”Pe rețele, doamna, oamenii nu mai poartă măști. Abia acum, pe rețele, putem să-i vedem pe oameni așa cum sunt ei înșiși” - îmi spunea ieri Matei, un copil de clasa a zecea de la un liceu bucureștean. L-am rugat, sigur, să detalieze și, în esență, mi-a spus că, înainte de rețelele de socializare, oamenii erau obligați de împrejurări să își asume consecințele pentru acțiunile lor. Astfel, dacă înjurai pe cineva în față, te așteptai la un răspuns. Care putea fi proporțional sau neproporțional cu gestul tău. Pe net, însă, știi că nu-ți face nimeni nimic. Că, de fapt, ai libertatea totală, nelimitată, de a spune oricui tot ce simți și tot ce crezi. Fără filtre. Și așa s-a născut, din spusele lui Matei, un copil de clasa a zecea dintr-un liceu bucureștean, hate-ul pe internet.
În secunda aia i-am spus că voi folosi această idee a lui pentru a scrie un editorial despre ura dintre noi. Pentru că e mai mult timp de când vreau s-o fac. Nu pentru public, trebuie să recunosc. Ci mai mult pentru mine. Ca să pot procesa și integra toate cele care ni s-au întâmplat din cele două campanii prezidențiale și până acum.
Știu că remarcasem ura în creștere de pe rețele de dinainte de anul trecut, când totul a luat foc. O vedeam preponderent pe Tik-Tok, pe conturile unor copile care produceau și ele un pic de conținut și aveau mai mult de o mie de urmăritori. Și mă miram încă de atunci cât de agresiv era modul de interacțiune cu ele. În fapt, vorbim despre niște fete de maxim 22 de ani care erau catalogate, fără niciun motiv evident, ca fiind urâte, proaste și incapabile de absolut orice. Comentariile de apreciere nu reușeau să contrabalanseze aceste valuri de ură. Iar copilele alea ziceau adesea că s-au obișnuit. Că e în regulă. Că hate-ul e parte din experiența socializării online.
La momentul acela eu nu înțelegeam. Pe mine, înainte de experiența Georgescu&comp nu mă blestemau oamenii pe internet și nici nu îmi trimiteau mesaje despre cum merit eu fier rece în vintre. Sigur, am mai întâlnit ura din online pe vremea lui Dragnea, dar publicul meu atunci era mult mai restrâns și nu se simțea chiar așa. În plus, atunci erau și destui oameni de caracter pe lângă mine care încercau să mă protejeze de răul de pe net și reușeau să contrabalanseze ura cu valuri constante de apreciere, care, până la urmă, dădeau sens muncii mele. Dar, în realitate, cum s-a simțit viața în online după apariția în spațiul public a lui Georgescu n-a mai fost niciodată. Nu era numai despre politețe, pe care eu totuși o pretind oamenilor, pentru că, la rândul meu, o ofer. Era vorba de o cantitate imensă de insulte și imprecații care veneau preponderent din partea unor oameni care ți-ar fi putut fi lejer părinți sau chiar bunici. Și e foarte greu să reacționezi la asta.
Pentru că tu, dacă ai avut o educație minimală, știi să respecți vârsta omului și să te comporți cu el așa cum te comporți cu proprii părinți sau bunici. Când un om care ți-ar putea fi tată îți trimite în privat imagini ale propriului organ sexual însoțite de ”urări de bine”, nu știi cum să reacționezi, dacă ești un om cât de cât educat. Nu pot să le uit pe bunicuțele care aveau conturi mici, dar reale, în care își etalau bunătățile pe care le puneau la cămară peste iarnă, care îmi scriau cât de bine mi-ar sta pe centură și cum aș merita să fiu abuzată de mercenarii lui Georgescu. Și erau foarte descriptive acele mesaje. Că te făceau să te gândești dacă totuși n-o fi ceva greșit în felul în care s-a construit mintea acelor femei, dincolo de urarea la abuz. Adică nu cred că e normal ca bunica să aibă reverii despre cum ar decurge punctual un abuz sexual. Ceva părea să fie foarte greșit în felul în care erau construite acele mesaje.
Și apoi erau comentariile publice, în care cel mai des se vorbea despre bani luați pe nedrept, fie de la americani, fie de la Soros, fie de la USAID. Apoi despre cât de trădătoare, urâtă și proastă sunt. Și, nu vreau să las asta pe ultimul loc, dar foarte des eram trimisă înapoi în bucătărie. Ceea ce nu prea mă deranja, dar mă ataca în convingerile intime.
Auzindu-l pe Matei vorbind despre căderea măștilor, mi-am dat seama cum a funcționat acest mecanism care a trezit ura la viață și i-a dat puterea pe care o vedem acum și în fața căreia încercăm să se comportăm încă demn. Spunând că nu e despre noi, ci despre cei care o propagă. Sau spunându-ne că nu e cazul să o luăm personal. Deși către noi vine. Și noi personal ne trăim viețile. Creierul nostru nu poate face distincția dintre o insultă aruncată din suflet și una venită din frustrarea cuiva care nu mai poartă mască. Insulta va fi percepută la fel, indiferent de locul din care provine.
Mecanismul mi se pare foarte similar cu starea de beție. Știți că sunt oameni care, atunci când consumă mai mult alcool decât pot procesa pe moment, încep să se comporte foarte urât cu oamenii din jurul lor. Înjură, scuipă frustrări, lovesc, devin fiare. Și sunt oameni care, atunci când beau peste măsură, devin calzi, comunicativi, deschiși, cu chef de a împărtăși ceea ce sunt ei. Acești oameni beau același tip de alcool. Manifestarea, însă, e diametral opusă. Și atunci te întrebi: e despre alcool sau despre om? Iar răspunsul e unul destul de clar: alcoolul ridică cenzura și atunci omul devine el însuși. Și se comportă exact așa cum e el, de fapt, în lipsa oricărei rezerve. Asta se întâmplă și pe internet. Unde alcoolul e înlocuit de sentimentul că poți face aproape orice și nu pățești nimic. Și te îmbeți cu asta, cu sentimentul că, în sfârșit, ai și tu nu doar o voce, ci și curajul necesar de a-ți folosi vocea fără frică. Pentru că, la școală, când te punea profesorul să răspunzi unor întrebări în fața clasei, erai timorat. Că îi puteai vedea pe colegi râzând de tine, dacă spuneai ceva nepotrivit, sau puteai fi pedepsit prin notă sau reacția profesorului. Pe internet tiparul ăsta de manifestare, pe care toți îl știam, s-a răsturnat. Acum nu mai e nimeni să te pedepsească. Așa că poți râde inclusiv de copiii morți în Ucraina. Și-o faci fără rezerve. Pentru că nu mai trebuie să-ți porți masca. Pe internet, măștile toate cad. Și fiecare e exact atât cât poate el să fie. Fără cenzură. Fără grija unei contra-reacții. Fără teama unei plăți imediate.
Și nu știu dacă acesta nu e, totuși, cel mai trist lucru din lume. Căci, pentru mine, conștientizarea asta, venită din discuția cu Matei, un elev de clasa a zecea dintr-un liceu bucureștean, a fost una dintre cele mai amare trăiri pe care le-am avut în ultimii ani. Dacă pe net măștile cad, asta înseamnă că noi așa suntem în realitate? Și că tot ce am crezut despre oameni până acum e greșit tocmai pentru că n-am luat în calcul ideea că auto-cenzura a făcut ca relațiile dintre noi să funcționeze până acum decent. De asta sper ca teoria lui Matei despre măști să fie greșită. Și sper ca teoria mea despre alcool să fie eronată. Pentru că, dacă noi avem dreptate, atunci, vorba lui Eminescu, totuși este trist pe lume.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp




Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cât adevăr.
Într-adevăr pe net oamenii își descarcă frustrările, la adăpostul impunității. Iar oamenii au multe frustrări.... Unii vorbsc frumos și dovedesc caracter, dar alții dovedesc proastă creștere și micime sufletească. E, omenește vorbind, explicabil, deși nu e scuzabil în niciun fel. Dar repet, și printre progresiști și printre suveraniști sunt oameni de toate categoriile morale. A expune numai experiența Dsv negativă restrânsă nu e suficient pentru tabloul general. Dar probabil că asta și vreți să inoculați propagandistic, că cei din tabăra Dvs, sunt TOȚI buni, iar ceilalți sunt TOȚI răi. E urât ce faceți.... Din nou....
Și încă ceva. Susțineți că pe net nu există consecințe pentru vorbele / ideile exprimate. În cazul postacilor anonimi și nesemnificativi e adevărat. Dar în cazul jurnaliștilor care scriu / filmează editoriale e cu totul altceva. Iar acolo consecințe există. Poate nu există consecințe pentru cei din tabăra Dvs!!!! Însă unor jurnaliști asociați taberei suveraniste și decenți, cu competență și reprezentativitate, precum Cristoiu, Tucă, Turcescu li s-au șters postări și li s-au închis conturi pe rețelele sociale pentru NIMIC. Au scris ceva, vreun adevăr care a deranjat puterea? Nu contează că au spus adevărul și încă într-un mod civilizat (nu ni-i putem închipui pe respectivii ca fiind nesimțiți), rezultatul e că au avut parte de o CENZURĂ mizerabilă. În schimb arătați-mi vă rog un caz de jurnalist din tabăra Dvs care a pățit același lucru. N-o să vedeți, fiindcă NU EXISTĂ. Repet, civilizați în exprimare fiind și unii și alții din ambele tabere (deși evident că mai există și excepții din ambele părți) Românul spune ceva de genul: ”păi de-aia n-are ursul coadă iar vulpea abia și-o târâie...” Ce frumos sintetizează înțelepciunea populară ideea de DUBLĂ MĂSURĂ / DUBLU STANDARD. Aici e vorba că tabăra Dvs jurnalistică e protejată de putere, în schimb tabăra adversă e cenzurată / persecutată. Curat-murdar :-( :-(
Imaginea mea cu internetul nu este că le ridică masca de pe față, ca să-i vadă toată lumea. Din contră, îi ascunde în întunericul anonimatului și asta le dă frâu liber instinctelor necontrolate, fără teama de a fi judecați de ceilalți și trași la răspundere pentru faptele lor. Aici e vorba de lipsă de curaj și asumarea responsabilității. Plus acumularea de neîmpliniri refulate în ură pe toți ceilalți cărora le merge mai bine decât lor.
De aceea se zice că omul adevărat se vede în momentele grele. Și eu zic că internetul e greu.
Va sări un "suveranist" notoriu de pe aici și poate nu doar el să-mi spună ca gândesc ca el/ei. Nu, nu gândesc la întunericul orizont prefigurat de ei sunt doar obiectiv. Nu-mi permit să dau sfaturi. Eu sunt un nenica nimeni care-și da cu părerea. Vremea mea a trecut. Dar nu mă pot împiedica să gândesc și să analizez. Îmi cer iertare dacă lezez pe unii, dar nu mă pot abține să nu spun adevărul.
1) Tu ai impresia că omul ar trebui să-și exprime TOTAL și FĂRĂ RESTRICȚII ceea ce simte sau gândește la un moment dat. Altfel, zici tu că asta ar fi FĂȚĂRNICIE. Dar nu e chiar așa. Fățărnicia înseamnă să susții altceva decât gândești, într-adevăr, dar din INTERESE MESCHINE. De exemplu pentru a distrage atenția cuiva de la ceva și a-i inocula altceva, în interes personal al tău. Dimpotrivă, dacă spusele tale (diferite de ce gândești) au rolul de a proteja / menaja sentimentele cuiva, deci au motive altruiste, atunci asta se cheamă, după caz, politețe, diplomație, civilizație, afecțiune etc Înțelegi? Tu poți spune ceva diferit de ce gândești. dar una e să o faci din motive egoiste sau de complezență și alta e să o faci din motive altruiste, care țin de civilizație, buna creștere, menajarea sensibilităților cuiva etc etc Poate fiindcă faci confuzia asta de concepții ești tu așa croit pe jigniri la tot pasul. Ți se pare că dacă ai fi mai civilizat atunci ai fi fățarnic. Dar nu-i așa, din motivele explicate mai sus. Adeseori tu nu reușești decât să jignești în mod gratuit și nemeritat. Mai gândește-te.
2) Asta e ceva de formă, o menționez fără nicio răutate, dar pur și simplu m-am săturat să văd de câte ori fac mulți oameni greșeala asta de exprimare. E vorba de finalul postării tale. Se spune corect ”....dar nu mă pot abține să spun adevărul”. E greșit să spui: ”....dar nu mă pot abține să NU spun adevărul”. Aici apare încă o negație care exprimă exact opusul a ceea ce vrei să spui. Citește cu atenție și o să-ți dai seama. Ia-o pe rând, logic, cu toate negațiile, introduse pas cu pas:
- spun adevărul
- mă ABȚIN să spun adevărul (o negație)
- NU mă pot ABȚINE să spun adevărul (2 negații)
- NU mă pot ABȚINE să NU spun adevărul (3 negații)
2 negații se anulează reciproc și se ajunge la afirmația inițială. La fel dacă sunt 4, 6.... sau orice număr par de negații. Dar 1 sau 3 sau 5 sau un număr impar de negații reprezintă o negație. Astfel că în enunțurile de mai sus primul (fără negație) și al treilea (cu 2 negații) însemnă că spui adevărul, iar al doilea ( cu 1 negație) și al patrulea (cu 3 negații) înseamnă că NU spui adevărul. Am eu un stil stufos și pedant de a explica, dar sper că am explicat bine și complet. Așa îmi place mie să fac teoria chibritului, fără supărare....
Un exemplu recent este cel al lui Daniel Naroditsky, mare maestru șahist (top 200 mondial la timpul de control clasic), campion mondial sub 12 ani, autor, personalitate on-line, ambasador al jocului pe cele 64 pe pătrate bicolore. La doar 29 de ani, după un an de hărțuire on-line pentru în urma acuzațiilor (neprobate și, părere personală de șahist chibiț, fanteziste) ale unui alt mare maestru, fost campion mondial, a fost găsit decedat.
Nu este încă cunoscută cauza morții sale, dar urmărindu-l pe canalul său de youtube și în diverse alte interviuri și aparații on-line, se poate vedea clar o degradare a stării sale mentale și a impactului torentului de suspiciune și de ură ce s-a abătut asupra lui. Nu mă înțelegeți greșit, engagement-ul de pe canalul său de youtube era majoritar pozitiv, însă existau acei oameni care, în lipsă de altceva mai bun de făcut, au format o gloată foarte vocală, plină de o furie. hotărâtă să-i ceară socoteală. Și totul pentru niște acuzații aduse fără dovezi de un individ aflat într-o cruciadă împotriva morilor de vânt.
Stau și mă întreb dacă și câți dintre cei ce l-au hărțuit, inclusiv cel ce a instigat toată nebunia, conștientizează și regretă ceea ce au făcut. Înclin să cred că nu, altfel cum ai putea trăi cu tine însuți?
Punctul 2 ai perfectă dreptate. O știam și eu. Nu am justificare.