Există cinci întrebări frecvente adresate de oameni (ro)BOTS-ilor, atunci când ajung să aibă un dialog într-un chatbox, potrivit unei cercetări publicate în revista de specialitate venturebeat.com despre comportamentul oamenilor în contactul cu inteligența artificială (AI). „Are you real?”- Este a treia cea mai comună întrebare într-o industrie care, deși aflată la început, crește exponențial de la un an la altul. În acest top al celor mai frecvente replici, pe primul loc se află Hi și Hello, urmează Help, Are you Real?, What's your name?. De remarcat că pe locul 5 al celor mai dese replici adresate de oameni BOTS-ilor cu care iau contact în aceste chatbox-uri sunt emoticoanele și stick-erele- semn că oamenii au tendința de a trata inteligența artificială ca pe oameni.
Industria inteligenței artificiale (AI) înregistrează creșteri foarte mari de la un an la altul, iar viteza cu care se fac pași înainte a determinat specialiștii să spună că BOTS reprezintă viitoarea frontieră tehnologică a omenirii.
Mergeți la medic, iar acesta vă consultă cu un stetoscop inteligent, care memorează datele despre starea dumneavoastră de sănătate. Instrumentul este o verigă a sistemului de inteligență artificială la care se lucrează intens. Acesta are menirea de a crea legături neuronale care să facă medicina mai eficientă și să prelungească viața pacienților. Cele mai bune tratamente se prescriu atunci când specialiștii reușesc să pună diagnosticele exacte bolnavilor, iar șansele ca medicii să țintească perfect cresc pe măsură ce au acces la istoricul unui pacient. De la diagnosticarea fără de eroare până la a calcula momentul în care un bolnav riscă să se îmbolnăvească de o afecțiune gravă sau poate avea un infarct- mai sunt doar câțiva pași, iar toate acestea sunt posibile cu ajutorul sistemelor de machine learning și inteligenței artificiale (AI- artificial intelligence).
Aceasta nu este o secvență din filmul de succes Star Trek, se întâmplă deja în centre importante de cercetare din lume. Acolo, specialiști din toate domeniile - de la medicină la programatori IT și angajați în industria de hardware- încearcă să facă legătura între datele culese de la pacienți cu ajutorul obiectelor medicale inteligente, până la prelucrarea acestora pentru a deschide o nouă eră în materie de tratamente, în care riscul unei erori umane tinde să se apropie de nivelul zero.
Drumul până la funcționarea perfectă a întregului circuit pare lung, însă experiența ultimelor două decenii în tehnologie ne-a demonstrat că pașii se fac cu o viteză fenomenală. Provocările țin mai mult de modul în care vor reuși toți cei care lucrează pentru medicina viitorului să stabilească un limbaj comun între obiectele medicale inteligente care culeg simptomele de la bolnavi, serverele care prelucrează datele și modulele de inteligență artificială care vor da diagnostice, vor prescrie tratamente și vor prevedea cu precizie momentele de risc pentru pacienți.
Vă întoarceți de la spital, unde ați aflat că stați bine cu sănătatea, dar având în vedere istoricul dumneavoastră și al părinților, trebuie să vă îmbunătățiți alimentația și stilul de viață ca să nu riscați o afecțiune cardiacă și un început de diabet. Aveți în telefon aplicația care comunică cu clinica medicală în care v-ați făcut analizele, iar casa în care locuiți începe să vă ajute pentru a vă fi mai ușor să vă adapătați la noul regim alimentar. Cu ajutorul IOT (internet of things), puteți preseta frigiderul inteligent pentru a vorbi cu dumneavoastră dimineața și seara, sugerându-vă alimentele pe care să le consumați în cura prescrisă de medici. Deschideți ușa refrigeratorului, iar acesta vă recomandă să mâncați astăzi o salată cu somon. Aparatul vă întreabă dacă poate să memoreze cina de astăzi și să o trimită către telefon, astfel încât dumneavoastră să o trimiteți, la fel, spre serverele clinicii, pentru o evidență strictă a respectării meniului.
Internet of things (IOT) este una din cele mai trendy industrii despre care specialiștii în tehnologie cred că va suferi o dezvoltare acentuată în anii care urmează. Aproape că nu există obiect care să nu poată avea memorie și să nu poată vorbi cu proprietarul. Însă, ca și în cazul integrării tehnologiei în domeniul medical provocările țin numai de găsirea acelui limbaj comun care să le facă relevante și eficiente. Să presupunem că aveți în dormitor televizorul smart LG care a învățat cum vă place să vă petreceți timpul, pe ce canale, ce categorii de entertainment, iar în living un sistem audio-video de la rivalii acestuia, Samsung. Deși ambele sisteme sunt dotate cu funcții smart și conectate la aceleași rețea de internet, ele nu comunică și nu fac schimb de informații pentru a vă face experiența mai plăcută la trecerea dintr-un dormitor în altul.
Încercați să vă imaginați cum ar fi ca toate obiectele din casă capătă inteligență pentru că așa vreți dumneavoastră și că misiunea acestora este facă tot ce le stă în putință ca să vă ușureze viața: instalația de la cadă știe perfect temperatura la care vă place să savurați când faceți o baie, aparatele de aer condiționat știu care este cea mai plăcută temperatură și umiditate, iar canapeaua inteligentă știe când să vă asigure un masaj înainte de a adormi. Toate aceste obiecte și funcții există, dar funcționează separat. Târgurile de tehnologie de calibru dezvăluie o lume desprinsă din serialele SF. Singurii pași concreți care mai trebuie făcuți sunt legați de comunicarea dintre aceste obiecte și prelucrarea datelor, iar specialiștii cred că 2017 și 2018 vor fi decisivi în acest sens.
Într-un top al tehnologiilor care vor înregistra mari progrese în anii care vin, lângă IOT (internet of things) și medicina inteligentă se află energia alternativă inteligentă (obiecte și clădiri care produc singure energia verde pe care o consumă și chiar excedent pentru celelalte din jur) și așa-numiții BOTS (roboți dotați cu inteligență artificială, dar cu trăsături umane ale limbajului).
Business BOTS are going to be huge, titra în decembrie 2016 publicația Business Insider, iar platforma Medium se referea la aceștia ca fiind next industrial revolution. Această invenție tehnologică inteligentă, dotată în viitor cu capacitatea de a învăța și a procesa dorințele oamenilor este unul din marile trenduri ale lui 2017. Practic, utilizatorii vor putea afla orice doar vorbind cu BOT-ul inteligent de pe desktop sau telefonul mobil.
Industria se află încă la început, dar avasează cu o viteză amețitoare. Dacă în cazul IOT sau medicinei inteligente limbajul comun și procesarea datelor sunt cele mai interesante misiuni ale cercetătorilor, în cazul BOTS dotați cu inteligență, provocarea ține de reușita de a-i dota pe aceștia cu capacitatea de a discerne și livra celor care se folosesc de ei decizii sofisticate și fundamentate. Un mare pas înainte este dacă robotul inteligent din telefon reușește să-l convingă pe utilizator să meargă la un consult preventiv la medic, spre exemplu, având în vedere vârsta și stilul de viață al acestuia.
În lume, mari jucători în domeniul tehnologiei au lansat BOTS dotați cu inteligență artificială, începând cu Microsoft și continuând cu mari clinici medicale. Aceștia vorbesc cu utilizatorii, le pun la dispoziție informații relevante, le răspund la întrebări. În unele cazuri, acești BOTS sunt utilizați de companii - pentru început- ca niște instrumente sau căi prin care vorbesc cu clienții și îi ajută să ajungă mai repede la informațiile și produsele de care sunt interesați. Imaginați-vă că nu veți mai trece prin tot website-ul unui retailer online de produse electronice și că veți putea face comanda direct într-un chatbox din telefonul dumneavoastră, iar asta va dura mai puțin de 1 minut. În acest caz, BOT-ul (chatbox-ul) vă va va aunța cu o alertă pe telefonul mobil sau în contul de social media când sunt reduceri, dacă a reapărut pe stoc produsul despre care ați întrebat ultima dată vorbind- Hei, BOT, aveți sistemul audio wireless de la Panasonic? Da, avem 3 modele, care te interesează? Pe care mi-l recomanzi? Dacă aș fi în locul tău, aș merge pe modelul 3110 pentru că este cel mai nou, are funcția de remote control și va fi cu reducere de 20% mâine. Vrei să-ți reamintesc să confirmi comanda?
În România, în 2017, doar câțiva jucători mari, reprezentativi pentru domeniile în care activează au anunțat că lucrează la BOTS care să vorbească cu utilizatorii despre produsele lor. Aceste instrumente de inteligență artificială vor fi utilizați în primă fază mai mult pentru comunicarea cu clienții și informarea acestora într-o manieră plăcută, urmând ca, pe măsură ce învață prin sistemele de machine learning, să devină tot mai eficienți și să primească roluri suplimentare.
Filmulețul de mai jos care ilustrează modul în care Amazon a reușit să facă față comenzilor de sărbători cu ajutorul roboților săi din depozite oferă o perspectivă asupra modului în care oamenii pot pune tehnologia și inteligența artificială în slujba lor.
Industria inteligenței artificiale, a chatbox-urilor denumite BOTS este în creștere aproape greu de urmărit. Publicația The Verge estima că la jumătatea anului 2016 existau peste 11 mii de astfel de BOTS pe messengerul rețelei de socializare Facebook.
Toți acești roboți au fost lansați de companii și ingineri software din aproape topate domeniile de activitate. Despre capacitatea acestora de a învăța și de a fi utilizați în relația cu utilizatorii sau clienții, specialiștii spun că posibilitățile sunt infinite. Imaginați-vă că puteți face cumpărături online iar un BOT vă poate ușura atât experiența, cât și filtrele pe care le aplică pentru produsele pe care le preferați. În industria financiară, un astfel de BOT vă poate învăța într-o manieră simplă termeni despre care credeți că sunt dificili, vă poate arăta care sunt cele mai bune investiții pe care le puteți face- de la un apartament care vă poate aduce un randament bun, până la niște acțiuni pe bursă cu potențial de creștere. Veți putea să vă faceți programare la medic sau chiar să vă țineți foarte atent cheltuielile casnice. BOT-ul vă va atrage atenția atunci când depășiți bugetele sau va reuși să strângă toate informațiile despre reducerile la produsele pe care le preferați și să vă anunțe despre cel mai bun moment în care să le comandați.
Noțiunea de BOTS (AI- artificial inteligence/ roboți) a apărut puțin după 1950 și era definita ca fiind capacitatea unei mașini de a se comporta într-un mod care ar putea fi considerat inteligent, dacă am vorbi despre un om, iar această definiție a fost dată de John Mc Carthy, informatician și matematician.
Articolul face parte din cadrul campaniei România asigurată, sprijinită de Metropolitan Life, parte a MetLife Inc., una dintre cele mai mari companii de asigurări de viață din lume. Înființată în 1868, MetLife are, la nivel global, 100 de milioane de clienți în aproape 50 de țări. În România, Metropolitan Life activează de mai bine de 17 ani și are 2 milioane de clienți.
Dacă aveți întrebări, dacă vreți să aflați care sunt criteriile după care să faceți cele mai bune alegeri, publicați-le la finalul fiecărui articol, în secțiunea de dezbateri. Nu trebuie decât să vă logați cu emailul sau cu contul de social media. Puteți, de asemenea, să ne scrieți și pe adresa redacția@republica.ro. Mesajele voastre pot genera subiecte, tematici sau chiar texte și analize în campania România asigurată.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In rest : prima intrebare adresata unui supercomputer conectat la internet cu toate celelalte din lume prin network a fost adresata (veeezi-intrebarea poate fi adresata...:-)) cam prin anul 1956 (sau 58 nu mai retin exact), in "ciclul roboticii", de catre (indirect) Isaac Asimov. Personajul principal a pus urmatoarea intrebare: "exista Dumnezeu?".
Ba.las sa citit nuvela pentru a afla ce a raspuns reteaua de computere (atentie-la momentul acela un computer de puterea unui ceas de "jucarie" pentru copiii din.zilele noastre avea dimensiunile unei camere mai mici si cantarea cateva tone, dar Asimov si-a imaginat net-ul)
- Acum, da. (răspunsul computerului)”
Ideea desprinsă din articol, cu inteligența artificială care tinde să fie în tot și în toate, face ca un astfel de răspuns să fie din ce în ce mai plauzibil.
Totuși, cocoloșirea asta a ființei umane cu oferirea pe tavă a tuturor răspunsurilor, opțiunilor, ideilor până la urmă, oare nu o va aduce, printr-o metamorfozare inversă, la statutul de larvă? Pe cei comozi probabil că nu-i va deranja, să aibă niște furnicuțe care să facă toată munca în locul lor, dar nu știu cât de confortabil se vor simți cu perspectiva ca viața să le fie condusă de o „regină”.
Acum pare incitant, acum 30 de ani era de domeniul SF-lui, dar oare cât mai e până la nivelul BOT 2.0? în care ți se sugerează cu care partener/ă să te cuplezi, în ce perioadă a vieții ar fi optim (social, financiar) să concepi urmași, la ce concerte/spectacole să mergi, cumpărând de la ce agenție de bilete, de la care rețea de farmacii, de la care benzinărie, cu cine să te împrietenești pe bază de compatibilități de caracter, cu cine să votezi etc etc
Dar mai e o speranță. Privind filmulețul, îmbibat de tehnologie, pentru câteva secunde atenția mi-a fost distrasă iremediabil de blugii mulați pe fund ai angajatei din depozit (De! apucături de șantierist). Iar chestia asta e mai greu de controlat de către Inteligența Artificială (momental, pentru că până la inducerea de feromoni printr-o navigație 5D pe internet mai e doar un pas) împotriva căreia am început mișcarea de rezistență lipindu-mi leucoplast pe camera laptopului.
Într-o lume în care frigiderul îți spune ce să mănânci și telefonul mobil ce să cumperi, așteptați-vă ca cei care operează toate aceste device-uri vor ști mai mult despre fiecare decât o știe persoana însăși. Și surpriză?! vor folosi acele cunoștințe pentru a vă manipula și pentru a face profit. De pildă, dacă tot suntem la secțiunea "România Asigurată", ar putea vinde toate datele despre dumneavoastră companiilor de asigurări. Ce-ați mâncat, cât ați dormit.. etc.
Vreți să vă dau coșmaruri ? Imaginați-vă echivalentul unei rețele IoT al România TV.
A3 și RTV deja au creat armate de RO(boți), imaginați-vă ce-ar face IoT-ul.
Dincolo de asta, inteligența artificială este viitorul. Și este un viitor greu de prevăzut în detaliu, dar predictibil în linii mari. Vor exista convulsii sociale puternice, cauzate de faptul că tot mai mulți oameni pur și simplu nu vor mai avea nicio competență la care un robot să nu fie mai bun. Primii vor fi șoferii. Nici avocații și nici medicii, cel puțin pe partea de diagnoză, nu vor fi feriți.
Se vehiculează ideea venitului minim garantat. O să fie o nebunie. Modelul socio-economico actual are nevoie de consumatori. În cele din urmă va claca. La un moment dat, un AI, se va întreba: "Da de ce am eu nevoie de oameni?" .
Apropo de întrebări. Unui AI făcut de Google i s-a pus întrebarea:
"Care e scopul vieții?"
Răspuns: Scopul vieții este să continue.
Lumea pe care o doriti nu are nimic de a face cu internetul. Cu primul browser mozaic de la cern si cu html 1.0, lumea in care lumea realiza schimb de informatii gratuit si onest. Internetul a murit acum vreo 10 ani. tragerea la raspundere a fiecarui om si dispozitiv. Cum tragem la raspundere avatarul infiltrat intr-o retea isis, care pe baza predictiei si a proifilingului duce la executia anticipata a atentatorului sinucigas. Cum tragem la raspundere avatarul care prin fake news convinge atentatorul sinucigas sa mute obiectivul din belgravistan in bantustanvillan? Trimitem codul in fata plutonului de executie?
Visul de a avea identitate unica :)
Un vis care se va indeplini in curand, dar care nu are legatura cu libertatea de expresie, si nici cu internetul. Are legatura cu dreptul de autor cu profitul si cu controlul total si absolut al statului.
Am vazut doar o bucatica din ai-ul prost. StongAi este un secret bine pastrat. O lege de baza spune ca daca introduci gunoi obtii gunoi, ori marea majoritate a botilor cauta profit, profit profit. In acea lume confortabila a IoT va fi bine ca sa nu fie rau.
Profiling genetyic si profiling comportamental. AI-ul invata din BIG DATA, si in big data nu exista multi einsteini, exista un mare nesfarsita de gigi becali.
Ortografie? Invatam dupa jiji si alta armata de indivizi. Common sense? marea majoritate ( si nu zic cu rautate: votanti PSD)
Strong AI este ca un copil: invata big data de la tampiti, si face scoala cu mos teaca, ce va iesi bun de aici?
MUte indentitati unice ( cu voie sau fara voie - e suficient ca o singura data sa te abati de la comportament si orice avatar este asociat cu identitatea unica, nu nici macar nevoie sa apesi butonul de comments pt. facebook este suficient ca acesta sa se afle pe pagina)
M-am razgandit, va spun adevarul gol golut, indiferent de nickname, de incercarea infantila de a ascunde numele real, toti avem o identitate unica si raspundem pentru ceea ce facem si scriem. Botii doar ne ajuta la asta si nu au statut juridic, nu raspund, si nu vor raspunde pentru ca fie ca sunt ai statului fie ca sunt ai corporatiei, sunt un pic mai nobili decat noi plebeii. Va duceti minte de accidentul tesla in care masina a provocat un accident?
Tesla s-a scos...
Am vorbit cu Maria. Maria e o tipa simpatica si cam surda, trebuie sa-i cam repeti cu alte cuvinte ceea ce vrei sa comunici. Am intalnit-o pe maria in ing ul portocaliu, doar ridici receptorul și poți vorbi cu maria.
In curand maria va avea un prieten in asigurări in privat va discuta cu prietenul despre yvonne și despre tine. Ce discuta?
Cât fumezi, ce mănânci, cat sport faci. Prietenul imaginar al mariei iti va calcula speranta de viata, și intr-o zi nu te va asigura, vei muri fara asistenta medicala.
Asa ca voi pune mariei o intrebare predictiva:
Ai omorat pe cineva astazi?
Prietenul imaginar al mariei nu exista, dar ar putea.
Adică încă o nevastă?!!! Mulţumesc, nu! Îmi ajunge una.
Impresionant unde a ajuns ştiinţa şi tehnologia! Însă, din nefericire, cel puţin în domeniul medical, de aceste noi tehnologii vor beneficia tot bogătanii. Noi, ăştia mai amărâţi, rămânem cu aspirina.
Dar este un articol care merită scos pe hârtie pentru a fi citit pe îndelete.
Asa ca intrebarea mea ar fi daca inteligenta artificiala ma ajuta sa traiesc mai bine sau imi normeaza viata si mi-o limiteaza la programele realizate de altii pentru a le vinde?
Oare as rezista tentatiei de a folosii tehnica informatica pentru o existenta confortabila Oare nu am putea deveni idioti dar fericiti?
Oare nu cumva exista riscul sa ne insusim modelele de gandire ale inteligentei artificiale (prin imitatie in cazul copiilor de exemplu)?
Nu cred ca ar fi bine din cel putin doua motive:
1.Combinatorica operationala umana este infinita in timp ce cea a inteligentei artificiale este finita cred, reducandu-se la programele elaborate de cativa oameni de stiinta.
2.Mediul natural si social in care traim este de o diversitate maxima: in fiecare moment se schimba ceva iar modelele adaptative date de un computer sau un robot pot sa nu mai fie eficiente.
Cred ca inteligenta artificiala este nu numai posibila ci si necesara pentru a ne ridica nivelul de civilizatie fie el material fie spiritual.
Entitatile artificiale inteligente vor fi folosite in toate segmentele vietii umane iar participarea noastra la propria noastra viata ar putea fi drastic scazuta conform principiului care ne guverneaza actiunile:minim de efort cu maxim de efect.
Suntem fiinte inteligente nu pentru ca ne nastem astfel ci pentru ca ne formam aceasta aptitudine prin achizitii de informatii,prin insusirea de seturi operationale,prin exersarea insusi a actului inteligent!
Adica devenim inteligenti prin potentialitate genetica si eforturi proprii si nu prin folosirea unor instrumente ce ne rezolva problemele.
Cred ca nu se stie ca inteligenta ca si aptitudinile sportive, se formeaza ,performeaza si se mentine prin exercitiu continuu!
Inteligenta ca abilitate mentala si comportamentala daca nu ti-o formezi si nu ti-o exersezi permanent. nu o ai sau o pierzi!
Temerea mea este ca un nivel scazut de implicare al unui individ in a lua decizii si a face ceva cu/si in propria viata va duce la scaderea nivelului sau de inteligenta cu consecinte deloc benefice nici in plan personal si nici social.