Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Noii cetățeni: doi liceeni de clasa a IX-a, de la „Mihai Viteazul” din București, se luptă ca Primăria să lărgească spațiul pietonal prin eliberarea trotuarului de mașinile parcate haotic

Colegiul „Mihai Viteazul”

Am 16 ani, sunt elev în clasa a IX-a la „Mihai Viteazul”, în Capitală, și, înainte de închiderea școlilor, mă străduiam zi de zi să-mi croiesc drum către liceu, pe bicicletă, printre mașinile parcate haotic pe trotuar. Nu circul pe carosabil pentru că nu am curajul. Sunt sigur că, dacă ești bucureștean, știi despre ce vorbesc, am văzut în ultimii ani zeci de accidente în care au fost implicați bicicliști.

Așa că am inițiat, împreună cu un coleg de clasă*, o petiție prin care urmărim lărgirea spațiului pietonal prin eliberarea trotuarului de mașini și crearea unei piste de biciclete în locul lor, ambele pe bulevardul liceului nostru, Pache Protopopescu. Ar avea un impact benefic asupra a peste 5000 de elevi și studenți din zonă.

Ideea formulării unei petiții mi-a trecut prima oară prin minte anul trecut, însă dorința de a folosi bicicleta ca mijloc de transport și nu numai în scop de recreere o am încă de când eram în gimnaziu. În clasa a VII-a am fost printre primii elevi care au venit pe bicicletă la școală. Cu toate că era destul de anevoios (la fel e și acum), principala problemă nu a reprezentat-o deplasarea în sine, ci lăsarea biciletei în siguranță în timp ce eu participam la ore. Da, era interzis să intri cu bicicleta în curtea școlii. Nici măcar la portar nu o puteai lăsa. Lucrurile s-au schimbat, însă, iar anul următor s-au montat suporturi pentru bicicletă în școală. La fel am găsit și la liceu, însă problema pistelor a rămas neschimbată, iar cea a mașinilor parcate pe trotuar s-a agravat.

De aici și până la ideea că „omul trebuie să fie în centrul atenției, nu mașina” mai este, însă, mult.

Pentru a reda omului trotuarul, soluția pe care o propunem în petiție cuprinde 3 pași simpli pe care Primăria Sectorului 2 îi poate urma, la fel cum a făcut-o în alte zone ale orașului (precum în cartierul Vatra Luminoasă). Pe scurt, instituirea sensurilor unice pe străzile secundare adiacente bulevardului ar duce la crearea de noi locuri de parcare, acolo unde mașinile ar putea să își găsească un loc. În final, primăria de sector (sau cea generală) poate trasa pista de biciclete cu cate un sens de mers per trotuar, având în vedere lățimea sa de peste 5 metri.

De-a lungul timpului, vest-europenii au înțeles că nu trebuie să extindă spațiul mașinilor, ci doar să profite la maximum de el. Americanii au ales, însă, prima variantă și au eșuat. La fel am făcut-o și noi în ultimii 30 de ani. E vremea să schimbăm mentalitatea, pentru că doar atunci vom putea spera să ne trezim într-un oraș mai curat, liber, de care să nu ne fie rușine când plecăm prin străinătate.

Te invit să te alături demersului nostru și să nu eziți să demarezi și tu o astfel de campanie, dacă îți trece prin minte.

-----

Găsiți aici linkul petiției.

*Colegul meu David Constantinescu este co-autor al petiției. Este pasionat de literatură, robotică, fotografie, fizică și motorsport. În viitor, aspiră să devină un antreprenor de succes.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte bine!
    Insa, “noii cetateni” trebuie invatati la scoala sa atace cauza nu efectul.
    Ar fi bine sa mearga la primarie si sa-l sustina pe Nicusor sa refaca cum trebuie PUZ-urile blocate.
    Masinile parcate pe trotuar sunt doar o cauza a haosului urbanistic din ultimii 30 de ani. S-a construit haotic si fara parcare, ocupandu-se cel mai mic spatiu disponibil in oras. Cei care au dat astfel de autorizatii sunt calaii acestui oras.
    Sigur ca si pietonii trebuie sa se bucure de trotuar insa si cei care locuiesc pe Pache trebuie sa-si parcheze undeva masinilie. Aici trebuia gasita o solutie de Firea si ceilalti primari care s-au perindat pe la Bucuresti. Nu vouchere de biciclete si excursii in Grecia.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult