Fără îndoială, în ultimii peste 20 de ani, industria telecomunicațiilor a avut o contribuție enormă la progresul economiei și al societății, în general. Infrastructura de telecomunicații și serviciile digitale au îmbogățit și au schimbat în bine viețile oamenilor și au generat oportunități extraordinare pentru companii, oferindu-le posibilitatea de a crește, de a-și îmbunătăți productivitatea și eficiența și de a deveni mai competitive.
Cu toate acestea, doar odată cu criza generată de pandemie, probabil, am conștientizat pe deplin cu toții faptul că rețelele de comunicații și serviciile digitale sunt esențiale, susținând tot ceea ce am avut nevoie să facem în aceste timpuri fără precedent. Ne-au permis să muncim și să rămânem conectați cu familia și prietenii. Le-au permis copiilor să continue să învețe, asigurând cadrul pentru derularea orelor online. Companiile s-au bazat pe rețelele și serviciile noastre de comunicații pentru a-și continua activitatea. Accesul la servicii medicale și de urgență, precum și la alte serviciile publice a fost posibil datorită infrastructurii și soluțiilor noastre digitale.
Pentru noi, prioritățile au fost clare: să asigurăm capacitate sporită și reziliența rețelelor noastre, să ne susținem clienții în această perioadă dificilă și să fim un partener de încredere pentru societatea românească în ansamblul său. Practic, peste noapte am trecut la modul de lucru de acasă pentru a asigura sănătatea și protecția angajaților noștri. Pentru clienți, companii și clienți rezidențiali deopotrivă, ne-am concentrat să le aducem oferte relevante, cu valoarea reală pentru ei. Ne-am consolidat rețelele pentru a susține traficul crescut și am oferit autorităților ajutorul necesar prin conectarea spitalelor de campanie, a personalului medical, furnizând servicii digitale care să răspundă noilor nevoi ale societății. Fundația Vodafone România s-a implicat prompt în susținerea de proiecte în domenii prioritare, precum cel medical și educație.
Suntem o companie ghidată de o misiune clară, fiind conștienți că avem un rol fundamental în construirea unei societăți digitale. Vrem să contribuim la construcția unei societăți digitale în România, să generăm schimbare acolo unde este nevoie, să îmbunătățim viețile oamenilor și societatea, în general, și să protejăm planeta pentru un viitor durabil. Misiunea și rațiunea noastră de a fi au căpătat un sens și mai puternic în aceste timpuri excepționale determinate de pandemie.
Eliminarea decalajelor digitale
Uitându-mă unde suntem astăzi, sunt impresionată și recunoscătoare să văd eforturile de mobilizare din România și în același timp sunt mândră de implicarea noastră, ca parte a angajamentului nostru de a susține Guvernul și societatea românească.
Cu toate acestea, în pofida eforturilor comune remarcabile și a contribuției din diverse industrii, criza a expus vulnerabilități ce nu pot fi ignorate. Mai exact, decalajele digitale s-au adâncit, cu prea mulți copii lipsiți de resursele și instrumentele necesare pentru a continua să învețe online, cu multe companii mici și mijlocii fiind în urma companiilor mai mari în adopția soluțiilor și tehnologiilor digitale, în serviciile publice, care au dificultăți în a permite o interacțiune extinsă a cetățenilor și business-urilor cu instituțiile publice, cu ajutorul instrumentelor digitale.
Cred cu tărie că este esențial să eliminăm aceste decalaje, construind o societate mai rezilientă, incluzivă și digitală, pentru un viitor mai bun și mai durabil.
Reconstrucția pe baze mai puternice
Ne aflăm într-un moment crucial pentru viitorul Europei și al României. Pe măsură ce construim strategii și planuri pentru ieșirea din criză, avem oportunitatea de a gândi reconstrucția economică într-un mod care să genereze o schimbare durabilă, de impact pe termen lung. Avem nevoie de reconstrucție și trebuie să folosim această oportunitate pentru a o face pe baze mai puternice.
Planurile de reconstrucție la nivel național și european, în special prin fondurile europene de redresare și reziliență (RRF), sunt o șansă istorică și pot produce schimbări semnificative, atât pentru România, cât și pentru Europa, creând locuri de muncă și generând bunăstare, transformând, totodată, societățile pentru a deveni „mai verzi”, mai digitale și mai echitabile.
Cetățenii europeni și românii, în mod particular, împărtășesc această viziune într-o proporție covârșitoare. Un studiu recent realizat de Vodafone Institute în rândul a 15.000 de cetățeni din 15 țări europene, inclusiv România, arată că 86% dintre românii intervievați, cel mai mare scor în rândul țărilor incluse în cercetare, consideră că fondurile europene de redresare și reziliență sunt o modalitate eficientă de a susține reconstrucția țărilor europene.
Mai mult decât atât, studiul a arătat că cetățenii români consideră, cu o majoritate covârșitoare, că transformarea digitală trebuie să stea la baza planului de redresare, acordând importanța cea mai mare, comparativ cu celelalte țări, digitalizării serviciilor publice (86%), creșterii competențelor digitale (82%) și adopției tehnologiilor și soluțiilor digitale de către companii (80%). Așteptările românilor ca educația digitală (90%), serviciile publice digitale și accesul la internet în bandă largă (79%) să fie domenii esențiale pentru redresare sunt semnificativ mai mari față de media europeană.
O societate digitală, pregătită pentru viitor
Există un larg consens cu privire la nevoia digitalizării pentru România și pentru Europa și necesitatea de a elimina decalajele digitale. Alocarea a 20% din fondurile europene de redresare în această direcție este un excelent punct de plecare. Rezultatele studiului Vodafone Institute îndeamnă, o dată în plus, la colaborarea strânsă dintre sectorul public și privat, într-un efort comun, pentru a răspunde în mod eficient așteptărilor românilor de a folosi această oportunitate pentru a realiza o transformare în profunzime.
Eforturile trebuie continuate pentru accelerarea digitalizării serviciilor publice critice. Soluțiile de eHealth și eEducation trebuie să devină parte integrantă din „noul normal” al serviciilor publice.
De asemenea, marea majoritate a cetățenilor români chestionați în cadrul studiului amintit consideră că generarea de oportunități pentru companiile mici (94%) și crearea de noi locuri de muncă (95%) trebuie să fie priorități ale reconstrucției. Întreprinderile mici și mijlocii generează 52,7% din valoarea adăugată totală și angajează 65,8% din forța de muncă a României, fiind esențiale pentru crearea de locuri de muncă. Trebuie să creștem gradul de digitalizare, cu precădere al întreprinderilor mici și mijlocii, care vor fi motorul redresării economice. Investiția în companiile mici și sprijinirea acestora să-și atingă potențialul digital vor asigura o Românie mai puternică și pregătită pentru viitor.
Însă, doar serviciile digitale și de comunicații nu sunt suficiente. Oamenii trebuie să aibă și competențele necesare pentru a beneficia de avantajele unei societăți digitale. Mai puțin de o treime dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani au competențe digitale de bază, conform Raportului DESI 2020. Trebuie să ne asigurăm că fiecare elev și fiecare cetățean are competențe digitale pentru a beneficia de oportunități egale într-o societate digitală.
Rețelele digitale au avut un rol esențial în susținerea societății și pentru a permite economiei să continue să funcționeze în contextul pandemiei și vor juca un rol crucial în procesul de reconstrucție. Totul este dependent de infrastructuri digitale de cea mai bună calitate. Infrastructura de telecomunicații a reprezentat un activ extraordinar pentru România până acum și trebuie să păstrăm acest activ. Contextul actual creează urgența de a avea servicii de comunicații oriunde și de a elimina decalajele digitale.
Fondurile de redresare sunt o oportunitate extraordinară pentru a construi și a accelera progresul României. Într-o țară cu unul dintre cele mai reduse PIB per capita din Europa, utilizarea eficientă a fondurilor Uniunii Europene în planul național de reconstrucție va genera progres și va modela economia României și societatea pentru următoarele decenii.
Sunt încrezătoare că vom continua să ne unim forțele pentru crearea unei societăți pregătite pentru viitor și că ne vom folosi priceperea, rețelele și oportunitățile pentru atingerea acestui deziderat.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
- Marketing de top! clientul vechi, prins deja, urcat în barcă, e: parcă nu-i. Toate //Super// ofertele se îndreaptă spre potențialii morți de dorul ofertei.
Cele bune,
Purice Narcis-Teofil
Purice Narcis-Teofil