Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Noii cetățeni: doi liceeni de clasa a IX-a, de la „Mihai Viteazul” din București, se luptă ca Primăria să lărgească spațiul pietonal prin eliberarea trotuarului de mașinile parcate haotic

Colegiul „Mihai Viteazul”

Am 16 ani, sunt elev în clasa a IX-a la „Mihai Viteazul”, în Capitală, și, înainte de închiderea școlilor, mă străduiam zi de zi să-mi croiesc drum către liceu, pe bicicletă, printre mașinile parcate haotic pe trotuar. Nu circul pe carosabil pentru că nu am curajul. Sunt sigur că, dacă ești bucureștean, știi despre ce vorbesc, am văzut în ultimii ani zeci de accidente în care au fost implicați bicicliști.

Așa că am inițiat, împreună cu un coleg de clasă*, o petiție prin care urmărim lărgirea spațiului pietonal prin eliberarea trotuarului de mașini și crearea unei piste de biciclete în locul lor, ambele pe bulevardul liceului nostru, Pache Protopopescu. Ar avea un impact benefic asupra a peste 5000 de elevi și studenți din zonă.

Ideea formulării unei petiții mi-a trecut prima oară prin minte anul trecut, însă dorința de a folosi bicicleta ca mijloc de transport și nu numai în scop de recreere o am încă de când eram în gimnaziu. În clasa a VII-a am fost printre primii elevi care au venit pe bicicletă la școală. Cu toate că era destul de anevoios (la fel e și acum), principala problemă nu a reprezentat-o deplasarea în sine, ci lăsarea biciletei în siguranță în timp ce eu participam la ore. Da, era interzis să intri cu bicicleta în curtea școlii. Nici măcar la portar nu o puteai lăsa. Lucrurile s-au schimbat, însă, iar anul următor s-au montat suporturi pentru bicicletă în școală. La fel am găsit și la liceu, însă problema pistelor a rămas neschimbată, iar cea a mașinilor parcate pe trotuar s-a agravat.

De aici și până la ideea că „omul trebuie să fie în centrul atenției, nu mașina” mai este, însă, mult.

Pentru a reda omului trotuarul, soluția pe care o propunem în petiție cuprinde 3 pași simpli pe care Primăria Sectorului 2 îi poate urma, la fel cum a făcut-o în alte zone ale orașului (precum în cartierul Vatra Luminoasă). Pe scurt, instituirea sensurilor unice pe străzile secundare adiacente bulevardului ar duce la crearea de noi locuri de parcare, acolo unde mașinile ar putea să își găsească un loc. În final, primăria de sector (sau cea generală) poate trasa pista de biciclete cu cate un sens de mers per trotuar, având în vedere lățimea sa de peste 5 metri.

De-a lungul timpului, vest-europenii au înțeles că nu trebuie să extindă spațiul mașinilor, ci doar să profite la maximum de el. Americanii au ales, însă, prima variantă și au eșuat. La fel am făcut-o și noi în ultimii 30 de ani. E vremea să schimbăm mentalitatea, pentru că doar atunci vom putea spera să ne trezim într-un oraș mai curat, liber, de care să nu ne fie rușine când plecăm prin străinătate.

Te invit să te alături demersului nostru și să nu eziți să demarezi și tu o astfel de campanie, dacă îți trece prin minte.

-----

Găsiți aici linkul petiției.

*Colegul meu David Constantinescu este co-autor al petiției. Este pasionat de literatură, robotică, fotografie, fizică și motorsport. În viitor, aspiră să devină un antreprenor de succes.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte bine!
    Insa, “noii cetateni” trebuie invatati la scoala sa atace cauza nu efectul.
    Ar fi bine sa mearga la primarie si sa-l sustina pe Nicusor sa refaca cum trebuie PUZ-urile blocate.
    Masinile parcate pe trotuar sunt doar o cauza a haosului urbanistic din ultimii 30 de ani. S-a construit haotic si fara parcare, ocupandu-se cel mai mic spatiu disponibil in oras. Cei care au dat astfel de autorizatii sunt calaii acestui oras.
    Sigur ca si pietonii trebuie sa se bucure de trotuar insa si cei care locuiesc pe Pache trebuie sa-si parcheze undeva masinilie. Aici trebuia gasita o solutie de Firea si ceilalti primari care s-au perindat pe la Bucuresti. Nu vouchere de biciclete si excursii in Grecia.
    • Like 1


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult