Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Om bun”, „Zmeul însuși” sau „Mama zmeilor”? Un tânăr designer aduce personajele de basm pe tricouri pentru românii de pretutindeni. Generația B

Claudiu Băjan, ColorEscu

„University of Michigan”, „I love New York”... Claudiu Băjan, de profesie designer grafic, își caută un tricou în mall. Toate au un mesaj, de cele mai multe ori în engleză, și i se pare că niciunul nu i se potrivește. „Ca să porți un tricou cu I love New York, trebuie măcar să fi ajuns până acolo”, își spune.

Repetată de câteva ori, această scenă a ajuns să stea la baza decizie tânărului de a începe să deseneze altfel de tricouri. 

„Niște adolescenți au văzut lupul dacic și m-au întrebat dacă nu este lupul din Game of Thrones”

„Acesta a fost declicul și a fost combinat cu faptul că începuse să mă deranjeze abordarea că nimic bun nu se întâmplă în România. Trebuie să te uiți și la partea frumoasă a lucrurilor ca să poți începe să construiești. Am simțit nevoia să scot asta la lumină și m-am gândit că putem să avem niște mesaje despre noi, pe care să le purtăm cu drag și am zis: Ce ar fi să facem niște tricouri haioase, inteligente, care să vorbească despre cine suntem?”, povestește Claudiu Băjan. A început să deseneze tricouri inspirate din tradițiile populare românești și a creat un site, pe care găsești tricouri cu personaje de basm, cu mesaje precum „Om bun” și „Acasă”, dar și simboluri precum lupul dacic. 

„La un târg de textile, am întâlnit niște adolescenți care m-au întrebat dacă nu este lupul din The Game of Thrones. Cred că este un simbol care trebuie cunoscut, e puternic, îl avem, de fapt l-au avut dacii. Însă tot ce am pus pe tricouri am pus într-o manieră relaxată, mai departe nu o să cădem în extrema cealaltă, că suntem buricul pământului și că de la noi a plecat civilizația”, explică el. 

Cele mai căutate mesaje: „Om bun” și „Mama zmeilor”

Primele tricouri pe care le-a făcut au fost cele de inspirație tradițională. A urmat colecția dacică, iar după ea colecția cu personaje de basm: Greuceanu, Zmeul însuși, ori Mama zmeilor. A continuat să diversifice, cu tricourile cu motive cusute nu imprimate pe tricouri. Printre cele mai vândute tricouri se află cele cu mesajul „Om bun”, dar și cele cu  „Mama zmeilor”.

„Am început cu 300 de tricouri cu șase modele, a fost prima colecție, am pus-o pe site. Am luat-o treptat, am făcut contract cu un atelier, ca să avem siguranța că lucrăm cu profesioniști. Contribuția majoră e reprezentată de mesaj, de creația grafică. Atunci când nu te cunoaște nimeni e foarte important nu doar să ai un produs bun, ci să și știe lumea de el. Neavând fonduri pentru publicitate, am început să mergem la târgurile de profil, am făcut site-ul, l-am trimis către cunoscuți, am încercat să facem ce se poate face cu lucrurile pe care le aveam la îndemână. A fost un pic riscant din perspectiva mea, pentru că peisajul nu era cel mai prietenos cu simbolurile românești”, spune Claudiu Băjan.

„Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu”

Deviza sub care a început să producă tricourile dă titlul uneia dintre secțiunile de pe site: „Român și pot”. „Am cunoscut oameni care nu doar că nu sunt nefericiți că s-au născut aici, ci merg și pe principiul care nouă ne place foarte mult: omul sfințește locul. Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu. Dacă tu vrei să faci un lucru bun, o să îl faci, poate o să fie mai greu decât în altă parte, dar o să îl faci. Se pot face lucruri de calitate în această țară. Haideți să nu ne mai plângem și haideți să facem. Fiecare”, spune Claudiu Băjan.

Cele mai grele momente au fost cele în care a greșit o întreagă serie de tricouri. „Atunci când pierzi o colecție este destul de dureros, avantajul meu este că îmi place ce fac și atunci nu m-am raportat doar la ce câștig și ce pierd”, spune fondatorul ColorEscu, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 50.000 de euro. „Mulțumirea faptului că cineva vine la tine și îți apreciază produsul îți dă energie și te împinge mai departe”, crede el.

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Salutare. Frumos articolul. Ar fi fost potrivit sa fie mentionat cumva si site-ul (spun asta pentru ca nu mi-a fost usor sa-l gasesc) - https://www.coltulromanesc.ro
    • Like 0
  • Crabu check icon
    Zmeul însuși sau însăși?
    • Like 0
    • @ Crabu
      Zmeul însuși și scoica însăși. Felicitări tinerilor și drum bun în afacere! Mi se pare o idee excelentă!
      • Like 1
  • Victor66 check icon
    Nu știam că ”omul bun„ este personaj de basm.
    • Like 0
    • @ Victor66
      Ai citit in diagonala? sunt coletii diferite!
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult