Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Eematico vrea să revitalizeze „un loc al speranței” de care mulți am uitat. „În palatele și cluburile copiilor am întâlnit foarte mulți profesori dedicați, care își doresc să iasă din zona de confort și să facă lucruri”. Dăm credit educației

eematico

O profesoară de 60 de ani din Horezu, care a descoperit robotica într-un schimb de experiență, a introdus la scurt timp un curs pe această temă la clubul copiilor unde lucrează. Un fost militar pensionat, care s-a angajat la Palatul Copiilor din Călărași, dotează din salariul lui laboratorul de robotică și electronică. La Giurgiu, directoarea și încă două profesoare au renovat cu banii lor, după ce Palatul a fost mutat în altă clădire. Acestea sunt numai câteva dintre poveștile pe care Ion Neculai, cofondator Eematico le-a descoperit în palatele și cluburile copiilor din țară, „un loc al speranței” pentru educația non-formală de existență căruia știu prea puțini.

„La palatele și cluburile copiilor, despre care și eu am aflat întâmplător, este o lume care dă speranțe, pentru că sunt oameni încadrați ca profesori și care fac totul de drag. Din ce am explorat eu, majoritatea sunt așa. Este un loc al speranței din punctul de vedere al oamenilor, dar și din perspectiva felului în care aceste cluburi au fost gândite pentru a oferi partea de educație non-formală și non-academică.

Lucrăm la un proiect cu Romanian-American Foundation și Fundația Bosch prin care ne-am propus să revitalizăm aceste cluburi prin aducerea unor experiențe noi și să introducem un club de învățare STEaM prin bricolaj, la nivelul întregii rețele, în următorii 5 ani. Anul acesta vom pilota un astfel de curs în 2-3 cluburi și vom dezvolta infrastructura necesară, apoi vom pregăti cadre didactice locale care să susțină aceste cursuri. Scopul este să creștem interesul copiilor pentru știință astfel încât să devină mai interesați de ce se face la fizică, la chimie, matematică sau biologie, dar și să punem o bază practică astfel încât să asimileze mai ușor aspectele teoretice de la școală. (...) La noi gradul de alfabetizare științifică este destul de jos, iar asta ne pune piedici pentru că progresul se bazează pe știință, iar cel mai bine plătite joburi vor fi legate de zona aceasta. În plus, gândirea științifică te face un om mai liber, mai pregătit să înțelegi și să iei decizii avizate”, spune Neculai.

În 2024, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare - indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial realizat în parteneriat cu Banca Transilvania. 

Arhitectura impactului. Mai mult pentru mai mulți

Ion Neculai este arhitect, iar după ce a terminat facultatea, a lucrat ca asistent universitar. Experiența i-a pus în față o realitate dură: în rândul studenților a observat o lipsă de abilități practice și o atrofiere a curiozității incompatibile cu domeniul pe care și-l aleseseră. Dar pentru că intervenția în cazul lor era tardivă, s-a gândit că o idee mult mai bună ar fi să meargă către categorii de vârstă mai mici. Și așa a apărut un curs de arhitectură pentru copii. Trei ani mai târziu, alături de alte cursuri care aveau ca obiectiv dezvoltarea și implementarea unor experiențe de învățare din domeniul științelor, apărea Eematico.

„Nu este doar matematică și fizică, ci și cunoaștere structurată, peste care adăugăm și dezvoltarea unor abilități de viață: comunicare, rezolvarea problemelor, gândire critică sau lucrul în echipă. Iar toate aceste experiențe de învățare le-am exprimat în cadrul unor cursuri pentru școli și grădinițe, tabere și proiecte în zona de ONG.

Viziunea noastră educațională are aceste două componente: for profit și non-profit. Proiectele pe care le-am dezvoltat sunt destul de scumpe. De exemplu, dacă vreau să-i învăț pe copii despre optică, atunci o să construiesc cu ei un binoclu sau un microscop; în tabere, construim turnuri de 3 metri, ceea ce înseamnă că înainte testezi, prototipezi, iar asta costă. Dar odată acoperite costurile de dezvoltare, putem să mergem și către copii din familii care nu-și permit astfel de experiențe. În zona de ONG am căutat să delegăm o parte din implementare proiectelor către profesori, învățători, facilitatori din alte ONG-uri care lucrează la firul ierbii. Pentru că așa ne-am crescut impactul. Noi am fi putut obține o finanțare și merge în două comunități în care să lucrăm cu 50 de copii. Dar cu aceeași investiție poți să pregătești 10 profesori, să le dai materialele și ei să implementeze în 10 comunități pe o perioadă mai lungă de timp, independent de noi”, explică Neculai.   

Este același principiu pe care îl aplică și în cadrul proiectului pentru palatele și cluburile pentru copii. Nu este însă singurul în zona de ONG. Proiectul Kitul de arhitectură, premiat la Gala Societății Civile din 2022, și care a arătat potențialul ideii de a forma oameni din comunități pentru creșterea impactului educațional, va fi extins la nivelul orașului Breaza. De asemenea, Eematico se implică în proiectul Solidarity Fab Lab al Fundației Orange și al Asociației Nod Makerspace, pentru a-i ajuta pe tineri și adolescenți să treacă prin câteva experiențe practice necesare pentru a putea lucra apoi în printare 3D sau laser ori pentru a programa CNC-uri.

Partea for profit a Eematico înseamnă, în special, cursuri și activități STEaM pentru școli și grădinițe, și taberele de construcție, unde copiii pot merge chiar alături de părinți. Aceasta este o oportunitate de a lucra împreună la diverse construcții, dar și de a (re)construi relații.   


Curiozitate. Știința de a învăța. Reziliență

Cu greu ne putem imagina viitorul și joburile pe care le vor avea copiii de azi. Sunt însă o serie de abilități care îi pot ajuta să se adapteze mai bine. În opinia lui Ion Neculai este vorba de curiozitate, știința de a învăța și reziliență.

„Curiozitatea înseamnă că vei fi deschis mereu și vei vrea să înțelegi, iar capacitatea de a operaționaliza, de a stuctura această curiozitate este știința de a învăța. Aș adăuga și reziliența care este foarte problematică în ziua de azi. De exemplu, m-am pregătit să fac IA promting și, la un moment dat, nu mai este de actualitate, trebuie să fac un efort să învăț ceva nou. Și atunci îți trebuie reziliență, să nu te descurajezi. Tot reziliența te ajută în rezolvarea problemelor cu răspuns deschis pentru că trebuie să ai răbdarea de a încerca ceva nou, de a greși și de a o lua de la capăt”, spune cofondatorul Eematico. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult