Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Peste 5.000 de persoane din întreaga țară au făcut 25.000 de apeluri la Telefonul Vârstnicului

Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică gratuită și confidenţială, dedicată persoanelor de peste 65 de ani, a înregistrat 25.000 de apeluri și peste 5.000 de apelanți unici, de la lansare, în 2015, până în prezent. Serviciul telefonic este un proiect al Fundației Principesa Margareta a României sprijinit de Fundația Vodafone România prin programul „Connecting for Good” cu o finanțare de peste 100.000 de euro.

Dintre cei peste 5.000 de apelanți unici, cei mai multi sunt din București (45%), 27% din mediul rural sau orașe mici, iar 26% din orașe mari. 

Situația locativă arată că aproape 50% dintre beneficiarii acestui serviciu locuiesc singuri, iar cei mai mulți au vârste între 70 și 80 de ani (27%). Dintre seniorii care au apelat până acum Telefonul Vârstnicului, 47% au solicitat diverse informații, 21% au fost interesați de servicii de îngrijire la domiciliu, iar 15% au avut nevoie de sprijin emoțional și socializare. Factorii principali care limitează accesul persoanelor vârstnice la informație sunt izolarea și discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere și dificultățile de adaptare la mijloacele moderne de comunicare. În prezent, aproape 470 de persoane folosesc în mod constant serviciul de reapelare Telefonul Vârstnicului din nevoia de a avea un partener de discuție.

De la înfințarea liniei telefonice până acum, persoanele în vârstă din România au beneficiat de 5.500 de ore de sprijin, informare și consiliere socială. Operatorii specializați în asistență socială ai Fundației Principesa Margareta le oferă sfaturi practice, suport de socializare și îndrumare către instituții din comunitatea lor abilitate să le rezolve problemele.

România se află pe locul al doilea în statisticile europene privind ritmul accelerat al îmbătrânirii populației, persoanele vârstnice reprezentând 17% din populația totală. Pe lângă neajunsurile financiare și problemele medicale, această categorie se confruntă cu două mari provocări: accesul limitat la informație și singurătatea. Studiile realizate de Fundația Principesa Margareta a României arată că aproximativ 1,5 milioane de vârstnici din România sunt afectați de singurătate. Numărul femeilor afectate este semnificativ mai mare decât cel al bărbaților, iar persoanele vârstnice din mediul urban sunt cele care resimt cel mai mult singurătatea. Odată cu înfințarea liniei telefonice, vârstnicii din România beneficiază de sprijin emoțional, informare, sfaturi practice și consiliere socială. 

Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08:00 – 20:00 și sâmbăta între 08:00 și 16:00. Linia poate fi accesată şi pentru semnalarea abuzurilor sau a situaţiilor dificile în care se află persoanele în vârstă. Serviciul a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistență Socială din România și a obținut Premiul pentru Originalitate, la Gala Societății Civile.

Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale companiei, înfiinţată în 1998. În cei 20 ani de activitate, Fundația Vodafone România a finanţat 1.104 programe derulate de 706 ONG-uri din întreaga țară, în domeniile sănătăţii, educaţiei, serviciilor sociale. Proiectele au avut peste 2,7 milioane de beneficiari - copii, tineri, vârstnici, persoane defavorizate fizic, social sau economic. Până în prezent, Fundația Vodafone România a investit peste 28 milioane de euro în proiecte desfăşurate de organizaţiile non-profit partenere. Mai multe detalii despre programele fundaţiei sunt disponibile pe www.Fundația-vodafone.ro, http://jurnaldebine.Fundația-vodafone.ro/ și www.facebook.com/Fundațiavodafone.

Fundaţia Principesa Margareta a României a fost înfiinţată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai. De-a lungul celor 28 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundația Principesa Margareta a României este astăzi o organizație neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori între generații. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.telefonulvarstnicului.ro, telefonulvarstnicului@principesa.ro, www.facebook.com/TelefonulVarstnicului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult