Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Am văzut o emisiune „de stil” și m-a frapat din nou stilul în care votează românii

Bravo, ai stil

Foto: Facebook „Bravo, ai stil”

Sâmbătă seara eram într-o vizită și, vrând-nevrând, am văzut finalul uneia dintre emisiunile despre stil, o emisiune care a durat vreo 7 luni. A fost genul acela de situație în care gazda dorește să urmărească un serial sau o emisiune și, din politețe, nu ai ce se faci. Trebuie să mărturisesc că știam despre ce este vorba din discuțiile colegelor mele și, adevărul este că am văzut câteva episoade din această emisiune-concurs.

Titlul emisiunii este despre stil, dar, de fapt, cred că în medie doar 10% din durata emisiunii era dedicată stilului. În rest, concurentele se certau și se bălăcăreau. De fapt, emisiunea ar fi putut fi despre meschinărie, despre ipocrizie, de moralitate îndoielnică, despre modalitatea de a lua și folosi lucrurile altor concurente fără a întreba, despre lipsa de rușine, despre impertinență, despre indolență, despre aroganță, despre incultură, despre agresivitate, despre obrăznicie, despre stâlcirea limbii române.

Versurile „strai de purpură și aur peste cenușa cea grea” nu cred că au un corespondent în realitate mai mare decât această emisiune. 

În crâmpeiele de emisiune pe care le-am văzut, am remarcat că a minți privindu-te în ochi era ceva extrem de obișnuit. Orice li se punea concurentelor ele erau gata să admită. Dacă li se sugera că varza este albastră, ele răspundeau „Bineînțeles, dar asta am vrut să spun și eu, dragă!”

Ceea ce mi s-a părut și mai urât erau jignirile dintre concurente, iar dacă li se atrăgea atenția că ar trebui să fie atente și la limbaj, concurentele răspundeau cu mare lejeritate: „Dar am glumit și eu, dragă!”. Practic toată lumea era prostită pe față. Este genul de situație, foarte des întâlnită în ultima perioadă, în care dacă îi atragi atenția cuiva că a greșit, respectivul vine și te înjură și riști să iei și bătaie. Nimeni nu mai spune „Îmi cer scuze, am greșit!”. Agresivitatea latentă din societate a fost trasferată în cadrul emisiunii.

Cele câteva concurente cu o doză notabilă de educație și bun simț au fost rând pe rând eliminate din competiție prin votul publicului, pentru că, nu-i așa, nu se încadrau în profilul votat/agreat de public.

Până la urmă a fost o emisiune-concurs despre bani și pentru bani. Ca să reziști atâtea luni de zile în cadrul concursului trebuia să ai o susținere financiară solidă, să te ajute cineva cu haine, accesorii, machiaj etc.

La sfârșitul fiecărei emisiuni, și aceste emisiuni erau săptămânale, concurentele trebuiau să îndemne admiratorii să le voteze. Acestea erau momente în care îmi aduceam aminte de reclamele de la miezul nopții din anii 90 „Sunt fierbinte, sună-mă!”.

Nici măcar nu mai conteză ce fel de model social promovează această emisiune, pentru că totul se reduce la rating. Trebuie să oferim publicul ceea ce publicul vrea.

Dar aceasta a fost doar o introducere, emisiunea e pretextul pentru o constatare frapantă. Ceea ce mi s-a părut frapant a fost modul în care au votat telespectatorii! Telespectatorii, adică cei ce votează și la alegerile locale sau parlamentare. Mi s-a părut ciudat etalonul moral pe care l-au ales și, implicit, fata care a fost transformată în regina balului. Pentru că, în acestă ultimă emisiune, câștigătoarea a fost desemnată prin votul publicului. Nu știm câte persoane au votat efectiv, deoarece au fost prezentate numai procente. Cert este că a fost votată persoana care a înglobat cele mai multe atribute negative dintre cele enumerate mai sus. Asta a fost ceea ce a preferat publicul!

Situația este identică cu exprimarea votului! Poporul este suveran! Vox populi, vox dei! Dar ceea ce ar trebui să ridice multe semne de întrebare este exact această alegere a poporului! Cum de a putut poporul telespectator să aleagă așa ceva? Ne întrebăm, dar nu putem să criticăm, pentru că poporul este suveran? Dacă acesta este profilul moral agreat, votat, încurajat acum, într-o emisiune despre stil, de ce nu ar fi același profil votat și la alegerile următoare?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E trist si adevarat in acelasi timp!
    • Like 0
  • Ca sa înțelegi emisiunile astea trebe un manual ! Se aude Tov Pop de la educație , poate bagi un manual și pt mizeriile de la TV
    • Like 0
  • Ca sa înțelegi emisiunile astea trebe un manual ! Se aude Tov Pop de la educație , poate bagi un manual și pt mizeriile de la TV
    • Like 0
  • Din perspectiva cuiva care a văzut destul de multe ediții ale acestei emisiuni, inclusiv sezonul trecut, integral, simt că aș putea să îmi exprim părerea în legătură cu acest subiect. Emisiunea "Bravo, ai stil!" nu urmărește să promoveze valori, lucru pe care nu l-a afirmat nici Ilinca Vandici, pe parcursul edițiilor, nici vreun jurat, nici vreun producător al emisiunii.
    Discutând aplicat, în ceea ce privește modul în care se desfășoară activitatea propriu-zisă a concurentelor în această emisiune, aș putea spune că nici mie nu îmi place că trebuie să aștept ca fetele să termine de discutat în contradictoriu, sau să se atace una pe alta, pentru a putea asculta analiza ținutei, analiză făcută de către cei 3 jurați. Pentru un telespectator interesat de styling, de ținute, de accesorii și tot ce ține de modă, în măsura în care conurentele și emisiunea pot oferi, astfel de momente reprezintă o pierdere de timp.
    În ceea ce privește hainele propuse și modul în care participantele le prezintă, acestea sunt extrem de studiate, de cele mai multe ori, în funcție de priceperea fiecăreia, arătând că emisiunea de fashion de pe Kanal D este net superioară altora de acest tip, ținând cont că ne-a fost dat să mai vedem asemenea "încercări" și la Prima Tv.
    Din perspectiva telespectatorului pasionat de haine, vă spun că "Bravo, ai stil!" îți oferă perspective noi cu privire la hainele pe care o femeie le poartă, precum și pe partea de make-up și accesorizare. Sunt convinsă că, spre deosebire de o femeie, un bărbat va observa mai mult certurile dintre concurente și nu va pune preț pe ținutele prezentate.
    Trebuie să menționez că, pentru mine, această emisiune reprezintă o escapadă, o ieșire din cotidian. Ți se prezintă o lume frumoasă, a zâmbetelor nu întotdeauna perfecte, a picioarelor care pot avea și celulită, a caracteristicilor fizice care nu trebuie să corespundă celor pe
    care le are un model.
    În ceea ce privește modul de votare, în schimb, sunt lucruri pe care nu mi le pot explica, dar de fiecare dată s-a dovedit că mereu vor fi oameni care își vor vota preferata. Nu am
    votat nici măcar o dată, în ciuda rugăminților zilnice făcute de concurente, dar tot mă uit la emisiune.
    Nu sunt de acord că au fost eliminate pe parcurs concurentele care au bun-simț, deoarece nu asta se urmărește. Pe partea de styling, în ceea ce privește evoluția concurentelor, pot confirma că în finală au ajuns fetele care s-au remarcat pe tot parcursul emisiunii.
    Cele eliminate, pur și simplu, nu își meritau locul acolo.
    Iar dacă putem accepta "clientul nostru, stăpânul nostru", atunci putem accepta și ca oamenii să aleagă câștigătoarea unui astfel de concurs.
    • Like 0
  • Nu inteleg de ce trebuie cineva sa discute despre o emisiune , un film , o melodie pe care nu o urmareste. Adica cu ce sunt anti-fanii unei emisiuni mai despti decat cei ce se uita. Cu ce sunt mai intelept ascultand rock decat pop? Sau urmarind un post de tv decat vecinul care urmareste alt post? Aceasta emisiune are fanii ei , care e bucura cand o vad si sustin concurentele. Ce este rau in asta ? Nu iti place , nu te uiti , o ignori. Asta este o logica sanatoasa. Ai telecomanda , use it.
    • Like 0
  • check icon
    Câtă filosofie pentru o emisiune de doi bani! Din nefericire am "văzut" (este drept, cu spatele la televizor şi, de cele mai multe ori, cu căştile pe urechi) aproape întreg sezonul... c-aşa-i în tenis... Credeam că nu poate fi o emisiune-concurs mai proastă decât "Mireasă pentru fiul meu". Ei... producătorul a demonstrat că are resurse! :p
    • Like 0
  • Dia Nico Dia Nico check icon
    Am sa spun doar ceva , insignifiant poate ..Lasati jurati sa isi faca treaba ,daca vreti sa fie Bravo ai stil cu adevarat ai stil ...Sa nu se transforme totul in circ ...Noi publicul cel ce urmareste la tv emisia , ,putem da , voturi pentru premiul de popularitate ..Daca in prima editie , prrmiul din punctul meu de vedere s-a dat corect ,acum sincer ,fara a jigni pe nimeni , nu a fost corectitudine .Riscam sa nu avem ceva de calitate ,ci de cantitate ,si e pacat .final fiind ,, scos din grila de programe ..de ce?? stim bine cu toti”””” Deci JURATII SA FIE LASATI SA DECIDA ,,
    • Like 0
  • Cri check icon
    Televiziunile, fie ele publice sau private, abunda in emisiuni de proasta calitate, cu tot soiul de spectacole care parca sunt dedicate celor de la scoalile ajutatoare.
    Ecranul TV este invadat de tot felul de amatori entuziasti si patetici care vor sa devina care mai de care ba cantaret, ba dansator, sau bucatari ( pardon, ei se numesc in capitalism "chef" ), coafezi sau coafeze ( pardon, le zice "hair stilist" ), etc.
    Candidatii sunt examinati sever de un juriu alcatuit din "specialisti" cu o larga reputatie in lumea show-ului de prost-gust.
    Acest tip de emisiuni mai au o caracteristica: sunt lungi si au foarte multe episoade.
    Insa astfel de emisiuni exista numai si numai pentru ca au un public numeros si fidel, aducator de rating-uri uriase, cu banii din reclame aferenti cu tot.
    Ne amintim ( unii dintre noi ) ca emisiuni exceptionale, care ii aveau ca invitati permanenti pe Plesu si Liiceanu sau pe CTP si Liiceanu ( la TVR 1 respectiv Realitatea TV) au disparut rapid pentru ca nu aduceau rating. Vremurile in care emisiunile lui Iosif Sava aveau un public numeros, fidel si educat, au apus pentru totdeauna.
    Daca televiziunile private au ca principal scop ratingul aducator de bani, abandonand astfel orice valenta educativa, televiziunea nationala, care nu are astfel de servituti financiare fiind finantata de la buget, ar trebui sa consacre mai multe emisiuni de calitate si cu caracter educativ. In realitate, si televiziunea publica, desi are finanntarea garantata, umbla cu limba scoasa dupa publicitate exact precum fac televiziunile particulare.


    • Like 0
  • Cred ca cea mai buna atitudine este sa nu ne uitam la asemena emisiuni, sa nu le dam importanta, sa ne comportam ca si cum nu ar exista. Pentru mine chiar nu exista! Avem o multime de posibilitati de a ne crea propriul nostru program de filme, seriale, emisiuni informative, nu este nevoie sa apelam la ceva conceput si realizat fara respect pentru privitor.
    • Like 1
    • @
      check icon
      Mezzo tv se pune?
      • Like 1
    • @
      QED, stimabile: la marlan cand i se bate obrazu scuipa si mai tare, se da si mai rotund, mai scoate la xerox doua diplome ca sa aiba si el.
      Apropos, unde ai auzit de NG si CNN? ai idee cu ce se ocupa?
      • Like 1
    • @
      Nu este nevoie să fiți insinuant și nepoliticos. Nu există doar televizorul pentru a intra in contact cu lumea sau a ne distra. Sunt filme si seriale pe site-uri speciale și pot alege orice gen imi doresc. Inclusiv informatiile istorice sau stiintifice pot fi gasite cu usurință dincolo de Discovery sau Da Vinci, totul este să știi ce vrei și ce te intereseaza. Citesc zilnic diverse ziare si reviste on line din toata lumea asa ca nu este nevoie sa ma informez de la TV și in ultima instanta exista cartile care răman la fel de atractive ca in oricare alta epoca. De ce sa pierdeti timp si nervi discutand ceva ce nu puteti schimba cand e mai simplu sa stiti ce vreti si sa actionati ca atare in afara televizorului. De fapt eu cred ca asta inseamna libertate!
      • Like 0
  • Mmm ce ar fi putina integritate jurnalistică, care să pretindă ub minim de documentare? Pareri din auzite? Emisiunea este zilinica nu săptămânală, cele 2 câștigătoare nu aveau resurse financiare si au apelat la stiliști sau designeri care se promovau imprumutandule haine etc Intradevar nu se știe câte voturi si ar fi fost și interesant să faceți o minimă ancheta la cna despre cati telespectatori votează. Era un subiect ofertant dat pentru 50 de like-uri se pare că sunt de ajuns pareri după ureche....
    • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult