Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Chipul lui Decebal sculptat în stânca Dunării: cosmetizarea unui kitsch și transformarea lui în „simbol național”

chipul lui Decebal

În ultimele zile zile au circulat pe rețelele sociale două texte aproape identice despre chipul lui Decebal sculptat în stânca Dunării, semnate de pagini diferite.

E limpede că nu sunt articole independente (aceeași poveste rescrisă de două ori, cu același titlu, aceleași fraze și aceleași idei), ci materiale generate automat și împinse pe mai multe pagini pentru a da impresia de consens. Truc clasic de propagandă digitală: multiplici aceeași poveste, ca să pară „adevăr general acceptat”. Dar cu două poze diferite, desigur, generate AI. Posibil să fie mai multe, chiar! 

Textele conțin puțină informație reală (numele sculptorului, perioada lucrărilor, câteva detalii tehnice), iar restul de 70–80% este narațiune emoțională, eroizare și falsuri prin omisiune. Sculptorul apare ca „eroul necunoscut”, dar rolul lui este doar de pretext: întreaga narațiune este menită să glorifice statuia și, mai ales, ideologia care a produs-o.

Se folosesc comparații ridicole cu Statuia Libertății și Christos din Rio – dar se raportează exclusiv la dimensiuni, nu la calitatea artistică. Monumentele respective sunt capodopere realizate de mari artiști, cu tehnici sofisticate, schelete metalice uriașe și studii inginerești complexe și o viziune plastică autentică. Dar comparația se face strict pe centimetri, nu pe valoarea artistică. Chipul lui Decebal, în schimb, e un exercițiu de dinamitare și cioplire grosieră, consolidat cu beton și fier, fără expresie, fără proporții. Acesta e în realitate un kitsch uriaș și nicidecum o operă de artă.

Cred că s-ar întoarce în mormânt marii artiști români precum Paciurea, Brâncuși, Oscar Han, Jalea, Medrea etc dacă ar vedea cum arată cea mai înaltă „statuie” din România…

Ce e de spus despre monument în sine? Valoarea artistică este extrem de scăzută. Dacă ai văzut Leul din Lucerna, Mount Rushmore sau Buddha de la Leshan, diferența e evidentă. Acestea au fost gândite de artiști de calibru și integrate în contexte culturale, peisagistice și naturale prin studii serioase. Monumentul de la Cazane este unic doar prin urâțenia lui.

Apoi proiectul a fost finanțat de Iosif Constantin Drăgan – un personaj controversat: fost simpatizant al Gărzii de Fier, ulterior apropiat al lui Ceaușescu, propagator fanatic al protocronismului și al „dacomaniei” și sponsor după 1990, al extremismului naționalist reprezentat de Vatra Românească a lui Funar și România Mare a lui Vadim. Statuia, prin însăși inscripția „Decebalus Rex – Drăgan fecit”, poartă amprenta ideologiei sale naționalist-extremiste (dar și a propriului narcisism, exprimat în ...latină).

Lucrarea a fost realizată în anii ’90–2000 într-o perioadă de haos administrativ, fără aprobări clare, într-o zonă care astăzi este parc natural protejat. Dacă s-ar încerca un asemenea proiect astăzi, ar fi respins imediat pe motive ecologice și vizuale.

Mesajul subliminal e clar: daci = românii moderni, romanii = Occidentul, iar „noi” nu vom mai fi înfrânți. O declarație de autohtonism și etnocentrism, bazată pe frustrare și complex de inferioritate.

Ce urmăresc postările de acest tip?

În mod sigur nu informarea. Scopul e să cosmetizeze un kitsch și să-l transforme în „simbol național”. Să impresioneze prin povești lacrimogene și să rescrie amintirea colectivă cu un trecut glorios inventat. Și, mai ales, să ascundă adevărul incomod: că statuia e lipsită de valoare artistică, a fost realizată într-un cadru dubios și poartă amprenta unui ideolog toxic, legat atât de extrema dreaptă interbelică, cât și de propaganda ceaușistă și de partidele ultranaționaliste post-1989.

Mulți turiști se emoționează când o văd, și e firesc – vine din lipsa de comparație. Un kitsch poate emoționa la fel de ușor ca o capodoperă. Dar dacă vezi măcar o dată Leul din Lucerna sau Buddha de la Leshan, înțelegi imediat cât de disproporționat și modest e „chipul lui Decebal”. Nu e vina turiștilor că nu știu, dar e de datoria noastră să spunem adevărul: nu este artă, ci propagandă.

P.S. După postarea inițială a acestui articol pe această temă, am primit reacții care spun mai multe despre noi ca societate decât despre monument în sine. Unii m-au acuzat că prin această critică „urăsc ce e românesc”, alții au invocat faptul că „atâta timp cât aduce turiști, e bună”, iar cei mai vocali au preferat atacul la persoană: „ești invidios, tu n-ai făcut nimic măreț” ba chiar că sunt „pro-european vândut”. Sunt reflexele cele mai caracteristice ale discursului așa-zis ”suveranist” de azi. Confuzia dintre critică și trădare, dintre popularitate și valoare reală, dintre emoție și criteriu artistic. Se pare că orice lucrare, orice discurs sau gest, oricât de modest ori lipsit de bun-simț, ajunge să fie ridicat la rang de „simbol național” dacă e vopsit în tricolor sau legat forțat de „strămoși”. Pseudo-patriotismul de paradă, cu drapele fluturate și lozinci zgomotoase, e singura formă de „iubire de neam și glie” care pare să conteze.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • andrei andrei check icon
    adevarul e ca oamenii care cred in articolele care apar pe fb despre statuia lui decebal si comparatiile cu alte statui dupa ce ies de pe fb vin pe republica sa citeasca articolele astea.


    • Like 0
  • Nu cred ca Decebal avea aceasta fata de retardat. Dar daca totusi asa era, atunci ma bucur ca au venit romanii pe-aici :-)
    • Like 2
  • Mihai check icon
    Articolul este de fapt o momeală pentru dacopați. Mă și mir cum unii dintre ei prezenți aici pe site, lipsesc de la datorie.
    Așa, ca fapt divers, poate nu ar fi o ideea rea să se investească niște bani și să se transforme acea stație în una pentru Trump. Sigur am avea niște beneficii înzecite pentru o astfel de lucrare.
    • Like 2
  • RazvanP check icon
    Mi-a scăpat ceva, ce vă recomandă, în afara clasicului răspuns "vocea și talentul", să emiteți judecăți de critică artistică?
    Simpla comparație cu Statuia Libertății sau Cristo Redemptor (cu fața făcută tot de un român, btw) în loc mult mai potrivite comparații cu Mount Rushmore, de exemplu, sau cu Crazy Horse (statuia, nu cabaretul!) spune destule despre calitatea criticii...
    Kitsch-ul este in the eyes of the beholder la fel de mult ca și beauty imho.
    • Like 2
    • @ RazvanP
      Ion Ion check icon
      Urmand firul gandirii tale presupun ca tu esti critic literar si de arta. Altfel cum ai putea sa-ti dai cu parerea?
      • Like 2
    • @ Ion Ion
      RazvanP check icon
      Nu eu am adus ca "argument" artistic istoricul finanțatorului..
      De fapt rolul articolului nu este de a face o critică artistică ci doar un proces de intenție despre SEMNIFICAȚIA operei respective...
      • Like 2
  • Se spune ca frumusetea e in ochii privitorului. Oricum, as zice ca in lume sunt destule constructii monumentale care nu se remarca neaparat prin calitatea artistica. Asa ca intr-o tara care rateaza cu brio o multime de ocazii de a se promova faptul ca sculptura - asa dreasa din fier-beton si ciment, kitch-oasa si nefinalizata cum e - atrage turisti e ceva pozitiv. Dincolo de controversele legate de calitatea artistica sau finantator, sculptura a devenit un reper al zonei.
    Personal sunt destul de satul de curentul asta pseudoelitist-reparatoriu care desi nu poate propune nimic in loc desfiinteaza folosind argumente din prezent ceea ce a fost creat in trecut, cu standardele de atunci. Istoria artei e plina de autori cu moralitati discutabile si de finantatori controversati. Daca asta ar fi criteriul dupa care judecam arta probabil ca am trai in plin Fahrenheit 754.
    Inca mai sper ca inca traim intr-o tara relativ libera, in care daca cineva isi doreste sa promoveze ceva e liber sa o faca. Si cred ca o poate face intr-un mod pozitiv, fara a desfiinta ceea ce au facut altii asa cum s-au priceput. Suntem la fel de liberi sa nu ne placa orice, dar cred ca daca putem alatura cuvintul "arta" unei banane fixate cu banda adeziva de un perete putem tolera si o constructie pentru care s-a murit la propriu.
    • Like 3
    • @ Bogdan Nicolae
      Foarte adevărat ce spuneți. În același spirit cu al autorului, câțiva oameni "de bine" criticau “oroarea arhitectonică” și propuneau demolarea Casei Poporului, actualul sediu al Parlamentului. Nu le mirosea bine moștenirea lăsată de Ceaușescu pentru care a fost distrus un cartier întreg și care a fost plătită cu înfometarea populației.
      O singură nedumerire am în legătură cu comentariul dvs: Fahrenheit 754? Eu știam de Fahrenheit 451... Mi-a scăpat mie ceva sau...?
      • Like 0
  • Dacă Mecena este Iosif constantin dragan e clar. Mai ales grandomania narcisista din alăturarea, în latină nici mai mult nici mai puțin, a denumirii "operei" și numele sau.
    • Like 2
  • Bun, aștept articolul cu Ion Creangă—fenomenul: nu este artă, ci propagandă. Acolo faptele sunt și mai clare, doar că știm că asta e o linie roșie.

    Nu este? Încercați fenomenul Eminescu. Am zis fenomen? Încercați academician...
    • Like 0
    • @ Valentin C
      O tot ții langa cu "academicianul Ion Creangă. În definitiv ce te îndreptățește pe dta. să "dezbați" subiectul? Hai că sunt curios. Ion Creangă a lăsat ceva în urmă, ceva educativ pentru copii, asta este o mare artă să știi să te adresezi copiilor în scop educativ. Tu??? În afara unor postări pe "republica.ro" mai poți altceva? Ai lăsat sau ai în lucru ceva util? Mulți "filozofi" de cârciumă sătesca sunt pe platforma asta. Norocul lor că-și văd "operele tiparite"
      Și nici nu are legătură repetata ta postare cu articolul.
      • Like 5
    • @ Zugravu Mircea
      Aici nu e vorba despre mine, cum fals se afirmă. După cum bine demonstrați, supără mult orice atingere la manipularea rusească.

      Credeți că dacă aș fi elită mondială vă schimbă cu ceva părerea consacrată? Chiar credeți că orice spun poate schimba ceva la nivel personal?

      La nivel global, încă mai sper, pentru ei scriu.
      PS: Munca mea are un impact zilnic asupra a milioane de români, resimțit direct prin prețuri.
      • Like 0
    • @ Valentin C
      Înțeleg că mă acuzi pe mine de propagandă pro-rusia! Nimic mai greșit. Dacă ai fi urmărit contrazicerile mele din "dialogurile" cu adevărații propagandisti ai rusiei de aici ai fi observat că sunt total anti rusia pe partea politică, militară, chiar și economică. Din punct de vedere cultural nu spun decât atât, marile valori, ca și la noi, s-au format pe afară. Valabil și pentru somitatile din alte domenii. La ei, o bază mare o constitue furtul de oameni și tehnologie.
      Și ce legătură are Creangă cu propaganda rusească? Pot spune chiar că el a fost, cel puțin, critic. Vezi "Ivan Turbinca" și or mai fi.
      Nu m-ai lămurit de ce ești pornit tocmai împotriva lui Creangă! Eu cred că sunt alți mulți "academicieni" indoielnici și contestabili.
      • Like 3
    • @ Zugravu Mircea
      Ce am cu fenomenul Creangă (repet, cu omul nu am nimic)? Vedeți? Nu pare că am scris destul.

      Azi, la școala 79 București (de top) încă se predă la ora de MATE povestea celor cinci pâini. Cum e posibil asta?

      "Kitsch-ul" din titlul afectează doar ca excepție câțiva elevi, pe când de Creangă nu scapă niciun copil.

      Eu nu am termeni gen "anti ruși", dar totuși citiți povestea (care o prea pe una veche de mii de ani) și poate îmi spuneți ce împărțeală vi se pare corectă. Abia atunci veți înțelege.

      Sau poate vă întrebați cum o academie nu l-a menționat timp de peste 60 ani, iar cealaltă ... e încă actuală.

      • Like 0
    • @ Valentin C
      Să înțeleg că nu cu Creangă aveți o problemă ci cu modul de împărțire a celor 5 pâini.
      Sunteți amuzant!
      • Like 1
    • @ Valentin C
      Și dacă unul dintre cei ce alcătuiesc programa, obligatoriu de urmat pentru profesori, a găsit de cuviință să se oprească la "povestea celor cinci paini",este vinovat autorul? Nu trebuia să scrie gândindu-se că, peste timp, un oarecare investit cu responsabilități didactice va folosi povestea? Putea foarte bine să găsească o asemenea analogie și în altă opera literară, de oriunde, a oricui. Și în Biblie este împărțirea, pentru hrana norodului, de către Iisus. Aici ce obiecții mai ai? Spui că "povestea e prea pe una veche....."? Și ce dacă? Semnificația ei nu poate fi repetată încă odată pentru inocularea unor precepte morale în formarea copiilor? Sau în epoca gadgeturilor și a "festivalurilor" cu țigani, vulgaritate, violența, droguri și prostituție devine desuet exemplul discutat mai sus? Poate trebuia actualizat cu niște "bile" sau " liniute"?
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      De fapt cred că "dezbate" de dragul de a fi citit.
      • Like 1
    • @ Zugravu Mircea
      Așa este. Indiferent de subiectul articolului, trebuie adus în discuție academicianul Creangă. Idei puține dar fixe. Acum pare că a depășit masa critică și trece la alt nivel: Eminescu :)
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      E grav dacă oricine, cu o pregătire oarecare îndrăznește să se pronunțe ireverentios la adresa titanului Eminescu. Puțini au reușit să-l citească pe Eminescu în integralitate și mai puțini se pot lauda ca l-au înțeles. O viață dacă citești Eminescu și tot descoperi noi sensuri. Suficient.
      • Like 1


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult