Primul an fără UNTOLD pe stadionul Cluj Arena. După șase ani în care primul weekend din luna august era în calendarul a sute de mii de oameni din toată lumea, români și străini deopotrivă, la Cluj va fi liniște. Odată cu amânarea UNTOLD pentru 2021, comunitatea pierde sume estimate la 45 de milioane de euro- atât încasări din taxe și impozite, cât și venituri pentru afacerile din zonă.
Nu sunt multe branduri românești care să poată juca de la egal la egal cu o companie concurentă din industrie la nivel european și chiar mondial. Cine s-ar fi gândit acum șase ani, că un tânăr danez sau un cuplu de nemți vor plăti ca să se distreze la Cluj-Napoca, la al doilea cel mai mare festival de muzică din Europa?
Ideea de a face un festival mare de muzică la Cluj-Napoca, ce avea să devină cel mai popular din țară, este aspirația de la care a luat naștere fenomentul UNTOLD. În 2013, Bogdan Buta și-a dorit să creeze un festival care să poată rivaliza cu orice eveniment similar din străinătate. A coincis cu anul în care Cluj-Napoca a candidat pentru titlul de capitală europeană a tineretului pe care l-a câștigat în 2015. ”Nu era vorba acordarea de fonduri suplimentare, însă era o oportunitate pe care, dacă știai să o gestionezi, puteai ajunge la milioane de tineri din Europa”, spune Bogdan Buta. ”Era instrumentul prin care îi puteam convinge pe tinerii din Europa să vină în România”, a explicat antreprenorul.
Este primul brand 100% românesc care poate fi comparat cu orice eveniment major din Europa, adaugă acesta. I s-au alăturat oameni care au crezut în conceptul său și alături de care a reușit să aducă succesul UNTOLD. Câțiva sponsori i-au acordat încredere încă de la prima ediție.”Când vorbim de parteneri, e foarte important să lămurim un aspect important: primăria Cluj-Napoca, la prima ediție a finațat sub 8% din cheltuielile totale ale festivalului, respectiv 400 de mii de euro dintr-un buget de cinci milioane de euro. Începând cu a doua ediție, festivalurile au devenit independente de orice finanțare publică”, spune Bogdan Buta.
Primul succes pe plan internațional
A fost greu să convingă artiștii că publicul din România este suficient de cool. „Pentru artiștii mari este mai importantă partea de imagine decât cea financiară. Să vă dau un exemplu: cu un an înainte de UNTOLD, pe un alt concept de eveniment, am ofertat și dublul fee-ului pentru astfel de artiști. Am fost refuzat pe motiv că România nu este un loc suficient de cool pentru ei”, dezvăluie Bogdan Buta. Onorariile sunt stabilite în urma unui formular destul de complex, artiștii de calibru nu au un tarif fix, spune el. „Negociază în funcție de foarte multe criterii. Îi interesează numărul participanților, prețul biletului, numele sponsorilor”.
Astăzi, brandul și oamenii care vin la festival sunt exact publicul pe care și-l doresc toți artiștii.
România a devenit o destinație cool pentru anumite generații de turiști, iar acest lucru l-au recunoscut și autoritățile. UNTOLD a devenit primul brand care a primit oficial titlul de ambasador al turismului românesc, într-o ceremonie oficială la Ministerul Turismului. Prin programul Transilvania All Inclusive, participanții au fost încurajați să viziteze mai multe obiective din zonă înainte și după festival, primind reduceri și beneficii în mai multe puncte de atracție.
Pierderi la prima încercare
Prima ediție a fost una din care organizatorii au învățat foarte multe lucruri. Și-au asumat de la început că este foarte posibil să nu își recupereze cheltuielile. ”Era normal să plătim o taxă de învățare, cum o numim noi. Prima ediție nu a fost pe profit. Am depășit bugetul cu circa 500 de mii de euro”, își amintește Bogdan Buta.
Festivalul s-a bucurat de popularitate neașteptată pe plan international. La cel mai mare eveniment de profil din Europa, European Festival Awards, care echivalează cu Gala Oscar a acestei industrii, UNTOLD a primit titlul de cel mai bun festival din Europa. ”A fost o surpriză pentru toată lumea. Niciun al festival de tradiție nu reușise să ia acest premiu de la prima ediție”, povestește antreprenorul.
Dincolo de recunoașterea industriei, UNTOLD a primit foarte multe review-uri pozitive din partea artiștilor prezenți de la eveniment. ”Au vorbit foarte frumos despre noi. Au fost impresionați de publicul pe care l-au găsit aici”, explică Bogdan Buta.
La a doua ediție, au reușit să vândă jumătate din biletele la festival înainte să anunțe artistii. ”Am vândut 25.000 de abonamente fără să anunțăm niciun nume”, spune Bogdan Buta. Pentru ediția din 2019, care va avea loc în primul weekend din luna august, s-au vândut deja zeci de mii de abonamente. ”Primele 15.000 de abonamente s-au vândut în trei minute. Următoarele 15.000 s-au vândut în 10 minute. E o dovadă maximă de încredere pentru noi”, explică Bogdan Buda.
Pasul doi, scalarea
A urmat Neversea, festivalul prin care povestea de la Cluj a ajuns la mare. ”Am vrut să mai creem o poveste de succes. Publicul de aici merită și dorește să aibă parte de festivaluri de calitate la ei în țară. Era cumva natural să mergem către litoral”, a explicat creatorul Neversea și UNTOLD.
De altfel, festivalul Neversea a fost gândit și pentru a promova și impulsiona turismul românesc. ”De aceea îl organizăm în extra-sezon. Ca să încurajăm și să aducem o mână de ajutor turismului românesc”, a declarat acesta.
În 2018, cele două festivaluri au generat o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro. În 2019, cifra de afaceri a ajuns la 28 de milioane de euro.
În acest an, cele două festivaluri rămân pe piață prin lansarea de proiecte noi, printre care OVERNIGHT, primul festival virtual, televizat, realizat de 1 mai în parteneriat cu ProTV. Anul acesta, organizatorii păstrează spiritul și atmosfera de festival într-un show de televiziune marca
UNTOLD - SPARKS OF MAGIC, care va fi transmis la PRO TV, duminică, 2 august, după miezul nopții. Show-ul își propune o incursiune printre cele mai emoționante și spectaculoase momente ale celor 5 ani de festival, mesaje ale unor artiști care au urcat pe scenele festivalului, dar și povești nespuse ale unor invitați în emisiune, care au luat parte la povestea UNTOLD. Pe lângă emisiunea transmisă la PRO TV, organizatorii UNTOLD le-au pregătit fanilor show-uri în premieră ale unor artiști care au fost prezenți pe scena principală, însă care n-au fost transmise până acum. Unul dintre cei mai mari DJ-i ai lumii, un invitat surpriză, pregătește un show în premieră pentru UNTOLD, difuzat sâmbătă, 1 august, începând cu ora 21:00, pe canalul de YouTube al festivalului. Acesta va fi disponibil doar pentru cei care se înregistrează pe untold.com.
Jucători la masa greilor
În cinci ani, Cluj-Napoca a reușit să câștige o felie importantă dintr-o industrie evaluată la 7 miliarde de dolari anual. În lume, piața muzicii electronice crește 10-12 procente pe an, iar o felie foarte importantă o reprezintă evenimentele. Adunate, averile artiștilor care urcă pe scenele din Cluj în primele zile din august valorează sute de milioane de dolari.
În mare, sursele de venit sunt reprezentate de abonamente, sponsorizări, alte activități comerciale desfășurate în timpul festivalului sau conex cu acesta. Iar abonamentele aduc 50% din venituri.
La prima ediție a festivalului, Clujul a atras 20 de milioane de euro,
Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat că festivalul Untold a atras, încă de la prima ediție, 20 de milioane de euro. Cifrele mai arată că, în 2019, la festival au venit peste 375.000 de participanți, iar în Cluj s-au cheltuit peste 45 de milioane de euro. Pe cele zece scene au urcat peste 200 de artiști.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
- Cum neprețuit are și înțelesul unei valori incomensurabile, (de) nespus poate însemna, încă, inexistența unor cuvinte care să-i definească complexitatea.
Vade retro, diabole,
666 - e ci rup sic ran lif o et!
Cu bine!
purice narcis teofil