Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cum punem „la lucru” inteligența artificială. În trei ani, patru milioane de roboți vor lucra la birou alături de oameni

Inteligenta artificiala

(Foto: Guliver/Getty Images)

Răspândirea soluțiilor de automatizare a creat pentru organizațiile globale noi oportunități de creștere, fie prin dezvoltarea unei forțe de lucru virtuale, fie prin crearea unor servicii inovatoare bazate pe tehnologiile emergente. 

În ultimii ani, am putut observa o creștere spectaculoasă a numărului de startup-uri ce dezvoltă tehnologii noi bazate pe inteligența artificială, ca răspuns la interesul crescut pentru aceste soluții. Totodată, a crescut și numărul de parteneriate inedite între companii din diverse industrii, având scopul de a aduce pe piață produse și servicii integrate. Toate aceste elemente au încurajat dezvoltarea unui mediu propice inovației tehnologice.

De la roboti la o forță de muncă virtuală inteligentă

2021 va fi anul în care, conform Forrester Research, unul dintre liderii pieței de cercetare și consultanță IT, 4 milioane de roboți vor lucra alături de oameni în executarea activităților de birou.

Deja, pentru multe companii, automatizarea proceselor operaționale prin implementarea roboților software a depășit stadiul de concept. Aceștia au devenit o parte din „setul de unelte” uzual în optimizarea activităților care consumă efort uman semnificativ. Forța de muncă virtuală a preluat cu preponderență sarcini din zona de backoffice, unde se execută volume mari de tranzacții (ex. activități financiar-contabile, introducere și procesare date). De asemenea, automatizările au un impact semnificativ și în aria de interacțiune cu clientul, agenții de vânzări putând fi ajutați de aceste unelte pentru a răspunde mai rapid solicitărilor clienților.

Statisticile la nivel global furnizate de compania de cercetare IDC arată că aceasta este aria cu cele mai mari investiții în implementarea capabilităților de inteligență artificială, doar în 2017 având o valoare de 1,5 miliarde de dolari.

După o perioadă în care RPA (Robotics Process Automation) și-a demonstrat fezabilitatea și beneficiile pentru acele procese repetitive care urmează reguli clare, organizațiile au căpătat încredere să acorde automatizării un rol mai mare în strategia de transformare digitală. În acest sens, au inițiat explorarea elementelor “inteligente” care sporesc valoarea adăugată a tehnologiei.

Crearea unor sinergii cu soluții complementare precum recunoașterea optică a caracterelor (Optical Character Recognition), procesarea limbajului natural (NLP), Machine Learning (ML), realitatea virtuală (VR) sau augmentată (AR) a devenit o provocare și o marcă a companiilor inovatoare.

Soluțiile de automatizare inteligentă au un grad de flexibilitate ridicat, determinat de caracterul lor modular. Un proces poate integra datele colectate de un chatbot sau de o soluție de tip OCR cu secvențe automatizate prin RPA, astfel încât intervenția umană să fie minimizată în înregistrarea de date și maximizată în analiza acestora. Asemenea exemple ar fi citirea și înregistrarea în sisteme a informațiilor de pe facturi sau extragerea unor date din sistemele de management al clienților pentru a răspunde solicitărilor create în conversațiile cu chatbots.

Ce este important de realizat este o evaluare cât mai cuprinzătoare a diverselor alternative pentru a determina soluția optimă pentru fiecare proces analizat, în funcție de cunoașterea detaliată a tuturor acelor factori organizaționali care influențează rezultatul implementării.

Automatizarea, un ecosistem de tehnologii inovatoare

Diversitatea tehnologiilor care folosesc automatizarea inteligentă deschide o paletă largă de oportunități de parteneriate prin care organizațiile își completează serviciile, aducând clienților perspective noi.

Un exemplu de succes pe piața din România este compania UiPath care a dezvoltat o rețea de parteneri pentru a-și crește aria de aplicabilitate. Un asemenea partener este Google cu care colaborează la dezvoltarea unei soluții bazate pe inteligența artificială – Contact Center AI – ce poate înlocui sistemul telefonic de preluare și redirecționare a apelurilor clienților către agenții corespunzători problemelor identificate.

De asemenea, mai putem vedea exemplul platformei Druid care folosește tehnologii oferite de partenerii din zona cloud și inteligență artificială - Azure, Microsoft Cognitive Services, Bot Framework. Această platformă va pune la dispoziția utilizatorilor agenți virtuali ce pot executa operațiuni de suport clienți, vânzări sau resurse umane.

Am experimentat și în cadrul EY România această complementaritate de soluții pe un proces intern de înregistrare la cursuri a angajaților, dezvoltând un chatbot cu Microsoft Bot Framework integrat cu un flux automatizat cu tehnologia UiPath. Această soluție le permite angajaților o flexibilitate mai mare în a explora opțiunile de cursuri și a le selecta pe cele de interes, ajutând echipa de resurse umane prin eliminarea activităților de înregistrare.

Din experiența implementărilor globale derulate până acum, pot trage următoarele concluzii: fiecare organizație își definește călătoria digitală după propriile nevoi și unicitatea mediului intern dată de cultura inovației, maturitatea proceselor și a tehnologiei existente. Iar soluțiile de automatizare care sunt scalabile și într-o continuă dezvoltare de funcționalități oferă o gamă largă de opțiuni în a le integra și implementa pe o scară mai mare sau mai mică, în funcție de aria de aplicabilitate.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mr.Oh check icon
    Eu ma ocup de automatizari industriale. Cand mi-am ales aceasta profesie m-am gandit ca voi face un bine omenirii. ca oamenii vor avea o viata mai relaxata, mai senina, fara asa mult stres. Vezi doamne economia va fi mai productiva si frica de foame, de sarcaie si nesiguranmta zilei de maine va disparea.

    Dupa 25 de ani de munca in tara si in strainatate, In calitate de angajt dar si de intreprinzator, patron a doua firme cu profit, am ajuns la concluzia ca suntem victimele propriului nostru egoism si dezechilibru interor.

    Acestea cu Inteligenta Artificiala sunt basme. Impactul pozitiv seva lasa asteptat. Societate nu e pregatita cultural si etic pentru asa ceva.

    In loc sa munciti cu sapa 12 ore pe zi, veti muncii cu "mouse-ul" 12 ore pe zi. Tot nu veti avea timp liber. Asa functioneaza economia. Mai mult, mai mult. Mai mult profit. Si pentru aceasta oamenii devin sclavii propriilor ambitii si lacomii.

    Cine va avea timp liber va fi pe ajutor social. Va trai de pe azi pe maine. iar o minoritate sa va lafai in lux ca deobicei.

    Mult succes. Nu ati auzit ce a zis un ministru in Franta zilele acestea? Dragi Francezi, cumparati mai mult din magazine si mai putin online. De ce? Fiindca daca masinile fac totul cum isi mai castiga oamenii existenta?

    Domnilor, implemantand inteligenta artificiala fara empatie si solidaritate umana nu faceti altceva decat sa izolati indivizii. Ii ucideti. Aveti responsabilitate in ceea ce faceti. tanar fiind e fascinant si spectaculos un succes de amploare in domeniul profesional si personal, dar cu varsta intelegi si alte aspecte ale vietii.

    Imaginati-va o ferma a unei familii in care robotii fac totul. Ara, iriga, recolteaza, gatesc etc. pentru o familie. 4 perosane care traiesc de pe urma muncii robotului. Ce romantic suna. Idilic chiar. Ideal. Nu-i asa?

    Dar cati isi vor permite o asemenea ferma In care ei nu fac nimic si robotii totul? Si cati vor muncii de dimineata pana seara, programatori, ingineri, specialisti ca sa construiasca o asemenea lume? si cati oameni vor suferi de saracie pana ce vor disparea din societate?

    Mergand mai departe. Cum poti concura cu o elita ce are la dispozitie inteligenta artificiala ca sa ia decizii si tu nu? Va mai fi democratie?

    Nu spun sa ne oprim si sa intram in panica. Spun ca oamenii care se ocupa si creeaza un asemenea progres e responsabil de cum se foloseste munca lor. Nu poti lasa totul necontrolat la dispozitia economicului si politicului. Mult succes!



    • Like 0
    • @ Mr.Oh
      Alien check icon
      Ce te face sa crezi ca vom avea de ales? Imagineaza-ti ferma din mesajul tau. La inceput in ferma aia lucrau cei 4 proprietari si inca 4 muncitori angajati. Apoi au venit robotii, si muncesc numai ei. Ai 4 proprietari care traiesc bine fara sa faca nimic, si 4 someri.
      Iar cei 4 someri isi vor putea oare permite sa cumpere produsele firmei?
      Ai putea refuza modelul fermei robotizate, si sa continui sa lucrezi cu cei 4 angajati. Insa vecinul tau n-o va face, produsele lui vor fi mai ieftine si tu vei ramane pe dinafara pietei.
      • Like 0
    • @ Alien
      Mr.Oh check icon
      Eu nu voi avea de ales. Eu voi fi mort atunci.
      Exista modelul pe care il prezinti tu. Si mai exista un model care presupune o rasturnare de valori la nivelul intregii societati. Si asta nu se va face fara revolutie.

      Poate fi o revolutie spirituala pasnica sau una violenta.

      Modelul e urmatorul. Conceptul de profit material dispare. Si fiecare isi ia cat are nevoie. Pentru ca e singura solutie care reflecta natura umana din noi. Ideea de profit e nascuta din frica. Frica care conduce la dorinta de putere. Dorinta de a controla. Bogatia materiala e una din formele de exprimarea a puterii.

      Daca societatea nu va renunta la frica, va trece la faza urmatoare, panica. Si panica inseamna sinucidere.
      • Like 0
    • @ Mr.Oh
      Alien check icon
      S-ar putea sa se intample mai devreme decat credem. "Revolutiile" dureaza din ce in ce mai putin. Mutarea vanatorului din padure in campul agricol a durat milenii, iar din camp in mina si uzine vreo secole. Din uzina in fata ecranului doar cateva decade..... Acum s-ar putea ca in decursul unei singure vieti sa existe mai multe "revolutii".
      • Like 0


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult
Text: Aurelia Costache Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon