Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum arată cele 100 de fețe ale inovației românești. Coordonatorul volumului tipărit la Nemira, interviu pentru Republica

100 de fețe ale inovației

photo icon „100 de fețe ale inovației”, volum coordonat de Mihaela Nicola și Marius Stoian, a apărut la editura Nemira Sursa: http://www.100defetealeinovatiei.ro

100 de eseuri care descriu semnificația lui „altfel” în tot atâtea feluri diferite, o nouă perspectivă asupra ecosistemului creativ românesc- așa prezintă autorii coordonatori volumul „100 de fețe ale inovației”, apărut la editura Nemira. „Este un prim volum dedicat inovaţiei, născut din grija noastră de a celebra valorile, de a reuni pasiuni şi preocupări, de a împărtăşi celorlalţi că şoapta unui necunoscut poate influenţa viaţa noastră mai mult decât strigătul unui triumf consacrat”- spune Mihaela Nicola care semnează, alături de Marius Stoian, coordonarea volumului. Toate încasările din vânzarea cărții vor fi donate pentru cumpărarea, de către statul român, a lucrării Cumințenia Pământului, semnată de Brâncuși. Cine sunt românii care apar în „100 de fețe ale inovației”, care au fost criteriile de selecție, dar și de ce este educația primul „pilon”, într-un interviu cu Mihaela Nicola, unul din cei doi coordonatori, pentru Republica.

O întrebare simplă, din curiozitate jurnalistică: de ce simte nevoia o femeie de afaceri să strângă în această carte păreri, direcții și mai ales oameni care construiesc un viitor prin inovație?

Cartea nu este proiectul unui „om de afaceri”, ci demersul unui profesionist pe care ocupația îl obligă zilnic să stimuleze creativitatea. Ca antrenor de minți novatoare și mai ales suporter al atitudinii de a inova, al curiozității intelectuale și preocuparii de a “gândi diferit” am căutat să identific oameni care ne seamană. Singura certitudine pe care o avem despre viitor este aceea că va fi „altfel”, așa încât e importantă fiecare contribuție la designul de perspectivă.

Cum vedeți dumneavoastră cititorul acestei cărți? Cine e, demografic, cel care va vrea să citească?

Probabil că vor fi foarte puțini cei care parcurg cartea integral, ca pe un exercițiu beletristic. Seamană mai mult cu o colecție de povești din care, parcurgând cuprinsul, selectezi un domeniu, un nume, un tiltu sau orice poate hrăni propria inspirație, propriile vise. Este un volum alcătuit din vise împlinite și dedicat celor care cred cu adevarat că pot schimba lumea, că pot avea o contribuție la mersul înainte al lucrurilor. Și cred că aceștia sunt foarte mulți (foto: Mihaela Nicola, coordonatorul volumului „100 de fețe ale inovației”. Sursa: www.100defetealeinovatiei.ro).

Cartea e organizată pe niste piloni, despre care bănuim că nu întâmplător sunt și cei pe care își bazează evoluția o societate. Ne gândim - spre exemplu - la educație, care și deschide volumul. De ce ați ales să începeți cu cei care inovează în educație?

De la educație începe și tot acolo sfârșește spirala fiecărei existențe. Indiferent de sensul ei, ascendent sau … dimpotrivă. Iar educație înseamnă, desigur, cu mult mai mult decât doar școală.

Cum ați reusit să-i strângeți pe acești oameni? Cum a fost făcută selecția? Cum au reacționat când li s-a propus să apară?

De la idee și până la materalizarea proiectului, au fost sesiuni multe și îndelungate de lucru. Rigoarea mea s-a împletit cu efervescența lui Marius Stoian și amândoi am decis să ne asumăm ca și criteriu, lipsa criteriilor convenționale. Am citit, am explorat, am cumpănit si am alcătuit o listă de nume care ne-au convins, din documentare, că își au locul in paginile cărții. și tineri aproape neștiuți și personalități remarcabile din domenii diverse, care alcătuiesc 360 grade universul nostru, societatea. 

Am selectat apoi coordonatorii de capitole și împreuna cu aceștia am segmentat fiecare domeniu. Apoi i-am abordat pe fiecare dintre cei ale caror nume se regăseau pe lista noastră. Au fost aproape 200 de nume ale inovației. Unii au răspuns măguliți, cei mai mulți foarte surprinși, unii prompt, alții mai anevoios. Am selectat ceea ce noi am socotit a fi cele mai relevante 100 de povești despre propria atitudine inovatoare. Probabil că alte câteva sute se vor regăsi în volume viitoare. Ale noastre sau ale celor inspirați de acest demers. Vreau să adaug mulțumiri publice pentru Adriana Băitan - ea a fost aceea care a păstrat permanent corespondența cu sute de oameni care au participat la alcătuirea volumului- și pentru editura Nemira, condusă de Ana Nicolau (În imagine: coordonatorii celor 10 capitole ale volumului „100 de fețe ale inovației”: „Educație”, „Sinergii și Eco-Inovații”, „Antreprenoriat social”, „Resurse pentru optimizare umană”, „Cultură”, „Evoluție cognitivă și Cercetare”, „Open Society”, „Medicină”, „Resurse de inovare pentru provocări viitoare” şi „Profiluri inovatoare”. Sursa fotowww.100defetealeinovatiei.ro).

Cartea trece prin domenii precum cultura, IT&C, societate deschisă, dar găsim si texte inedite. Ne-a atras atenția- spre final- Cubul Rubik face diferența”. Sunt și alte linii, laturi pe care v-ar fi plăcut să le aveți?

Sunt si alte laturi care ne-au plăcut și care, așa cum spuneam, se vor regăsi, probabil, în volume viitoare.

Mergeți cu acest volum mai departe? Ea face parte dintr-o serie, în 2014 lansați 7 teme fundamentale pentru România”, în 2015- Români noului val”. Toate lansate sub umbrela Clubul pentru România.

Am lansat, tot sub umbrela Club Romania, în data de 30 iunie o altă lucrare interesantă: „Romania Transatlantică”. Este un volum excepțional, coordonat de Vasile Iuga, Răsvan Radu și Mihaela Nicola, valoros prin aceea că reunește, în peste 1200 de pagini, opinii, analize, viziuni și eseuri oferite de peste 130 de personalități ale societății românești. Acestea constituie tot atâtea contribuții la ceea ce ne dorim să devină fundamentul unui nou proiect de țară.

Veniți din piața de advertising, avem si acolo oameni creativi si multa inovație. De ce ați ocolit sau nu ați abordat domeniul?

Am evitat domeniul nostru tocmai din curtoazie profesională. Era deplasat să îmi arog un rol de „arbitru” sau „selecționer” al minților novatoare din publicitate, în situația în care eu însămi sunt „jucător în teren”. Din același tip de considerație față de domeniul în care activez, față de industria noastră, așa cum nu am găzduit în carte povești ale unor personalități creative din agențiile competitoare, nu am invitat nici colegi din agenția noastră să contribuie.

Pentru cititori- unde se găsește cartea, poate fi comandată online? Înțelegem că încasările vor fi donate. Puteți să dezvoltați?

Cartea poate fi achiziționată din librării și de pe site-ul editurii, nemira.ro. Avem un contract care include, în mod firesc, drepturi de autor și am anunțat public faptul că toate încasările provenite din aceste drepturi vor fi donate pentru Cumințenia Pământului. Dar nu este ceva nou, toate proiectele individuale, toate demersurile mele, personale, în afara activității agenției au avut, dintotdeauna, componentă pro-bono. De-a lungul anilor, fie am refuzat să încasez bani pentru consultanță, sfaturi sau idei oferite unor organizații publice, fie, în cazul colaborării cu alte companii private sau edituri, dacă încasez venituri, ele sunt donate integral unor proiecte de responsabilitate socială.

Începând cu luna august, coordonatorii și autorii volumului vor participa la o serie de evenimente-lansare, sub titlul „100 de fețe ale inovației — Romanian Tour 2016″, în principalele orașe ale României.

Mihaela Nicola este CEO al companiei The Group, Consul onorific al Australiei în România, membru al Chatham House London și Aspen Institute. De asemenea, Mihaela Nicola este membru fondator al Club România precum și al altor grupuri de gândire strategică. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt multe probleme care au făcut valuri la un moment dat și care au fost uitate de presă și de lume. Poate reveniți asupra lor
    - Ce-o fi mai fîcând Cofariu?
    - Dar Gavroche
    . Soțul d-nei ministru Câmpeanu mai are pensia aceea de handicapat cu însoțitor?
    - Mai știți ceva de generalul Gh. Lupu de la Costești?
    Sunt doar câteva din problemele uitate de presă. Mai sunt și altele.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult