Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Urmând culoarul actual, UiPath are șansa de a oferi satisfacții investitorilor dispuși să aștepte 2-3 ani

UiPath 2021

Foto: Getty Images

Speranțele uriașe adunate înaintea listării UiPath au generat un preț pe măsura lor, dar și punctul de start al parcursului de piață în general descendent ulterior. Dacă ne gândim la multiplii de evaluare, compania fondată în România a fost mai scumpă decât giganți celebri din tehnologie. În raport cu veniturile, prețul de piață era de 58.3 mai mare, față de 4.1 ori pentru Amazon, 7.9 ori pentru Google sau 22.1 ori pentru Tesla (date valabile, pentru toate firmele, în prima zi de tranzacționare a acțiunilor UiPath).

Pare astfel normal și de înțeles că performanța acțiunilor a lăsat de dorit. Față de prețul din prima zi, acțiunile sunt acum (la închiderea de ieri) cu 16.7% mai jos, iar față de vârf, cu 36%. Interesul foarte înalt, puternic influențat de emoții și speranțe a lăsat, treptat, locul unui realism care a părut, pentru unii dintre cei intrați în acționariat în primele zile, dezamăgitor.

Deși veniturile au crescut, profitabilitatea e încă la niveluri foarte mici în raport cu evaluarea totală a companiei (capitalizarea) dată de piață, iar potrivit standardului GAAP de contabilitate, de fapt s-au înregistrat pierderi de 100 mil. dolari în trimestrul raportat în septembrie.

Sigur, tendința ultimilor ani a fost de a favoriza firmele aflate în creștere, ignorând pierderile prezente în vederea unei poziții puternice în viitor. În datele publicate pentru ultimul trimestru (date oferite în septembrie), veniturile au ajuns la 195.5 mil. dolari, în creștere cu 40.2%, iar profitul a atins 1 cent/acțiune față de estimările (potrivit FactSet, în estimare non-GAAP) de pierdere de 5 cenți pe acțiune.

Pentru companiile aflate încă la distanță de momentul profitabilității optime, trendul de creștere a dobânzilor diminuează răbdarea investitorilor și a condus deja la o anume amorțire a apetitului pentru achiziții.

Peste acestea s-au suprapus și vânzările din partea fondatorilor și altor persoane inițiate. Vânzările raportate ale persoanelor inițiate au totalizat peste 43 mil. dolari din iunie până acum, la care se adaugă și cele 77 mil. dolari obținute de fondatorul Daniel Dines la scurtă vreme după listare.

Sumele nu par foarte mari în comparație cu volumul mediu zilnic de 250 mil. de dolari, dar la acestea se adaugă și tranzacții ale unor investitori mai mici, acționari mai vechi sau angajați, care se află sub pragul de raportare.

Care ar fi estimările pentru următorul trimestru? Raportarea ar urma să sosească pe 8 decembrie și potrivit estimărilor medii, rezultatul pe acțiune ar fi o pierdere de 4 cenți (Dow Jones - WSJ) urmată în trimestrul ulterior de un profit de 3 cenți. În opinia noastră rezultatul ar putea surprinde favorabil, deși aceasta e departe de a fi o certitudine.

Presiunea de a menține profitabilitatea în timpul unei inflații ridicate, și cu dificultăți în găsirea forței de muncă ar împinge firmele să utilizeze tot mai mult automatizări de tipul celor oferite de UiPath. Un profit de 4 sau 5 cenți pe acțiune nu pare de neatins. Mai departe, însă, drumul poate să fie cu oscilații ample, și trimestre de pierdere pot reapărea. Pe termen mediu, nevoia de a investi constant pentru dezvoltarea businessului și captarea de cotă de piață suplimentară poate eroda profitabilitatea.

Pe de altă parte, concurența se poate intensifica, nu doar dinspre firme din domeniu ca Blue Prism sau Automation Anywhere, ci și din divizii ale unor firme de talia Mic sau SAP, care investesc în această linie potențial profitabilă de business.

Cu toate acestea, perspectiva noastră pentru următorii 3 ani este optimistă. Compania are o foarte bună vizibilitate, clienți mulțumiți oferind în procent înalt venituri recurente, un culoar de finanțare larg și produse atractive. Concurența este densă, dar poziționarea UiPath, inclusiv forța de brand, protejează într-o bună măsură.

Potrivit Gartner, firma fondată în București depășește toți competitorii la capitolul abilitate de a livra, cel mai aproape aflându-se Automation Anywhere (AA), cu care e aproape la egalitate în privința "viziunii".

Potrivit Forrester, atât oferta de produse cât și strategia o transformă în lider, la distanță mică totuși de AA și Microsoft. Urmând culoarul actual, UiPath are șansa să ofere satisfacții celor dispuși să aștepte 2-3 ani, încât dinamica reală a business-ului mai întâi să „prindă din urmă” și apoi să depășească, cu valori care să compenseze riscul, nivelul actual al acțiunilor pe bursa de la New York.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult