Foto Getty Images
Perioada de vară a venit, iar odată cu ea și dorința pentru vacanțe. Spre deosebire de alte perioade, acum ne aflăm într-un mediu macroeconomic instabil, caracterizat de prețuri încă ridicate și care scad puterea de cumpărare. Chiar și așa, prognozele făcute pe baza datelor prezentate de companiile aeriene arată așteptări pozitive pentru perioada de vară.
Banca de investiții JP Morgan a spus că firmele aeriene europene ar trebui să beneficieze de pe urma perioadei de vară, după ce industria a avut de suferit în perioada pandemică. Americanii plănuiesc călătorii în Europa în această vară, ca și cum nu ar exista ziua de mâine.
Veniturile Alaska Airlines au crescut, în primul trimestru al acestui an, cu 31% față de aceeași perioadă a anului trecut. Potrivit CEO-ului Ben Minicucci, compania „a revenit la nivelurile de zbor prepandemice” în intervalul ianuarie - martie.
În rezultatele financiare, Delta a publicat o perspectivă optimistă pentru lunile următoare. Potrivit președintelui Delta, Glen Hauenstein, compania aeriană a înregistrat „rezervări anticipate record pentru vară”. În 2023, Delta se așteaptă ca veniturile sale să crească într-un ritm anual cu 15% până la 20%.
Rezervarea în avans a zborurilor arată că Delta Air Lines are o perspectivă pozitivă pentru restul anului, datorită cererii puternice de călătorii. Rezervarea în avans a zborurilor înseamnă, de asemenea, că tarifele sunt majorate pentru a răspunde cererii mai mari de călătorii.
Veniturile din primul trimestru al acestui an au crescut cu 45% față de anul trecut și au ajuns la 11,8 miliarde de dolari. De asemenea, acestea au înregistrat un avans de 14% față de anul 2019, înainte de pandemie.
Europa anunță și ea un sezon plin
Proprietarii British Airways, IAG, și Air France-KLM au raportat rezervări extrem de solide pentru vară, deoarece călătorii au continuat planurile de vacanță în ciuda unei crize a costului vieții. Acest lucru s-a întâmplat chiar și în condițiile în care șeful IAG a avertizat că grevele și lipsa personalului ar putea încă perturba aeroporturile importante.
Companiile aeriene și aeroporturile europene sunt sub presiune pentru a evita repetarea scenelor haotice din vara trecută, care au afectat revenirea la călătoriile în masă după blocajele din perioada pandemică.
IAG, care deține și Iberia, Vueling și Aer Lingus, a anunțat vânzări puternice de bilete pentru vară și un sezon de iarnă care depășește așteptările. Asta înseamnă că profitul din 2023 va depăși previziunile sale anterioare.
Perspectiva pozitivă se potrivește cu cea a altor companii aeriene europene importante. Lufthansa, easyJet și Ryanair au indicat toate rezervări solide de vară, subliniind o prioritizare din partea consumatorilor pentru cheltuielile de călătorie, în ciuda inflației ridicate și a perspectivelor economice incerte.
British Airways a fost obligată să reducă zborurile în timpul sărbătorilor de Paște din cauza grevelor de la Heathrow, deși hubul - care vara trecută a limitat numărul de pasageri pentru a face față lipsei de personal - a declarat că nu va exista o măsură similară în acest an.
Grupul a spus că acum se așteaptă ca profitul anual să se situeze peste limita superioară a unui interval de 1,8-2,3 miliarde de euro.
Air France-KLM a anunțat că înregistrează vânzări puternice de bilete de vară, după ce veniturile din primul trimestru au crescut cu 42% față de an, până la 6,33 miliarde de euro. Compania aeriană a prognozat, de asemenea, capacitatea pentru 2023 la 95% din nivelurile prepandemice, nivel care respectă prognozele anterioare, care indicau intervalul 95-100%.
Perspective bune și pentru low-cost
Compania aeriană britanică easyJet se așteaptă să depășească previziunile pieței în ceea ce privește profitul pentru întregul an, încurajată de rezervările de vară și de cererea puternică din perioada de Paște, în ciuda grevelor din Franța.
Capacitatea de pasageri a companiei aeriene a crescut cu 40% în primele trei luni ale anului 2023, cu 99,8% din zborurile de Paște operând în ciuda grevelor controlorilor de trafic aerian francezi.
Johan Lundgren, CEO-ul companiei, a declarat că se așteaptă ca această rezistență în fața grevelor să continue. Totuși, blocarea activității a făcut ca easyJet să anuleze aproximativ o mie de zboruri. Între timp, afacerea companiei în perioada de vacanță este așteptată să crească cu 60% în acest an. Rezervările anticipate au fost deosebit de puternice pentru destinațiile tradiționale de plajă, cum ar fi Malaga, Mallorca, Alicante și Faro.
Veniturile companiei au urcat cu 80% în prima jumătate a anului, în timp ce creșterea puternică a numărului de pasageri a redus drastic pierderile în lunile de iarnă, în mod tradițional mai liniștite.
Perspectivele companiei aeriene low-cost din Marea Britanie confirmă imaginea prezentată de alți transportatori europeni. Respectiv o redresare post pandemică puternică a cererii de zboruri și a toleranței călătorilor pentru tarife mult mai mari.
Operare peste capacitate pentru Ryanair
După ce easyJet a afișat rezervări robuste de vară, Ryanair Holdings s-a alăturat tendinței. În cursul anului financiar încheiat în martie, Ryanair a revenit la un profit aproape record de 1,4 miliarde de euro, după ce a înregistrat o pierdere de 355 de milioane de euro în anul precedent.
Profitul realizat a depășit așteptările analiștilor și ale companiei, apropiindu-se de profitul record din 2018, care s-a ridicat la 1,45 miliarde de euro. În timp ce industria aeriană europeană nu și-a revenit pe deplin, operând la aproximativ 95% din capacitatea pre pandemică, Ryanair a operat la 125% din capacitatea sa pre pandemică, continuând pe această traiectorie de creștere.
CEO-ul Michael O’Leary a fost prudent optimist, așteptându-se ca profiturile să crească în continuare, dar moderat, în acest an și, prin urmare, să depășească valorile record din 2018. Deși cererea de vară va fi puternică, creșterea costurilor cu combustibilul trebuie compensată eficient. Mai mult, iarna și perioadele mai puțin active vor fi testul suprem.
Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a declarat că profitul net al industriei aeriene este așteptat să atingă 9,8 miliarde de dolari în 2023 (marja de profit netă de 1,2%), ceea ce este mai mult decât dublu față de prognoza anterioară de 4,7 miliarde de dolari (decembrie 2022).
Se așteaptă ca profiturile operaționale ale industriei aeriene să atingă 22,4 miliarde de dolari în 2023, mult îmbunătățite față de prognoza din decembrie de un profit operațional de 3,2 miliarde de dolari. De asemenea, este mai mult decât dublu față de profitul operațional de 10,1 miliarde de dolari estimat pentru 2022. Se preconizează că aproximativ 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, ceea ce se apropie de cele 4,54 miliarde care au zburat în 2019.
Incertitudinile economice nu au atenuat dorința de a călători, chiar dacă prețurile biletelor au absorbit costurile ridicate ale combustibilului. După pierderi profunde cauzate de pandemie, chiar și o marjă netă de profit de 1,2% este un rezultat ce merită sărbătorit. Dar, având în vedere că firmele aeriene câștigă în medie doar 2,25 dolari per pasager, repararea bilanțurilor deteriorate și crearea de rentabilitate durabilă a capitalului pentru investitori vor continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene.
Directorul general al IATA, William Walsh, a susținut că reziliența este povestea zilei și există multe motive bune pentru optimism. Atingerea profitabilității la nivel de industrie după criza pandemică deschide un mare potențial pentru companiile aeriene de a recompensa investitorii, de a finanța sustenabilitatea și de a investi în eficiență. Totuși, aceasta este o listă amplă de realizat, cu o marjă de profit net de doar 1,2%.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.