Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum pot să facă business companiile românești în Statele Unite. Interviu cu ambasadorul SUA la București despre economie, dar și despre cât de aproape e România de ridicarea vizelor

Ambasadorul SUA în România, E.S. Kathleen Kavalec, a vorbit în cadrul unui interviu acordat, cu ocazia summitului SelectUSA, despre eforturile pentru includerea României în programul Visa Waiver.

Excelența Sa spune că există două componente principale ale acestui demers: acordurile de schimb de informații și reducerea ratei de refuz a vizelor la 3%.

Deși rata de refuz a scăzut de-a lungul anilor, ținta de 3% rămâne o provocare majoră. Ambasadorul i-a încurajat pe toți cei care deja au o viză să o reînnoiască și pe cei care cred că sunt candidați buni să aplice, pentru a putea emite mai multe vize și astfel să atingă acest obiectiv.

Ambasadorul a subliniat că, deși nu poate prezice o dată exactă, este optimist că România ar putea intra în programul Visa Waiver în viitorul apropiat.

În interviul pentru Republica.ro, ambasadorul a subliniat colaborarea economică bilaterală în creștere din ultimii 20 de ani, cu o triplare a comerțului și o dublare a numărului de companii americane prezente în România.

De asemenea, E.S. Kathleen Kavalec a evidențiat oportunitățile semnificative pentru companiile românești pe piața americană, în special prin participarea la summituri precum SelectUSA. Anul acesta 24 de companii românești au făcut parte din delegația României. Companii sau startupuri din toate domeniile de activitate, care au avut prilejul să întâlnească oportunități de business în USA.

De altfel, la capitolul povești de succes, ambasadorul a menționat companiile românești UiPath și Linnify, o companie care anii trecuți a participat la SelectUSA.

Summitul SelectUSA Investment 2024, evenimentul principal pentru promovarea investițiilor străine directe (FDI) în Statele Unite, care a avut loc în perioada 23-26 iunie 2024 la Gaylord National Resort & Convention Center din National Harbor, Maryland, a marcat cea de-a 10-a aniversare a evenimentului, organizat de Departamentul de Comerț al SUA. Evenimentul a devenit o platformă semnificativă pentru dezvoltarea relațiilor de afaceri internaționale și a dezvoltării economice.

Mai jos puteți citi interviul integral cu oficialul american:

Cum arată în cifre colaborarea economică dintre România și SUA?

În ultimii 20 de ani s-a înregistrat o creștere și extindere a relațiilor bilaterale, mai ales după 2007, când România a intrat în Uniunea Europeană - comerțul SUA cu România a crescut de trei ori în această perioadă, de asemenea, PIB-ul este de trei ori mai mare, numărul companiilor americane prezente în România s-a dublat și a inclus câteva noi companii foarte mari. Așadar, tendințele sunt foarte pozitive, există o creștere economică. A fost atins un maxim istoric în comerțul cu bunuri și servicii, începând cu anul trecut, 2023, de 7,1 miliarde. Evident, există loc pentru o creștere și mai mare, dar tendințele sunt în general pozitive.

Cât de semnificative sunt oportunitățile pentru companiile românești din SUA?

Da, cu siguranță există oportunități semnificative pentru companiile românești în Statele Unite. De aceea cred că cele 25 de companii care au venit aici (la summitul de investiții SelectUSA – n.n.), în această delegație, au ales să se alăture. Evident că Statele Unite reprezintă o piață uriașă, previzibilă, cu o forță de muncă sofisticată, deschisă pentru investiții. Summitul SelectUSA se referă la încercarea de a ajuta la realizarea acestor conexiuni. Deși avem un climat investițional foarte primitor și deschis, acesta este, de asemenea, foarte complicat, deoarece există un sistem federal cu 50 de state, cu municipalități diferite, așa că suntem norocoși să avem Departamentul de Comerț care să sprijine realizarea de conexiuni, pentru a oferi companiilor șansa de a afla mai multe și de a lua decizii.

Ce v-a impresionat la SelectUSA anul acesta?

Este prima dată când particip la SelectUSA, dar este uimitor să văd numărul mare de companii reprezentate aici. Unele țări sunt reprezentate de delegații foarte mari, cred că am vorbit cu cineva din delegația indiană – sunt oficiali din 250 de companii. Evident există mult interes pentru a investi în Statele Unite, economia noastră este în creștere, așa că oportunitățile sunt vaste. România are numeroase avantaje, printre care un nivel foarte ridicat de cunoaștere a limbii engleze și apartenența la UE, ceea ce aduce multe beneficii. De asemenea, România are o economie diversificată și puternică, cu numeroase sectoare competitive. Prin urmare, este firesc ca economia României să crească. Când vorbesc cu oameni de afaceri români, ei îmi spun că da, pentru o vreme totul a fost despre investiții în România, dar acum încep să se orienteze și către investiții în afara țării.

Cunoașteți companii românești care au o prezență importantă în SUA? Ați vorbit cu ei, ce spun?

Da, cunosc evident marea poveste de succes pe care toată lumea o știe – UiPath. Mi-au spus că acum au mai mulți angajați în SUA decât în România, așa că aceasta este o mare poveste de succes. Mai este o companie cu o poveste de succes, de acum câțiva ani, compania are sediul în Cluj-Napoca și se numește Linnify, a profitat de prezența la SelectUSA și acum a investit în Statele Unite în domenii privind soluții IT, dezvoltare de produse digitale.

Românii au povești de succes în SUA.

Absolut, absolut, da.

Ceea ce au nevoie firmele este să aibă încredere și să ajungă la cineva care le poate ajuta. SelectUSA este una dintre aceste oportunități.

Ar trebui să menționez că Departamentul de Comerț al Ambasadei SUA este disponibil ca punct de contact și resursă pentru companiile românești interesate. În ultimul an, echipa Departamentului de Comerț al Ambasadei SUA a găzduit 8 delegații care au călătorit în Statele Unite în diverse sectoare. Încercăm să organizăm delegații de companii românești care sunt interesate să exploreze piața din SUA. Evident, acestea se uită și la oportunitățile comerciale, așa că atât investițiile, cât și comerțul sunt aspecte la care putem ajuta.

Un lucru pe care o companie românească îl poate face este să contacteze ambasada pentru a găsi soluții sau oportunități de a veni și de a se alătura uneia dintre delegațiile comerciale, de exemplu.

(Companiile românești) Pot să se alăture uneia dintre delegațiile comerciale, de exemplu. Cred că nu există nimic mai bun decât să călătorești în SUA, să faci contacte, să călătorești cu cineva care poate deschide uși și să îți ofere o idee despre oportunitățile posibile. Companiile românești sunt în creștere și prosperă, așa că, pe măsură ce cresc și prosperă, este firesc să privească și în afara granițelor.

De asemenea, am fost recent împreună cu AmCham în Republica Moldova, cu o delegație comercială organizată de Camera de Comerț Româno-Americană, un alt mod prin care sprijinim obiectivul companiilor românești de a investi în Statele Unite, dar și de a se extinde în afara țării.

Când vorbim despre călătorii sunt sigur că fiecare jurnalist român cu care vorbiți vă pune aceeași întrebare - despre programul Visa Waiver. De asemenea, știu că Ambasada Statelor Unite de la București și dvs. lucrați din greu, împreună cu autoritățile române, pentru a face pași importanți în direcția acestui obiectiv comun.

Da

Care este situația acum?

Ei bine, așa cum spuneți, acesta este un obiectiv comun, pe care îl împărtășim cu guvernul român - să încercăm să aducem România în programul Visa Waiver. Cu siguranță facem progrese. Există două părți ale acestui efort: una se referă la acordurile de schimb de informații, care au fost negociate și fac parte din aceasta, iar cealaltă parte nu este o decizie politică, ci una bazată pe cifre, referitoare la rata de refuz, și sunt sigur că ați auzit despre asta. Rata a scăzut de-a lungul anilor, dar, desigur, ținta este foarte joasă - 3%. Acest lucru o face dificilă, motiv pentru care îi încurajăm pe toți cei care deja au o viză să o reînnoiască, sau, dacă nu au una și cred că sunt candidați buni, să aplice, astfel încât să putem emite mai multe vize, pentru că știți că aceasta este direcția.

Dacă unei persoane îi este refuzată viza, pentru 33 trebuie să se aprobe...

Ceva de genul acesta, da. Deci avem nevoie de multe persoane care să aplice. Nu vom ști până când nu vedem rezultatul, dar cred că este un lucru fezabil, nu garantat, dar cu siguranță suntem pe drumul cel bun. Sper că vom avea niște vești bune, dar nu pot prezice sau face promisiuni.

Desigur. 2025, 2026 – care poate fi o țintă?

Cred că se poate întâmpla în viitorul apropiat, dar nu pot alege o dată.

Și încă un lucru despre acest subiect. Știu că firme românești între care UiPath, Banca Transilvania, s-au alăturat acestui efort

Da, și-au încurajat personalul să își reînnoiască vizele sau să solicite, dacă vor călători. În special companiile care au afaceri în Statele Unite călătoresc oricum tot timpul.

Aceasta este o parte a unei soluții.

Da, desigur.

Revenind la România. Nu sunteți prima dată în România. Cunoașteți țara, bineînțeles.

Am cunoscut-o.

Cât de mult s-a schimbat România, față de 2005?

În 2005 (am venit în România – n.n.), și am plecat în 2008. Cred că s-a schimbat destul de mult, adică văd o țară mult mai modernizată, mai dinamică, din punct de vedere economic țara chiar s-a transformat. Am menționat PIB-ul și toate astea. Văd mult mai mult dinamism. Și văd diferențele atunci când călătoresc în străinătate și mă întorc din UE. Cu siguranță simți că România face parte din UE, iar acum, odată cu intrarea în Air Schengen, sperăm că vom vedea România în Schengen până la sfârșitul acestui an. Cu siguranță sprijinim acest obiectiv.

(n.r) Banca Transilvania a fost principalul susținător al startup-urilor românești la SelectUSA 2024. Este un pas important pentru promovarea inovației românești pe piața internațională.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult