Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Om bun”, „Zmeul însuși” sau „Mama zmeilor”? Un tânăr designer aduce personajele de basm pe tricouri pentru românii de pretutindeni. Generația B

Claudiu Băjan, ColorEscu

„University of Michigan”, „I love New York”... Claudiu Băjan, de profesie designer grafic, își caută un tricou în mall. Toate au un mesaj, de cele mai multe ori în engleză, și i se pare că niciunul nu i se potrivește. „Ca să porți un tricou cu I love New York, trebuie măcar să fi ajuns până acolo”, își spune.

Repetată de câteva ori, această scenă a ajuns să stea la baza decizie tânărului de a începe să deseneze altfel de tricouri. 

„Niște adolescenți au văzut lupul dacic și m-au întrebat dacă nu este lupul din Game of Thrones”

„Acesta a fost declicul și a fost combinat cu faptul că începuse să mă deranjeze abordarea că nimic bun nu se întâmplă în România. Trebuie să te uiți și la partea frumoasă a lucrurilor ca să poți începe să construiești. Am simțit nevoia să scot asta la lumină și m-am gândit că putem să avem niște mesaje despre noi, pe care să le purtăm cu drag și am zis: Ce ar fi să facem niște tricouri haioase, inteligente, care să vorbească despre cine suntem?”, povestește Claudiu Băjan. A început să deseneze tricouri inspirate din tradițiile populare românești și a creat un site, pe care găsești tricouri cu personaje de basm, cu mesaje precum „Om bun” și „Acasă”, dar și simboluri precum lupul dacic. 

„La un târg de textile, am întâlnit niște adolescenți care m-au întrebat dacă nu este lupul din The Game of Thrones. Cred că este un simbol care trebuie cunoscut, e puternic, îl avem, de fapt l-au avut dacii. Însă tot ce am pus pe tricouri am pus într-o manieră relaxată, mai departe nu o să cădem în extrema cealaltă, că suntem buricul pământului și că de la noi a plecat civilizația”, explică el. 

Cele mai căutate mesaje: „Om bun” și „Mama zmeilor”

Primele tricouri pe care le-a făcut au fost cele de inspirație tradițională. A urmat colecția dacică, iar după ea colecția cu personaje de basm: Greuceanu, Zmeul însuși, ori Mama zmeilor. A continuat să diversifice, cu tricourile cu motive cusute nu imprimate pe tricouri. Printre cele mai vândute tricouri se află cele cu mesajul „Om bun”, dar și cele cu  „Mama zmeilor”.

„Am început cu 300 de tricouri cu șase modele, a fost prima colecție, am pus-o pe site. Am luat-o treptat, am făcut contract cu un atelier, ca să avem siguranța că lucrăm cu profesioniști. Contribuția majoră e reprezentată de mesaj, de creația grafică. Atunci când nu te cunoaște nimeni e foarte important nu doar să ai un produs bun, ci să și știe lumea de el. Neavând fonduri pentru publicitate, am început să mergem la târgurile de profil, am făcut site-ul, l-am trimis către cunoscuți, am încercat să facem ce se poate face cu lucrurile pe care le aveam la îndemână. A fost un pic riscant din perspectiva mea, pentru că peisajul nu era cel mai prietenos cu simbolurile românești”, spune Claudiu Băjan.

„Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu”

Deviza sub care a început să producă tricourile dă titlul uneia dintre secțiunile de pe site: „Român și pot”. „Am cunoscut oameni care nu doar că nu sunt nefericiți că s-au născut aici, ci merg și pe principiul care nouă ne place foarte mult: omul sfințește locul. Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu. Dacă tu vrei să faci un lucru bun, o să îl faci, poate o să fie mai greu decât în altă parte, dar o să îl faci. Se pot face lucruri de calitate în această țară. Haideți să nu ne mai plângem și haideți să facem. Fiecare”, spune Claudiu Băjan.

Cele mai grele momente au fost cele în care a greșit o întreagă serie de tricouri. „Atunci când pierzi o colecție este destul de dureros, avantajul meu este că îmi place ce fac și atunci nu m-am raportat doar la ce câștig și ce pierd”, spune fondatorul ColorEscu, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 50.000 de euro. „Mulțumirea faptului că cineva vine la tine și îți apreciază produsul îți dă energie și te împinge mai departe”, crede el.

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Salutare. Frumos articolul. Ar fi fost potrivit sa fie mentionat cumva si site-ul (spun asta pentru ca nu mi-a fost usor sa-l gasesc) - https://www.coltulromanesc.ro
    • Like 0
  • Crabu check icon
    Zmeul însuși sau însăși?
    • Like 0
    • @ Crabu
      Zmeul însuși și scoica însăși. Felicitări tinerilor și drum bun în afacere! Mi se pare o idee excelentă!
      • Like 1
  • Victor66 check icon
    Nu știam că ”omul bun„ este personaj de basm.
    • Like 0
    • @ Victor66
      Ai citit in diagonala? sunt coletii diferite!
      • Like 0


Îți recomandăm

Dove cover

De ce au nevoie adolescenții pentru a-și dezvolta o imagine sănătoasă de sine? De mai mulți factori protectori, dintre care cel mai important este relația de încredere și apropiere cu adulții din viața lor, cu precădere părinții.

Citește mai mult

Mădălina Stănescu

„Nu ar trebui să existe business de niciun fel care să nu aibă prezență minimă în online, iar aici mă refer la website în primul rând și apoi la pagini pe rețelele de socializare. Încă mai sunt afaceri care au numai prezență pe Facebook, iar noi le spunem că nu e sănătos să-ți pui tot ce ține de identitatea și brandul tău pe o singură platformă, care, iată, acum ceva săptămâni, a picat 6 ore, nu a mai funcționat deloc”, spune Mădălina Stănescu, fondator Optimized,

Citește mai mult