Farruh Olimov este din Uzbekistan și a ajuns în România în 2012 cu o bursă de studii și dorința de a începe un business. Pentru că aici, spune el, spre deosebire de multe alte țări, sunt mai multe oportunități și găsești resursele de care ai nevoie pentru a dezvolta o afacere. Lucru pe care și l-a confirmat creând brandul LUMAUDiO, sub care vinde căști și încărcătoare wireless, dar și smartwatch-uri. O afacere online care a terminat anul 2020 cu o cifră de afaceri de un milion de lei și care anul acesta vizează intrarea pe mai multe piețe din Europa.
„Dacă vrei o afacere și nu ai bani, cel mai ușor e să începi online. Iar în România sunt multe oportunități, mai ales pentru o afacere online (…) Este loc pe piață, internetul este destul de ieftin și de rapid, și ai oameni care se pricep (…) Am făcut Administrarea Afacerilor și discutam acolo cu colegii mei, care spuneau că e foarte greu să faci afaceri în România, fără bani. Dar eu nu cred că este așa. Eu cred că oricine care are răbdare și pasiune poate face ceva la nivel mic și mediu. Asta se poate 100%. Și eu, și prietenii mei pe care i-am ajutat să înceapă diverse afaceri, am reușit”, spune Farruh, care apreciază că 2.000 de euro sunt, în principiu, suficienți pentru a porni un business online.
Pentru că nu ai costuri cu chiria sau angajații, iar business-ul poate fi gestionat din fața unui laptop cu conexiune bună la internet. Sigur că, înainte de asta, e nevoie să găsești un produs sau un serviciu cu potențial și să identifici un canal de distribuție unde să ai vizibilitate și în care clienții să aibă încredere.
Drumul către succes e pavat cu eșecuri
Până să ajungă la formula „câștigătoare”, Farruh a avut câteva eșecuri. Dar tocmai aceste tentative nereușite l-au condus către ideea business-ului său, iar experiența acumulată a contribuit la materializarea acesteia.
Prima oară a încercat să ofere servicii de web design. Învățase pe cont propriu HTML, CSS și JavaScript, reușise să se angajeze într-o firmă și să capete destulă experiență cât să încerce să facă ceva pe cont propriu. Și-a dat însă seama că nu își poate petrece toată ziua în fața unui calculator și a renunțat. A înțeles însă ce înseamnă să faci un site bun și cum să-l optimizezi astfel încât să apară cât mai sus în căutările din Google. Lucruri esențiale pentru un business online, pe care avea să le folosească mai târziu.
A încercat apoi cu o afacere în zona de fitness, pentru că este pasionat de domeniu, dar nici de această dată nu simțea că și-a găsit locul. La sugestia unui prieten care avea un parteneriat cu eMAG, a luat în calcul și varianta unui business online. Mai ales că tocmai descoperise căștile wireless, cu tot cu avantajele și problemele lor tehnice. Și de aici oportunitatea de a oferi un produs mai bun.
„Am făcut un research pe piața căștilor din România. Cine și cum vinde, calitate, prețuri, am citit sute de review-uri. Și astfel am descoperit că în România erau căști de la branduri mari, foarte scumpe, și căști din China de calitate foarte proastă. Lipsea un produs cu un raport bun calitate-preț”, spune Farruh.
Cum câștigi încrederea clienților într-un business online
Și pentru că este greu să produci căști în România, Farruh a ajuns tot în China, unde, dacă ai răbdare să cauți, poți găsi și produse de calitate sau care pot fi îmbunătățite. Astfel a testat produsele a 10-15 producători și l-a ales pe cel dispus să facă modificările necesare pentru a obține un produs mai bun. Prețul accesibil i-a adus vânzări peste așteptări chiar din prima săptămână.
„Prima oară le-am pus în eMAG. Pentru că încrederea clienților e foarte importantă atunci când vrei să vinzi ceva. Iar oamenii au încredere în eMAG. E ca o garanție dacă ești acolo. Review-urile de aici au valoare mai mare decât cele de pe oricare alt site din România”, explică Farruh, care a folosit feedback-ul primit pentru a-și îmbunătăți produsul și a folosit toată experiența acumulată astfel pentru a-și lansa propriul site, în 2019.
Anul trecut, 60% din vânzări au fost generate de eMAG, iar 40% de site-ul propriu. În ciuda pandemiei, vânzările au mers bine și au crescut de la o lună la alta, astfel că LUMAUDiO a terminat 2020 cu o cifră de afaceri de 1 milion de lei.
Cele mai bune rezultate în generarea de vânzări pe propriul site le-au avut campaniile pe Facebook. Farruh a testat diverse tipuri de conținut pe categorii diferite de vârstă și a ajustat bugetele alocate în funcție de rezultate.
„Poți începe cu un buget de 10-20 de lei. Urmăream rezultatele câteva zile și apoi opream campaniile care nu mergeau și măream bugetul la cele care funcționau. Am avut și buget de 1.000-2.000 de lei pe zi pentru un anunț, pentru că era profitabil (...) Cel mai bine au mers live-urile în care arătam cum funcționează produsul, care sunt beneficiile, iar oamenii căpătau încredere”, explică Farruh.
În timpul research-ului pe piața căștilor din România, dar și din propria experiență de cumpărător online, tânărul antreprenor observase că serviciile de customer care nu sunt deloc mulțumitoare și a înțeles că poate transforma acest „minus” într-un avantaj al său.
„Serviciul de customer care în România este foarte slab, iar conținutul site-urilor este la un nivel scăzut. Tocmai de aceea, dacă vrei să devii cel mai bun vânzător pe o anumită categorie, nu e deloc greu. Trebuie să gândești ca un client. Să ai un site care să inspire încredere: texte bune, fotografii profesionale, toate informațiile legate de retur, livrare, contact, și să urmărești dacă produsul este livrat la timp. Practic, trebuie să faci tot ce e nevoie astfel încât clientul să aibă încredere”, explică Farruh.
Planuri de viitor
Portofoliul de produse LUMAUDiO a fost dezvoltat în logica unui „ecosistem”. Astfel, după căștile wireless a urmat introducerea încărcătoarelor, utile atât pentru căști, cât și pentru telefon, iar apoi smartwatch-urile. Cheia nu este în a oferi multe tipuri de produse, ci în dezvoltarea și extinderea unui brand, crede Farruh.
Tocmai de aceea planurile pentru acest an vizează intrarea pe piețele din Germania, Italia și Spania, în sistem de fulfillment. LUMAUDiO vinde deja în Bulgaria și Ungaria prin intermediul eMAG, iar rezultatele obținute l-au convins să meargă mai departe. Pe termen mai lung, Farruh vrea să dezvolte împreună cu câțiva ingineri produse proprii.
Dorință care vine din pasiunea pe care o are pentru această categorie de produse și care crede că este esențială pentru dezoltarea unui business, pentru că „dacă nu îți place stilul de viață pe care ți-l oferă afacerea ta, la un moment dat te vei opri”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
în funcție de distanța până la adresa comanditarului (accesibil pe site-ul eMag), i s-au aplicat tarife mai mari cu 33% față de tariful standard (concret, 20 lei în loc de 15 lei) !! Se pare că după amenda consistentă primită pentru alte motive, eMag s-a orientat ”pe șest” către un ”bacșiș” impus, relativ mai subtil !