Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Legea „liberală” pentru frigidere, aragaze și mașini de spălat: de ce e o aberație

frigider - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Piața e bine să fie cât mai liberă. Reglementările cât mai suple și cât mai ușor de aplicat și de înțeles. Nu are sens să generăm legi pentru orice care să substituie legea părților (contractul). Nici măcar această lege a părților nu poate fi completă. Tocmai de aceea se discută, se negociază și se adaptează de către părți în mod voluntar la specificul oricărei situații.

În plus, protecția consumatorului și drepturile pe care le creăm din pălărie acestora pe cheltuiala producătorului au efecte contrare celor pentru care sunt inițiate legi și reguli de piață. Atunci când lovim în producătorul din noi, lovim și în consumatorul din noi. Nu îl protejăm, de fapt pe niciunul. Mai mult, trebuie să știm că, înainte de a fi consumatori, întotdeauna acționăm ca producători pentru a obține resursele cu care să consumăm (până și politicianul întâi produce taxele din care redistribuie ulterior sau produce întâi o poveste în spatele inflației sau datoriei; produce ceva, chiar dacă e o mare iluzie).

Am înțeles că un grup de liberali au inițiat o lege de protejare a consumatorilor care cumpără bunuri de folosință îndelungată (frigidere, aragaze, mașini de spălat) și care au probleme cu aceste bunuri în perioada de garanție din vina producătorului. Pe scurt, ei trebuie să primească un bun similar la schimb cât timp bunul lor e în service.

De ce nu sunt de acord cu această inițiativă:

1. Pentru că legea este inaplicabilă, de exemplu, la mașini de spălat sau frigidere: cine ar lua 30 de zile temporar o mașină de spălat în care și alții au spălat haine sau un frigider în care și alții au depozitat diferite lucruri (nu e igienic să faci asta, mai ales dacă ai copii);

2. Legea este, în momentul de față, inutilă, dacă am privi cu mai mare atenție piața. Niciun producător de frigidere, mașini de spălat sau cuptore cu microunde nu își permite să țină fără aceste echipamente clienții o lună de zile până când ele se repară, din vina producătorului (defecte de fabricație, acoperibile de contractul de garanție). Nu își permite pentru că piața l-ar sancționa imediat. Piața a găsit deja soluția la așa ceva fără să mai fie nevoie să mai încărcăm sistemul legislativ cu încă o lege: producătorul (prin comerciantul său) schimbă instantaneu produsul cu un produs similar sau identic NOU. Nimeni nu îl mai ia să îl repare și să îl retrimită clientului. Sunt tot mai rare, spre inexistente, astfel de situații;

3. Cine suportă costurile eventualelor stricăciuni din vina clienților (consumatorilor) pe perioada cât acest bun este la ei? De ce trebuie să suporte aceste costuri producătorul în totalitate? Nu va scumpi produsele o astfel de barieră? Consumatorii ar fi de acord ca, urmare a acestei legi, să plătească cu 1-2% mai mult pe un produs care acum este schimbat automat de producător?

Mi se pare că în goana asta de a reglementa orice uităm despre ce este liberalismul și libertatea economică. Uităm de care parte a baricadei ne aflăm. Și ignorăm complet logica economică. Eu zic, dragi politicieni, să renunțați urgent la aberația asta care vă califică drept orice altceva și nu liberali.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Paunule, zi drept, ti-ai luat vreo masina de spalat si asta e un fel de advertorial sau cum?
    Cocos, consumatorul da banii pe un produs de care vrea sa se foloseasca, la fel cum in industrie o firma da banii pe un echipament pe care il vrea functional, si care daca nu functioneaza, se trag bani frumosi din contractul de service pentru orele/zilele in care echipamentul nu a produs.
    • Like 0
  • Caz simplu: uscător de rufe, care la 25 de zile de la cumpărare, a afișat o eroare..După telefon la HOT line și implicit manual... reset.. fără succes. Au trimis după 3 zile un technician care a confirmat ca produsul trebuie schimbat, pentru ca e imposibil de reparat. Una peste alta.. o săptămâna fără uscător de rufe...Cu toate astea, consider ca acest proces, cu timpii aferenți este unul normal, când pur și simplu ai ghinion, chiar dacă vei cumpara un produs Wirpool...
    • Like 0
  • Lucrurile sunt destul de simple: orice cost suplimentar se regaseste in pret. Problema mare e alta insa: costurile suplimentare generate de o reglementare suplimentara nu se regasesc in pretul tuturor produselor in situatia noastra, neoasa, romaneasca, cu un aparat de stat incapabil sa impuna respectarea legii (motiv pentru care, dau doar un exemplu, largirea bazei de impozitare este mai intotdeauna o ipoteza frumoasa de lucru, mult mai sigura e supraimpozitarea celor ce deja platesc). OK, din cauza ca statul nu poate impune legea, orice reglementare suplimentara produce doua reactii in piata: unii vor respecta intocmai legea si vor pune in pretul produselor costul impus de noua lege, altii vor incerca sa ocoleasca legea si nu vor mari pretul sau o vor face intr-o masura mai mica (e consecinta logica a faptului ca o astfel de atitudine e posibila - lucru ce nu se intampla in tarile cu mai multa apa calda). Rezultatul e destul de previzibil: primii, cei ce respecta legea, sau vor sucomba din cauza concurentei neloiale a celorlalti sau vor cauta si ei solutii de acelasi tip. Tertium non datur! De aceea legea trebuie sa fie simpla, clara, usor de aplicat si de verificat. Cu cat legea e mai interpretabila si mai putin aplicabila cu atat contribuabilii sunt mai mult la discretia unor functionari care vor sau pot (ori, din contra, nu vor/nu pot) aplica legea. In rest, sigur, putem sa ne gandim la ce legi vrem, eventual putem complica si mai mult un sistem legislativ deja complicat, dar sa nu ne asteptam la alte rezultate decat cele pe care oricine le poate prevedea.
    • Like 1
    • @ Adrian Gabriel
      sigur ca e bine ca consumatorul s fie protejat. Si chiar este prin garantia oferota de producator. Sigur ca atunci cand ai o problema cu un produs, nu se va rezolva peste noapte. Timpii de interventie si reparatie (eventual inlocuire) variaza de la 1-2 zile pana la cateva saptamani. Insa impunerea prin lege a unei astfel de extra-super-garantii care in cele din urma va scumpi produsul foarte mult nu va face decat sa mute comercializarea produselor din magazine civilizate in importuri paralele. De exemplu eu consumator, chiar nu am nevoie de aceasta super-protectie din partea statului roman, si o sa aleg sa ma duc sa-mi iau produsul mai ieftin din Ungaria decat de la magazinul MG din Oradea. Si daca tot mai multi vor face ca mine, magazinele se vor inchide. Poate asta este intentia onor liberalilor, cine stie (ca si ei nu s-au dezis deloc de pesede in retorica privind firmele straine care scot profitul din tzara).
      • Like 0
    • @ GicaContra
      Categoric ai dreptate. Cine legifereaza trebuie să fie atent și la aspectul asta. O fiscalitate mai putin prietenoasă și o ultrareglementare alunga investitori, deci locuri de munca si bani la buget. Eu m-am referit strict la aspecte de concurenta si piata interna dar evident implicațiile sunt mai mari.
      • Like 1
  • autorul, cand enunta principii uita si de avocatul diavolului : pai, daca firma imi tine produsul nefolosibil o luna, doua , trei, ca... nu are piesa de schimb - cazuri reale, consumatorul trebuie protejat (si, si colectiv nu numai prin contractul intre parti) pt ca de aia exista protectia consumatorului (nu e inventie romaneasca si nici comunista)
    cand cumpar un produs, nu ma duc cu el la analize sa vad daca respecta tot ce scie acolo, am incredere si am incredere ca sunt protejat de lege (si nu de vanzator ale carui interese nu coincid cu ale mele);
    asi putea continua dar spun ca autorul e cam nu de buna credinta sau a uitat ca e si el consumator
    • Like 1
  • Exista in piata politica o voluptate fantastica de adapta in romania tot ceea ce exista rau in UE. Daca ar mai putea pune o bariera in piatza, o s-o puna cu mare aplomb. Oameni care nu au experienta practica si au lucrat toata viata lor la stat legifereaza ziua tot ce viseaza sau li se nazare noaptea.
    Mai toate directivele europene sunt transpunse cu cate ceva specific romanesc astfel incat sa fie cat mai neclar si sa fie nevoie sa "multumesti" cuiva care te descurca.
    • Like 1
  • pai nu am mai vorbit ca astia nu sunt liberali??? Sunt liberali doar cu numele.
    S-a stabilit deja ca mai toti sunt filiale PCR.
    Chiar poti avea voie sa legiferezi asa orice fara discernamant? Ca e plin de exemple in ultimii 30 de ani.
    • Like 1
  • Diana N. check icon
    Cu tot respectul, m-ati facut sa rad cu ideea ca masina de spalat sau frigiderul sunt "de folosinta individuala". Nu sunt.
    Cred ca nici dvs. acasa nu aveti cate unul pentru fiecare membru al familiei. Sunt niste masinarii care se igienizeaza si se folosesc ani de zile.
    Despre cat de rentabil e pentru producator acest gand al liberalilor, nu stiu. Dar, iarasi, stiu ca se pot defecta si repara masini de spalat. Nu cumpara toata lumea una NOUA cum vreti dvs, ar disparea afacerile de service...
    • Like 3
    • @ Diana N.
      check icon
      Să mai pomenim și de practica (relativ rară în Ro dar destul de comună în multe tări dezvoltate) de a-ți spăla și usca rufele la ”self-laundry”??
      • Like 0


Îți recomandăm

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult