Foto: Unibuc.ro
Cazul celor 40 de studenți care au fost prinși fraudând un examen este unul izolat și trebuie trecut cu vederea numai dacă acceptăm că întreg învățământul românesc este fără cusur, iar copiatul, ascultatul la căști în timpul examenelor, cumpărarea lucrărilor de licență de pe net, plagiatul nu sunt fenomene larg răspândite la toate nivelurile, de la elevi, până la studenți, profesori, politicieni cu titlu de doctor.
E limpede ca lumina zilei că frauda generalizată este- așa cum mai spuneam- cancerul sistemului educației de la noi, care produce metastaze la toate nivelurile societății.
Situația în sine merită analizată cu atenție punctual, căutate cauzele, investigat dacă s-a mai repetat anterior, dacă este o practică la fiecare sesiune de examene.
Frapantă nu e întâmplarea în sine- ci abordările după anunțul cu privire la exmatriculare, ca măsură punitivă împotriva studenților de la Facultatea de Drept a Universității București.
Dezbaterea arată nivelul înalt de toleranță al multor persoane publice, politicieni, tineri studenți și chiar ziariști față de furt. Pentru că- fie că acceptăm, fie că nu- să copiezi, să-ți dicteze unul în cască la examen, să-ți pui subiectele pe copiuțe, să plagiezi, să iei cu copy-paste fără să spui care e sursa, să-ți însușești o lucrare făcută la comandă pe internet- este fraudă, adică este furt, cu efecte nu numai imediate, ci care se propagă asupra carierei celui care fraudează și în societate.
Iată câteva unghiuri de abordare:
- Să arunce piatra cel care nu a copiat sau toți sunt hoți, toți sunt la fel (o idee care este repetată la nesfârșit în ultimele 2 decenii, inclusiv în cazul condamnării lui Liviu Dragnea, plagiatului lui Victor Ponta sau momentului T zero propus de fostul președinte Băsescu- principiul otrăvitor al egalității în furt- am furat toți (?!) până acum, de acum hai să nu mai furăm și cel ce fură să fie pedepsit).
- Săracii studenți, niște copii, cum să-i condamnăm în masă, le distrugem viitorul, e o ipocrizie, toți am copiat, voi ați copiat, de ce să-i exmatriculăm? E principiul răsturnării oricăror valori sănătoase- majoritatea care fraudează (această majoritate nu e neapărat numerică, însă e foarte vocală și vizibilă) impune legea asupra celor cinstiți dar minoritari. Ca să parafrazăm spusele unor clasici (Adrian Severin- europarlamentar condamnat)- dacă prea mulți sunt acuzați că au furat, înseamnă că trebuie să schimbăm legea, astfel încât legea să nu mai încadreze fapta cu pricina la capitolul furt.
- Pe lângă problemele foarte mari pe care le are România, niște examene fraudate sunt nimic, un subiect de dezbătut numai de către ipocriți.
Câteva întrebări asupra cărora să reflectați:
1. Dacă frauda la în școală și universitate este ceva de neluat în seamă, v-ați lăsa pe mâna unui viitor judecător (actual student acuzat de fraudă) ca să decidă cui să împartă dreptatea? (fie că e vorba de un proces civil, unul comercial sau unul penal). Ar avea respectivul suficientă școală și suficient capital moral și etic pentru a decide ceva (orice) legat de viața unei ființe?
2. Dacă frauda de la Facultatea de Drept a Universității București ar trebui trecută cu vederea, asta înseamnă că ar trebui să tolerăm și fraudele de la alte facultăți? Dacă aplicăm aceleași principii, atunci v-ați lăsa în voie pe mâna unui chirurg care a copiat la cursuri și urmează să vă opereze? Ați avea curaj să mergeți pe un pod suspendat proiectat și executat de oameni care au furat la examene? V-ați lăsa copilul pe mâna unui psiholog care habar nu are despre meseria pe care o practică dar deține atestat, deci își poate bate joc de mintea unui minor cu concepte neaprofundate și abordări greșite?
3. De obicei, cei care copiază, fraudează sau fură au un comportament repetat, mai ales dacă nu sunt prinși și sancționați. La final, respectivii termină studii superioare și sunt plătiți ca atare, fie că e vorba de sistemul privat, fie că e cel de stat, iar frauda produce efecte până la finalul vieții (sporuri pentru doctorate, salarii mai mari, pensii mai mari, funcții mai bine plătite etc). Asta înseamnă că sunt recompensați pentru ceva ce au obținut prin fraudă. Cei care și-au câștigat diplomele sau titlurile academice cinstit cum sunt delimitați și recompensați de cei care s-au descurcat prin fraudă?
4. V-ați uitat cu atenție la emailurile trimise sau temele date de unii profesori ai copiilor dumneavoastră, care predau română sau limbi străine? Cum credeți că au ajuns unii dintre aceștia la catedră dacă nu stăpânesc numărul corect de i-uri de pus la finalul anumitor substantive (sau verbului a fi la imperativ forma negativă sau pozitivă Nu fi obraznic/ Fii cuminte).
5. Credeți că în învățământul românesc ar trebui introdus obligatoriu un curs din grădiniță până la sfârșitul facultății care să vorbească despre frauda în școală?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mai tineti minte cazul cu pilotii aspiranti care deasemenea au copiat sau vroiau sa copieze la examenul final?! Si cred ca mai sunt multe cazuri de acest fel, dar nu ajung toate in public.
Cam atat am putut sa produce in ultimii 30 de ani. Credeti ca am ajuns jos de tot? Nu cred. O sa vedem in anii viitori ca se poate si mai jos. NImic, dar nimic din ce se intampla acum in tara aceasta nu te poate convinge sa ai cea mai mica speranta de bine in viitor. Pacat!
Legatura am facut-o foarte tarziu, in liceu, cand ma intrebam cum de premiantul claselor I-IV a uitat tot ce a invatat cand era mic. Pana la un punct, inteleg indulgenta pentru copii, o nota de 5 sau sase, atunci cand ar fi meritat 4, imi pare acceptabila. Daca notele s-ar fi dat corect raportat la cunostinte, cred ca destul de multi dintre cei care au reusit sa termine 8 clase si poate chiar un liceu profesional, ar fi trebuit sa ramana repetenti sau sa abandoneze scoala foarte devreme. Prin indulgenta aratata (chiar daca uneori avea la baza si un troc), acesti copii au reusit mai tarziu sa se angajeze si poate chiar au gasit sa faca ceva la care se pricepeau. Dar sa furi nu pentru supravietuire, ci pentru maretie, mi se pare abject.
Am furat de cateva ori in liceu, imi era atat de frica la latina, incat am scris pe banca cateva conjugari. Si am mai reusit o data sa ma uit pe niste formule la lucrarea de control la chimie, materie care imi placea si o intelegeam, dar, pe vremea aceea, timpul petrecut prin parc cu prietenii ma impiedica sa ma pregatesc la toate materiile asa cum ar fi trebuit. Si am furat si de vreo doua ori in facultate (la nivel simplu, am reusit sa gasesc lectia in caiet si sa citesc repede cateva propozitii), la niste materii pe care nici nu le mai tin minte. Dar am tinut minte ca am furat si ca m-am simtit prost si ca mi-am spus sa nu mai fac asa ceva. In rest, am invatat, mi-am cumparat intotdeauna bilet de tramvai, nu am traversat prin locuri nepermise (chiar daca trecerea de pietoni era la un kilometru distanta) sau la culoarea rosie a semaforului. Nu m-am bagat in fata nici la coada la magazine si nici la ghiseu, la ANAF. Am lasat intotdeauna de la mine de frica sa nu iau ceva ce nu mi se cuvine. Am cautat si caut sa cunosc ce e rau si ce e bine. Si mai cunosc si pe altii care incearca sa se cunoasca pe ei si pe ceilalti si sa recunoasca atunci cand au gresit. Si incearca sa aiba puterea sa ierte.
Si imi mai aduc aminte de examenul de limba engleza de la bacalaureat. In spatele meu a fost asezat un coleg de clasa, baiat simpatic, cuviincios si de treaba si am incercat sa il ajut cat am putut, mai ales ca a fost materia la care m-am descurcat cel mai bine. La un moment dat, in clasa supravegheata, a intrat un domn mai in varsta, care s-a dus direct la colegul meu, i-a verificat lucrarea si dupa aceea mi-a spus mie “pai asa se scrie in limba engleza comisie? Ce cuvant e asta, commity, corect este committee.”
Nu mi-a venit sa cred ce tocmai se intamplase, mai ales ca ni se spusese clar sa nu vorbim intre noi, sa nu venim cu carti sau orice alte materiale, intrucat vom fi dati afara din examen. M-am dezmeticit la examenul de limba romana cand un profesor din liceul nostru cauta disperat un manual de comentarii si, dupa ce a facut rost, a intrat in sala in care era examenul oral la limba romana ca sa il ajute pe acelasi coleg mai sus mentionat. Pe mine si pe altii nu ne-a ajutat nimeni, iar examinatoarele, in tot timpul in care eu am vorbit despre mucegaiuri si noroi (mai mereu am avut ghinion la subiecte), vorbeau intre ele despre probleme casnice.
Nu stiu nici acum cat de desteapta am fost in primii ani de scoala, care ar fi fost notele mele reale (ca doar ar fi sarit in ochi ca invatatoarea mea sa aiba o clasa de genii), cat de destepti au fost si sunt ceilalti si daca, in alte conditii, intr-un mediu etic, as fi fost impulsionata sa fac mai mult.
Am colaborat acum cativa ani cu o colega, avem aceeasi profesie, se pare ca am fost chiar la acelasi liceu, si doar in lumina celor relatate mai sus imi pot explica cum de a reusit sa intre la acel liceu, sa ia bac-ul si apoi examenul de intrare in profesie.
Ii mai tineti minte pe acei copii care, jucandu-ne in fata blocului, aproape intotdeauna, “muscau din cascaval”? Si ce enervanti erau ca incercau mereu sa triseze, sa castige atunci cand capacitatile lor nu le permiteau sa fie buni? La noi, in fata blocului, primeau “bisericuta” cand erau prinsi. Dupa ce “si-o luau”, o luam de la capat cu jocul, bineinteles daca nu fugeau si se sustrageau pedepsei. Pe atunci, credeam ca doar copiii sunt lasi, fricosi si mincinosi, credeam ca oamenii mari sunt curajosi, corecti si iubitori de adevar. Acum stiu ca nu este asa, si ii vad in jurul meu pe cei care muscau din cascaval cand eram mici. Sunt peste tot si ne invata cum sa ne comportam corect si sa ne indeplinim obligatiile. Ei, impreuna cu parintii lor de la care au invatat sa fie lasi, iar in ultimul timp cu copiii lor, perpetueaza lasitatea, minciuna si bucuria de a te simti invingator si puternic atunci cand ai reusit sa musti din cascaval.
In concluzie, NU, acei studenti NU ar trebui sa fie exmatriculati. Cel putin o parte dintre ei au invatat mult ca sa poata lua examenul de intrare la o facultate de stat. Cel putin o parte dintre ei au fost luati de val si au facut si ei ce au vazut la ceilalti. Sunt sigura ca o parte dintre ei au parinti corecti, care nu au furat si nu ocupa posturi neconforme cu inteligenta si pregatirea lor si care i-au educat sa fie corecti. Si care acum mor de rusine pentru ce au facut copiii lor. Dar cati dintre noi nu gresim macar o data in viata? Nu trebuie sa cercetam care este practica la examenele de la Facultatea de Drept, cunoastem déjà practica noastra. Iar la cursurile de etica propuse trebuie sa fie prezenti atat copiii, cat si profesorii.
Sa nu fim lasi si sa recunoastem ca noi toti suntem de vina si sa o luam de la capat si sa incercam se ne schimbam! Nu sunt de acord cu metoda de a da un exemplu. Exmatriculam 45 de copii si se va trece peste, ca intotdeauna. Fiecare isi va vedea de viata lui. Si cei carora le place mult cascavalul, vor continua sa muste, indiferent de riscuri. Nu pot sa cred ca toti cei 45 sunt niste hoti si niste ticalosi. In nici un caz nu sunt mai ticalosi ca cei de care am pomenit mai sus. Si aceia nu au patit nimic, nu li s-a intamplat nimic care sa ii acopere de rusine, sigur au imbatranit cu mandria lucrului bine facut. Sunt sigura ca printre acesti tineri sunt cativa care isi regreta fapta, care mor de rusine si care sunt deznadajduiti la gandul ca ar putea sa piarda, astfel, anii in care au invatat ca sa intre la facultate si viitorul. Poate ne mai gandim o data si reusim sa ne invingem frica si dorinta de razbunare din noi si sa mai dam o sansa pacatosului.
Daca invatatori, profesori, examinatori, profesori universitari (trebuie sa fie si la acest nivel, doar ca nu m-a preocupat niciodata ce fac altii, iar in facultate nu mi-a sarit nimic in ochi), fura si mint, sa ne mintim singuri ca vom rezolva problema fraudei sanctionand 45 de tineri ca au facut ceva specific fiintei umane? Ca intotdeauna, cred ca iertarea este cea mai buna solutie, cu efecte benefice in timp. Iar prima piatra sa o arunce cine nu a pacatuit niciodata!
Si poate ar trebui cercetat daca nu exista si vreun profesor, asistent, ceva, care, din spirit crestinesc (sau in scop de troc), a incercat sa ii ajute pe tineri. Vorba cu pestele si capul acestuia se aplica indiferent de timp si spatiu.
La Facultatea de Drept, studiezi stiintele juridice pentru a sti sa analizezi un fapt juridic, "sa-l cantaresti in balanta cunostintelor tale", pe care "le-ai furat " la examene, nu le-ai dobandit prin munca de studiu; atunci "balanta" nu va functiona corect. . Nu vei avea inspiratia de 1% pentru a da o solutie corecta daca nu transpiri 99%.
V-am intrigat!? Asta am vrut. Și ... vreau să fie clar, chiar așa este. Hai să vă dau două explicații-justificări-dovezi, ca să nu credeți că fac doar afirmații teribiliste. Un caz este individual, dar de foarte mare impact, celălalt este de ... masă.
1. Cazul Kovesi. Prinsă, la lucrarea de DOCTORAT, nu cu un fragment de text fără a cita sursa, ci cu câteva zeci de astfel de încălcări ale normelor academice. Nota bene, nu era vorba de citate din legi sau tratate publice, ci din lucrările individuale ale altor autori. Multe din furturi au fost de paragrafe și chiar pagini întregi. N-o lungesc. Cazul a fost îngropat - după cum și ea a îngropat lupta anti corupție din România și se pregătește să facă așișderea și celei din UE.
2. În fapt, zeci de facultăți private, scot (ăsta-i cuvântul potrivit) sute de generații de absolvenți, ale mai tuturor profilelor (printre care și Dreptul, desigur) care întreaga facultate au dat examene grilă, de genul 30 de puncte din cele 100 - furnizate DE PROFESORI (!!!) cu câteva săptămâni înainte de examen (cel mai adesea, cu răspunsurile atașate - sau oricum neschimbate de de decenii și „moștenite” de la cei cu un an mai mare).
Toate aceste generații (mă rezum, la Drept), bazându-se pe nopotisme și activism politic vor ajunge să îi înlăture pe ceilalți „proști” care și-au tocit coatele învățând pe bune.
Eu aș avea o întrebare!
Domnul ziarist a absolvit cel puțin o facultate; sunt curios dacă în cei 4 ani a copiat vreodată la vreun examen.
Și de aici ar fi interesantă discuția
Că dacă-i bați la cap pe copii că nu e în regulă să copiezi, sigur o să-și plece privirea rușinați și o să înceteze.
Copiii aceia copiază pentru că nu-i interesează îndeajuns de mult materia ori nu se pricep. Asta e adevărata problemă - poate nu singura - cum pot ei să ajungă să studieze ceva la care se pricep și pe care îi pasionează. E la mintea cocoșului că un copil va copia la matematică dacă îi e băgată pe gât, dacă nu se descurcă și nu are nici bani de meditații. Dacă mai are la clasă și profesori care nu se sinchisesc suplimentar (sau nu au timp) să-i ajute pe cei mai slabi, atunci e clară treaba.
nu memorarea informatiilor este valoroasa
Dacă s-ar implementa Meritocrația, nu ar mai fi necesare nici felurite măsuri de supraveghere, unele foarte costisitoare pe deasupra ! Cine ”aplică” primii ? Precis primii vor fi cei de la USR, întrucât au marele interes de a dovedi că la alegerile locale de la sect. 1 ”nu s-a fraudat” ! Dar ... până atunci, rămânem cu dovezile de fraudă (făptuite cu concursul unui ”magistrat”) vâzute de o țară întreagă la Tv.