Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Când nu știi că nu se poate. În Franța se construia la 1900 ceea ce încearcă „specialiștii” din România să explice savant că nu se poate în 2021

Paris.

Dacă aș avea câte un leu pentru fiecare ocazie în care un „specialist” din România mi-a explicat savant și superior că „în România nu se poate”, probabil că aș strânge suficient cât pentru o săptămână în plin sezon la Mamaia. După care care mi-aș petrece vacanța oriunde altundeva în afară de Mamaia, dar asta este altă discuție.

În urmă cu un an, propuneam construcția unei Gări Centrale în inima Bucureștiului, sub Bulevardul Unirii. Atât mi-a trebuit. Degrabă au tăbărât pe mine „specialiștii lui nu-se-poate”, urbaniști și constructori deopotrivă, explicându-mi savant și superior că nu se poate construi sub Bulevardul Unirii unde am propus eu, pentru că acolo este lunca Dâmboviței, iar infiltrațiile de apă nu pot fi controlate.

Din fericire pentru occidentali, ei n-au avut parte de-a lungul istoriei de astfel de „specialiști”, motiv pentru care ei nu știu că nu se poate. Și necunoscători fiind în ale neputinței, ei continuă să construiască de câteva sute, chiar mii de ani, tot felul de lucruri „imposibile”.

De exemplu, linia de tren urban, RER C, care traversează centrul Parisului prin subteranul malului sudic al Senei, în lungul fluviului.

Chiar dacă linia RER C a fost inaugurată abia în 1979, în centrul Parisului ea folosește foste linii subterane, construite la 1900. Acestea au aparținut Companiei de Căi Ferate Paris – Orléans (PO-Midi), a cărei gară terminus în centrul Parisului a fost Gara Orsay (Gare d’Orsay), transformată la începutul anilor ’80 în ceea ce este astăzi celebrul Muzeu de Artă Orsay (Musée d’Orsay).

Traseul RER C prin centrul Parisului

Malurile Senei sunt în mare parte foste mlaștini, parte din lunca inundabilă a fluviului. Subsolul este de fapt un noroi, mustind de apă. Dar pentru că francezii de acum 120 de ani n-au știut că nu se pot săpa tunele și gări prin noroi, așa cum știu specialiștii lui nu-se-poate din România lui 2021, ei le-au construit pe toate încă de atunci. Inutil să mai adaug că tehnologiile de excavație de la 1900 erau net inferioare celor disponibile în 2021.

RER C intră în subteran în zona Île aux Cygnes

RER C trece prin inima Parisului, chiar pe la Catedrala Notre-Dame, kilometrul zero al orașului, zonă în care se intersectează cu o altă „lucrare imposibilă”, veche tot de peste un secol: subtraversarea Senei de către linia de Metrou M4 (Saint Michel – Cité – Châtelet)

Din cauza solului plin de apă, în care era imposibil de excavat, întreaga traversare, inclusiv stația de metrou Saint-Michel, a fost construită la suprafață și apoi a fost scufundată până la adâncimea proiectată, prin noroiul din malurile Senei. Asta se întâmpla în 1910! Pentru că atunci când nu știi că nu se poate, găsești soluții.

Construcția stației de metrou Saint-Michel, Paris/ foto mihaicraciun.eu

Cu alte cuvinte, în Franța se construia la 1900 ceea ce încearcă „specialiștii” din România să explice savant și superior că nu se poate în 2021!

Acesta este motivul pentru care îi pun în ghilimele pe respectivii „specialiștii” români din frăția lui nu-se-poate. Pentru că specialist nu este purtătorul de diplomă, ci cel care livrează soluții. Oamenii au inventat educația și aprofundarea cunoașterii pentru ca să găsească soluții la probleme, nu ca să afle de ce nu se poate.

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt convins ca metoda de rezolvare a metroului, ca teava sa fie scufundata ulterior in mlastina nu era predata la facultate. Dar vinul bun frantuzesc nesulfitata in aceea vreme dadea idei inginerilor. Vinul bun se face si in Romania. Pentru idei bune construtive foloseste vinul de baut toata lumea in afara de noi ? Matematici se preda in facultatile noastre la cele mai mari nivel, asta nu e piedica .
    • Like 0
  • Alex Mag check icon
    Din nefericire inca nimeni nu a realizat ca ridicarea gradului general de educație analfabet funcțional a unei societăți umane va duce implicit si la scăderea gradului de educație a specialiștilor care vor fi obligați sa se explice in fata acestor analfabeți funcționali.
    Daca la începutul secolului al XX-lea situația era clara, specialistul era specialist, acum pe „vațap” poți afla cum sa te operezi singur de hemoroizi.
    Dintr-un studiu s-a dedus daca pentru omul antic contactul cu o civilizație extraterestra era mult mai ușoara deoarece ii cataloga repede ca fiind zeități, in schimb pentru omul modern reacțiile sunt imprevizibile
    Vezi lămpi in vaccin in loc de cip-uri.
    • Like 0
  • La fel ne expilcă tot niște ”specialiști”, de data asta în istorie, de ce suntem noi o nație denimic, ”potcovită” cu toate defectele de caracter posibile și care ne-au adus în halul în care suntem, între altele - că vezi Doamne, noi am ținut piept secole de-a rândul unor dușmani, în special - turcilor, și de aceea restul Europei a putut să se dezvolte, ajungând la un înalt grad de civilizație și cultură. O minciună colosală, fiindcă, dacă cineva a țiunut piept turcilor, acela a fost Regatul Ungariei! Apropo, unde este Ungaria și unde suntem noi? ”Specialiști” din aceeași breaslă, dacomani și chiar dacopați, ne explică apoi faptul că noi suntem nemaipomeniți și extraordinari, ”miezul din dodoașcă” și alfa și omega ale omenirii, ce să facem însă dacă restul ei nu există decât pentru a ne oculta nouă întâietatea în orice domeniu, din invidie, desigur!
    • Like 2


Îți recomandăm

CTP--

Fără exagerare, documentarul-anchetă Recorder „Justiția capturată” este unul dintre cele mai importante acte jurnalistice din ultimii 35 de ani. Structurat logic, pe o acumulare de mărturii, date, cazuri, fără ură și părtinire, mobilizând magistrați care și-au luat inima-n dinți și au început să vorbească, filmul îți cade în cap la final ca o lespede.

Citește mai mult

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  Cătălin Copăescu

„Nu am căutat să mă victimizez într-un sistem în care aveam nemulțumiri, dar am căutat să ofer pacienților mei intervenții chirurgicale cât mai performante”, spune doctorul Cătălin Copăescu, de al cărui nume se leagă excelența în chirurgia bariatrică minim-invazivă în România.

Citește mai mult