Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Om bun”, „Zmeul însuși” sau „Mama zmeilor”? Un tânăr designer aduce personajele de basm pe tricouri pentru românii de pretutindeni. Generația B

Claudiu Băjan, ColorEscu

„University of Michigan”, „I love New York”... Claudiu Băjan, de profesie designer grafic, își caută un tricou în mall. Toate au un mesaj, de cele mai multe ori în engleză, și i se pare că niciunul nu i se potrivește. „Ca să porți un tricou cu I love New York, trebuie măcar să fi ajuns până acolo”, își spune.

Repetată de câteva ori, această scenă a ajuns să stea la baza decizie tânărului de a începe să deseneze altfel de tricouri. 

„Niște adolescenți au văzut lupul dacic și m-au întrebat dacă nu este lupul din Game of Thrones”

„Acesta a fost declicul și a fost combinat cu faptul că începuse să mă deranjeze abordarea că nimic bun nu se întâmplă în România. Trebuie să te uiți și la partea frumoasă a lucrurilor ca să poți începe să construiești. Am simțit nevoia să scot asta la lumină și m-am gândit că putem să avem niște mesaje despre noi, pe care să le purtăm cu drag și am zis: Ce ar fi să facem niște tricouri haioase, inteligente, care să vorbească despre cine suntem?”, povestește Claudiu Băjan. A început să deseneze tricouri inspirate din tradițiile populare românești și a creat un site, pe care găsești tricouri cu personaje de basm, cu mesaje precum „Om bun” și „Acasă”, dar și simboluri precum lupul dacic. 

„La un târg de textile, am întâlnit niște adolescenți care m-au întrebat dacă nu este lupul din The Game of Thrones. Cred că este un simbol care trebuie cunoscut, e puternic, îl avem, de fapt l-au avut dacii. Însă tot ce am pus pe tricouri am pus într-o manieră relaxată, mai departe nu o să cădem în extrema cealaltă, că suntem buricul pământului și că de la noi a plecat civilizația”, explică el. 

Cele mai căutate mesaje: „Om bun” și „Mama zmeilor”

Primele tricouri pe care le-a făcut au fost cele de inspirație tradițională. A urmat colecția dacică, iar după ea colecția cu personaje de basm: Greuceanu, Zmeul însuși, ori Mama zmeilor. A continuat să diversifice, cu tricourile cu motive cusute nu imprimate pe tricouri. Printre cele mai vândute tricouri se află cele cu mesajul „Om bun”, dar și cele cu  „Mama zmeilor”.

„Am început cu 300 de tricouri cu șase modele, a fost prima colecție, am pus-o pe site. Am luat-o treptat, am făcut contract cu un atelier, ca să avem siguranța că lucrăm cu profesioniști. Contribuția majoră e reprezentată de mesaj, de creația grafică. Atunci când nu te cunoaște nimeni e foarte important nu doar să ai un produs bun, ci să și știe lumea de el. Neavând fonduri pentru publicitate, am început să mergem la târgurile de profil, am făcut site-ul, l-am trimis către cunoscuți, am încercat să facem ce se poate face cu lucrurile pe care le aveam la îndemână. A fost un pic riscant din perspectiva mea, pentru că peisajul nu era cel mai prietenos cu simbolurile românești”, spune Claudiu Băjan.

„Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu”

Deviza sub care a început să producă tricourile dă titlul uneia dintre secțiunile de pe site: „Român și pot”. „Am cunoscut oameni care nu doar că nu sunt nefericiți că s-au născut aici, ci merg și pe principiul care nouă ne place foarte mult: omul sfințește locul. Dincolo de ce se întâmplă în general, contează cel mai mult ceea ce faci tu. Dacă tu vrei să faci un lucru bun, o să îl faci, poate o să fie mai greu decât în altă parte, dar o să îl faci. Se pot face lucruri de calitate în această țară. Haideți să nu ne mai plângem și haideți să facem. Fiecare”, spune Claudiu Băjan.

Cele mai grele momente au fost cele în care a greșit o întreagă serie de tricouri. „Atunci când pierzi o colecție este destul de dureros, avantajul meu este că îmi place ce fac și atunci nu m-am raportat doar la ce câștig și ce pierd”, spune fondatorul ColorEscu, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 50.000 de euro. „Mulțumirea faptului că cineva vine la tine și îți apreciază produsul îți dă energie și te împinge mai departe”, crede el.

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Salutare. Frumos articolul. Ar fi fost potrivit sa fie mentionat cumva si site-ul (spun asta pentru ca nu mi-a fost usor sa-l gasesc) - https://www.coltulromanesc.ro
    • Like 0
  • Crabu check icon
    Zmeul însuși sau însăși?
    • Like 0
    • @ Crabu
      Zmeul însuși și scoica însăși. Felicitări tinerilor și drum bun în afacere! Mi se pare o idee excelentă!
      • Like 1
  • Victor66 check icon
    Nu știam că ”omul bun„ este personaj de basm.
    • Like 0
    • @ Victor66
      Ai citit in diagonala? sunt coletii diferite!
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult