Angela Roșca, managing partner Tax House și membru în consiliul director al Romanian Business Leaders, a criticat noul impozit pe venitul global al gospodăriilor, despre care a spus că face o trecere netransparentă înspre impozitarea progresivă și presupune schimbarea întregii paradigme fiscale. Aceasta a mai arătat că sistemul consultanților fiscali nu poate funcționa în maniera descrisă de membrii Guvernului.
„Ne preocupă ce se va întâmpla cu întreaga populație care va primi acești bani (salariile n.r.) de la noi, angajatorii, lună de lună, și îi va cheltui. În mai-septembrie 2019, când vor trebui să dea bani, se vor duce la acești perceptori, pentru că e mult spus consultanți fiscali, de bunăvoie ca la medicul de familie. Noi nu credem în această ipoteză.
Nu se vor duce ca la medicul de familie. Acești consultanți fiscali nu vor fi ca medicii de familie. La medicul de familie mă duc pentru că eu chiar sunt bolnav și am nevoie ba de medicamente, ba de o adeverință. Perceptorul o să alerge el după mine să îi dau banii aceia pe care eventual nu o să-i mai am”, a declarat, potrivit Hotnews, Angela Roșca miercuri.
Noul sistem, a completat ea, ar putea crea probleme sociale, iar oamenii vor trebui să fie educați pentru a ajunge să pună deoparte în fiecare lună banii pentru impozit . Aceasta a mai afirmat că propunerea, în formula ei actuală, conține o serie de prevederi nerealiste care țin de sumele mari plătite de stat consultanților fiscali, dar și de împovărarea suplimentară a ANAF care cu greu face față îndatoririlor pe care le are în acest moment.
„Ne mai preocupă faptul că pentru cei cu venituri sub plafon -cu mai puțin de 5000 de lei pe lună- vor primi de la Stat câte 1600 de lei pentru fiecare copil, pe lângă faptul că nu vor da banii pe impozit. Toate aceste lucruri induc o problemă pentru oamenii de afaceri. Și mai sunt și alte premise nerealiste: din ce bani vor plăti cei 10.000 de lei consultanții fiscali?
Sunt apoi contribuabilii suficient de educați ca să se înregistreze ca gospodărie la un ANAF care abia face față înregistrărilor de TVA. În momentul de față ANAF nu a emis decizii de impunere pentru contribuțiile din sănătate din 2012 și nu reușește să emită deciziile de impunere pe sistemul simplificat al cotei unice decât la 3-6 luni de la depunerea declarației anuale. Cam asta e capacitatea actuală a ANAF”, a spus Angela Roșca.
Patru cote de impozitare
Aceasta a adăugat că în realitate vor fi mai multe cote de impozitare. „RBL susține cotă unică. Spunem că susținem un sistem care și-a dovedit eficiența, că a contribuit la creșterea economică, a scos din economia gri și neagră venituri.
Nu susținem acest impozit pe venit al gospodăriilor publicat recent în spațiul public. Presupune o modificare a întregii paradigme fiscale. Acest sistem propus face o trecere netransparentă la un sistem progresiv de impozitare.
Este ceea ce ne preocupă de fapt cel mai tare. Dacă cineva ar fi propus în campania electorală un sistem progresiv de impozitare foarte transparent lucrurile ar fi stat, poate, altfel. Propunându-se un sistem de două cote 0% și 10%, dar în realitate pe baza proiectului sunt 4 cote, vorbim de 0%, 3%, 10% și 16%. Avem 4 cote pe diverse tipuri de venituri în proiectul de modificare a Codului fiscal", a afirmat Angela Roșca.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Îi dau un exemplu spre studiu: taximetriştii. O categorie de prestatori de servicii care încasează bani, fac declaraţii de venit şi plătesc impozite. Nu-i alergă nimeni şi nu au nici consultanţi fiscali. Deci, iată o categorie de cetăţeni care se află sub medie ca nivel de inteligenţă, dar care sunt responsabili atunci când vine vorba de plătit impozitul pe venit, CAS-ul sau CASS-ul. Stimabila inventează pericole, asta este clar.
M-a deranjat faptul că distinsa doamnă/domnişoară laudă actualul sistem fiscal care a dus România în groapa în care se află, cu economie neagră aşa cum nu există în nicio altă ţară europeană.
Cu privire la cota unică, chiar nu o înţeleg. Acum avem cotă unică? Impozitul pe dividente este 5% iar cel pe salariu de 16%... Veniturile din jocuri de noroc cuprinse între 15.000 şi 100.000 de euro (adică între 66.751 şi 445.000 de lei) se impozitează cu suma de 667.5 lei + 16% pentru ceea ce depăşeşte 66.750 lei, iar veniturile mai mari de 100.000 euro (peste 445.000 de lei) se taxează cu 61.187,5 lei + 25% pentru ceea ce depăşeşte suma de 445.000 de lei. Care cotă unică?
Am uitat să mai spun ceva: impozitul de 10% va fi pentru sumele care depăşesc 2 000 de lei. Alt avantaj pentru salariaţi. Nu mai vorbesc despre deduceri. Trebuie să fii complet idiot să nu accepţi această modalitate de impunere. Ăştia de contestă chiar ne iau de proşti?