Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

450 de copii învață să programeze cu ajutorul mentorilor voluntari ai Coder Dojo București. „Dincolo de tehnologiile pe care le învață, beneficiul este că fac parte dintr-un grup de copii care au aceleași pasiuni”

Andrei Tudor

În urmă șase ani, Teodor Tatu era unul dintre copiii care învățau de la trainerii lor informatică la Coder Dojo București. Ajuns în clasa a XII-a, tânărul de aproape 18 ani îi învață, la sfârșit de săptămână, pe alți elevi să programeze. „Când am văzut că deja știu materia și că este nevoie de mentori, la finalul anului 2016, am decis să deschid un atelier de algoritmică. Să devin mentor m-a ajutat foarte mult să vorbesc mai bine, să îmi organizez mai bine ideile”, spune tânărul care vrea să urmeze Academia de Tehnică Militară. 

De la origami, la un robot care ajunge în locuri greu accesibile

Coder Dojo România face parte din mișcarea internațională Coder Dojo, care s-a născut în urmă cu opt ani în Irlanda și care își propune să îi ajute pe copiii cu vârste între 7 și 18 ani să învețe gratuit programare, în timpul unor ateliere ținute de mentori voluntari. Cei mai mulți lucrează în firme de tehnologie - la București 35 de profesioniști în IT își dăruiesc timpul și priceperea pentru a-i învăța pe 450 de copii informatică. În funcție de vârstă și de interese, elevii se pot înscrie dintre cele 21 de ateliere, precum Scratch, Minecraft Education, HTML, Java ori Arduino.

Tudor Szabo are 15 ani, e pasionat de jocurile video, dar și de origami, care îi permite să-și transforme imaginația în realitate cu ajutorul hârtiei. Cea mai complexă lucrare a lui e o sferă din hârtie, pe care o poate transforma, mai departe, într-o farfurie zburătoare sau într-un tub. La Coder Dojo, unde vine de doi ani, a învățat să îmbine creativitatea cu tehnologia și a reușit să construiască o mașină pe care o poate controla de la distanță și o poate trimite în locuri greu accesibile de unde să transmită imagini la 180 de grade. A investit în proiectul lui, apreciat la competiția Coolest Project de la Dublin, 1.000 de lei, deși un astfel de dispozitiv se vinde pe piață, spune el, cu 5.000 de euro.

Alături de el se află Andrei Tudor, în vârstă de 10 ani, premiat la Dublin pentru multi message board-ul pe care l-a creat, un dispozitiv care afișează mesaje luminoase. Andrei a devenit pasionat de programare la șase ani, atunci când a primit de la Moș Crăciun o plăcuță Arduino. Până atunci îi plăcea să se joace și să inventeze diverse dispozitive, precum un laptop de hârtie. La Coder Dojo a învățat cum să își pună ideile în practică cu ajutorul tehnologiei. 

„Beneficiul este că fac parte dintr-un grup de copii care au aceleași pasiuni”

„Prin cele câteva ore pe care le oferim copiilor pe lună, încercăm să îi ajutăm să se dezvolte. Dincolo de tehnologiile pe care le învață, beneficiul este că fac parte dintr-un grup de copii care au aceleași pasiuni și asta ajută. Lucrează pe proiecte, își prezintă unul altuia proiectele”, spune Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București.

În parteneriat cu Școala de Valori și cu sprijinul financiar al Microsoft România, organizația a lansat proiectul Coder Dojo Tech Academy, prin care își propune să deschidă dojo-uri de programare în cât mai multe orașe din țară. Pentru aceasta, este nevoie de mai mulți mentori cu cunoștințe de programare, dar și de voluntari care să se implice în organizarea activităților.

„Copiii m-au învățat să devin un mai bun pedagog, m-au învățat să am răbdare, să explic clar”

La 34 de ani, Andrei Petre este unul dintre cei mai vechi mentori ai Coder Dojo. „Le-am oferit ceva copiilor, dar și ei mi-au oferit mie. Au venit copii care mi-au mulțumit că i-am pus pe acest drum despre care ei nu știau nimic. La rândul lor, copiii m-au învățat să devin un mai bun pedagog, m-au învățat să am răbdare, să explic clar, iar acest lucru mi-a fost de folos și în viața profesională”, explică el.

Săptămâna aceasta, a avut loc la Impact Hub un eveniment de prezentare al Coder Dojo, la care au luat parte elevi, profesori și profesioniști din industria IT. 

„La vârsta de 8 ani, am pus mâna pe prima carte de programare din biblioteca tatălui meu”

Printre ei s-a aflat și Iulian Atănăsoaie, care la 23 de ani este Technical Consultant la Microsoft. Acesta a vorbit despre cât de important este să găsești acel ceva care să își aprindă de mic pasiunea pentru un anumit domeniu. „La vârsta de 8 ani, am pus mâna pe prima carte de programare din biblioteca tatălui meu, Visual Basic 6. Mi-am zis: Cât de tare este chestia asta! Mai auzisem eu de la cineva că se și plătește bine, așa că m-am înscris la cercul de informatică de la Palatul Copiilor. Au urmat concursuri, proiecte, iar la 16 ani am publicat prima mea aplicație”, a povestit el.

Crede că și alți elevii merită o șansă de a-și descoperi și cultiva pasiunea pentru tehnologie. Numai la București, 150 de copii sunt înscriși pe listele de așteptare al Coder Dojo, iar cei care doresc să le fie mentori pot trimite un e-mail la adresa academia@coderdojo.ro. 

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Iar articol de promovare a unui program de educatie fara vreun link, fara a explica cum se inscrie un copil...
    Se intra pe pile, stil Psd ?

    Am cautat pe net, am gasit siteul lor :
    "Înscrierile pentru 2019 s-au încheiat"!
    Care e scopul articolului, sa producă frustrare ?!
    • Like 0
  • Foarte tare, felicitari! Si bafta mai departe!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult