Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum construiești încrederea românilor într-un brand de cosmetice și bijuterii fondat în fosta Cehoslovacie și atingi o cifră de afaceri de 3 mil. euro în plină pandemie. Marketplace de idei

Brasty

Românilor le place să arate bine și sunt dispuși să cheltuiască sume importante pentru produse de îngrijire corporală, cosmetice, parfumuri, ceasuri sau bijuterii. Chiar și în pandemie. Vânzările din România ale Brasty Group, un business fondat în Cehia în urmă cu 10 ani și prezent prin magazine online în 10 țări din Europa, au crescut cu 40% în 2020 și au ajuns la aproximativ 3 milioane de euro. Astfel, România a ocupat locul trei în topul vânzărilor pe țări ale grupului, care au însumat 15 milioane de euro.

Brasty.ro a intrat pe piața locală în 2016 și a crescut de la an la an, odată cu încrederea românilor de a face cumpărături pe internet, în general, dar și în brand, în particular. Ceea ce a reprezentat o adevărată provocare, pentru care s-a găsit însă o soluție.

Brîndușa Maskova, Country Manager România la Brasty Group, spune că evoluția vânzărilor din 2020 se explică prin faptul că românii, care pun preț pe aspectul fizic și sunt dispuși să-l plătească, au căutat produse profesionale pentru a se îngriji acasă sau, pur si simplu, au cumpărat cosmetice, parfumuri și bijuterii pentru a-și face mici bucurii lor și apropiaților, în contextul generat de pandemia COVID-19. În plus, mulți dintre ei, lucrând de acasă, au avut mai mult timp la dispoziție să caute produse pe internet, să citească review-uri și să compare prețuri.   


Astfel, coșul mediu al celor care au făcut cumpărături de pe Brasty a crescut de la 164 de lei în 2018, la 250 de lei în 2020, ajungând chiar la 400-500 de lei în anumite perioade ale anului. Cea mai bună evoluție a vânzărilor s-a înregistrat pe categoria produselor profesionale de îngrijire a părului, a corpului și produselor cosmetice, în timp ce parfumurile și ceasurile s-au menținut la nivelul înregistrat cu un an în urmă.

O altă tendință observată anul trecut a fost o mai mare disponibilitate de a plăti cu cardul, modalitate față de care românii sunt mai reticenți comparativ, de exemplu, cu germanii. Aceștia fac numai plăți cu cardul pentru sume de 200-300 de euro, atât cât este comanda medie înregistrată de Brasty în Germania.

România, o piață cu pontențial, dar cu o problemă de mentalitate: românii nu au încredere să cumpere online

Ca mai toate țările din estul Europei, România are potențial în ceea ce privește dezvoltarea unui business, pentru că reprezintă o piață mare, unde multe nevoi nu sunt încă acoperite. Astfel, după Slovacia și Polonia, România a fost a treia piață externă pe care Brasty a decis să intre, în 2015. Au urmat apoi Germania, Marea Britanie, Ungaria, Bulgaria, Spania și Italia.

Intrarea pe piata locală a fost coordonată de Brîndușa Maskova, româncă stabilită în Cehia de 15 ani, care a făcut totul de la distanță. Tehnologia, faptul că știa limba română și conexiunile pe care le avea în țară au ajutat-o să se ocupe de toate aspectele pe care le presupune lansarea unui business online: de la implementarea site-ului, contractarea firmelor de transport și obținerea de avize necesare, până la crearea strategiei de marketing și organizarea serviciului de customer care.

Portofoliul de produse este similar celor din celelalte țări în care Brasty Group este prezent, dar diferă ofertele și modalitatea de promovare, care sunt adaptate pieței locale.

În 2016, Brasty.ro a intrat și pe eMAG Marketplace pentru a combate scepticismul românilor de a cumpăra online, în general, și pentru a construi imaginea unui brand fondat în fosta Cehoslovacie, în particular.

„Dacă ai un magazin online și nu colaborezi cu eMAG, nu prea ai cum să devii cunoscut într-un timp util. Când vine un magazin online din afară și este necunoscut în România, românii au rețineri. Pentru că ei sunt oricum neîncrezători când vine vorba de achiziția de produse online. Din păcate, au existat la început tot felul de firme fantome, iar clienții au fost păcăliți. Și în acest context nu este ușor să-i dovedești clientului că existi, că oferi produse de calitate și ești serios, mai ales când vine vorba de o firmă din Cehoslovacia, așa cum ne spuneau clienții la început. Și astfel am luat decizia de a intra pe eMAG, ca oamenii să afle repede de noi și să capete încredere, pentru că prezența aici este ca o garanție pentru români”, explică Brîndușa Maskova. 

În paralel, au existat investiții pentru optimizare SEO, campanii de Google Ads și pe rețelele de socializare.

Începerea colaborării cu eMAG s-a dovedit însă o provocare, pentru că regulile impuse de platformă vizau termene de livrari scurte și existența unui depozit în România. Ceea ce Brasty nu avea. S-au găsit însă firme de curierat și firme intermediare care să asigure livrarea în 48 ore, eMAG s-a adaptat la specificul companiei, și colaborarea a început în toamna lui 2016.

În prezent 40% din vânzările Brasty din România sunt generate de eMAG, un procent atins încă din 2018.

Cum te menții pe o piață concurențială

România este o piață cu potențial, dar și una destul de concurențială, mai ales în ultimii ani. Pentru a-și consolida poziția, Country Managerul Brasty în România spune că este nevoie de monitorizarea permanentă a pieței și de adaptarea ofertelor și promoțiilor în funcție de dinamica acesteia.

Unul dintre avantajele Brasty îl reprezintă prețul competitiv la clientul final, obținut datorită volumelor mari de produse achiziționate la nivel de grup. În plus, pentru majoritatea produselor se asigură transport gratuit.

Un alt aspect important este gradul de statisfacție a clienților, pentru că numai astfel revin și fac recomandări mai departe. Tocmai de aceea, într-un business online este esențială comunicarea cu clientul și soluționarea cât mai rapidă a eventualelor reclamații care sunt inerente, spune Brîndușa Maskova. Pentru că internetul permite iată, extinderea unui business pe o piață externă de la distanță, dar tot el îți poate aduce prejudicii de imagine.

„Românii se așteaptă să fie tratați cu respect, să li se răspundă imediat la orice întrebări, să primească explicații și detalii. Iar noi facem eforturi ca asta să se întâmple cât mai repede, pentru că rezolvarea solicitărilor în timp util este esențială pentru ca imaginea brandului să nu fie afectată”, spune Brîndușa Maskova, care în prezent caută să-și mărească echipa cu vorbitori nativi de română care să fie dispuși să se ducă și să lucreze din Cehia. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult