Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„- La fiecare pensie, mai cumpăr o cărămidă…” La câte cărămizi a ajuns extraordinarul „domn Claudiu”, pensionarul nevăzător care donează bani ca să „vadă” ridicat primul teatru independent construit de la zero în România după 77 de ani. Chris Simion Mercurian la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”

După ce a ascultat un interviu cu regizoarea și scriitoarea Chris Simion-Mercurian despre construirea primului teatru care se construiește în România după 77 de ani, Claudiu, o persoană nevăzătoare, a decis să se implice cu pasiune și dăruire în sprijinirea proiectului. Acesta a ajuns să doneze până acum, din pensia și economiile sale, peste 1.500 de euro, cumpărând peste 30 de cărămizi.

Claudiu este doar unul dintre cei peste 11.000 de ctitori ai teatrului care se construiește în prezent pe Grivița, la nr 53, în București, la inițiativa cunoscutei regizoare, invitate recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”, powered by glo.

„Am auzit despre proiect la televizor. (Și câte carămizi ați cumpărat?) Cam 30 de bucăți. (Din pensia de nevăzător?) Din economii. M-am gândit să particip eu”, a spus Claudiu, într-un dialog cu Florin Negruțiu.

Nu este singurul ajutor oferit de Claudiu pentru proiectul Grivița 53. „Domnul Claudiu ne-a dat ideea senzațională cum să putem să îi integrăm în proiectul nostru pe toți cei care sunt în situația dânsului și ne-a sugerat cum să facem asta cu viitorii spectatori”, a adăugat Chris Simion-Mercurian, care i-a mulțumit ctitorului special și a precizat că, pentru ca proiectul să devină funcțional, mai este nevoie de câteva sute de mii de euro, iar oricine vrea să devină ctitor este binevenit

Regizoarea a spus că sunt foarte mulți donatori implicați în proiect care au impresionat-o - copii care și-au spart pușculițele și au cumpărat cărămida, bunici care au renunțat la pensie să cumpere nepoților cărămida, oameni care și-au rupt din traiul de zi cu zi, neavând nici măcar o viață decentă, ci o viață numărată, și au vrut să sprijine acest demers, până la povestea lui Claudiu, care la fiecare pensie primită își mai cumpără o cărămidă.

„Ajunsese la 15 cărămizi cumpărate și mă rugase să îi trimit cărămida prin curier. Eu am răspuns pe numărul public al campaniei în acea zi, și m-a rugat să îl rog pe curier să îi primească banii cash, pentru că nu poate să plătească prin POS. Mi-a explicat că până la momentul respectiv a putut să plătească, dar atunci era o situație excepțională. Mi-a spus: Știți, eu nu am în momentul acesta ajutor în casă, luna asta. Sunt nevăzător și nu am cum să tastez și să am siguranța că vor ajunge banii în contul dvs,, dar vă urmăresc de luni de zile și cred în demersul dvs.”, a povestit Chris Simion, la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”. 

În prezent, construcția teatrului din Grivița 53 a ajuns la cota zero - „aproape am ieșit din pământ”, spune regizoarea, adăugând că din punctul de vedere al constructorului, dacă există toți banii necesari, construcția va fi terminată exact când e termenul limită. Pe lângă sprijinul comunității, proiectul beneficiază și de o finanțare de 1,9 milioane de euro din fonduri norvegiene, obținută prin Ministerul Culturii.

Chris și Tiberiu

„La anul trebuie să fim gata, pentru că până în aprilie trebuie să consumăm fondurile norvegiene, altfel dăm banii înapoi, iar până în noiembrie teatrul trebuie să fie funcțional. Acest calm al meu cu care vorbesc ascunde o disperare, pentru că mai avem nevoie de câteva sute de mii de euro”, a precizat regizoarea.

romancierul Pascal Bruckner, ctitor la Grivița 53

Chris Simion-Mercurian și dramaturgul și regizorul Eric-Emmanuel Schmitt

În podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”, Chris Simion-Mercurian a dezvăluit că aventura Grivița 53 a început cu vânzarea casei bunicii sale, pentru a achiziționa terenul necesar construcției noului teatru. Costul proiectului a fost estimat la peste 200.000 de euro, iar banii inițiali au provenit din vânzarea imobilulului. Campania "Vindem cărămizi, construim un teatru" invită oamenii să facă parte din povestea Grivița 53. Fiecare cărămidă cumpărată primește numele cumpărătorului și poartă motto-ul demersului: "A construi sau a nu fi."

Proiectul nu este doar despre construcția unui teatru, ci și despre construirea unui spirit și a unei moșteniri culturale, spune regizoarea Chris Simion-Mercurian, care subliniază importanța gestului fiecărui susținător și evidențiază că aceasta nu este doar o acțiune simbolică, ci un gest profund și semnificativ pentru viitorul cultural al comunității. Teatrul Grivița 53 devine astfel un exemplu și un reper cultural pentru generațiile viitoare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult