Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Lumina care se stinge în hohote de râs. Cum râdem de sfinți, dar ne plângem de singurătate...

Sfânta Parascheva rugaciuni

Foto: Miruna Turbatu/Inquam Photos

Sunt două aspecte care mă sperie în aceste zile: răutatea gratuită și râsul batjocoritor. Existau ambele și înainte, dar parcă nu se amplificaseră atât și nici nu se manifestau cu privire la absolut orice. Mai erau pe vremuri lucruri sfinte. Chiar! Mai țineți minte cum era când nu se râdea de copiii morți din Ucraina? Parcă sunt amintiri din altă viață. 

Zilele astea, mai mulți români călătoresc cu zilele și așteaptă cu orele să sărute moaștele Sfintei Parascheva de la Iași. Unii dintre ei privesc asta ca pe o soluție pentru probleme grave: boli, necazuri, depășirea unor suferințe trupești și sufletești, împlinirea unor nevoi.

Alții așteaptă tot anul să ajungă la Sfânta și s-o roage lucruri sau să îi mulțumească pentru ce li s-a întâmplat bun deja. Și, indiferent de motiv, toți sunt acolo pentru că acolo au găsit o soluție care lipsește din viața lor de fiecare zi. Și de asta, pentru ei, vizita la moaștele Sfintei e o bucurie a sufletului și o liniștire a minții.

Unii pot sta la cozi imense cu zecile de ore pentru acel sentiment. Alții pot aștepta în frig și ploaie oricât e necesar pentru a se ruga treizeci de secunde cu fruntea lipită de o cutie. Și, de pe margine, unii nu înțeleg. Și n-ar fi lipsa asta de înțelegere marea problemă. Nu! Problema e că mulți dintre ei încep să râdă batjocoritor de credința unor oameni. Și apoi tot ei se întreabă de ce ne-am rupt în două, ca societate, și de ce nu mai putem construi punți. 

V-am mai spus că eu sceptică n-am fost niciodată. Și nici atee. Eu cred că lumea e un joc de energii, că echilibrul universal e forma în care Dumnezeu există și ține totul perfect aliniat la ordinea pe care o cunoaștem. Eu cred că, dacă iubești pe cineva, poți să simți când are nevoie de tine și cred că între părinți și copii pot exista legături aproape telepatice. Mai cred că rugăciunile ajută la fel de mult ca o confesiune făcută unui prieten bun și că e preferabil să te rogi decât să bei sau să te droghezi. Credința are acest rol minunat de a ne da putere în momente în care exact puterea ne lipsește. Și, dacă găsești un sfânt a cărui poveste semăna cu a ta, e bine să cauți rezonanța cu el prin rugăciune. Din punctul meu de vedere, a te ruga e terapeutic. Și, așa cum nu râd de niciun om care se duce la psiholog, nu văd niciun motiv să iau la mișto un om care se duce să se roage unei sfinte. Cu atât mai puțin, dacă omul acela face sacrificii ca să poată trăi experiența rugăciunii.

Mai important decât ce cred eu e faptul că am cunoștințe numeroase care merg anual la Iași să se roage Sfintei. Și îmi spun că după aceea se simt mai bine. Nu că li se întâmplă minuni, dar se simt un pic mai liniștiți și mai încrezători că viitorul poate fi chiar bun. Ceea ce nu li se prea întâmplă în restul timpului.

Păi, dacă rugăciunea la moaștele unei sfinte poate genera astfel de stări bune, pozitive, optimiste, atunci de ce ar simți cineva nevoia să râdă de asta? Ce e superior în a râde de speranța cuiva? Ce e amuzant în credința cuiva? Și apoi, sigur, ne întrebăm cum s-a ajuns ca o parte din oameni, uneori chiar cei care stau la cozi la moaște, să râdă de copiii morți din Ucraina… Păi o fi mai nobil să râzi de rămășițele pământești ale cuiva care a mai fost și sanctificat pentru viața exemplară de pe pământ?

Vedeți? E atât de fluid totul. Și atât de ușor poți aluneca râzând către ceea ce condamni. Și apoi stai și te întrebi, cumva naiv și confuz, de ce nu mai putem să ne înțelegem unii cu alții? De ce nu ne putem privi în ochi cu încredere? De ce nu mai putem comunica? Și de ce nu mai putem ridica punți? Nu cred că e nevoie să răspund eu acestor întrebări pe care mulți și le pun în aceste zile, după ani întregi în care s-a râs aproape ciclic de răbdarea și speranța unor semeni.

Îmi amintesc că era pandemie și bunica mea voia să organizeze un fel de slujbă, la care să participe preotul și câțiva oameni apropiați. Și i-am spus atunci, supărată că nu pricepe că se poate îmbolnăvi pe fondul încălcării condițiilor pandemice, că lui Dumnezeu nu-i pasă de slujbele ei. Dacă e ceva ce nu pot uita și nu pot ierta la mine e faptul că am spus asta atunci. Și n-am retractat. Căci în tăcerea ei am simțit că s-a rupt ceva. Un fel de încredere care ne lega înainte. Căci, copil fiind, lângă ea mă rugam.

Între timp, bunica a murit. Dar cuvintele alea au rămas între mine și ea ca o mare trădare a încrederii. Și asta ne facem și noi azi unii altora. Mai mult sau mai puțin conștienți de faptul că provocăm durere în jur, spunând lucruri pe care noi ne considerăm justificate. Dar uitând că e ce drept pentru noi poate fi strâmb pentru alții. Și nu e nimic rău în asta.

Atâta vreme cât învățăm că e perfect normal să ne placă lucruri diferite, să credem în soluții diferite și să ne întâlnim unii cu alții în puncte comune, bucuroși că, deși ne separă atâtea, găsim totuși locuri în noi care ne aduc mereu împreună. Și astfel se va reconstrui încrederea. Nu râzând de speranță și credință. Cum au tendința să facă, an de an, unii dintre noi...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E suficient să citim comentariile de la acest articol încât să deducem că punțile nu pot fi construite prea ușor între segmente de indivizi cu convingeri atât de diferite. Ateii poate râd de cei care pupă moaște, poate le e doar milă de ei dar nici credincioșii nu sunt “ușă de biserică”. Mulți dintre ei sunt credincioși doar atunci când își aduc aminte de cele sfinte. Și mulți dintre ei uită mereu de învățătura lăsată în Evanghelia lui Matei: “Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi”. Aceia nu sunt decât erori ale creștinismului, care încă au gene de cruciați sau inchizitori, care atât au înțeles din învățăturile lui Iisus.
    Păstrez o amintire din copilărie: aveam vreo 8 ani și am mers cu copiii de pe stradă în curtea bisericii Schitului Măgureanu, localizată imediat mai la deal, în continuarea cetățuii din parcul Cișmigiu. Era acolo un cireș mare, doldora de cireșe și nu am rezistat tentației să gustăm din bunătățile alea care păreau că nu sunt culese de nimeni. Bucuria noastră a fost însă brusc întreruptă de un preot care, apărut ca un ninja de nicăieri, a crezut de cuviință să arunce cu bolovani și blesteme după noi. Un bolovan m-a nimerit chiar în spate, motiv pentru care îmi aduc aminte de întâmplare și după mai mult de o jumătate de secol. Ce punte a încercat să lege acel popă cu niște prichindei puși pe șotii, exact ca în "Amintiri din copilărie"? Cu mintea mea de acum stau să mă întreb ce aș fi făcut eu în locul acelui slujbaș al lui Dumnezeu. Mi-a luat mult să înțeleg eroarea de a fi crescut "în frică de Dumnezeu" și nu "în dragoste de Dumnezeu". Între noi, copiii de atunci și acel diavol îmbrăcat în sutană s-ar fi putut crea o punte dacă în loc de bolovani am fi fost luați cu duhul blândeții și tratați cu iubire, nu cu blesteme.
    Posibil că asta lipsește și societății fragmentate în care trăim azi: încercarea de a-l înțelege pe cel de lângă noi și tratarea reciprocă cu duhul blândeții.
    • Like 0
    • @ Andrei Tarlea
      Duhul blândeții zici! Poți folosi duhul blândeții față de un c.g. cu "înțelepciunea rusiei" care numai blândă nu e? Sau față de pericolul instabilității senile a lui trump, la care face apel tot acest c.g.? Sau poți fi blând cu un simion care se visa deja vataf peste țară si avea dilema "ce mă fac eu cu voi" cei care nu l-au votat și l-au combătut și demascat? Poți fi blând cu potra și haita de ucigași cu simbrie? Poți fi blând cu hidosenia sosoca, sluga tradatoare, ca toți ceilalți amintiți, față de samavolnicia rusiei? Eu nu pot. Asta, în mintea lor pervertita la rău, ar însemna capitulare în fața hidrei sângeroase. Nicio religie nu este blândă cu cei care își bat joc de ea și se folosesc mârșav de învățămintele ei. Poți fi blând cu un animal fără rațiune, instinctual, dar nu față de perversul animal biped dotat cu o "ratiune" atavica. Propovăduirea blândeții este, în unele cazuri perversitate și lasitate.
      • Like 0
    • @ Zugravu Mircea
      Eu cred că legea poate fi aplicată fără ură, dar neapărat în litera ei. Toți cei pomeniți pot fi tratați cu blândețe, după gratii, dacă s-ar aplica legea în litera ei.
      Din păcate, justiția noastră e prea ocupată să iasă la pensie la patruzeci și ceva de ani, cu pensii nesimțite, în loc să aplice litera legii.
      • Like 0
  • Cu toată stima: dacă persoana va afla că suferă de cancer s-o trimiteți de urgență la stat 10 ore în frig și ploaie pentru acele 30 de secunde vindecătoare. Și sub nici o formă direct la medicul specialist, fiindcă omul civilizat, tolerant, cu mintea deschisă respectă credințele și opiniile care diferă. Touché!
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Când vine vorba de ceea ce a spus despre religie, sunt de acord cu Marx. De fapt asta era printre puținele lucruri bune pe care comunismul a vrut să le impună.
    Cum să nu râzi când vezi cum se împing unii pe acolo crezând că astfel vor avea noroc sau cine știe ce beneficii. Se pare că iluminismului nu i-au fost de ajuns secole ca să pătrundă în unele minți.
    • Like 3
  • De data asta apreciez articolul Dvs. E scris cu omenie și respect, chiar dacă e ceva pe jumătate forțat de la nivel rațional și doar jumătate izvorât din suflet. Oricum e ceva de apreciat. De aceea o să răspund și eu tot din suflet, deschis, cinstit, arătându-mi punctul de vedere și care sper să nu vă supere, ci să-l percepeți exact așa cum este, adică onest și uman, chiar amical.
    Nu știu prea multe despre Dvs, dar încerc să intuiesc, din ce povestiți și din luările Dvs de poziție de acum și de mai înainte. Posibil să greșesc, fiindcă nimeni nu se încadrează perfect în tipare și nici intuiția mea nu e infailibilă, dar mie îmi pare cam așa: ați avut o copilărie în care a existat oarecum (nu știu în ce grad) și o influență tradițională, chiar creștină. Mai apoi însă, ca mulți alți tineri adulți, ați fost sedusă de ideologia progresistă. Care, repet, nu se referă la progresul efectiv al societății, ci e doar o ideologie greșită, alienată, din păcate. Dar pentru tineri și mai ales pentru tinerii educați, cultivați, dar care și-au rupt cumva ”rădăcinile cu pământul”, e de-a dreptul o lumină. Din păcate ideologia progresistă se cam bate cap în cap cu tradiționalismul, conservatorismul, suveranismul etc și evident cu creștinismul. Meritul Dvs e că încercați acum să aplicați ideile de toleranță și acceptare din ideologia progresistă la tradiționalismul creștin. Adică să militați, în fond, pentru respectul și acceptarea TUTUROR segmentelor sociale, inclusiv ale celora care NU se potrivesc cu stilul de viață progresist. Minusul în cazul Dvs este (așa cum percep eu lucrurile) că sunteți motivată să faceți asta dintr-un impuls RAȚIONAL, deci pornind de la nivel mental, și NU SUFLETESC. Deci acest lucru provine din ce GÂNDIȚI, NU din ce SIMȚIȚI. Cu alte cuvinte aveți, ca un progresist, o atitudine CORECTĂ POLITIC. Chiar dacă ceea ce faceți e la un nivel superior altor persoane care practică corectitudinea politică. Dar de fapt ce e corectitudinea politică? E o atitudine artificială. Ea presupune REGLEMENTAREA, încadrarea în șabloane a sentimentelor. Adică nu simți (sau te faci că nu simți) ce e omenește, fiindcă adeseori ce simte un om e ciudat, nepotrivit etc etc etc Și te constrângi singur să simți (sau măcar să arăți că simți) ceea ce se încadrează în șabloanele dictate de normele ideologice ale momentului. Nu aș putea spune că e ipocrizie, fiindcă e ceva mai sofisticat decât asta și e clar diferit. E manipularea sentimentelor într-o anumită direcție, nu ascunderea lor sub o mască, așa cum e ipocrizia. Deci revenind, să nu mă înțelegeți greșit. Consider că în această atitudine sunteți de bună credință, credeți sincer în demersul Dvs și probabil vă simțiți și mai valoroasă moral față de alți colegi de-ai Dvs, fiindcă propuneți într-adevăr ceva mai bun și mai profund decât ei, care îi dușmănesc sau ridiculizează, așa cum bine ziceți, pe cei cu alte valori, de regulă tradițional-conservatoare și creștine. Însă îndemnul meu (amical și de totală bună credință) e să vă îndreptați atenția nu numai asupra atitudii exterioare, ci și asupra interiorului, a eului Dvs, cu simțămintele și credințele sale sincere. E foarte relevant faptul că ați repezit-o pe bunica Dvs devoalându-vă latura care nu are legătură deloc cu credința. Fiindcă da, se pare că există și o astfel de latură la Dvs. Nu aveți numai credință, ci și necredință (lucru destul de răspândit printre oameni). Iar într-un moment în care ați lăsat jos garda corectitudii politice, s-a văzut asta. Desigur v-a părut apoi rău. Dar nu asta e problema. Bunica a înțeles atunci că există în Dvs și partea asta, pe care probabil n-o știa, fiindcă de regulă erați corectă politic, în mod instinctiv, și față de ea. N-ați fi făcut / spus ceva care să o supere. Dar... s-a întâmplat. Într-un moment poate ieși la suprafață, țâșnind din inimă, și ceea ce corectitudinea politică se străduiește de regulă să țină în frâu....
    Iar despre atitudinea noastră unii față de alții aveți o concepție care diferă puțin de a mea. Desigur și eu zic, ca și Dvs, că e normal să fim politicoși, civilizați, toleranți unii cu alții, indiferent de credințe, concepții politice, ideologie, stil de viață etc DAR..... în timp ce Dvs păreți să le acordați tuturor acestor segmente aceeași valoare socială și morală, eu zic că fiecare om are dreptul să considere ca fiind mai valorică tabăra sa proprie. Pare ciudat și total incorect politic, dar o să încerc să mă explic. De exemplu un creștin poate fi respectuos, civilizat, amical etc cu un ateu, îl poate iubi ca pe orice semen de-al său, dar niciodată nu va considera ateismul la fel de valoros moral și la fel de îndreptățit ca și creștinismul. Un creștin adevărat (ideal) e omenos și chiar cu spirit de sacrificiu în relația cu semenii săi atei, dar în intimitatea sa SE ROAGĂ pentru ei și și-ar dori să devină toți oamenii credincioși creștini. Asta ar fi pentru un creștin situația ideală din societate, NU diversitatea. Dvs și colegii progresiști APRECIAȚI la fel de mult TOATE tendințele și curentele din societate. Vă place diversitatea. Chiar între segmente care nu sunt pe aceeași treaptă valorică. Repet, nu trebuie să fim intoleranți unii cu alții, dar nici să considerăm că binele și răul, moralul și imoralul etc etc conviețuiesc într-o diversitate binevenită. E foarte OK diversitatea, dar între lucrurile bune, nu între bine și rău, între moral și imoral. Iar dacă relativizezi totul și apreciezi numai diversitatea, aproape că dispar noțiunile de bine și rău, de moral și imoral. Eu asta reproșez progresismului: că a relativizat valorile tradiționale, de dragul diversității.
    În concluzie, zic și eu ca și Dvs: să ne tolerăm, să ne respectăm, să ne acceptăm toți, indiferent de credințe și opinii politico-ideologice, dar avem dreptul să ținem la propriul sistem de valori și să considerăm că noi suntem mai în adevăr decât alții, după caz. Asta nu înseamnă o respingere a celorlalți de la discuții civilizate, legături umane, într-ajutorare etc dar înseamnă o păstrare a sistemului propriu de valori nealterat, neviciat, nesacrificat pe altarul diversității cu orice preț.
    • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Mihai check icon
      Da, așa e. Tineri sunt rupți de pământ, de cultivarea cânepii și de industria calului așa că ai tu pe cine să propui să ofere asta. După cum se vede în Ucraina, sunt o grămadă de tineri mai aproape de pământ datorită înțelepciunii rusești, deci dictatorul de la Kremlin a rezolvat problema iar acum vrei să vină guru la noi să nu cumva să ratăm și noi șansa asta.
      • Like 4
    • @ Dan Cojocaru
      Ce faci tu aici? Rescrii articolul în "lumina propagandei pro suveranista"? Mai, ai înnebunit total. Ai impresia, greșită total, că are cineva nevoie de părerea ta? O știm, mai toți de pe aici. Și-ți spun cu toată sinceritatea nu are valoare, este pierdere de timp parcurgerea rândurilor comise, în grandomania ta. Doar dacă dorești cu tot dinadinsul să demaști ipocrizia și chiar ticăloșia, izvorâta din prostie. Eu asta încerc să fac. De aia insist, în ciuda silei pe care mi-o produci prin fiecare cuvant. Ca întotdeauna oricare răspuns al tău ascunde sau nu ascunde, este fățișa propagandă josnica pro "suveranismul" de tarabă cu dementul c.g., simion un golan trădător și vânzător rușilor. Și toată adunatura lor de gunoaie.
      • Like 4


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult