Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum construiești încrederea românilor într-un brand de cosmetice și bijuterii fondat în fosta Cehoslovacie și atingi o cifră de afaceri de 3 mil. euro în plină pandemie. Marketplace de idei

Brasty

Românilor le place să arate bine și sunt dispuși să cheltuiască sume importante pentru produse de îngrijire corporală, cosmetice, parfumuri, ceasuri sau bijuterii. Chiar și în pandemie. Vânzările din România ale Brasty Group, un business fondat în Cehia în urmă cu 10 ani și prezent prin magazine online în 10 țări din Europa, au crescut cu 40% în 2020 și au ajuns la aproximativ 3 milioane de euro. Astfel, România a ocupat locul trei în topul vânzărilor pe țări ale grupului, care au însumat 15 milioane de euro.

Brasty.ro a intrat pe piața locală în 2016 și a crescut de la an la an, odată cu încrederea românilor de a face cumpărături pe internet, în general, dar și în brand, în particular. Ceea ce a reprezentat o adevărată provocare, pentru care s-a găsit însă o soluție.

Brîndușa Maskova, Country Manager România la Brasty Group, spune că evoluția vânzărilor din 2020 se explică prin faptul că românii, care pun preț pe aspectul fizic și sunt dispuși să-l plătească, au căutat produse profesionale pentru a se îngriji acasă sau, pur si simplu, au cumpărat cosmetice, parfumuri și bijuterii pentru a-și face mici bucurii lor și apropiaților, în contextul generat de pandemia COVID-19. În plus, mulți dintre ei, lucrând de acasă, au avut mai mult timp la dispoziție să caute produse pe internet, să citească review-uri și să compare prețuri.   


Astfel, coșul mediu al celor care au făcut cumpărături de pe Brasty a crescut de la 164 de lei în 2018, la 250 de lei în 2020, ajungând chiar la 400-500 de lei în anumite perioade ale anului. Cea mai bună evoluție a vânzărilor s-a înregistrat pe categoria produselor profesionale de îngrijire a părului, a corpului și produselor cosmetice, în timp ce parfumurile și ceasurile s-au menținut la nivelul înregistrat cu un an în urmă.

O altă tendință observată anul trecut a fost o mai mare disponibilitate de a plăti cu cardul, modalitate față de care românii sunt mai reticenți comparativ, de exemplu, cu germanii. Aceștia fac numai plăți cu cardul pentru sume de 200-300 de euro, atât cât este comanda medie înregistrată de Brasty în Germania.

România, o piață cu pontențial, dar cu o problemă de mentalitate: românii nu au încredere să cumpere online

Ca mai toate țările din estul Europei, România are potențial în ceea ce privește dezvoltarea unui business, pentru că reprezintă o piață mare, unde multe nevoi nu sunt încă acoperite. Astfel, după Slovacia și Polonia, România a fost a treia piață externă pe care Brasty a decis să intre, în 2015. Au urmat apoi Germania, Marea Britanie, Ungaria, Bulgaria, Spania și Italia.

Intrarea pe piata locală a fost coordonată de Brîndușa Maskova, româncă stabilită în Cehia de 15 ani, care a făcut totul de la distanță. Tehnologia, faptul că știa limba română și conexiunile pe care le avea în țară au ajutat-o să se ocupe de toate aspectele pe care le presupune lansarea unui business online: de la implementarea site-ului, contractarea firmelor de transport și obținerea de avize necesare, până la crearea strategiei de marketing și organizarea serviciului de customer care.

Portofoliul de produse este similar celor din celelalte țări în care Brasty Group este prezent, dar diferă ofertele și modalitatea de promovare, care sunt adaptate pieței locale.

În 2016, Brasty.ro a intrat și pe eMAG Marketplace pentru a combate scepticismul românilor de a cumpăra online, în general, și pentru a construi imaginea unui brand fondat în fosta Cehoslovacie, în particular.

„Dacă ai un magazin online și nu colaborezi cu eMAG, nu prea ai cum să devii cunoscut într-un timp util. Când vine un magazin online din afară și este necunoscut în România, românii au rețineri. Pentru că ei sunt oricum neîncrezători când vine vorba de achiziția de produse online. Din păcate, au existat la început tot felul de firme fantome, iar clienții au fost păcăliți. Și în acest context nu este ușor să-i dovedești clientului că existi, că oferi produse de calitate și ești serios, mai ales când vine vorba de o firmă din Cehoslovacia, așa cum ne spuneau clienții la început. Și astfel am luat decizia de a intra pe eMAG, ca oamenii să afle repede de noi și să capete încredere, pentru că prezența aici este ca o garanție pentru români”, explică Brîndușa Maskova. 

În paralel, au existat investiții pentru optimizare SEO, campanii de Google Ads și pe rețelele de socializare.

Începerea colaborării cu eMAG s-a dovedit însă o provocare, pentru că regulile impuse de platformă vizau termene de livrari scurte și existența unui depozit în România. Ceea ce Brasty nu avea. S-au găsit însă firme de curierat și firme intermediare care să asigure livrarea în 48 ore, eMAG s-a adaptat la specificul companiei, și colaborarea a început în toamna lui 2016.

În prezent 40% din vânzările Brasty din România sunt generate de eMAG, un procent atins încă din 2018.

Cum te menții pe o piață concurențială

România este o piață cu potențial, dar și una destul de concurențială, mai ales în ultimii ani. Pentru a-și consolida poziția, Country Managerul Brasty în România spune că este nevoie de monitorizarea permanentă a pieței și de adaptarea ofertelor și promoțiilor în funcție de dinamica acesteia.

Unul dintre avantajele Brasty îl reprezintă prețul competitiv la clientul final, obținut datorită volumelor mari de produse achiziționate la nivel de grup. În plus, pentru majoritatea produselor se asigură transport gratuit.

Un alt aspect important este gradul de statisfacție a clienților, pentru că numai astfel revin și fac recomandări mai departe. Tocmai de aceea, într-un business online este esențială comunicarea cu clientul și soluționarea cât mai rapidă a eventualelor reclamații care sunt inerente, spune Brîndușa Maskova. Pentru că internetul permite iată, extinderea unui business pe o piață externă de la distanță, dar tot el îți poate aduce prejudicii de imagine.

„Românii se așteaptă să fie tratați cu respect, să li se răspundă imediat la orice întrebări, să primească explicații și detalii. Iar noi facem eforturi ca asta să se întâmple cât mai repede, pentru că rezolvarea solicitărilor în timp util este esențială pentru ca imaginea brandului să nu fie afectată”, spune Brîndușa Maskova, care în prezent caută să-și mărească echipa cu vorbitori nativi de română care să fie dispuși să se ducă și să lucreze din Cehia. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult