Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum construiești încrederea românilor într-un brand de cosmetice și bijuterii fondat în fosta Cehoslovacie și atingi o cifră de afaceri de 3 mil. euro în plină pandemie. Marketplace de idei

Brasty

Românilor le place să arate bine și sunt dispuși să cheltuiască sume importante pentru produse de îngrijire corporală, cosmetice, parfumuri, ceasuri sau bijuterii. Chiar și în pandemie. Vânzările din România ale Brasty Group, un business fondat în Cehia în urmă cu 10 ani și prezent prin magazine online în 10 țări din Europa, au crescut cu 40% în 2020 și au ajuns la aproximativ 3 milioane de euro. Astfel, România a ocupat locul trei în topul vânzărilor pe țări ale grupului, care au însumat 15 milioane de euro.

Brasty.ro a intrat pe piața locală în 2016 și a crescut de la an la an, odată cu încrederea românilor de a face cumpărături pe internet, în general, dar și în brand, în particular. Ceea ce a reprezentat o adevărată provocare, pentru care s-a găsit însă o soluție.

Brîndușa Maskova, Country Manager România la Brasty Group, spune că evoluția vânzărilor din 2020 se explică prin faptul că românii, care pun preț pe aspectul fizic și sunt dispuși să-l plătească, au căutat produse profesionale pentru a se îngriji acasă sau, pur si simplu, au cumpărat cosmetice, parfumuri și bijuterii pentru a-și face mici bucurii lor și apropiaților, în contextul generat de pandemia COVID-19. În plus, mulți dintre ei, lucrând de acasă, au avut mai mult timp la dispoziție să caute produse pe internet, să citească review-uri și să compare prețuri.   


Astfel, coșul mediu al celor care au făcut cumpărături de pe Brasty a crescut de la 164 de lei în 2018, la 250 de lei în 2020, ajungând chiar la 400-500 de lei în anumite perioade ale anului. Cea mai bună evoluție a vânzărilor s-a înregistrat pe categoria produselor profesionale de îngrijire a părului, a corpului și produselor cosmetice, în timp ce parfumurile și ceasurile s-au menținut la nivelul înregistrat cu un an în urmă.

O altă tendință observată anul trecut a fost o mai mare disponibilitate de a plăti cu cardul, modalitate față de care românii sunt mai reticenți comparativ, de exemplu, cu germanii. Aceștia fac numai plăți cu cardul pentru sume de 200-300 de euro, atât cât este comanda medie înregistrată de Brasty în Germania.

România, o piață cu pontențial, dar cu o problemă de mentalitate: românii nu au încredere să cumpere online

Ca mai toate țările din estul Europei, România are potențial în ceea ce privește dezvoltarea unui business, pentru că reprezintă o piață mare, unde multe nevoi nu sunt încă acoperite. Astfel, după Slovacia și Polonia, România a fost a treia piață externă pe care Brasty a decis să intre, în 2015. Au urmat apoi Germania, Marea Britanie, Ungaria, Bulgaria, Spania și Italia.

Intrarea pe piata locală a fost coordonată de Brîndușa Maskova, româncă stabilită în Cehia de 15 ani, care a făcut totul de la distanță. Tehnologia, faptul că știa limba română și conexiunile pe care le avea în țară au ajutat-o să se ocupe de toate aspectele pe care le presupune lansarea unui business online: de la implementarea site-ului, contractarea firmelor de transport și obținerea de avize necesare, până la crearea strategiei de marketing și organizarea serviciului de customer care.

Portofoliul de produse este similar celor din celelalte țări în care Brasty Group este prezent, dar diferă ofertele și modalitatea de promovare, care sunt adaptate pieței locale.

În 2016, Brasty.ro a intrat și pe eMAG Marketplace pentru a combate scepticismul românilor de a cumpăra online, în general, și pentru a construi imaginea unui brand fondat în fosta Cehoslovacie, în particular.

„Dacă ai un magazin online și nu colaborezi cu eMAG, nu prea ai cum să devii cunoscut într-un timp util. Când vine un magazin online din afară și este necunoscut în România, românii au rețineri. Pentru că ei sunt oricum neîncrezători când vine vorba de achiziția de produse online. Din păcate, au existat la început tot felul de firme fantome, iar clienții au fost păcăliți. Și în acest context nu este ușor să-i dovedești clientului că existi, că oferi produse de calitate și ești serios, mai ales când vine vorba de o firmă din Cehoslovacia, așa cum ne spuneau clienții la început. Și astfel am luat decizia de a intra pe eMAG, ca oamenii să afle repede de noi și să capete încredere, pentru că prezența aici este ca o garanție pentru români”, explică Brîndușa Maskova. 

În paralel, au existat investiții pentru optimizare SEO, campanii de Google Ads și pe rețelele de socializare.

Începerea colaborării cu eMAG s-a dovedit însă o provocare, pentru că regulile impuse de platformă vizau termene de livrari scurte și existența unui depozit în România. Ceea ce Brasty nu avea. S-au găsit însă firme de curierat și firme intermediare care să asigure livrarea în 48 ore, eMAG s-a adaptat la specificul companiei, și colaborarea a început în toamna lui 2016.

În prezent 40% din vânzările Brasty din România sunt generate de eMAG, un procent atins încă din 2018.

Cum te menții pe o piață concurențială

România este o piață cu potențial, dar și una destul de concurențială, mai ales în ultimii ani. Pentru a-și consolida poziția, Country Managerul Brasty în România spune că este nevoie de monitorizarea permanentă a pieței și de adaptarea ofertelor și promoțiilor în funcție de dinamica acesteia.

Unul dintre avantajele Brasty îl reprezintă prețul competitiv la clientul final, obținut datorită volumelor mari de produse achiziționate la nivel de grup. În plus, pentru majoritatea produselor se asigură transport gratuit.

Un alt aspect important este gradul de statisfacție a clienților, pentru că numai astfel revin și fac recomandări mai departe. Tocmai de aceea, într-un business online este esențială comunicarea cu clientul și soluționarea cât mai rapidă a eventualelor reclamații care sunt inerente, spune Brîndușa Maskova. Pentru că internetul permite iată, extinderea unui business pe o piață externă de la distanță, dar tot el îți poate aduce prejudicii de imagine.

„Românii se așteaptă să fie tratați cu respect, să li se răspundă imediat la orice întrebări, să primească explicații și detalii. Iar noi facem eforturi ca asta să se întâmple cât mai repede, pentru că rezolvarea solicitărilor în timp util este esențială pentru ca imaginea brandului să nu fie afectată”, spune Brîndușa Maskova, care în prezent caută să-și mărească echipa cu vorbitori nativi de română care să fie dispuși să se ducă și să lucreze din Cehia. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult