Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Alt Viitor”, programul care investește un milion de dolari pentru a-i învăța pe elevii români programare și robotică: „Este vorba despre dezvoltarea gândirii critice, a creativității, a capacității de a rezolva probleme complexe”

Pe un traseu de linii roșii, galbene și albastre, câțiva roboței, ceva mai mari decât o monedă de 50 de bani, se mișcă la stânga, la dreapta, ori înainte după cum le dictează codul scris cu câteva minute înainte. Copiii îi iubesc pe micii roboți, care le deschid drumul spre programare, a văzut Ana Maria Stancu, președinta asociației E-Civis.

„Încercăm să îi facem să gândească algoritmic, să gândească în spatele a ceea ce văd pe ecran, pentru că joburile viitorului vor fi din această zonă. Dacă vrei ca un robot să se miște, ce faci? Dacă vrei să o ia înainte, cum îi spui calculatorului să o ia înainte? Dar la dreapta? ”, spune ea. 

Roboții sunt o mică parte dintr-un proiect mai extins, în care asociația vrea să le faciliteze accesul la tehnologie copiilor din patru județe din sudul țării, Ilfov, Călărași, Giurgiu și Teleorman, dar și copiilor din București ai căror părinți nu își permit să îi trimită la cursuri de robotică sau de programare. La rândul său și proiectul este parte a unui program mai amplu, numit, „Alt Viitor”, care își propune să dezvolte competențele digitale, cu acces pe programare, pentru 11.000 de elevi români și să asigure formări de specialitate pentru 4.500 de profesori, care vor învăța astfel cum să aducă noile tehnologii mai aproape de copii. 

Lansare Alt Viitor

Programul „Alt Viitor”, care a fost lansat joi, este finanțat de Microsoft România cu un milion de dolari și va fi dezvoltat și derulat pe perioada a doi ani de un consorțiu de organizații nonprofit din România format din CoderDojo București & Școala de Valori, Asociatia E-Civis, Fundația EOS, Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step.

„Este ca și când copiii ies cu capul la suprafață atunci când înoată și văd lumea”

Adela Bradu, Head of Communication & Corporate Affairs la Microsoft România, spune că „Alt Viitor” a apărut în contextul în care impactul tehnologiei în societate este din ce în ce mai puternic și va ajunge să modeleze lumea în care trăim într-un fel pe care nu îl putem anticipa astăzi. 

Din acest motiv educația va trebui să se schimbe astfel încât să răspundă cerințelor deceniilor care or să vină, oricare vor fi acelea. Însă felul în care ar trebui să se schimbe educația reprezintă o întrebare cu răspuns incert în aproape toate țările lumii. „Prin „Alt Viitor”, ne-am propus ca un scop mai mare, dincolo de abilitățile de programare, să provocăm o conversație importantă astăzi, o conversație între toți actorii implicați, profesori, părinți, guverne, pentru că este problema noastră a tuturor. Și ea poate să fie o provocare sau o problemă. Deocamdată suntem în zona de provocare și nu suntem singuri, este aceeași situație în toate țările, începând cu SUA. Cred că dacă pornim această conversație la un nivel mare și cu impact, vom fi mult mai departe, decât dacă nu am fi început-o”, explică Adela Bradu.

Cu certitudine, competențele digitale vor fi de nelipsit în viitorul apropiat: în următorii 10 ani, se preconizează că 90% din populația globului va fi conectată la internet. Însă dezvoltarea acestora trebuie să meargă mână în mână cu dezvoltarea acelor abilități care îi fac pe oameni puternici. 

„E mai mult decât tehnologie la mijloc. Este vorba despre dezvoltarea gândirii critice, de fapt algoritmice, a creativității, a capacității de a rezolva probleme complexe. Apoi se dezvoltă și alte abilități, abilitatea de a coopera, abilitățile de prezentare. Am văzut acest lucru și în programul pe care l-am derulat anterior, Opening Opportunities. Este ca și când copiii ies cu capul la suprafață atunci când înoată și văd lumea. Sunt atât de încântați și e important că este acel moment în care ei încă pot să se recalibreze. Pentru că după vârsta de 20 de ani, nu prea se mai poate sau se mai poate cu foarte mare efort”, crede Adela Bradu.

”Aproape în fiecare zi asist la evoluții spectaculoase ale tehnologiei. Din interiorul industriei, nevoia de a ne pregăti copiii pentru un viitor în care tehnologia este centrală, se vede pregnant. Ca părinte, știu că o construcție solidă în educația copiilor începe devreme. Pe baza unei școli de matematică puternice construite cu niște zeci de ani în urmă, prezentul României este integrat într-un cadru general european în ceea ce privește competitivitatea populației active, ceea ce explică și prezența atâtor firme de tehnologie care au adevărate hub-uri și care contribuie astfel în mod semnificativ la PIB-ul României. Este momentul să ne implicăm din nou cu toții, să remodelăm educația, pentru a putea păstra o astfel de realitate și în viitor. Sau chiar pentru a construi o realitate și mai bună”, spune Gabriela Matei, CEO Microsoft România.

În „Alt Viitor”, copiii vor avea ocazia să învețe noțiuni de programare pornind de la jocuri precum MineCraft, vor învăța să își pregătească acțiunile pas cu pas pentru a-și duce la bun sfârșit proiectul, vor învăța să colaboreze, dar și să îl prezinte. „Când vin la cursuri, prima lor idee este să creeze un avion. Noi trebuie să îi îndrumăm: care sunt piesele, din ce sunt formate, ce facem prima dată, de ce avem nevoie. După, ei urmează pașii respectivi și reușesc să ajungă până la final. În timpul cursurilor, copiii încep să colaboreze mult mai bine, încep să vină cu mai multe idei”, povestește Oana Vasilache de la CoderDojo. 

ONG-urile implicate în „Alt Viitor” și proiectele lor

CoderDojo este o mișcare internațională, inițiată în Irlanda în anul 2011, care oferă gratuit copiilor cu vârste cuprinse între 7-17 ani contextul în care să poată învăța programare într-un mediu informal, îndrumați de mentori care activează voluntar în cadrul dojo-ului. Proiectul CoderDojo Tech Academy din cadrul programului Alt Viitor va fi derulat în parteneriat cu asociația Școala de valori și presupune deschiderea de noi dojo-uri (ateliere interactive de programare) în 7 județe din România unde în prezent nu există o astfel de inițiativă. Aici copiii vor învăța programare folosind diverse tehnologii, în funcție de competențele fiecărui mentor și de resursele preferate (Minecraft education, Java, Scratch, etc). În același timp, datorită colaborării cu Școala de valori, elevii vor avea ocazia să dezvolte un set de soft skills precum comunicare eficientă sau lucru în echipă. Proiectul are și o componentă online, o platformă deschisă, unde estimăm că peste 5000 de elevi, profesori și voluntari vor accesa informații de actualitate despre tehnici de codare sau folosirea tehnologiilor pentru dezvoltarea competențelor digitale.

E-Civis este o asociație activă în România din 2009, membră la nivel local și european a Digital Skills and Jobs Coalition dar și a Rețelei Europene de Robotică, având o experiență semnificativă în promovarea valorilor democratice prin intermediul tehnologiei. Prin proiectul Everyone Digital, dezvoltat în cadrul programului Alt Viitor, E-Civis își propune să asigure accesul egal la tehnologie pentru toți copiii și tinerii, concentrându-se pe zone sărace din sudul țării, dar adresându-se și copiilor din București ale căror familii nu își permit un curs de robotică sau programare. În cadrul programului Alt Viitor, un Robo hub de tehnologie va fi deschis în București în vara aceasta iar aici se vor organiza workshopuri de programare gratuite pentru copiii ai căror părinți nu pot plăti astfel de cursuri. În plus, voluntari din cadrul asociației vor merge în școlile din zonele vizate unde vor preda câte 6 ore de informatică elevilor pentru a veni în completarea programei școlare și pentru a le trezi interesul față de tehnologie.

Fundaţia EOS România are peste cincisprezece ani de experienţă în introducerea şi folosirea noilor tehnologii atât în sistemul de educaţie formală cât şi la nivelul comunităţilor mai largi. Proiectul Informatica 365, derulat în cadrul programului Alt Viitor, are drept scop instruirea cadrelor didactice la nivel național pentru predarea unei discipline nou introduse în programa școlară de gimnaziu începând cu anul școlar 2017-2018, Informatica și TIC. În cadrul proiectului, profesorii de gimnaziu vor avea acces la instrumente şi resurse educaţionale inovatoare pentru predarea acestei discipline, precum Minecraft pentru Educaţie şi Make Code.

Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step are peste 20 de ani de experiență în implementarea programelor inovative în educație prin care se pun în prim plan egalitatea de șanse, respectarea diversității, aprecierea pentru individualitatea copilului. Proiectul New Kids of the Code: Fun, Creativity, Applicability Sustainability, parte a programului Alt Viitor, propune o abordare inovativă și revoluționară a provocărilor generate de nevoia dezvoltării de competențe digitale. Scopul este dezvoltarea gândirii critice și logice a copiilor din învățământul primar și răspunde programei școlare naționale propunând un „Ghid de gândire critică” și un „Curs opțional integrat, bazat pe tehnologia informației”, pentru învățământul secundar inferior.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Toate bune si frumoase......dar, vorba lui Creanga, cand vad niste interese impachetate in cuvinte frumoase, ma ia un pic de greata. Sa reformulam articolul fara inflorituri: 1) nu sunt suficienti oameni pe piata de munca nici acum si nici intr-un viitor rezonabil, avand in vedere ca IT-ul creste exponential ca NUMAR de joburi; 2) o parte din cei care exista, sunt PROST pregatiti; atat de simplu. Nu sunt prosti, sunt prost pregatiti de catre mirifica noastra scoala aia de ''oameni destepti'' - ca sa citez pe acei aroganti intelectual care isi ascund aroganta sub sloganul ''scoala romaneasca a fost si inca este o scoala buna''- nimic mai fals; sunt COPII buni si parinti care se sacrifica pentru ei, alaturi de vreun dascal inimos gen 1 din 1000 de profesori, dar SCOALA nu face nimic pentru ei. 3) Microsoft vrea sa stie de cand sunt mici care au aptitudini pt IT si care nu, ca sa-i racoleze pentru ei; nimic rau in asta, doar ca hai sa nu ne imbatam cu apa rece: o parte din acei copii care se vor dovedi capabili vor fi dusi pe alte meleaguri- din nou, nimic rau in asta- doar ca hai sa incetam cu beneficiile pe care le va avea SCOALA ROMANESCA si PIB-ul Romaniei de pe urma acestei investitii: zero. Vor profita exclusiv Microsoft, aceste ONG-uri (pentru ca vor fi primele care stiu care dintre copii au aptitudini si-i pot informa pe diversi recrutatori gen cei din Irlanda), acei copii in mod individual si parintii lor. NU scoala romaneasca. Asa ca let's set the records straight: it is all about business ! There is no free lunch ! Business, just business, nothing else. repet, n-am nimic impotriva acestui aranjament, am ceva impotriva impaturirii ratiunilor de business in motive emotionale si de altruism gen PIB-ul Romaniei si scoala roamneasca. Scoala romaneasca trebuie reformata de stat, eventual cu ajutor de la companii-nimic rau in asta. Ma enerveaza rau bullsit-urile impachetate in emotie !!!!
    • Like 0
  • Ca orice chestie romaneasca, chiar sub girul Microsoft, nu functioneaza firesc.
    Cum inscrii un copil la aceste cursuri ?
    La cautare pe internet, pe prima pagina care apare nici un link nu te ajuta.
    Iar autoarea avea obligatia deontologica sa spuna in articol cum poate fi accesat programul.
    Sau e pe pile ?!
    Jenant
    • Like 0
    • @ Mario Popesco
      Corina check icon
      Buna! Unul dintre programele mentionate mai sus este CoderDojo Tech Academy si se deschide in aceasta toamna in Brasov. Detalii despre cum puteti inscrie un elev cat si despre proiect gasiti pe www.academiacoderdojo.ro.
      • Like 0
  • Buna ziua,
    Baiatul meu (14 ani) ar dori sa se inscrie la un astfel de curs.
    Daca se poate va rog un raspuns.
    Multumesc!
    • Like 0
    • @ Diaconu Florin
      Corina check icon
      In aceasta toamna mergem la Brasov iar detaliile aferente programului le gasiti la www.academiacoderdojo.ro/coder/
      • Like 0
  • mike mike check icon
    Cu siguranta informatica ar trebui introdusa in scoli, la inceput ca materie facultativa, iar apoi obligatorie. In acest fel, Romania ar fi pregatita pentru vremurile ce vor veni si va putea exporta inteligenta.
    • Like 0
    • @ mike
      check icon
      ,,Exporta inteligența" ? Nu sună bine.
      • Like 1
    • @
      mike mike check icon
      Precum Japonia, de exemplu. In sensul ca , Romania ar putea deveni un fel de hub IT renumit la scara globala. Cam asta ar fi viitorul...
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult