Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Cum punem „la lucru” inteligența artificială. În trei ani, patru milioane de roboți vor lucra la birou alături de oameni

Inteligenta artificiala

(Foto: Guliver/Getty Images)

Răspândirea soluțiilor de automatizare a creat pentru organizațiile globale noi oportunități de creștere, fie prin dezvoltarea unei forțe de lucru virtuale, fie prin crearea unor servicii inovatoare bazate pe tehnologiile emergente. 

În ultimii ani, am putut observa o creștere spectaculoasă a numărului de startup-uri ce dezvoltă tehnologii noi bazate pe inteligența artificială, ca răspuns la interesul crescut pentru aceste soluții. Totodată, a crescut și numărul de parteneriate inedite între companii din diverse industrii, având scopul de a aduce pe piață produse și servicii integrate. Toate aceste elemente au încurajat dezvoltarea unui mediu propice inovației tehnologice.

De la roboti la o forță de muncă virtuală inteligentă

2021 va fi anul în care, conform Forrester Research, unul dintre liderii pieței de cercetare și consultanță IT, 4 milioane de roboți vor lucra alături de oameni în executarea activităților de birou.

Deja, pentru multe companii, automatizarea proceselor operaționale prin implementarea roboților software a depășit stadiul de concept. Aceștia au devenit o parte din „setul de unelte” uzual în optimizarea activităților care consumă efort uman semnificativ. Forța de muncă virtuală a preluat cu preponderență sarcini din zona de backoffice, unde se execută volume mari de tranzacții (ex. activități financiar-contabile, introducere și procesare date). De asemenea, automatizările au un impact semnificativ și în aria de interacțiune cu clientul, agenții de vânzări putând fi ajutați de aceste unelte pentru a răspunde mai rapid solicitărilor clienților.

Statisticile la nivel global furnizate de compania de cercetare IDC arată că aceasta este aria cu cele mai mari investiții în implementarea capabilităților de inteligență artificială, doar în 2017 având o valoare de 1,5 miliarde de dolari.

După o perioadă în care RPA (Robotics Process Automation) și-a demonstrat fezabilitatea și beneficiile pentru acele procese repetitive care urmează reguli clare, organizațiile au căpătat încredere să acorde automatizării un rol mai mare în strategia de transformare digitală. În acest sens, au inițiat explorarea elementelor “inteligente” care sporesc valoarea adăugată a tehnologiei.

Crearea unor sinergii cu soluții complementare precum recunoașterea optică a caracterelor (Optical Character Recognition), procesarea limbajului natural (NLP), Machine Learning (ML), realitatea virtuală (VR) sau augmentată (AR) a devenit o provocare și o marcă a companiilor inovatoare.

Soluțiile de automatizare inteligentă au un grad de flexibilitate ridicat, determinat de caracterul lor modular. Un proces poate integra datele colectate de un chatbot sau de o soluție de tip OCR cu secvențe automatizate prin RPA, astfel încât intervenția umană să fie minimizată în înregistrarea de date și maximizată în analiza acestora. Asemenea exemple ar fi citirea și înregistrarea în sisteme a informațiilor de pe facturi sau extragerea unor date din sistemele de management al clienților pentru a răspunde solicitărilor create în conversațiile cu chatbots.

Ce este important de realizat este o evaluare cât mai cuprinzătoare a diverselor alternative pentru a determina soluția optimă pentru fiecare proces analizat, în funcție de cunoașterea detaliată a tuturor acelor factori organizaționali care influențează rezultatul implementării.

Automatizarea, un ecosistem de tehnologii inovatoare

Diversitatea tehnologiilor care folosesc automatizarea inteligentă deschide o paletă largă de oportunități de parteneriate prin care organizațiile își completează serviciile, aducând clienților perspective noi.

Un exemplu de succes pe piața din România este compania UiPath care a dezvoltat o rețea de parteneri pentru a-și crește aria de aplicabilitate. Un asemenea partener este Google cu care colaborează la dezvoltarea unei soluții bazate pe inteligența artificială – Contact Center AI – ce poate înlocui sistemul telefonic de preluare și redirecționare a apelurilor clienților către agenții corespunzători problemelor identificate.

De asemenea, mai putem vedea exemplul platformei Druid care folosește tehnologii oferite de partenerii din zona cloud și inteligență artificială - Azure, Microsoft Cognitive Services, Bot Framework. Această platformă va pune la dispoziția utilizatorilor agenți virtuali ce pot executa operațiuni de suport clienți, vânzări sau resurse umane.

Am experimentat și în cadrul EY România această complementaritate de soluții pe un proces intern de înregistrare la cursuri a angajaților, dezvoltând un chatbot cu Microsoft Bot Framework integrat cu un flux automatizat cu tehnologia UiPath. Această soluție le permite angajaților o flexibilitate mai mare în a explora opțiunile de cursuri și a le selecta pe cele de interes, ajutând echipa de resurse umane prin eliminarea activităților de înregistrare.

Din experiența implementărilor globale derulate până acum, pot trage următoarele concluzii: fiecare organizație își definește călătoria digitală după propriile nevoi și unicitatea mediului intern dată de cultura inovației, maturitatea proceselor și a tehnologiei existente. Iar soluțiile de automatizare care sunt scalabile și într-o continuă dezvoltare de funcționalități oferă o gamă largă de opțiuni în a le integra și implementa pe o scară mai mare sau mai mică, în funcție de aria de aplicabilitate.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult
Text: Aurelia Costache Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon