Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu: „Am deranjat grupuri de interese care au încercat să își impună punctul de vedere favorabil promotorilor imobiliari”

Într-un interviu pentru Republica.ro, fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, vorbește despre motivele care au stat la baza plecării sale din Guvernul tehnocrat, despre ce ar schimba astăzi în felul în care a gestionat scandalul de la Opera Națională, dar și despre ce s-ar putea întâmpla cu situl Roșia Montană în perioada următoare. Acesta și-a dat miercuri demisia din funcția de ministru al Culturii, la cererea premierului Dacian Cioloș. 

Miercuri seară, sute de oameni au participat la un miting de susținere a fostului ministru, reproșându-i premierului că scandalul de la Operă a fost doar un pretext pentru a-i cere lui Alexandrescu demisia. 

„Astăzi la mitingul de susţinere pentru Vlad Alexandrescu am avut ocazia să îl întreb pe prim ministrul Dacian Cioloş de ce pune în balanţă o viziune (coerentă) asupra reformei în cultură cu managementul unui caz particular (Opera)? L-am întrebat de ce nu a tras la răspundere până acum pe TOŢI directorii de la Operă din ultimii ani? Până la urmă nu ministrul culturii trebuie să rezolve efectiv conflictul, ci unul sau altul dintre directorii numiţi de el. Mi-a răspuns că proasta gestiune în cazul Opera ştirbeşte din prestanţa şi credibilitatea ministrului, sugerând că de aia se impune demisia. L-am întrebat cum rămâne cu reforma, cu lucrurile bune din mandatul ministrului culturii. Părea că e mai important cazul Opera. Dar ce nu ne spune domnul Cioloş este că Opera e, de fapt, un pretext şi că în spatele acestei demiteri pare să se afle o agendă ascunsă”, a scris pe pagina de Facebook cântărețul Tudor Chirilă. 

Care sunt motivele plecării dvs. din Guvern?

În primul rând, ca reforma în Cultură să poată continua. În momentul de față, din pricina rezistențelor surde și din ce în ce mai încrâncenate ale sistemului, reforma este pe cale de a se opri. Acest lucru se manifestă prin multe semnale, atât în lumea instituțiilor de spectacol, după cum ați observat la Operă, în lumea muzeelor, unde am declanșat concursuri cu jurii internaționale, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată în România, și managerii în funcție au început să se opună și să facă front comun împotriva ministrului Culturii, cât și în domeniul restaurării patrimoniului și al grijii pentru monumentele istorice. Acolo e limpede că am deranjat grupuri de interese, grupuri economice, care au încercat pe toate căile să își impună punctul de vedere, care este favorabil promotorilor imobiliari și împotriva patrimoniului acestei țări - un obiectiv de siguranță națională și pe care am înțeles să îl apăr pe parcursul întregului mandat. S-a creat un curent de opinie împotriva reformei.

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Există garanții că după plecarea dvs. va continua reforma?

Nu știu dacă va continua reforma, este o opțiune a primului ministru dacă va fi de partea reformei sau nu. Eu am informații că există interes foarte mari ca această reformă să se oprească. În orice caz, dacă nu am sprijin politic în continuare am decis să plec pentru că nu mai pot continua să fac ceea ce voiam să fac.

Puteți să ne dați exemple concrete de grupuri de interese care se opun conservării patrimoniului național?

În privința patrimoniului știți că am făcut niște acțiuni exemplare. Am oprit buldozere, camioane în Piața Romană din București, în Parcul Romanescu din Craiova, erau șantiere care distrugeau monumente istorice și, din păcate, multă lume s-a obișnuit ca monumentele istorice din România să fie distruse și nimeni să nu facă nimic. În orice caz, nu ministrul Culturii. În momentul în care am ieșit în stradă și am oprit aceste șantiere, am avut imediat semnale de împotrivire care au mers chiar până la încercări de intimidare.

Eu am dat expresie voinței a zeci de mii de oameni ridicând peisajul cultural și natural de la Roșia Montană în lista indicativă pentru Patrimoniul Umanității la UNESCO. Această acțiune nu este suficientă, ea trebuie urmată de o consolidare instituțională

Ce credeți că se va întâmpla cu situl de la Roșia Montană după plecarea dvs?

Eu am dat expresie voinței a zeci de mii de oameni ridicând peisajul cultural și natural de la Roșia Montană în lista indicativă pentru Patrimoniul Umanității la UNESCO. Această acțiune nu este suficientă, ea trebuie urmată de o consolidare instituțională, în sensul alăturării autorităților locale și a administrației centrale în favoarea acestui obiectiv. Pe de altă parte, este necesar să fie gândit un plan de redresare, de reconversie profesională în zonă, pentru oamenii de acolo. Nu e suficientă urcarea în lista indicativă UNESCO, este necesară și oferirea unei alternative în această direcție. Am contribuit la inițierea unui task force, împreună cu ministrul Mediului, pentru acest lucru și mi-e teamă că dacă acest proiect nu continuă după plecarea mea lucrurile ar putea să fie periclitate inclusiv în această direcție. Pentru că oamenii de acolo vor fi lipsiți de speranță și s-ar putea să revină la o speranță care, după părerea mea, era deșartă.

Aveți indicii în acest sens?

Eu nu am niciun fel de indicii. În momentul în care am participat la discuții, exista o dorință comună în interiorul cabinetului Cioloș de a face lucrurile să avanseze. Sper că noul ministru al Fondurilr Europene, dl. Cristian Ghinea, nu a uitat de perioada în care lucram împreună și, din noua poziție pe care o va avea, va facilita lucrările acestui task force, care este foarte important pentru oferirea unei speranțe în zona aceea, unei credibilități a Guvernului, în raport cu măsura pe care am propus-o și pe care am asumat-o ca ministru.

Aici cred că am fost și prost consiliat în interiorul cabinetului și i-am cerut unuia dintre consilierii mei demisia pentru acest lucru. Dar, încă o dată, deciziile mele au fost întemeiate pe buna credință și pe dorința ca Opera să rămână o scenă internațională

Ce v-a reproșat premierul Dacian Cioloș în legătură cu activitatea dvs. ca ministru?

Premierul cred că este în continuare convins că reforma în cultură trebuie să continue. Ceea ce nu cred că a apreciat a fost modul în care am gestionat situația de la Operă și cred că, într-o anumită măsură, această situație a scăpat de sub control, dar probabil că era oarecum un plan ca ea să scape de sub control și nu știu exact în ce direcție merge acest plan. În orice caz, din punctul meu de vedere, acest lucru a fost mai degrabă un pretext.

Astăzi, având întreaga perspectivă, ați schimba ceva în felul în care ați gestionat scandalul de la Opera Națională București?

Eu am acționat în totală bună credință la Operă și am încercat să salvez cumva componenenta europeană, internațională, deschisă a acestei scene internaționale românești, animat de credința că artiștii români e bine să lucreze cu artiști străini, că e nevoie să avem deschidere către Occident și că din dialogul dintre valori nu se poate naște decât o strălucire suplimentară a acestei instituții de cultură. E adevărat că nu mi-am dat seama de la început că există această tendință centripetă, întoarsă către instituție de la început, aici cred că am fost și prost consiliat în interiorul cabinetului și i-am cerut unuia dintre consilierii mei demisia pentru acest lucru. Dar, încă o dată, deciziile mele au fost întemeiate pe buna credință și pe dorința ca Opera să rămână o scenă internațională. Acest lucru cred că este important și pentru mai departe și știți că am avut discuții cu unii dintre cei mai importanți regizori și directori de opere din lume, îi invoc aici pe Ioan Holender, pe Andrei Șerban, pe Cristian Badea, mare dirijor, cu care pusesem la cale un plan coerent pentru redresarea situației de la Operă. Sigur, este o situație complicată, creată în ani de zile, cu multe frustrări acumulate și care nu poate fi rezolvată în două-trei zile. E nevoie de o reflecție mai îndelungată și de niște măsuri necesare care să permită o regândire a instituției, dar nu am avut timp să fac acest lucru.

Cine credeți că va veni în locul dvs în funcția de ministru al Culturii?

Cine și mai ales în ce direcție, asta e important. Important este dacă reforma în cultură va continua sau dacă se va așeza un capac de plumb peste ministerul Culturii ca peste un sicriu. Îmi doresc foarte mul ca reforma să continue, pentru că în spiritul ăsta am venit în Cabinetul Cioloș, sunt în continuare convins că Guvernul acționează în acest spirit, dar am semnale că există foarte multă reticență în acest sector.

Ce veți face în continuare?

Sunr profesor la Universitatea din București, sunt foarte mândru de ce fac și voi continua activitatea care m-a făcut cunoscut în țară și în străinătate

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Belcin check icon
    Domnule prim ministru daca este adevar in spusele domnului Alexandrescu,inseamna ca domnia voastra s-a "aliat" cu personajele care duc Romania spre faliment nu numai economic si cultural.Se pare ca acest ministru a luat masurile necesare de protectie a culturii si istoriei Romaniei.
    • Like 0
  • Visoiu Manuela- Cel mai bun ministru al culturii , de la Andrei Plesu incoace , trebuie sa plece , fiindca "diplomatia" o cere.....!! Sunt la opera fii si fiice de fosti rinoceri , ca pe vremuri Lica Gheorghiu , care au avut ambitia sa cante sau sa danseze....Duduie podeaua sub sariturile lor sau se opreste ultima nota in gat....!! Cantaretii sau balerinii de perspectiva , ca si medicii , au plecat! Nu poti face cariera in Romania , caci sistemul este rezistent si inca dominant!!!
    • Like 0
  • Asistam, aproape neputinciosi, in toate domeniile, la "fratia incompetentilor". Si toata lumea se mira de ce merg prost lucrurile.....
    • Like 1
  • Unde e bine nu-i de mine, unde-i rău, hop și eu. Da ce mai e bine in Romania parazitată pîna la cel mai înalt nivel de mafioți comunisti liberal basisti.
    • Like 0
  • check icon
    in mintea multora, cei mai multi inzestrati cu multa bunavointa dar putina inteligenta, reforma trebuie sa dea lapte de iapa din ugere de boi :). bre, intreg popor roman trebuie sa se schimbe, ca sa zic asa, boi pseudo-securisti-comunisti trebuie schimbati cu iepe capitalist-sociale !
    • Like 0
  • Citim...citim si ne intrebam?
    Suntem un popor care merge cu buna stiinta la distrugere sau asculta de altii?
    Acum aflam ca un tehnocrat care a vrut sa faca reforma ...chiar si in cultura este schimbat/demis din motive pseudo-culturale...Rosia Montana.
    Nu stiam ca acest guvern de thnocrati are mandat sa reformeze Romania pe termen scurt/mediu/lung. Cei care se lauda ca vor....de fapt fac ce li se impune. Problema la opera este de management/coordonare/decizie nu de minister. Asa cum s-a format grupul de susținere "#vlad rămâne", tot asa sunt grupuri și grupulețe la ONB!
    Din pacate, lipsa de experiența în conducere (lucrul cu oamenii) a d-lui Cioloos și plecarea urechii la nemulțumirile Șefului, ne duce în haos!
    • Like 1
  • Și eu am senzația că reforma încetinește. În toate domeniile. Până "șede di tăt". Cred că prima sarcină a unui ministru care nu are de dat socoteală nici unui partid era să reboteze funcțiile din minister și să le scoată din nou la concurs. Pe bune. Apoi, să-i mazilească și pe cei care organizează concursurile, pe cei de la HR. Cu un minister curat, fără frânari, poate că lucrurile s-ar fi urnit. Apar aici mai multe semne de întrebare: de ce nu s-a făcut acest lucru în nici un minister? Ori miniștrii nu sunt chiar independenți? Ori trebuie să facă frumos la toate partidele și așteaptă să treacă mandatul lor limitat? Ori a existat de la început un consens în a mima reforma? Ori ce ...? Nu mă aștept să găsesc răspunsuri. Rămân cu gustul amar că, în ciuda unui imens val reformist(măcar ca intenție colectivă), ratăm din nou o șansă.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult