Atelierul lui Brâncuși (Foto: Profimedia Images)
Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei.
Este probabil unul dintre cele mai importante dialoguri culturale între România și Franța din ultimii ani. La Centrul Pompidou, care devine o veritabilă „Ambasadă Brâncuși” din inima Parisului, și-au anunțat prezența, doar pentru evenimentul de deschidere, peste 1.500 de personalități culturale, invitați speciali și oficialități din cele două țări.
„Ne onorează nespus să aducem un strop de autenticitate din inima Transilvaniei în inima Parisului”, spune Ana Necșulescu, directorul de comunicare Jidvei, care adaugă că selectarea unui brand de vinuri din România pentru un eveniment cultural internațional de o asemenea amploare este „un moment istoric pentru vinul românesc”.
Într-adevăr, francezii au ambiția să-l omagieze pe sculptorul de origine română într-un eveniment fără precedent. „Constantin Brâncuși nu a mai fost niciodată subiectul unei expoziții de o asemenea amploare” - așa începe anunțul Centrului Pompidou, care va găzdui între 27 mai și 1 iulie 2024 peste 200 de sculpturi, fotografii, desene, filme și documente de arhivă. Pe lângă bogata colecție din Atelierul Brâncuși, care se găsește la Centrul Pompidou, muzeul va aduce lucrări împrumutate din mari colecții internaționale, inclusiv din România. Spre comparație, cea mai mare expoziție Brâncuși organizată vreodată de România, cea care a marcat anul Capitalei Culturale de la Timișoara, a numărat 100 de lucrări. De altfel, este o ocazie unică pentru iubitorii lui Brâncuși să vadă atâtea sculpturi laolaltă și un ultim prilej să admire unele dintre piese, deoarece în următorii 5 ani Centrul Pompidou intră în renovare și ele nu vor mai fi expuse publicului.
Expoziția este organizată cu sprijinul instituțional al Ambasadei României în Franța și al Institutului Cultural Român din Paris.
Centrul „Ambasadei Brâncuși” va fi atelierul sculptorului. Atelierul, în care și locuia, proiectat el însuși ca o lucrare de artă, reprezintă nucleul expoziției, în jurul căruia vor gravita opere împrumutate din mari colecții internaționale (Tate Modern, MoMA, Guggenheim, Philadelphia Museum of Art, the Art Institute of Chicago, Dallas Museum of Art, Muzeul Național de Artă al României etc.). Ulterior, întregul atelier va fi relocat, pentru începerea lucrărilor de renovare de la Centrul Pompidou. artistului. Nucleul expoziției evocă sursele de inspirație ale lui Brâncuși (Auguste Rodin, Paul Gauguin, arhitectura tradițională românească, arta africană, arta asiatică etc.) și face revelația procesului său creativ, plasând viața marelui sculptor într-un context artistic și istoric mai larg, prin intermediul unei bogate culegeri de documente - scrisori, articole de presă, jurnale, înregistrări - ce evocă prieteniile sale cu artiști avangardiști, precum Marcel Duchamp, Fernand Léger și Amedeo Modigliani. Vizita urmează un traseu tematic gândit în jurul principalelor serii de lucrări ale artistului și evidențiază cele mai importante provocări ale sculpturii moderne: ambiguitatea formei (Prințesa X), portretul (Danaide, Mlle Pogany), relația cu spațiul (Măiastra, Pasărea în spațiu), rolul bazelor (Nou-Născutul, Începutul lumii), efectele mișcării și luminii (Leda), reprezentarea animalelor (Cocoșul, Peștele, Foca) și relația cu monumentalitatea (Sărutul, Coloana infinită).
Este o premieră pentru un producător de vin din România să fie inclus într-un eveniment de o asemenea anvergură culturală internațională, marcând o nouă etapă în aprecierea vinurilor românești la nivel global.
Pentru Jidvei, invitarea la evenimentul de la Paris coincide cu aniversarea a 75 de ani de existență, remarcă Ana Necșulescu: „Este un moment de o importanță unică în viața unui român și un moment istoric pentru vinul românesc. Ne dorim ca toți cei care apreciază frumusețea și universalitatea artei lui Constantin Brâncuși, prezenți la eveniment, să descopere vinurile Jidvei, ca parte din acest tribut adus geniului său”. De 25 de ani, Jidvei este un business de familie, astăzi aflându-se la a 3-a generație.
Jidvei, cel mai mare producător de vinuri cu Denumire de Origine Controlată din România, este primul brand românesc de vin inclus în elita celor mai prestigioși 100 producători de vinuri și distilate premium din lume, în Top Luxury Lifestyle Awards 2023. Grupul Jidvei deține cea mai mare plantație viticolă din Europa cu proprietar unic, 2.500 hectare situate chiar în inima Transilvaniei și patru crame, aflate la Jidvei, Tăuni, Blaj și Bălcaciu, precum și unul dintre cele mai diversificate portofolii de produse de pe piața națională a vinului, variind de la vinuri liniștite la vinuri spumante, vinars și must. Simbolul vinurilor Jidvei este Castelul Bethlen-Haller, un loc plin de farmec, unde se desfășoară activități de oenoturism pentru a face cunoscută povestea Țării Vinului, ținut al podgoriilor nesfârșite de viță-de-vie, al cetăților de basm și al bisericilor fortificate săsești.
Jidvei duce în Franța colecțiile de vinuri exclusiviste. Personalități remarcabile din întreaga lume vor degusta vinurile Owner’s Choice Maria Fetească Albă, Pinot Noir Roșu 2019 și Mysterium Roze, în timp ce vor parcurge drumul artistic al lui Brâncuși.
„Avem onoarea de a aduce un omagiu celui care a iubit profund satul românesc autentic și nu a uitat niciodată locurile natale. Chiar și atunci când păsările-i măiastre zburau pe toate meridianele lumii, inima îi era acasă”, spun reprezentanții companiei.
Ultima și singura expoziție Brâncuși în Franța a avut loc în 1995, fiind curatoriată de Margit Rowell, tot la Centrul Pompidou, potrivit Urban.ro. Expoziția din 2024 a fost gândită în jurul atelierului artistului care a fost lăsat moștenire statului francez în 1957, fiind locul în care Brâncuși a trăit, a lucrat și și-a contemplat sculpturile, reușind să redefinească ce se știa până atunci despre arta modernă.
Biletele pentru vizită costă 17 euro și pot fi rezervate aici.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cred ca Brancusi e coplesitor pentru Romania, e prea mare si aproape imposibil de a fi perceput la intreaga sa valoare de catre statul roman. Cu exceptiile de rigoare (Timisoara si publicul iubitor de arta) Romania si-a batut joc de fiecare data cat a putut de bine de marele sculptor. Va mai amintiti de:
„Ministerul Culturii a alocat o sumă infimă pentru conservarea și restaurarea operelor lui Brâncuși de la Târgu Jiu. Numai 1.000 de lei au alocat șefii din cultură pentru Masa Tăcerii, Poarta Sărutului și Coloana fără Sfârșit. Autoritățile locale, care au în grijă operele, susțin că nu au ce face cu acești bani, fiind insuficienți pentru întreținerea sculpturilor.” - https://www.europafm.ro/targu-jiu-1-000-de-lei-suma-alocata-de-ministerul-culturii-pentru-restaurarea-operelor-lui-brancusi-nu-se-poate-face-nimic-spune-primarul-audio/
Si asta era in anul 2022, nu undeva la 1900... toamna. E revoltator.
Si multe alte aspecte ale neglijentei, indiferentei, prostiei colosale care macina tot ce e bun in noi.
Pentru ca il iubesc pe Brancusi, sa ne amintim si de alte momente:
1 Despre Poarta Sarutului:
„Poarta Sărutului, celebra operă a lui Brâncuși din Târgu Jiu, a fost spălată cu jet de apă și a devenit galbenă, după ce sărurile de fier au ieșit la suprafață, acuză proiectantul lucrărilor de restaurare, Dorin Dănilă, citat de Agerpres.
"Se lucrează pe ascuns, nici nu știi ce se face. Spălarea Porții este o aberație, ceva inadmisibil, tot fierul din poartă a ieșit la suprafață. S-a făcut fără aviz, cine lucrează fără aviz e pasibil penal. Nu există niciun proiect care să spună că acest monument se poate spăla cu pompa de presiune. Acum Poarta este galbenă, din cauza spălării cu apa, sărurile de fier au ieșit la suprafață, sunt fâșii galbene. Poarta a devenit galbenă. Nu am pățit niciunde cum am pățit aici, am lucrat cu somități și în mii de locuri", a afirmat joi proiectantul.
Premierul Victor Ponta a anunţat, sâmbătă, că o comisie internaţională de experţi va analiza Poarta Sărutului, îngălbenită după ce a fost spălată sub presiune, transmite Mediafax.
"Mă aşteptam să o găsesc dărâmată, după ce am văzut la RTV! Mă gândeam că pică!", a spus premierul, la o discuţie faţă în faţă cu şeful Institutului Naţional al Patrimoniului, Alexandru Moraru.
Dorin Dănilă a afirmat joi că are obiecții de ordin tehnic cu privire la respectarea modalității de restaurare și nu va semna recepția lucrării.
"Domnii din comisie, în loc să-mi dea documentele, au întins-o, iar acum eu nu mai pot să aflu nimic. Sunt proiectantul acestei lucrări, dar nu am fost chemat niciodată. Habar nu am avut că s-a ținut licitația. Dumnealor nu au mai prezentat ce trebuia să prezinte și mă forțeaza pe mine, mă presează, să semnez, dar fără să văd daca e totul în regulă. Eu nu am semnat nimic. Dacă aflam și au spus că s-a deschis lucrare acum o lună, dacă se punea afișul conform legii, trebuia să se puna un panou, de ce nu l-au pus? De ce s-a stat în asemenea situație? Sunt și proiectantul 'Coloanei fără Sfârșit', sunt probleme și acolo, din 2011 s-a depus un proiect, aștept finanțarea, sunt jocuri de culise", a declarat Dorin Dănilă.
Proiectantul a mai spus că cei care s-au ocupat de restaurare nu erau îndreptățiți să facă acest lucru.
"Aceste lucrări atrag foarte mulți neaveniți, sunt oameni care în viața lor nu au făcut lucrări de o asemenea anvergură, dar se bagă.
Directorul Centrului 'Constantin Brâncuși', Adina Andrițoiu, a declarat că nu știe dacă lucrările comisiei vor fi reluate.
"Nu a fost lăsată comisia să își facă treaba. Este o chestiune între INP și executant, adica Grup Corint”.
Institutul Național al Patrimoniului afirmă că "Poarta Sărutului" nu ar fi fost alterată în urma lucrărilor de restaurare, așa cum acuză proiectantul lucrărilor, Dorin Dănilă, și afirmă că va depune plângere penală împotriva acestuia.
"Este o minciună sfruntată a unui om frustrat care a încercat să obțina această lucrare ilegal. Nu s-a dat cu niciun jet de apă", a declarat joi pentru HotNews.ro directorul Institutului, Alexandru Muraru.
"Calomniile aduse la adresa Institutului reprezintă un caz tipic în care o instituție respectabilă din România este atacată pe nedrept...”” - https://www.sospatrimoniu.ro/item/225-poarta-sarutului-a-lui-brancusi-a-devenit-galbena-dupa-ce-a-fost-spalata-cu-jet-de-apa
2 Despre Coloana Infinitului si casa memoriala:
„La Târgu Jiu, în plin an centenar, Coloana Infinitului aşteaptă să fie restaurată. Au apărut pete negre de la infiltraţii. Primarul spune că n-are niciun proiect pentru restaurare, poate la anul.
Hobița ține de comuna Peştişani. Localitatea are un centru turistic construit din fonduri europene. În 2013 l-am filmat cu lacătul pe uşă.
Cosmin Pigui este actualul primar. Spune că ne-am nimerit fix în ziua în care singura angajată avea altă treabă.
Reporter: “Pe turism aveţi pe cineva specializat?”
Cosmin Pigui: “Nu!”
L-am rugat pe primar să ne arate ce pliante despre Brâncuşi le oferă turiştilor atunci când centrul este deschis.
Primar: “Marian, pliantele noastre unde sunt mă? Da, făcute de Cristina. De ce nu sunt aici? Le-aţi terminat... Marian, cu tine vorbesc, aţi terminat pliantele?”
Apare şi Marian cu un pliant improvizat.
...Localnicii povestesc că în urmă cu mai mulţi ani cineva a încercat să fure casa.
Localnic: “A venit cu 25 de maşini, le-a băgat aici, aşa. Noi n-am ştiut. Legase câinele de un corcoduş ca să nu latre la ei. Începuseră să doboare bârnele jos, noaptea la 1. Ne-am şi speriat la unu noaptea.”
An de an casa se degradează. Lemnul putrezeşte, grinzile cad, buruienile cresc. Am filmat casa în 2013. De atunci 3 din cei 4 pereţi s-au prăbuşit.
Mergem mai departe, în căutarea acoperişului casei din Hobița. Am aflat că adună praf într-un depozit al primăriei.
...De ani de zile, autorităţile bat pasul pe loc într-un loc încărcat de istorie, poveşti şi potenţial turistic. Cu mult mai puţin, alte ţări atrag turişti cu sutele de mii. Am vrut să vedem cum este valorificat potenţialul turistic al monumentelor unice în lume. Am urmat indicatoarele către centrul turistic.
...
Reporter: “Sun în legătură cu centrul turistic, e deschis?”
Angajat: “Centrul de informare, da, trebuie să fie acolo un coleg.”.
Reporter: “Sunt aici şi nu-i nimeni”.
Angajat: “Sunteţi acolo, nu-i nimeni? Vă trebuie ceva de acolo?”
Reporter: “Voiam pur şi simplu să-l vizitiez.”
În cele din urmă apare o angajată care ne informează că centrul turistic a fost preluat de altă direcţie a primărieI şi şi-a mutat sediul. Mergem şi acolo”. - https://stirileprotv.ro/romania-te-iubesc/brancusi-omagiat-de-straini-dar-ignorat-de-romani-cum-ii-promoveaza-statul-lucrarile.html
3 Despre cheta si Victoras:
„Premierul Victor Ponta a declarat ca trebuie sesizat Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) in cazul judecatorului care a emis o hotarare gresita, in opinia sa, in ceea ce priveste retrocedarea operei "Cumintenia Pamantului", singura lucrare din Romania a lui Constantin Brancusi.
Potrivit premierului, prin decizia instantei, opera a fost retrocedata, desi la dosar erau toate documentele care indicau ca aceasta a fost cumparata de statul roman, informeaza Mediafax. Ziare.com Ponta cere sesizarea CSM in cazul operei "Cumintentia Pamantului" a lui Brancusi
La final, concluzia:
„V-am lasat săraci și proști, m-am întors v-am găsit și mai săraci și mai proști”. Constantin Brancusi
„Constantin Brâncuși și-a lăsat amprenta asupra sculpturii mondiale, fiind considerat un etalon în acest domeniu”. – https://www.shtiu.ro
„Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița, Peștișani, Gorj, România – d. 16 martie 1957, Paris, Franța) a fost un sculptor român cu contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană.
Figură centrală în mișcarea artistică modernă, Brâncuși este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarcă prin eleganța formei și utilizarea sensibilă a materialelor, combinând simplitatea artei populare românești cu rafinamentul avangardei pariziene. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cât și importanța acordată luminii și spațiului sunt trăsăturile caracteristice ale creației lui Brâncuși. Opera sa a influențat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură și desen”. -https://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Br%C3%A2ncu%C8%99i
Comentariile sunt de prisos. Am facut acest scurt colaj cu articole din presa, articole ce evidentiaza prostia ce ne caracterizeaza. Relatarile sunt mult mai bogate si mai ample si cand le citesti iti aduci aminte de aceste evenimente petrecute in ultimii ani si te apuca jalea.
Vazand toate aceste lucruri, nu stii ce sa faci: sa razi sau sa plangi? E o drama in desfasurare sau o comedie? Suntem sanatosi la cap sau doar imbecili si corupti? Sau ambele?
Inutil sa mai vorbim despre cei implicati in toate aceste cazuri, in frunte cu Victor Ponta.
Am enumerat aceste cateva cazuri pentru ca fiecare, la vremea sa, mi-a ramas in minte si mi-a lasat o stare de tristete si revolta.
Am fost fericita ca s-a organizat expozitia Brancusi la Timisoara si imi pare extrem de rau de bataia de joc suferita de-a lungul timpului de numele marelui sculptor si de operele sale, de rusinea pe care o suporta din partea statului roman prin reprezentantii sai.