Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Transilvania n-ar fi astăzi ce este fără comunitatea și Biserica Greco-Catolică”. O înaltă recunoaștere explicită și fără echivoc a rolului Bisericii Greco-Catolice în România

Biserică - foto Inquam Photos / Raul Stef

foto Inquam Photos / Raul Stef

„Transilvania n-ar fi astăzi ce este fără comunitatea și Biserica Greco-Catolică, România nu ar fi astăzi ce este fără comunitatea și Biserica Greco-Catolică și noi n-am fi azi ce suntem fără comunitatea și Biserica Greco-Catolică”. Sunt cuvintele președintelui României Nicușor Dan rostite la slujba de înmormântare a cardinalului Lucian Mureșan, în Catedrala Blajului. Aceste cuvinte cu trimiteri aliterative subliniază în mod explicit rolul acestei biserici în construcția identității colective românești din trecut și în întreținerea ei astăzi, fiind pentru întâia dată în discursul politic din ultimele opt decenii, când se rostește un adevăr indubitabil și o dreptate majoră și istorică. Președintele țării își reperează succinta alocuțiune pe un ecart temporal paradoxal: primul fiind anul 1918, când episcopul greco-catolic Iuliu Hossu a citit textul Rezoluției de la Alba Iulia prin care se recunoștea rolul major al acestei biserici în construcția statalității românești și, cel de-al doilea reper, peste 30 de ani, reprezentat de anul 1948, anul interzicerii și începutul persecuției împotriva acestei biserici naționale. De asemenea, la Alba Iulia în 1918 s-a făcut angajamentul ferm ca cele două biserici naționale, cea ortodoxă și cea greco-catolică, să fie de acum înainte într-o relație fraternală. Cu toate acestea, turbulențele istoriei au dezangajat această declarație de unitate pronunțată într-un moment înălțător precum cel de la 1 Decembrie 1918.

Fără a intra în analiza interdicției, a martirajului și a clandestinității Bisericii Române Unite cu Roma din anii comunismului, este total surprinzător cum, după 1989, antagonismele, adversitățile și dușmănia față de Biserica Greco-Catolică au luat aspecte nemaiîntâlnite până atunci. Într-o ură care asuma toate frustrările, anumiți ierarhi și anumite ierarhii ortodoxe s-au comportat total nefrățește cu această biserică. De la conflicte pline de violență, de la refuzul unor parohii ortodoxe de a permite înmormântarea credincioșilor reveniți la confesiunea greco-catolică în cimitirele multiseculare ale satelor, de la refuzul retrocedării lăcașelor de cult foste greco-catolice, până la ștergerea urmelor materiale ale cultului greco-catolic, s-a instalat un adevărat război cu această a doua biserică națională a românilor. Este tulburător și revoltător totodată cum o parohie ortodoxă, în anii de după 1989, a hotărât să construiască, și a reușit, o nouă biserică deasupra vechii biserici greco-catolice, ascunzând-o și apoi demolând-o în întregime.

Există, de asemenea, un comportament total infantil și răuvoitor al unor eparhii ortodoxe de a construi în proximitatea noilor biserici greco-catolice edificii de cult ortodoxe emfatice și fățoase. Constatăm totuși că există câteva exemple luminoase, de fraternitate în spirit creștin și cu înaltă și senină înțelegere, precum este exemplul mitropolitului de pie memoriae Nicolae Corneanu. Trebuie să menționăm, însă, că și în cadrul Bisericii Române-Unite cu Roma au existat voci neconcesive, radicale și reprobabile care, după 1989, au condamnat nu doar prezentul atitudinii bisericii ortodoxe, ci și trecutul ei, fiind atacați, în mod abject, mari luminați și patrioți ierarhi ortodocși precum Mitropolitul Andrei, Baron de Șaguna. Aceste voci toxice din mediul greco-catolic, am constatat, aparțineau unor teologi precari din punct de vedere al pregătirii religioase și creștine, învinețiți de răzbunări și de meschinărie condamnabile în integralitate. Este necesar să amintim, fără niciun dubiu, că atmosfera de adversitate față de Biserica Română Unită cu Roma a fost puternic alimentată de regimurile I. Iliescu, după 1989, în care FSN și apoi PSDR s-a aliat cu hoardele naționaliste și găunos patriotarde precum Vatra Românească, AUR, PUNR, PRM, care, în primitivismul lor și în precaritatea lor autohtonistă și toxică, au susținut că prin Biserica Greco-Catolică s-a făcut și se petrece încă un proces de maghiarizare a românilor din Transilvania. Este o aberație fără seamăn, când se știe că Biserica Greco-Catolică a avut ca obiectiv principal construcția conștiinței naționale românești, a națiunii române, a promovării și radicalizării conștiinței colective de sine și a conștiinței politice a națiunii române. 

Totodată, nu trebuie să uităm că vorbim și recunoaștem meritele acestei biserici naționale doar în momente sau evenimente pline de festivism precum vizitele Papilor Ioan Paul II și Francisc I în România, când s-a declanșat o adevărată inflație de oameni politici, analiști politici, intelectuali de vază ai țării, care își devoalau, în numele unui snobism indigest și total ipocrit, calitatea de credincioși aparținând confesiunii catolice. Este prea mult și prea de tot.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RazvanP check icon
    O fi vreo legătură între imaginea Bisericii Greco-Catolice în rândul ortodocșilor și atrocitățile lui von Buccow? Just sayin'...
    • Like 1


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult