Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Complicitatea statului la căsătoriile ilegale între minori. Când tradiția devine pretext pentru încălcarea legii

Căsătorie

Ceea ce se întâmplă cu aceste căsătorii între minori este o încălcare flagrantă a legii. Legea este clară: căsătoria este permisă doar de la vârsta de 18 ani, fără excepții etnice. Nu există nicio virgulă în legislație care să spună „cu excepția romilor”. Legea este una pentru toți.

Problema majoră nu este doar în faptul că aceste acte continuă să aibă loc, ci în complicitatea instituțiilor statului, care nu doar că tolerează aceste ilegalități, ci uneori chiar participă la ele. Când autoritățile publice stau cu mâinile în sân sau întorc privirea, justificând aceste fapte prin „tradiții culturale”, vorbim despre o fugă de responsabilitate, ba chiar mai rău despre complicitate și tăinuire..

De foarte mulți ani, ONG-urile trag semnale de alarmă, vorbesc despre dezvoltarea copilului, despre drepturile femeii, despre abuz și exploatare. Dar ce efect pot avea aceste eforturi, când însuși ministrul de interne este nașul copilului la o astfel de nuntă (vezi cazul Ana Maria Cioabă)? Când clanuri mafiote sunt prezente în spatele primarilor și candidaților la cele mai înalte funcții din stat, iar instituțiile abilitate să pună în aplicare legea nu doar că nu intervin, ci legitimează, direct sau indirect, aceste practici?

Educația, și schimbarea comportamentelor adverse, nu se face doar prin vorbe. Se face prin aplicarea fermă a legii și prin prevenție reală. Câte campanii de prevenție a desfășurat Direcția de Protecție a Copilului în zonele unde există astfel de realități? Câte intervenții solide au avut loc în acele zone, și nu numai, pentru a proteja drepturile copiilor?

Legea spune clar: atunci când există suspiciuni că drepturile unui copil sunt încălcate, primul pas este extracția copilului din mediu care-l abuzează. Nicidecum participarea la petrecere sau tolerarea abuzului! Binele copilului este, din punct de vedere legal, superior oricărei justificări culturale sau sociale și avem instituții care sunt pregătite și plătite să se asigure că aceste lucruri se întâmplă.

Așa-zisa „cultură a romilor” invocată pentru a justifica aceste practici este o minciună periculoasă. Trăim într-un stat guvernat de legi, nu de cutume. În acest caz, nu contează etnia – rom, nerom, turc, chinez – și legea trebuie aplicată tuturor, în litera și spiritul ei.

Dacă cineva comite o infracțiune, indiferent de natura infracțiunii, trebuie să răspundă. Să fie dus în instanță, să fie decăzut din drepturi, iar copilul să fie protejat. Pentru că mesajul statului trebuie să fie clar: cine mai face la fel, să pățească la fel. Punct.

În paralel, statul trebuie să intervină cu masuri de dezvoltare în acest tip de comunități, să ofere educație de calitate, să desfășoare campanii reale de prevenție și să contribuie la estomparea și reașezarea acestor cutume care nu mai au nici-o legătură cu societatea în care trăim. Nu putem continua să distrugem viețile unor copii pentru că instituțiile statului nu își fac treaba.

Cum e posibil ca o nuntă cu muzică dată la maxim să aibă loc în mijlocul Bucureștiului, pe strada unde ”șmecherul” locuiește fără ca poliția să intervină, când în orice alt zonă o astfel de petrecere ar fi oprită imediat? Pentru că acolo nu e vorba doar de o petrecere, ci de o demonstrație de forță. E un mesaj transmis comunității: „Noi suntem deasupra legii.” Iar când autoritățile nu intervin, acel mesaj devine realitate. Cetățeanul obișnuit e amendat pentru muzică prea tare, dar clanurile interlope pot bloca străzi, pot organiza evenimente ilegale, pot încălca orice normă – fără consecințe.

Cum e posibil ca membri ai clanurilor interlope să fie promovați pe listele partidelor ca consilieri locali sau județeni? Pentru că în multe cazuri, influența acestor grupări e convertită în capital electoral. Clanurile controlează voturi, intimidează comunități, mobilizează mase. Iar politicienii, în loc să le combată, le cooptează. În loc să aplice legea, o negociază. Astfel, persoane cu dosare penale, cu legături directe în lumea interlopă, ajung să decidă bugete locale, să influențeze proiecte publice, să aibă acces la informații sensibile.

Cum e posibil ca astfel de oameni să devină consilieri personali ai oamenilor politici? Pentru că relația dintre politică și infracționalitate nu mai e una de conflict, ci de ”familie”. Unii politicieni își aleg consilieri nu pentru competență, ci pentru loialitate și capacitatea de a „rezolva lucruri”. Iar când „rezolvarea” înseamnă intimidare, trafic de influență sau controlul unor zone, prețul plătit este demantelarea statului de drept.

Și exemplele sunt multe și le găsim peste tot în țară: de la Carani – la Corduneni. De la Mararu, la Sportivi. Și nu, nu au legătură doar cu etnie anume.

Nu vă uitați la infractor. Problema reală este instituția care trebuie să aplice legea și nu o face. Dacă legea ar fi aplicată o dată, de două ori, de cinci ori, numărul acestor cazuri ar scădea semnificativ.

Din păcate, se tratează etnic ceea ce nu este etnic. Toleranța față de încălcarea legii și incapacitatea statului de a acționa nu au legătură cu etnia. Sunt fapte penale. Aplică legea, om bun! Nu contează cine e autorul. Dacă ai comis o infracțiune, îți asumi. Nu te-a obligat nimeni și nici nu te poate împiedica cineva să o comiți. Dar, dacă decizi s-o faci, trebuie să răspunzi! Pentru că legea e una pentru toți!

Sau măcar așa ar trebui!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnule Duminica, explicati va rog cum se face ca orice e in discutie despre acesta etnie mereu altii sunt de vina?
    • Like 1
  • E fix treaba voastră să vă faceți curat în ogradă! Ați avut treizeci și cinci de ani de activism și oengeală finanțate de stat, unde sunt rezultatele? Vă plângeți de "discriminare" dar sunteți primii care jucați cartea "rasismului" când vă avantajează dar nu numai că nu se vede vreo schimbare în bine, în multe cazuri din contră. Am crescut în cartier muncitoresc în anii '80, aveam inclusiv vecini din etnie, ANGAJAȚI, unii dintre ei chiar integrați. Vecinul de la parter pornise de la necalificat și ajunsese la sub-inginer, patru copii, toți la școală, curați, îngrijiți, nici un fel de probleme, tot respectul. După' 89 doi au *făcut Germania ", cel puțin unul știu că a ajuns și la închisoare.
    Ironic, erau mai bine integrați ÎNAINTE de" lupta împotriva discriminării"...
    • Like 2
  • E na, noi avem academicieni fără școală. A deranjat doar Elena Ceaușescu, restul sunt tot acolo.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult