Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Noii cetățeni: doi liceeni de clasa a IX-a, de la „Mihai Viteazul” din București, se luptă ca Primăria să lărgească spațiul pietonal prin eliberarea trotuarului de mașinile parcate haotic

Colegiul „Mihai Viteazul”

Am 16 ani, sunt elev în clasa a IX-a la „Mihai Viteazul”, în Capitală, și, înainte de închiderea școlilor, mă străduiam zi de zi să-mi croiesc drum către liceu, pe bicicletă, printre mașinile parcate haotic pe trotuar. Nu circul pe carosabil pentru că nu am curajul. Sunt sigur că, dacă ești bucureștean, știi despre ce vorbesc, am văzut în ultimii ani zeci de accidente în care au fost implicați bicicliști.

Așa că am inițiat, împreună cu un coleg de clasă*, o petiție prin care urmărim lărgirea spațiului pietonal prin eliberarea trotuarului de mașini și crearea unei piste de biciclete în locul lor, ambele pe bulevardul liceului nostru, Pache Protopopescu. Ar avea un impact benefic asupra a peste 5000 de elevi și studenți din zonă.

Ideea formulării unei petiții mi-a trecut prima oară prin minte anul trecut, însă dorința de a folosi bicicleta ca mijloc de transport și nu numai în scop de recreere o am încă de când eram în gimnaziu. În clasa a VII-a am fost printre primii elevi care au venit pe bicicletă la școală. Cu toate că era destul de anevoios (la fel e și acum), principala problemă nu a reprezentat-o deplasarea în sine, ci lăsarea biciletei în siguranță în timp ce eu participam la ore. Da, era interzis să intri cu bicicleta în curtea școlii. Nici măcar la portar nu o puteai lăsa. Lucrurile s-au schimbat, însă, iar anul următor s-au montat suporturi pentru bicicletă în școală. La fel am găsit și la liceu, însă problema pistelor a rămas neschimbată, iar cea a mașinilor parcate pe trotuar s-a agravat.

De aici și până la ideea că „omul trebuie să fie în centrul atenției, nu mașina” mai este, însă, mult.

Pentru a reda omului trotuarul, soluția pe care o propunem în petiție cuprinde 3 pași simpli pe care Primăria Sectorului 2 îi poate urma, la fel cum a făcut-o în alte zone ale orașului (precum în cartierul Vatra Luminoasă). Pe scurt, instituirea sensurilor unice pe străzile secundare adiacente bulevardului ar duce la crearea de noi locuri de parcare, acolo unde mașinile ar putea să își găsească un loc. În final, primăria de sector (sau cea generală) poate trasa pista de biciclete cu cate un sens de mers per trotuar, având în vedere lățimea sa de peste 5 metri.

De-a lungul timpului, vest-europenii au înțeles că nu trebuie să extindă spațiul mașinilor, ci doar să profite la maximum de el. Americanii au ales, însă, prima variantă și au eșuat. La fel am făcut-o și noi în ultimii 30 de ani. E vremea să schimbăm mentalitatea, pentru că doar atunci vom putea spera să ne trezim într-un oraș mai curat, liber, de care să nu ne fie rușine când plecăm prin străinătate.

Te invit să te alături demersului nostru și să nu eziți să demarezi și tu o astfel de campanie, dacă îți trece prin minte.

-----

Găsiți aici linkul petiției.

*Colegul meu David Constantinescu este co-autor al petiției. Este pasionat de literatură, robotică, fotografie, fizică și motorsport. În viitor, aspiră să devină un antreprenor de succes.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte bine!
    Insa, “noii cetateni” trebuie invatati la scoala sa atace cauza nu efectul.
    Ar fi bine sa mearga la primarie si sa-l sustina pe Nicusor sa refaca cum trebuie PUZ-urile blocate.
    Masinile parcate pe trotuar sunt doar o cauza a haosului urbanistic din ultimii 30 de ani. S-a construit haotic si fara parcare, ocupandu-se cel mai mic spatiu disponibil in oras. Cei care au dat astfel de autorizatii sunt calaii acestui oras.
    Sigur ca si pietonii trebuie sa se bucure de trotuar insa si cei care locuiesc pe Pache trebuie sa-si parcheze undeva masinilie. Aici trebuia gasita o solutie de Firea si ceilalti primari care s-au perindat pe la Bucuresti. Nu vouchere de biciclete si excursii in Grecia.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult