Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Oamenii care au schimbat viața unui sat din România. De la „dă-i țuică copilului să doarmă”, la generația tinerilor care învață și merg la liceu

Fundația de Sprijin Comunitar

„Dacă un copil poate să țină găleata în mână, va căra apă în fiecare zi”, îmi spune Gabriela Achihai, președintele Fundației de Sprijin Comunitar (FSC) din Bacău. De când sunt foarte mici, mulți copii din comunitățile rurale sărace merg cu vaca pe câmp, hrănesc animalele, taie lemnele, fac focul. Fetele fac mâncare, spală, deretică, își cresc frații mai mici. Trudesc toată ziua, iar la capătul acestei munci grele se află zidul acela mare care le închide viitorul.

Membrii fundației încearcă să îi convingă pe părinți să îi lase la școală, le trimit pediatru în curte, duc muncă de lămurire cu adulții să îi pună mai puțin la muncă pe cei mici și să nu le mai dea să bea alcool. „Există aceste concepții: Dă-i țuică copilului ca să doarmă. Dă-i să bea că poftește. Au fost situații în care a venit medicul să le facă vaccinul, iar copiii au fugit pe geam pentru că erau băuți și măcar atât știau, că nu ai voie să iei medicamente cu alcool”, vorbește Gabriela Achihai despre numai una dintre problemele care amenință dezvoltarea copiilor din mediul rural. 

O alta ține de faptul că părinții nu văd de ce copilul lor și-ar pierde timpul cu învățatul, când e atâta treabă de făcut prin curte, iar școala „oricum nu îi ajută la nimic”. 

„Ei spun că de ce să facă școală, că nu vor găsi loc de muncă și că, oricum, or să vină tot acasă să stea. Sau că or să plece în străinătate și acolo nu îți trebuie școală. În România, zic ei, nici măcar unul cu școală nu găsește serviciu. Și noi încercăm să le explicăm că dacă are școală își găsește de lucru, că e mult mai ușor dacă e calificat. Chiar am avut un proiect pentru calificarea adulților și le spuneam: Dacă aveai și tu mai multe clase făceai un curs, puteai să devii altceva”, povestește președinta FSC.

Cum a evoluat satul din care, acum 10 ani, doar un elev ajungea la liceu

Și totuși, în timp, câte ceva s-a mai schimbat. În urmă cu zece, dintr-unul din cele mai năpăstuite sate ale Bacăului, Slobozia Noua, un singur copil reușea într-un an să ajungă la liceu. „Astăzi cu ajutorul programelor și a burselor oferite de Fundație, între 18 și 20 de copii merg mai departe anual la liceu”, calculează aceasta. Un fată din Vultureni care a fost sprijinită să studieze s-a întors de curând în comună ca profesoară. 

În zonele sărace din Bacău, FSC a înființat opt Cluburi cu Lipici, centre educaționale de zi în care copiii primesc o gustare, își fac temele și fac activități extrașcolare. 


Totul cu ajutorul unor oameni din comunitatea locală selectați și pregătiți în cadrul unor cursuri de formare. Copiii cântă, pictează, învață noțiuni elementare despre cum să își administrează banii, vorbesc cu un adult despre cum va arăta viața de la un liceu din oraș pentru ei și despre provocările care îi așteaptă. „Mergem mult pe abilitățile de viață, le spunem inclusiv că la liceu s-ar putea să întâlnească copii care or să râdă de ei și discutăm despre cum pot face față. Vorbim cu părinții, acordăm burse, găsim sponsori care o să suporte o parte din costurile pe care le presupune mersul la liceu. Le găsim mentori, liceeni din oraș care fac voluntariat și pe care îi cunosc din timpul unor școli de vară”, arată Gabriela Achihai.

Din păcate sistemul de învățământ din mediul rural, cu suplinitori care fac naveta și predau mai multe materii, îi lasă în urmă pe copiii din categoriile vulnerabile. Așa se face că uneori aceștia ajung în gimnaziu fără să știe măcar să citească. În cazul lor, să învețe să scrie devine o performanță, iar despre liceu nici nu poate fi vorba.

90% dintre copiii dintr-o comună au carii, 50% probleme de osatură

O altă componentă a programelor FSC o reprezintă asistența medicală. Fundația aduce medici pediatri în zonele rurale pentru a evalua starea de sănătate a copiilor și pentru a le învăța pe mame cum să îi îngrijească și ce să le dea să mănânce. O evaluare făcută într-un dintre comune a scos la iveală că 90% dintre copii aveau carii, iar jumătate dintre ei aveau probleme de osatură, provocate, cel mai probabil, de munca în gospodărie, de poziția deficitară în bancă și de dormitul pe suprafețe improvizate. Medicii mai găsit copii cu probleme oftalmologive, probleme de inimă și probleme de ficat despre care părinții lor nu știau nimic. În cazul unora dintre ei va fi nevoie de investigații suplimentare și de tratament la oraș. 

Neputința vârstnicilor din mediul rural

Gabriela Achihai a început să lucreze în domeniul asistenței sociale în anul 1992, ca translator pentru asistentele și medicii britanici de la Relief Fund for Romania care veniseră să își ofere ajutorul în România rurală. Era om bun la toate: conducea rulota în care se afla cabinetul mobil, încerca să vadă de ce au nevoie oamenii, traducea. După ce englezii au plecat, în 1995, ea a continuat proiectul cu medici și asistente din România, iar în 1997 a înființat Fundația de Sprijin Comunitar, ale cărei programe sunt susținute astăzi de Fundația Vodafone România.

„Lucrând în rural, am văzut neputința vârstnicilor. Chiar dacă venea un medic și le dădea o rețetă, nu aveau ce să facă cu ea. Așa că am transformat un microbuz în farmacie. Apoi am negociat cu farmaciile să își deschidă puncte la sate. Am făcut un program de îngrijire la domiciliu pentru vârstnici, am lucrat, în 1997, la standardul ocupațional pentru meseria de îngrijitor la domiciliu. Am început să calificăm în comune femei care nu au mai muncit niciodată în viața lor în meseria îngrijitor la domiciliu. Le-am făcut carte de muncă, statutul lor social s-a schimbat - au început să ofere un serviciu social în comunitate”, spune Gabriela Achihai.

Începuturile: voluntar în orfelinatele groazei

În anii ‘90, aceasta a început să facă, la îndrumarea unor specialiști britanici, terapie prin joc și artă cu copiii din orfelinatele groazei. Copiii erau într-o stare groaznică, stăteau numai în pat, erau hrăniți precum animalele și spălați cu furtunul și nimeni nu le arăta macar un gest de afecțiune. Când voluntarii le cereau îngrijitorilor să îi îmbrace și să îi scoată, aceștia le replicau că nu are niciun rost. „Le spuneam: Copiii ăștia au suflet. Uite, dacă lucrezi cu el și el zâmbește este un rezultat al muncii tale. Nu era suficient să meargă echipa noastră îi ajute copiii ăia fără să facem ceva la nivelul angajaților”, crede ea. În timp, am făcut cursuri cu oamenii care lucrează în casele de copii, inclusiv cu îngrijitoarele, am acreditat cursul”, spune Gabriela Achihai.

Astăzi, printre voluntarii FSC se numără și 200 de liceeni din județul Bacău, care fac la începutul programului cursuri de leadership, de comunicare și de management de proiect. Aceștia acordă sprijin copiilor din centrele Direcției de Asistență și Protecție socială, dar și copiilor din familii sărace, îi ajută pe pacienții internați la spitalul de neurologie din Bacău, dar și pe bătrânii rămași singuri, realizează campanii și acțiuni de informare și strângere de fonduri. „Sunt extraordinari și prin ceea ce fac s-au diferențiat deja de cei mulți, gândiți-vă că în Bacău sunt 12.000 de liceeni. Unii dintre voluntari sunt astăzi angajații noștri”, spune președinta FSC. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult