Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Cristina Dediu, Accounts Receivable Manager pe Europa de Nord și de Est al Essity, despre prima femeie președinte în România: „trebuie să lupte să-și câștige locul la masa de dialog”

România este pe primele locuri în Uniunea Europeană în ce privește numărul femeilor aflate în poziții cheie de management, atât în companiile cu capital străin, cât și în cele românești. Am învățat ca societate, în ultimele trei decenii, să plătim în mod egal femeile și bărbații. Diferența de 3% în favoarea celor din urmă ne plasează, în mod onorant, pe locul I în Europa, următoarea țară clasată fiind Belgia. Furnizăm- spre marea surpriză a oamenilor de HR- cele mai multe femei manager cu pregătire tehnică din lume

La cealaltă extremă, apărem în toate statisticile negre legate de violența asupra femeilor, gradul de sărăcie, lipsa accesului la educație și la servicii medicale de sănătate. Încercăm să facem o analiză a fenomenului, să găsim unele răspunsuri, să înțelegem cum e perceput rolul femeii în societate prin ochii doamnelor care au ocupă poziții de top management în companii.

Astăzi, o discuție cu Cristina Dediu, Accounts Receivable Manager pe Europa de Nord și de Est al companiei Essity (care comercializează pe piața din România brandul Libresse) care, într-o discuție autentică și fără ocolișuri, vorbește despre provocările dezvoltării unei cariere ca femeie, dar și despre abordarea unor subiecte tabu în societate prin educație. O apreciază pe Margaret Thatcher, prima femeie premier din Marea Britanie, și crede că societatea din România este pregătită pentru prima femeie președinte.

„Sunt recunoscătoare să fiu înconjurată și să lucrez alături de 20 de femei care mă inspiră zilnic în ceea ce fac și cu ajutorul cărora Essity performează în a acoperi Europa de Est (România, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Rusia) și de Nord (Marea Britanie/Irlanda, Țările Nordice și Baltice). Lideri, manageri, mentori și colege... aceste femei se susțin una pe cealaltă în tot parcursul profesional, dar și în dezvoltarea lor personală. Toată această călătorie alături de ele m-a ajutat să-mi dau seama cât de importantă este diversitatea de gen și echilibrul acesta între sexe în crearea și funcționarea unui mediul de lucru și de business sănătos și sustenabil”, spune ea.

Luptă și așteptări mai mari

În carieră, așteptările în cazul femeilor sunt mult mai ridicate, indiferent că vorbim despre funcții de execuție sau de management, sugerează Cristina. Totuși, ea crede că femeile reușesc să spargă orice stereotip de gen, chiar dacă uneori drumul este mai anevoios.

„Lumea afacerilor este în continuare dominată de bărbați, iar provocarea reală este mai degrabă ce legată de percepția acestora. Din acest motiv, cele mai multe ori, femeia trebuie să lupte să-și câștige locul la masa de dialog, să-și demonstreze și să-și valideze competențele”, explică ea.

Discuția despre carieră se îndreaptă și către succes, pe care îl vede ca o combinație între muncă, talent, ambiție și seriozitate.

„Femeia a evoluat destul de mult în domeniul competențelor, poate că sunt chiar mai creative și mai intuitive, cu o inteligență emoțională mai dezvoltată comparativ cu bărbații”, explică Cristina Dediu. Din propria ei experiență, Cristina spune că nu a înfruntat provocări mai mari în mediul profesional doar pentru că este femeie. De fapt, conteză într-o mare măsură încrederea în atuurile și competențele proprii, dar și imaginea pe care dorești să o proiectezi asupra lumii.

„Recunosc că poate în anumite momente am simțit mai mult presiunea de a reuși, însă acest lucru m-a motivat și mai mult să mă dezvolt, să-mi cunosc și să-mi depășesc limitele”, se confesează ea.

Deși acum avem semnificativ mai multe femei în top management față de acum 10 ani, „lupta pentru egalitatea de gen nu este încă câștigată”, explică executivul român.

România continuă să se afle printre ultimele țări în UE din punctul de vedere al numărului de femei integrate pe piața muncii, iar procentajul acelora care ocupă funcții de management se află sub media europeană.

Curajul de a fi încrezătoare în propriile forțe

Abordarea în mod asumat și transparent a unor subiecte considerate tabu în societatea noastră poate contribui la schimbarea unor mentalități legate de poziția femeii în societate. Iar în mediul, extrem de atractiv pentru noile generații, brand-urile care își asumă această misiunea au spațiu pentru a realiza campanii responsabile. De exemplu, Libresse și-a propus să schimbe modul în care femeile sunt percepute în anumite aspecte ale vieții. Cristina explică faptul că femeile sunt încurajate „să aibă curajul să fie ceea ce își doresc, să fie încrezătoare în propriile forțe (#livefearless)”.

„Încă din 2016, focusul comunicării Libresse a fost acela de a sparge acele tabuuri care, în continuare, le împiedică pe femei să-și trăiască viața așa cum și-o doresc cu adevărat. Vorbim despre niște tabuuri care, în mod inerent, nu sunt discutate, dar credem că ar trebui aduse în atenția publicului tocmai pentru a elimina această stigmatizare și rușinea care plutește în jurul lor. Până la urmă, vorbim despre niște aspecte absolut normale din viața fiecărei femei, pe care dorim să le reprezentăm într-un mod cât mai autentic astfel încât acestea să nu mai fie înțelese și să nu se mai simtă anormale'”.

În 2020, în cadrul companiei pe care o conduce, pregătește o campanie de women empowerment la festivalul Neversea. „Neversea este unul dintre cele mai ofertante evenimente în ceea ce privește diversitatea comunității pe care o strânge în jurul lui, dar și al potențialului de interacțiune cu aceasta. Astfel, pentru Libresse reprezintă oportunitatea perfectă de a veni cu un mesaj puternic – de a se simți bine în pielea lor și de a avea încredere în ceea ce sunt - către femeile participante astfel încât să se bucure la maximum de experiența pe care festivalul o oferă”, spune Cristina.

Tinerii discută pe furiș subiecte ce țin de sexualitate, igienă intimă sau violență domestică. Educația este soluția cheie în acest sector, iar obligativitatea educației sexuale în școli ar fi un prim pas. În programa școlară există acum „Educație pentru sănătate”, însă este doar un opțional. Chiar și părinții ar avea nevoie de sesiuni de informare pe acest subiect. În plus, ar fi ideal ca tinerii să aibă posibilitatea de a vorbi cu un psiholog sau consilier permanent în școli și licee când au nevoie.

„Acești tineri au nevoie de un sistem care să normalizeze comportamentul sexual și discuțiile deschise despre intimitate, un sistem care să ajute la formarea unui adult responsabil, adaptat, sănătos, informat corect și care să contribuie pe mai departe la dezvoltarea unei societăți lipsite de discriminare”, spune Cristina.

Femeile au scris și vor scrie în continuare istoria

Marile schimbări se fac cu progresul realizat la „nivelul ierbii”, în comunități, însă acest lucru nu exclude capacitatea liderilor de a lăsa o marcă pozitivă în politică și economie. Așa ajungem la subiectul femeilor care au influențat într-un fel cursul istoriei.

La Margaret Thatcher, Cristina apreciază faptul că „a crezut în schimbul liber între piețe și în puterea responabilității individului”.

Alte modele pentru femeile din ziua de azi ar mai putea fi Cleopatra (regina Egiptului în Antichitate), Roxelana Hurem Sultan (celebra sultană în lumea arabă), Indira Gandhi (prima și singura Prim Ministru a Indiei), Regina Elisabeta a Marii Britanii, Hillary Clinton, Angela Merkel. Printre femeile din România care s-au impus la nivel internațional, ea amintește de Ana Aslan, Hariclea Darclee sau Smaranda Braescu.

În România am avut prima femeie premier până de curând, iar acum s-ar fi creat și premisele pentru a avea prima doamnă șef de stat.

„Cred că societatea, în general, este pregătită pentru o femeie președinte. Ba mai mult, există o dorință ferventă pentru schimbare și de a vedea mai multe femei pe mai multe planuri în societate, fie că vorbim de business sau politic. Femeile sunt recunoscute ca având un simț al diplomației mai dezvoltat, sunt mai precaute în a lua decizii și mai intuitive în a rezolva probleme, lucru care ar putea reprezenta un avantaj într-o astfel de poziție”, spune Cristina cu determinare.

În jurul României, Croația a avut președinte femeie până anul acesta, iar în Grecia, de curând, Katerina Sakellaropoulou a fost aleasă prima femeie președinte din istoria țării.

Reflectând la propria viață, Cristina a găsit rapid femeia care i-a modelat primii pași în călătoria spre persoana din ziua de azi. Este vorba despre bunica din partea mamei.

„Este cea care m-a învățat că nu contează câtă carte/știință ai, dacă nu știi ce să faci cu ea. De la ea am învățat când să tac și când să vorbesc, m-a motivat să mă dezvolt și să-mi urmez visul. Și asta în ciudat faptului că nu a fost o secundă la școală pentru că în acele vremuri femeile nu aveau nevoie de 'carte'. Ele trebuiau să aibă grijă de casă și de copii”, explică ea.

La final am lăsat deoparte discuțiile despre politică și business, și am întrebat-o pe Cristina cu am reacționa dacă s-ar afla pe stradă, îmbrăcată în ținută office, iar un bărbat sau mai mulți bărbați fluieră admirativ/ fac comentarii. „Zâmbesc și merge mai departe…pentru că anumite manifestări nu trebuie 'încurajate' printr-o ripostă sau alte comentarii”, concluzionează ea.

Articolul face parte din campania pe care Neversea o derulează cu platforma Republica.ro în prima săptămână din luna martie. Ziua Internațională a Femeii este un moment bun ca să vorbim despre cum se raportează societatea românească la femei în ansamblu și pe domenii, cum sunt afaceri, administrație, politic, educație și șanse egale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Marketing sub umbrela educației sexuale. Essity este o companie comercială, nu cred că are ce căuta în școli publice pentru a „face educație”.
    • Like 1
    • @
      Dar popii (marketing sub umbrela educatiei spirituale) au ce cauta in scoli?
      • Like 3
    • @ Val Verde
      check icon
      Deraiezi de la subiect. Repet, Essity este o companie comercială, nu cred că are ce căuta în școli publice pentru a „face educație”. Ce urmează, să vină în școli McDonald's și să facă educație cum se mănâncă sănătos?
      • Like 1
    • @
      Parerist check icon
      Nu vă mai certați că amândoi aveți dreptate. Nici companiile comerciale nici popii n-au ce cauta în educație.
      • Like 2
    • @
      Si care e diferenta?
      Amindoua organizatiile alearga dupa clienti ca sa-si mareasca profiturile.
      • Like 2
    • @ Parerist
      De acord
      • Like 1
    • @
      Si in general, de unde ai dedus ca Essity vrea sa se duca in scoli publice?
      Iti imaginezi lucruri sau nu citim acelasi articol?
      • Like 3
  • Libresse....ce-o fi asta? Suna a pasta de dinti.
    • Like 0
  • Alt advertorial pierdere de vreme.
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult