă să fii trimis la cealaltă gură de intrare a stației ca să cumperi o cartelă, pentru că programul casieriilor e o mare necunoscută. Despre instalarea aparatelor de aer condiționat a căror lipsă o simțim vara, Curtea de Conturi spune că administrația Metrorex o consideră inoportună. E de prisos să amintesc în acest text despre cum managementul companiei a decis să elimine cel mai popular abonament cel de 62 de călătorii, în ciuda petițiilor depuse de călători. Găsiți detalii în același raport al Curții de Conturi, la pagina 24.

Și ca să fie gluma dusă până la capăt, șefii Metrorex au desenat harta următoarelor stații până la Aerportul Otopeni, cu un cinism venit din relația pe care o are compania cu călătorii: vom avea opriri în Bruxelles, Washington, Tokio, însă doar pe hârtie. Nu avem finanțare pentru zona de Nord, nu știm cînd începem și când terminăm, iar pe la Eroilor se surpă bulevardul de pricepuți ce suntem când o punem pe Varvara la săpat ca să ajungem în Drumul Taberei după un sfert de secol. 

Harta Metrorex

Noul șef al CNADNR (compania de autostrăzi) a fost director interimar Metrorex București. Se numește Cătălin Homor. Dacă va fi la fel de gospodar pe drumurile noastre cum a dovedit că a fost în scurtul mandat de la metrou, atunci șansele să avem infrastructură sunt mici.

Cât despre transparență, este timpul ca autoritățile să investigheze de la cine a cumpărat Metrorex automatele de bilete care nu funcționează, pe cîți bani și cum a fost făcută licitația. Și în ce fel sunt alocate spațiile comerciale din stații- o afacere tenebroasă, încheiată între companie și o firmă la care sunt acționari sindicaliștii.

Și un ultim exercițiu- care ține tot de relația dintre Metrorex și clienți- încercați să îi sunați. În nouă cazuri din zece, nu va răspunde nimeni la telefon, indiferent de intervalul în care apelați la următoarele numere de telefon scrise la categoria contact de pe website-ul metrorex.ro -  004 021 319 36 00/ 004 021 336 00 90004 / 021 9264.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ma obsedeaza ideea ca iarasi,si iarasi vom avea PSD-isti majoritari la alegerile ce vor veni.Imi amintesc ca,intrebat la un talk-show cand vom scapa de PSD,un bun analist politic a raspuns "cand va disparea generatia trecuta de 60 ani". Dar chiar si acesti batranei,la indemnul rudelor lor din strainatate, l-au votat pe Iohanis, cu toata propaganda desantata a lui Ponta. Desigur,i-a enervat faptul ca au fost impiedicati sa voteze,dupa ore bune de stat la coada.Dar,daca doresc sa se intoarca acasa,ar trebui sa-si dea seama ca nu un parlament cu o majoritate PSD-ista corupta si egoista le-ar facilita aceasta posibilitate,asadar,un ajutor din partea lor ar fi benefic pentru nealegerea PSD.Pe cine sa alegem? Va spun sincer ca n-am nici o idee.Stiu cine NU vreau sa fie majoritar,pentru ca m-am saturat de hotiile,aroganta,piedicile puse oricaror bune intentii si dece sa n-o spun,marlaniile celor ce si-au batut joc de noi si de tara noastra timp de 26 ani.Un apel,intr-un fel sau altul,la cei plecati,cred cane-ar fi de ajutor.
    • Like 0
  • Pentru inceput comentez titlul: Nu iau partea nimanui, mai putin a urmasilor secretarilor de partid si celor cu ``origine sanatoasa``dar...va rog sa va uitati la o imagine cu metroul din Tokio , la ore de varf...acolo veti vedea scene incredibile...De vina suntem noi sau mai bine spus cei care au mentinut la putere mediocritatea, mitocania taraneasca, nonvaloarea...etc...etc.... astea sunt cauzele traiului pe care il are romanul...
    • Like 0
  • Da, ar trebui sa afiseze timpi ficsi de sosire in statie. Sa stii ca la 8.15, la 8.18 e cate un tren in statie.

    Sunt doar ei pe linie, nu intersectii, politie, masini.

    Pentru ca nu avem banda unica #ratb1, ei profita.
    Speed up Bucuresti!
    https://www.facebook.com/speedupb/
    • Like 0
  • Situatie reala, cu mici exceptii: tabelele orare atasate articolului reprezinta cel de sus ora si cel de jos minutele trecute de la ultimul tren iar ideea aia cu 1309 minute evident ca e doar o "apucatura" a programului, sunt convins ca s-a resetat si a trecut la 5-10 minute. Nu imi place faptul cand cineva spune un adevar doar pe jumatate pentru ca asta inseamna ca vrea sa manipuleze... Sunt multe hibe, dar se pot indrepta... Sau nu?
    • Like 0
    • @ Cristi Cristi
      Bună ziua. Nimeni, în acest text, nu încearcă să manipuleze pe nimeni. Am specificat clar ca fotografia a fost făcută în luna octombrie. Probabil că s-a corectat, dar nimeni nu poate sta să aștepte lângă un panou să se reseteze, nu? Cât despre panourile cu minutele care s-au scurs de la ultimul tren- această informație ar avea sens dacă garniturile ar avea un program fix, cu intervale perfect regulate de timp. În nicio țară din lume nu se afișează cât a trecut de la ultimul tren, ci în cît timp vine următorul. Acest text are scopul de a scoate în evidență erorile spre a fi corectate. Citiți și experiențele celorlalți cititori, care s-au izbit de ele zilnic.
      • Like 1
  • "Aventura mea cu metroul bucureștean m-a făcut să sap puțin, să văd dacă mai sunt oameni care s-au lovit de disprețul Metrorex București.". Ceea ce vă redau mai jos este un dialog via email cu Metrorex-ul, dialog inițiat în ianuarie 2015. În decembrie 2015 încă nu s-a găsit o soluție pentru vânzarea cartelelor de calatorie în stația Basarab, ieșirea A.

    "Buna ziua,

    Va scriu in speranta ca se poate gasi o solutie pentru lipsa alternativelor de achizitionare de cartele cu calatorii la iesirea A, Statia Basarab (Calea Grivitei 166). Lucrez in apropierea iesirii A si nu o data mi s-a intamplat sa am nevoie de o noua cartela de calatorii, insa nu am avut posibilitatea de a achiziona una, fiind nevoita sa merg pana la intersectia Calea Grivitei cu Titulescu. Avand in vedere ca exista iesirea A, este pacat ca ea sa nu poate fi folosita cu adevarat de catre calatorii Metrorex. De aceea, va rog sa gasiti o solutie pentru aceasta problema. Doresc sa semnalez ca la intrarea de la Podul Basarb exista atat casa unde se vand bilete, cat si aparat de emitere a cartelelor, acesta din urma fiind redundant si putand fi mutat la Iesirea A.


    Multumesc tare mult si astept raspuns. O zi buna,
    Ioana Popa"

    Răspunsul:

    "Stimată doamnă Ioana POPA,


    Urmare a sesizării dumneavoastră înregistrată cu numărul M.02/780/21.01.2015 vă comunicăm următoarele :
    Datorită necesităţilor de utilizare eficientă a personalului, în staţiile cu un număr foarte mic de cartele vândute şi respectiv cu un trafic redus de călători, s-a dispus ca serviciul de casă să fie închis, iar vânzarea cartelelor să se facă la cabina de acces, cabină situată în dreptul aparatelor de taxare. Există într-adevăr şi accese ale unor staţii unde activitatea comercială nu se desfăşoară în anumite intervale orare sau deloc ( ex: staţia Basarab 2, accesul spre Calea Griviţei ), însă în aceste cazuri accesele respective sunt asigurate cu agenţi de pază, care permit intrarea la peron numai călătorilor, care plătesc călătoria cu metroul folosind una din soluţiile de plată existente.
    Publicul călător a fost informat asupra acestor aspecte prin afişe informative expuse la intrarea în staţie, pe geamurile de la uşile de acces şi de la cabina de acces.
    Pentru a suplini acest aspect şi a satisface totuşi dorinţa călătorilor privind procurarea cartelelor, au fost amplasate automate de vândut cartele în unele din aceste accese, în limita numărului de AVC-uri disponibile. Un astfel de automat se află amplasat şi în staţia Basarab 2, dar în capătul cu activitate comercială. Vom analiza însă posibilitatea reamplasării acestuia în accesul spre Calea Griviţei.
    Ne folosim totodată de acest prilej pentru a vă informa că accesul în acest capăt al staţiei se mai poate face şi prin folosirea cardurilor contactless la terminalele InstantPay.
    Cu speranţa că avem înţelegerea dumneavoastră în luarea unor astfel de măsuri, vă asigurăm că suntem permanent preocupaţi de calitatea serviciilor oferite.


    Cu stimă,
    Director general,
    ing. Aurel Radu"
    • Like 3
  • Maria check icon
    Citind acest articol, m-am dus cu gândul la o altă instituție a statului încremenită în timp: fiscul!
    Cred că pe subiect s-ar putea scrie volume întregi cu experiențele atâtor contribuabili. Pe fond, toate au un element comun: disfuncționalitatea unui aparat birocratic de tip mamut!
    Sunt înregistrată și funcționez ca pfa de 14 ani, cu toate obligațiile plătite la zi, sunt genul exemplu bun. De curând am trăit însă o experiență demnă de Revista Urzica, pe care am ținut s-o fac publică. Reacțiile au fost pe măsură, lucru constat din mesajele cititorilor.
    O fac și aici, în speranța că va prezenta interes spre a fi publicată pe Republica.ro. Ca urmare a faptului că am luat poziție, legal, experiența mea a avut și un final pozitiv. Alătur link-urile celor 2 articole:
    - http://www.mazy.ro/administratia-mea-financiara/
    - http://www.mazy.ro/update-administratia-mea-financiara/
    • Like 1
  • Raul check icon
    Articol sters si neconcludent...stim doar sa criticam si sa scoatem in evidenta erorile.
    • Like 1
  • Mdah. Am trecut EXACT prin aceeasi experienta, tot la Muncii, aceeasi iesire, de vreo 3 ori in 2 saptamani, inainte de Craciun. x(( Diferenta e ca eu am avut cartela nelimitata, pe care toate aparatele mi-o refuzau, nu aveam de unde sa iau alta, pentru ca era inchis la ghiseu, si cand am vrut sa sar peste balustrada, berbecul mi-a pus mana in gat x(( MM lor. Si din pacate la RATB e si mai rau. Masinile vin foarte greu si sunt arhi-pline si de multe ori miros mai ceva ca o ghena de gunoi. Dar nu lipsesc controlorii, mai ales in alea pline, unde nu ai cum sa validezi cartela. Chiar si daca ai abonament, tot vor sa te dea jos daca nu o validezi. Din pacate, la noi transportul in comun nu e solutia cea mai ieftina si cea mai rapida ci din contra. Macar cu masina personala iti pui un GPS si poti evita, pe cat posibil, aglomeratia, Din pacate, eu ma numar printre cei ce nu stau in zonele cu metrou si nici nu au masina, asa ca pierd zilnic mai mult de 2 ore dus-intors pana la munca si inapoi.
    • Like 0
    • @ Bogdan Gheorghe
      Nu trebuia să sari peste balustradă; trebuia să te duci politicos la ”berbec”, să-i arăți cartela și să-i spui că nu îți funcționează. Treaba asta mi s-a întâmplat de multe ori, și de fiecare dată m-a lăsat să trec.
      • Like 2
    • @ Ciprian Birtea
      Am facut si asta tocmai pentru ca de obicei eram lasat sa trec. Cel putin acolo. Didn't work. :| Si cum statusem o ora la 104, am incercat. Evident, nu zic ca e corect ce am facut, dar modul in care sunt tratati clientii RATB/Metrorex lasa de dorit.
      • Like 0
    • @ Ciprian Birtea
      Edi check icon
      Eu am patit sa ma indrept spre casa de bilete (inchisa) iar paznicul observandu-ma, mi-a facut semn sa intru pe la acele porti cu senzori, deschizand el portile.
      • Like 0
  • Sa te fereasca cel de sus sa ai nevoie sa calatoresti cu RATB-ul in afara orelor de program ale punctelor de vanzare de cartele. Soferul nu vinde cartele, deci ori calatoresti ilegal ori cauti un taxi sau mergi pe jos. Nu poti sa nu te intrebi: cine pe cine trebuie sa serveasca? Avand in vedere ca ocuparea posturilor de conducere in aceste "intreprinderi socialiste de stat" se face pe baze politice, nu suntem indreptatiti sa ne intrebam dupa ce criterii sunt alesi furnizorii aparatelor folosite pentru taxare, eliberare de cartele, etc.? Nu suntem oare indreptatiti sa tragem concluzia ca acestor conducatori ocupanti ai sinecurilor in cauza la pasa de publicul calator la fel de mult cum le pasa politicienilor nostri damboviteni de cei care i-au trimis in parlament si in guvern?
    Eu cred ca este doar un esantion din poza mare, in culori triste, a traiului de zi cu zi intr-o tara in care cei aflati la putere se considera "speciali" si indreptatiti la orice privilegii.
    • Like 1
    • @ Dan Stroie
      În afara orelor de vânzare a cartelelor nu există controlori. De menționat că orele de funcționare sunt 6:00-20:00. Controlorii intră pe traseu după ora 6:00 și ies înainte de 19:00.
      • Like 1
  • Daniel check icon
    Capitalismul e pe bani. De ce sa schimbi un sistem care mergea bine cand niste firme private trebuie sa manance si ele ceva? Pe automatele alea niste firme au luat bani grei, la fel si pe trenuri si instalatiile aferente plus mentenanta. Paza la fel, curatenia la fel. Iar de lipsa de personal nu mai zic nimic. Cati nu s-au plans ca la metrorex sunt o gramada de angajati intrati pe pile care au salarii colosale?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult