Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Marketplace de idei. Cum crești o afacere exclusiv online și ajungi să vinzi și în străinătate. Volum, varietate, vizibilitate, “rețeta” lui Gerard Lisnic pentru un business cu obiecte decorative care s-a extins și peste granițe

Gerard Lisnic

După 8 ani în care a condus propria agenție de producție publicitară, pe care a deschis-o încă de pe vremea când era student la Arte și care depindea aproape în totalitate de implicarea sa, Gerard Lisnic și-a dorit să dezvolte și un altfel de business. Unul care să nu țină doar de el și în care să joace mai degrabă rolul unui investitor.

Și pentru că avea suficientă experiență în print și utilajele necesare, și știa că există o cerere în plină expansiune, în 2015 a intrat pe segmentul obiectelor home&deco: tablouri, tapet, paravane de cameră, rolete decorative, textile. O piață de trei ori mai mare decât estimase inițial.

Cu o automatizare a procesului de producție care nu implică stocare, mai multe canale de vânzare online și o permanentă preocupare pentru lărgirea gamei de produse, business-ul a crescut de la an la an cu minimum 30% și s-a extins în Bulgaria și în Ungaria.

Pentru 2020, antreprenorul estimează o creștere a cifrei de afaceri cu 80%, datorată și volumului mare de măști de protecție vândute în această perioadă. Numai în prima săptămână a vândut pe eMAG Marketplace măști textile de 55.000 de euro. 

„Ce mai mare provocare a fost să-mi găsesc un partener”

Gerard Lisnic a intrat în antreprenoriat în 2007, după ce renunțase la Facultatea de Geodezie și începuse să studieze design grafic la Facultatea de Arte, când și-a deschis o agenție de producție publicitară. La început i-a fost destul de greu să îi convingă pe clienți că un tânăr de 24 de ani poate livra proiectele promise, dar a reușit să își câștige credibilitatea muncind și implicându-se direct în relația cu ei, iar business-ul a crescut. La fel și el. Și și-a dorit să dezvolte o nouă afacere, dar care să funcționeze altfel.

„Voiam un business care să nu țină doar de mine, pentru că în agenție toți clienții voiau să vorbească cu mine. Ideea o aveam mai demult, iar atunci când am avut determinarea să pornesc, cea mai mare provocare a fost să-mi găsesc un partener și oameni cu care să lucrez. Pentru că echipamentele existau, puteam să încep de-a doua zi. Dar eu nu puteam să duc două business-uri. Așa că, în primul rând, mi-am găsit un partener. Eu am venit cu aportul financiar, iar el cu disponibilitatea. În momentul în care tu ai rețeta, știi că va merge, contează enorm să știi că ai un om dedicat care se ocupă de tot”, spune antreprenorul.

Iar unul dintre ingredientele „rețetei” era volumul mare de produse. Au început cu tablouri și au vrut să ofere din start între 60.000 și 80.000 de variațiuni. Ori pentru asta era nevoie de un magazin online construit pe o platformă care să suporte volume așa de mari. Au ales Magento, iar primul site l-au dezvoltat in-house, pentru că investiția necesară ar fi fost de 15.000-20.000 de euro. La fel și pe următoarele. Astăzi, produsele al căror număr se apropie de un milion, sunt vândute prin intermediul a patru magazine online proprii, dintre care cea mai mare pondere o are artfactory.ro, și prin eMAG Marketplace, care anul trecut a generat 45% din cifra de afaceri. Celelalte site-uri, prezente de asemenea în Marketplace, sunt heartwork.ro, multicanvasart.ro și artdecomag.ro.

Dincolo de varietatea mare de produse, antreprenorul a mizat și pe posibilitatea personalizării obiectelor. „Încercăm să-i oferim clientului orice dimensiune, orice fel de imagine. Avem un departament care numai de asta se ocupă, pentru că suntem foarte deschiși. De exemplu, dacă vrei un tablou de 64,5 cm pe 78,9 cm, îl facem. Și poate să fie orice, paravan, pernă, geantă, roletă, orice produs pe care îl avem”, spune Lisnic. Serviciul de personalizare este disponibil pe site-ul propriu artfactory.ro. 

Iar unul dintre ingredientele „rețetei” era volumul mare de produse. Au început cu tablouri și au vrut să ofere din start între 60.000 și 80.000 de variațiuni. Ori pentru asta era nevoie de un magazin online construit pe o platformă care să suporte volume așa de mari. Au ales Magento, iar primul site l-au dezvoltat in-house, pentru că investiția necesară ar fi fost de 15.000-20.000 de euro. La fel și pe următoarele. Astăzi, produsele al căror număr se apropie de un milion, sunt vândute prin intermediul a patru magazine online proprii, dintre care cea mai mare pondere o are artfactory.ro, și prin eMAG Marketplace, care anul trecut a generat 45% din cifra de afaceri. Celelalte site-uri, prezente de asemenea în Marketplace, sunt heartwork.ro, multicanvasart.ro și artdecomag.ro.

Dincolo de varietatea mare de produse, antreprenorul a mizat și pe posibilitatea personalizării obiectelor. „Încercăm să-i oferim clientului orice dimensiune, orice fel de imagine. Avem un departament care numai de asta se ocupă, pentru că suntem foarte deschiși. De exemplu, dacă vrei un tablou de 64,5 cm pe 78,9 cm, îl facem. Și poate să fie orice, paravan, pernă, geantă, roletă, orice produs pe care îl avem”, spune Lisnic. Serviciul de personalizare este disponibil pe site-ul propriu artfactory.ro

„Ori jucăm, ori nu jucăm”

Colaborarea cu eMAG a început la jumătatea lui 2016, când au intrat pe Marketplace cu 5.000 de produse. Dar pentru că următorul competitor avea 25.000 de itemi, din a doua lună numărul produselor listate a crescut la 100.000. Gerard Lisnic s-a condus după un principiu simplu: „Ori jucăm, ori nu jucăm”. În urmă cu 2 ani, când au intrat pe piața din Bulgaria, și apoi, puțin mai târziu, în Ungaria, portofoliul de produse oferite prin eMAG Marketplace ajunsese la 200.000 de itemi.

„Strategia mea de business de aproape 2 ani este ca atunci când lansez un nou produs să îl listez întâi în eMAG, spune antreprenorul.

Iar explicația este simplă. Pe de-o parte, câștigi vizibilitate rapid, neexistând costuri de listare sau de afișare. Apoi, este mult mai eficient să plătești comision la vânzare în Marketplace, care se situează în jurul a 20%, dar care s-a redus la jumătate prin programul Deschide România, decât să investești mult mai mult în marile platforme de search sau social care te taxează la afișare și nu la vânzare.

„În momentul în care intră o comandă, un operator o validează și în momentul acela există un șir automat de instrucțiuni către echipamentul de print și astfel începe producția în atelier. Se economisește foarte mult timp. Sunt și clienți mai încăpățânați care vor să cumpere direct de la noi, și ne dau comanda prin telefon. Iar când se întâmplă asta, operatorul nu face altceva decât să intre pe site și să dea comanda în numele clientului”, explică Lisnic.

Producția se face într-un atelier din București, și nu la periferie sau alte orașe, din mai multe motive. Unul dintre ele îl reprezintă faptul că de aici vin 20% dintre comenzi, iar asta înseamnă costuri mai mici pentru transport. Doar procesul de imprimare este automatizat, restul operațiunilor realizându-se manual.

Din echipa lui Gerard Lisnic fac parte 12 angajați, și spune că găsirea oamenilor potriviți rămâne în continuare o provocare pentru el. Preferă să lucreze cu oameni tineri, care nu au prea multă experiență, dar pe care să-i formeze. Chiar dacă asta înseamnă să-și asume riscul că aceștia ar putea pleca în scurt timp.

„Ziua în care nu dezvolți puțin, e ziua în care ai stat de loc”

Business-ul lui Gerard Lisnic a început să se dezvolte în momentul în care a înțeles că trebuie să aibă o varietate cât mai are de produse. Astfel, a încercat ca în fiecare an să aducă 2-3 tipuri de categorii noi de produse și să intre pe cel puțin o nișă nouă. E o componentă a business-ului la care lucrează pe tot parcursul anului, pentru că „ziua în care nu dezvolți puțin, e ziua în care ai stat de loc”, dar decizia finală se ia după cele trei luni foarte aglomerate din an: noiembrie, decembrie și ianuarie. Adică în februarie. Iar anul acesta au avut de ales între introducerea măștilor de somn sau a măștilor de protecție, produse gândite pentru a valorifica tehnologia de imprimare pe textile, pe care o aveau deja.

„Noi am pus măștile de protecție pe eMAG Marketplace între momentul pandemiei din China și pandemia din România. Era matematic. Dacă este un virus cu transmitere virală, trebuia să ajungă și în România. La momentul acela, în eMAG Marketplace erau două produse de măști, dintre care unul nu era pe stoc, și am intrat cu 1.100 de modele de măști. Am primit telefoane și noaptea, de la oameni care voiau să vină atunci să ia masca. Și le-am răspuns”, spune antreprenorul, care nu știe exact câte măști a vândut în această perioadă, dar își amintește că numai în prima săptămână vânzările au însumat 55.000 de euro.

Anul acesta, măștile au fost produsele-vedetă, dar s-au înregistrat creșteri de vânzări și pe celelalte produse, generate de contextul pandemiei. Pentru că oamenii au stat mai mult acasă și au devenit mai preocupați de locuință. Gerard Lisnic estimează o creștere cu 40% a vânzărilor prin intermediul eMAG Marketplace, și un avans de 80% a cifrei de afaceri pentru tot business-ul.

„Asta e secretul oricărui business. Nu sta pe loc!”

Atunci când a pornit afacerea cu obiecte home&deco, Gerard Lisnic spune că a avut un plan de afaceri sumar și că s-a adaptat pe parcurs. Ceea ce îi sfătuiește și pe cei care vor să înceapă un business: să se arunce și să învețe.

„Important este să te arunci și să nu te demoralizezi. Trebuie să muncești mult și să fii perseverent. Pentru că dacă muncești mai mult decât cel de pe nișa ta, nimic nu rămâne ‘nepedepsit’ și vei avea succes la un moment dat. Poți să greșești, dar vei găsi soluția. Pe de altă parte, un antreprenor trebuie să fie organizat, de la actele firmei până la planurile de viitor”, spune antreprenorul.

În ceea ce privește planurile sale de viitor, Lisnic lucrează la lansarea unui nou produs – corturi pentru copii care pot fi folosite atât în casă cât și în afară ei, și la intrarea pe un marketplace din Franța. Pentru că asta e secretul oricărui business: „Nu sta pe loc!”.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult