A revenit în spațiul public subiectul autoconsumului și impactul în fiscalizare și TVA necolectat (potențial vs real). Acest subiect a fost amplificat pe fondul unor declarații ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Adrian Nica, care a afirmat, recent, că gemul făcut în gospodărie afectează nivelul de încasare al TVA în România, el precizând că, potrivit Comisiei Europene, produsele realizate pentru consumul propriu afectează colectarea generală a TVA. Evident, nimeni nu are nicio problemă cu nimeni care își produce dulceața, zacusca, gem, țuica, fructe și legume și consumă din propria gospodărie orice vrea, atât timp cât exploatarea este legală (ex: nu se cultivă și fumează canabis pe autoconsum). Este dreptul fiecăruia să mănânce de unde vrea, atâta timp cât muncește cinstit și nu fură. Mesajul este altul.
Fenomenul este amplu în România și distorsionează comparațiile internaționale privind ritmul de încasare TVA % PIB sau cel potențial, deoarece are impact de aproximativ 20% în distorsiunea comparațiilor internaționale. Nu este de neglijat: România are cea mai mare pondere NEET (adulți care nu sunt angajați, în programe de educație, training și nu își caută un loc de muncă) din total populație activă: 30%. Este cea mai mare pondere din UE. Probabil majoritatea sunt în zona de autoconsum (autogospodărire), ceva trebuie să mănânce, nu? Impactul acestui fenomen este mare: 30% autoconsum x 70% pondere consum în PIB x 35% GAP TVA necolectat = 7.35% din total 35% TVA necolectat vine din această zonă (aproape 20%, a cincea parte). Evident, guvernul nu poate și nu are dreptul să facă nimic. În schimb, atunci când comparăm acești indicatori privind TVA necolectat cu alte țări din UE, este corect să eliminăm impactul autoconsumului, care dezavantajează foarte mult România față de alte țări, la noi având cea mai mare pondere. Atât. Nimic mai mult. Doar o ajustare statistică. Exact asta a declarat președintele ANAF și are dreptate.
Complet de acord că nu de aici vine marea problemă a TVA-ului necolectat. Aceasta provine din 3 mari zone:
- Marii importatori care fentează legea cu produse contrafăcute, nedeclarate, trafic ilicit sau ilegal. Tocmai de aceea, pentru prima dată în istoria României, vedem accelerarea eforturilor pentru combaterea traficului ilicit: în 2025 s-au instalat mai multe sisteme performante de scanare cu raze X în punctele vamale decât în ultimii 30 ani ! Galați – Giurgiulești, Isaccea, Moravița, Siret, Albița, Portul Constanța + până la finalul anului Dornești (cel mai mare punct feroviar pe granița cu Ucraina). În 2026 sunt programate alte 9 scanere menite să reducă evaziunea fiscală, traficul de droguri și produse ilicite. Fapte care deranjează foarte mulți hoți din contrabandă!
- Marile companii cu acces la cercuri de influență care beneficiază de eșalonări la eșalonări ani de zile și micul contribuabil este executat imediat la scadență. Tocmai de aceasta a venit pachetul II de măsuri care limitează pragul până la care poți face eșalonare, se acceptă o singură eșalonare și condiționată de fideiusiune (garanție adusă de acționarul majoritar) și nu se mai pot vinde afaceri cu datorii fiscale neplătite. Plus, vedem disponibilizări în masă la ANAF cu foarte mulți directori de la antifraudă schimbați pentru lipsă de rezultate + înființarea unei Divizii de Operațiuni Speciale pentru accelerarea marilor dosare care trenează + digitalizarea prin softul pentru detectarea fraudelor de tip carusel și analize de risc pe analize targetate (care deja depistează cazuri de evaziune ajunse în presă – vedeți cazul de la Craiova cu accizele neplătite la comercializarea combustibilului, impact sute de mii de euro accize neplătite). Fapte care deranjează foarte mulți „băieți deștepți”
- Companiile afiliate la grupuri internaționale care forțează cheltuielile de consultanță, drepturi de proprietate și management, care au fost încadrate ca fiind nedeductibile în pachetul II, adică se plătește 16% impozit în România pentru aceste sume. Impact: circa 8-9 miliarde lei / an (cât este estimat impactul majorării TVA pentru toată populația). Fapte care deranjează unele multinaționale.
Deci, toate aceste trei direcții sunt esențiale și sunt abordate cu fapte și reforme consistente, cu rezultate care deja se văd: doar în lunile iulie-septembrie, încasările ANAF au crescut cu 13% și nu sunt datorate taxelor majorate (ex: impozit dividend se va vedea în octombrie când se închid situațiile intermediare la 9 luni, impactul TVA majorat este de numai 2%). Sigur, nu sunt suficiente aceste fapte, urmează multe altele. Dar sunt mai multe reforme la ANAF și Ministerul Finanțe în ultimele 3-4 luni decât am văzut în foarte mulți ani în trecut. Tocmai de aceea extrem de mulți hoți sunt deranjați de toate aceste fapte și amplifică atacurile. Fiți deștepți, informați-vă și analizați faptele și rezultatele concrete … să nu ajungem să vorbim despre gem sau zacuscă, că nu despre asta este vorba, în esență!
Aceste atacuri sunt amplificate de toți cei deranjați de aceste măsuri. Le este frică să nu fie prinși și reacționează agresiv, prin atacuri menite să discrediteze. Rezistența sistemului împotriva schimbării este enormă. Atenție la capcane și manipulare. Documentați-vă. Analizați faptele și rezultatele obiective.
articol publicat inițial pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp




Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Acuma ar mai fi si o alta explicatie la procentul ala de 30%. Numarul populatiei Romaniei este “umflat” artificial. Nu? Io zic ca DA.