Românii pot să își schimbe furnizorul de energie electrică, iar odată cu promisiunea reducerii costului cu facturile, unele companii oferă și alte avantaje. După liberalizarea totală a pieței de energie electrică, începând de anul trecut, consumatorii au posibilitatea să încheie contracte cu orice furnizor care deține o licență.
Procesul de schimbare a companiei de utilități este gratuit, nu presupune modificări de ordin tehnic şi nici nu înseamnă întreruperea alimentării.
Lista furnizorilor de energie electrică din piața cu amănuntul poate fi consultată pe pagina de internet a Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei - www.anre.ro -, sectiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrică/Furnizare către consumatori.
Furnizorul de energie și de gaze naturale TINMAR Energy, divizie a TINMAR Group, a demarat recent o campanie de informare a publicului pe piața consumatorilor rezidențiali.
„Oamenii nu prea sunt informați. Ei nu știu că pot să își aleagă furnizorul de energie electrică, că pot face acest switch, nu cunosc ofertele companiilor de furnizare de energie electrică. Atât timp cât noi, furnizorii, nu facem front comun, ei rămân dezinformați și nu putem rămâne surprinși că doar 10% au migrat, iar din ei doar 1% în cunoștință de cauză. Suntem în piața liberalizată de doi ani (liberalizarea totală a avut loc în ianuarie 2018 - n.n). Mulți utilizatori rezidențiali au rămas în piața reglementată fără să știe că acest drept le aparține. Este o reglementare la nivel european legată de posibilitatea de a schimba furnizorul. Clienții nu știu că prețurile sunt mai mici în piața liberă versus piața reglementată. Costul facturii scade cu 20-30 la sută”, a explicat Carla Parnică, Corporate Communication Manager al TINMAR Energy, într-un interviu acordat Republica.ro.
Compania își propune să ajungă în următorii doi-trei ani la un portofoliu de un milion de clienți, din cele opt milioane de gospodării din România.
TINMAR Energy mizează pe oferirea de energie verde și pe serviciile complementare incluse în factură, precum despăgubiri în caz de daune provocate de fluctuațiile de tensiune, reparații în regim de urgență, scutire la plata facturii în caz de șomaj sau concediu medical.
TINMAR, cel mai mare furnizor privat de energie din România, a fost înființată în 2001 și are investiții în valoare de 75 de milioane de euro în șase parcuri solare pe teritoriul României, cu o putere instalată de 50 MWatt. Ceea ce înseamnă că ar putea oferi energia electrică pentru un an de zile pentru un oraș precum Sibiul, de exemplu, spune Carla Parnică, Corporate Communication Manager al TINMAR Energy.
În 2017 TINMAR Energy a fuzionat TINMAR Oil și TINMAR Gaz, care acum sunt divizii ale grupului. TINMAR face trading în peste 20 de piețe internaționale și are subsidiare în șapte state.
Putem considera că piața din industria de energie electrică este una matură? În ce direcții trebuie să se dezvolte, încotro trebuie să ne uităm ca să vedem potențialul?
Piața de energie electrică este una matură. TINMAR Energy se numără între marii jucători din domeniu. Din 2007 avem o experiență în sectorul business to business ( B2B) și creăm parteneriate de lungă durată. Fiind o piață extrem de competitivă, dezvoltăm strategii pe care le adaptăm în funcție de condițile din piață. În prezent, ne dorim să replicăm succesul din piața business to business (B2B) și pe piața business to client (B2C), să atingem consumatorul rezidențial. Odată cu liberalizarea pieței de energie electrică am construit oferte avantajoase pentru aceștia. Ofertele cuprind o serie de beneficii pentru care clientul nu mai plătește nimic în plus în momentul în care alege TINMAR în locul furnizorului actual de energie electrică.
Cum arată oferta TINMAR Energy pentru utilizatorii rezidențiali?
TINMAR Energy acomodează furnizarea de servicii de energie electrică, dar și de gaze naturale. Pachetul TINMAR Gold acomodează cele mai mute beneficii. Astfel asigurăm despăgubiri de 5.000 de lei în cazul daunelor provocate aparatelor electrocasnice de fluctuațiile de tensiune. Clientul nu trebuie să plătească o asigurare în plus și nici nu îi sunt ceruți înapoi banii ulterior. Despăgubirile sunt acomodate în pachetul Gold.
În plus, oferim o scutire la plata facturii, timp de șase luni, în valoare de 150 de lei pe lună, în cazul în care clientul intră în imposibilitatea achitării facturii pe motiv de șomaj, și pe trei luni în caz de concediu medical.
Dintr-un studiu pe care l-am realizat am văzut că majoritatea clienților au ca grijă principală plata facturii la energie electrică. Tot în pachetul Gold sunt cuprinse intervenții de urgență la instalația electrică, instalația sanitară, instalația de gaz și de canalizare, servicii de lăcătușerie. De asemenea avem discounturi de până la 30 la sută la prețurile de listă la orice lucrare de renovare și reparații comandată prin Contact Center TINMAR.
Pe lângă pachetul Gold există și pachetul Silver - care oferă despăgubiri în valoare de 2.500 de lei în caz de daune la aparatele electrocasnice din cauza fluctuațiilor de tensiune - și pachetul Standard.
Românii trebuie să își aleagă în cunoștință de cauză furnizorul de energie electrică
Care sunt cele mai importante minusuri ale pieței actuale?Unde pot fi îmbunătățite lucrurile?
Îmbunătățiri pot fi aduse în orice business. Cred că e important felul în care faci business pe termen lung pentru că sunt multe firme de furnizare de energie care își doresc să prindă două-trei contracte și să fie un boom în piață, fără să ofere sevicii de calitate pe termen lung. TINMAR se diferențiază și se poziționează ca un challenger în piața de energie. Am crescut organic în piața business to business și am devenit un nume de referință în piața concurențială. Acum ne propunem să devenim un reper și în piața clienților rezidențiali.
Îmbunătățiri pot fi aduse în primul rând, din pespectiva mea ca om de comunicare, în ce privește informarea publicului larg. Oamenii nu prea sunt informați. Ei nu știu că pot să își aleagă furnizorul de energie electrică, că pot face acest switch, nu cunosc toate ofertele companiilor de furnizare de energie electrică. Atât timp cât noi, furnizorii, nu facem front comun, ei rămân dezinformați și nu putem rămâne surprinși că doar 10% dintre ei au migrat. Suntem în piața liberalizată de doi ani (liberalizarea totală a avut loc în ianuarie 2018 - n.n). Mulți utilizatori rezidențiali au rămas în piața reglementată fără să știe că acest drept le aparține. Este o reglementare la nivel european legată de posibilitatea de a schimba furnizorul de energie. Clienții nu știu că prețurile sunt mai mici în piața liberă versus piața reglementată. Costul facturii scade cu 20-30 la sută. Mulți se întreabă: „Dacă fac trecerea la alt furnizor dacă îmi crește prețul după câteva luni?” Mulți nu cunosc bine diferențele între furnizor și distribuitor.
În prezent cea mai mare parte a plătitorilor de utilități au contracte cu două entități juridice: X furnizare și X distribuție. Nu este aceeași firmă. Când se face trecerea la altă companie de furnizare de energie electrică se schimbă doar furnizorul, nu și distribuitorul. Furnizorul e interfața cu distribuitorul. Furnizorul preia din grijile clientului, iar pentru orice problemă pe care o are consumatorul casnic sună la contact center sau la furnizorul pe care îl are. Așadar minusul cel mai important din punctul meu de vedere este lipsa unei campanii de educare în care trebuie făcut front comun atât între furnizorii de energie, cât și presă, pentru ca oamenii să aleagă un furnizor în cunoștință de cauză.
Schimbarea furnizorului se face gratuit și nu presupune nicio modificare a instalației de utilizare
Reprezentanții TINMAR spuneau, anul trecut, că segmentul de populație devine unul extrem de concurențial în ceea ce privește furnizarea energiei electrice. În 2016, la final, ați anunțat un plan ambițios, acela de a ajunge la 35% din piața consumatorilor rezidențiali până în jurul anului 2021. În ce stadiu vă aflați?
În 2017 a crescut foarte mult prețul pe bursa energiei – PZU (prețul mediu de închidere a Pieței pentru Ziua Următoare - n.n.) - și am vrut să prioritizăm clienții existenți. Aveam 8.000 de puncte de livrare și peste 1.800 de clienți corporate și era o prioritate pentru noi să le livrăm lor energie în acel moment.
Am pus atunci în stand by campania care se adresa clienților rezidențiali, ca o consecință a celor petrecute pe bursă. Nu puteam să ieșim în fața consumatorului casnic azi cu un preț și mâine cu un alt preț. Am vrut să avem o comunicare liniară pe care să ne-o putem asuma. Cumva a fost și bine și rău. Rău că nu am ieșit cu campania atunci pemtru că probabil oamenii ar fi fost în ziua de azi mult mai informați. Însă spun că a fost și bine pentru că în felul acesta am putut operațional să ne punem foarte bine la punct. Avem un departament de contact center intern, iar dacă va fi nevoie îl putem externaliza. Pentru noi e foarte importantă relația cu clientul. Ne place să fim aproape de nevoie clientului și cumva asta e și în ADN-ul companiei TINMAR, așa am crescut în cei peste 17 ani de experiență în piața de energie.
Ar trebui să fie migrarea utilizatorului casnic la fel de facilă pe cât este portarea în industria de telefonie mobilă?
Este chiar mai facilă, pentru că în telefonia mobilă – m-am portat și eu acum mulți ani și am rămas cu furnizorul în telecom - știu că rămâi fără semnal o perioadă de timp. În piața de energie electrică, atunci când schimbi furnizorul nu ți se întrerupe furnizarea energiei. Schimbarea se face gratuit și nu presupune nicio modificare a instalației de utilizare.
Cei trei pași pentru schimbarea furnizorului de energie
Care sunt pașii de urmat pentru un utilizator rezidențial care vrea să își schimbe furnizorul de energie electrică?
Mai întâi un client e necesar să se informeze despre ofertele furnizorilor. Dacă dorește să schimbe actualul furnizor și să treacă la TINMAR după ce s-a documentat în piață, mai întâi sună ori în Contact center ori poate să facă o contractare online, singur de acasă.
Pentru a veni în întâmpinarea clienților noi am gândit o contractare în trei pași: alegerea ofertei, încărcarea documentelor și începerea furnizării. Primul pas – utilizatorul își alege oferta, în funcție de consumul lunar pe care îl are. Pe site există un comparator de prețuri, un configurator, unde poate încărca documentele. Poate suna în Contact center, iar operatorii îl ajută să înțeleagă ce ofertă i se potrivește nevoii de consum.
Acum poate să-și aleagă furnizor de energie chiar și un chiriaș care vine cu un contract de chirie, cu acordul proprietarului. De asemenea și un moștenitor poate să schimbe furnizorul de energie. În trecut doar cei care erau beneficiari de contract puteau să aleagă.
Și denunțarea e foarte ușoară. În 21 de zile contractul poate fi denunțat. Pentru a schimba furnizorul ar fi ideal ca un utilizator rezidențial să nu aibă restanțe la plata facturilor. Dacă sunt restanțe foarte mari, trebuie plătite la vechiul furnizor.
Ce înseamnă experiența din zona business to business, cu clienți mari, relevanți, branduri puternice atunci când abordați clienții casnici?
Experiența business to business (B2B) vine ca un mare avantaj. Pentru a aduce acel client în portofoliu participi la o licitație și trebuie să fii competitiv nu doar ca preț, ci și ca abordare, ca pachet de servicii. În ADN-ul companiei avem valori de la care nu ne abatem- care au reieșit în urma unor interviuri cu top managerii și cu middle managementul. Suntem oameni cu empatie, oameni cu expertiză, oameni care au un anumit know how și sunt aproape de clienți, iar asta contează foarte mult. Aceste valori pe care le-am aplicat în zona B2B vrem să le aplicăm cu succes și în relația cu utilizatorii rezidențiali și sperăm ca oamenii să aprecieze lucrul acesta. Suntem o companie românească, cu capital privat 100% autohton, oamenii ne găsesc aici oricând. Nu suntem o firmă de apartament, avem o experiență în piață de 17 ani.
Care e targetul pentru anul asta? Ce sperați să fie până la final de 2018?
Strategia și focusul principal, mai multe resurse și mai multă energie le alocăm în zona utilizatorilor rezidențiali. Evident suntem atenți și la ce se întâmplă în zona utilizatorilor persoane juridice. Avem în jur de 1.400 de firme în portofoliu. Obiectivul nostru e să ajungem la un milion de clienți persoane rezidențiale în doi-trei ani, din cele opt milioane de gospodării din România.
Care este profilul utilizatorului român? Își cunoaște drepturile, știe să citească de pe factură toate informațiile, știe că are libertatea de a se muta de la un furnizor la altul?
Ne propunem să contribuim la educarea utilizatorilor rezidențiali. Ei trebuie să știe că își pot alege furnizorul de energie electrică, iar portarea se face gratuit, în câțiva pași simpli. Referitor la profilul utilizatorului, am realizat un studiu timp de trei luni pe 2.000 de respondenți și pe focus grupuri pe 4.000 de respondenti. Ne concentrăm pe segmentul early adopter, clienții între 25 și 55 de ani, deschiși la lucruri noi, pasionați de tehnologie și de gadgeturi noi, care stau mult în mediul online și au un venit mediu sau peste medie. Acesta ar fi avatarul clientului rezidențial TINMAR. Evident că, având acoperire națională, rural și urban, ne adresăm tuturor gospodăriilor din România. Ne propunem ca în ofertele noastre nu doar prețul să fie factorul de decizie. Cel ce alege oferta TINMAR este cel ce înțelege și ce înseamnă un integrator de servicii, ce înseamnă servicii adiacente, ce înseamnă să își eficientizeze corect timpul, ce înseamnă să aibă o singură factură și nu șapte, cel ce înțelege avantajele unei oferte corect construită, competitivă la nivel european, nu doar la nivel local. La trecerea de la piața reglementată la piața liberă costul facturii scade cu până la 30 la sută. Dar dacă ai avut o factură de 100 de lei pe lună și azi ai una de 70-80 de lei nu știu dacă acesta e considerat un avantaj foarte mare de către un utilizator care are un venit peste medie. Din acest motiv am gândit serviciile adiacente menționate mai înainte, care aduc plus valoare, și anume o despăgubire de 5.000 de lei în cazul daunelor provocate de fluctuațiile de tensiune, intervenții de urgență și disconturi la lucrări de reparații, sau scutire timp de șase luni la plata facturii pentru cei care își pierd locul de muncă.
Care este strategia TINMAR Energy pe termen lung?
Dincolo de obiectivul de un milion de clienți în următorii doi-trei ani, ne dorim foarte mult să ne dezvoltăm în zona de energie regenerabilă. Suntem producători de energie verde și ne gândim să mai construim parcuri solare. Vrem ca pe termen mediu-lung să replicăm acest proiect și în alte țări în care noi suntem deja prezenți. TINMAR are în prezent birouri și subsidiare în șapte state, unde livrăm energie și produse petroliere consumatorilor business to business.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Facem pariu ca nici nu vor deschide discutia?