
foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Avem programul de guvernare pentru următorii trei ani: dacă se implementează tot ce este acolo, avem cel mai amplu pachet de reformă a statului după 1989. Textul complet are 91 pagini. Am parcurs întreg programul și evaluat impactul celor mai importante măsuri, peste 90% din impact vine din ceea ce am evidențiat mai jos. Mă bucur să văd că multe din ideile propuse de mine sunt incluse, sper că se vor implementa. Alte măsuri lipsesc și unele consider că trebuie îmbunătățite. Unele nu cred că sunt bune, în forma actuală. Dar, per total, programul este bun și implică cea mai dură reformă din administrația publică de până acum. Totul este să se implementeze tăierile de cheltuieli (sunt în viitor), pentru că taxele sunt acum și imediate. Concluziile mele:
- Evitarea măsurilor proaste: NU se aplică taxa de solidaritate (taxarea excesivă a salariilor peste 10.000 lei), majorarea generalizată a TVA (nu ar fi funcționat în lipsa taxării inverse), NU crește impozitul pe profit la 19% și nici măsura de impozitare a tuturor tranzacțiilor bancare.
- Echilibru dureros („Toată lumea plătește”): am cuantificat impactul la buget în linii mari: SECTORUL PUBLIC -43 miliarde RON (fără listările one off de companii de stat care pot aduce 11 mld lei / an) / EVAZIONIȘTII (cel puțin 24 mld RON, poate chiar mai mult) / SECTORUL PRIVAT (cca. 21 MLD RON). Vedeți tabelul ilustrat în culorile tricolorului. Statul înghite 54% din nota de plată. Evazioniștii 24% (poate chiar mai mult). Sectorul privat maximum 20%. Dureros, dar echitabil.

- Nu îmi plac toate măsurile, voi suferi și eu personal. Ce cred că lipsește? Consider că „taxa pe stâlp” și 1% din cifra de afaceri a marilor companii trebuie eliminate (descurajează marile investiții, am explicat deseori în multe analize și articole), sau creșterea impozitării pe câștigurile din piață de capital (consider că populația trebuie încurajată să învestească la bursă … dar, din nou, se creează precedente și excepții care vor inflama spiritele pentru alte sectoare). Personal voi plăti mai multe zeci de mii de euro din impozitarea suplimentară a companiilor (în special impozit pe dividend), dar asta este. Trebuie să plătim cu toții. Cred că trebuie insistat mai mult la ANAF cu eficientizarea colectării restanțelor fiscale (sume declarate necolectate), nu văd măsură propusă de cesiune creanțe fiscale la 3 ani de vechime (măsură implementată cu succes în Polonia).
Ce am propus și este corect că se pune accent insistent
- Reducere coturi salarii sector public 20%, fix cât am gândit și eu …
De departe cea mi dură reformă (impact 32 mld / an). Mixul de măsuri este complex: local (evaluarea tuturor primăriilor și UAT-urilor, în special acolo unde veniturile nu acoperă salariile, eliminare funcții în primării în funcție de număr locuitori). Înghețare angajări, eliminare cumul pensie și salariu, plafonare salarii, eliminare sporuri. Urmează proteste masive susținute de sindicaliștii care trăiesc în trecut! Coaliția de guvernare trebuie susținută în opinia publică pentru aceasta reforma profundă.
- Eliminare sinecuri și câștiguri nesimțite în sectorul public prin plafonare (salariul Președintelui sau multiplu salarii minime / brute), evaluarea tuturor consiliilor de administrație și managementul companiilor de stat. Închiderea firmelor de stat cu pierderi care NU mai pot fi restructurate (curățenie și decăpușare). Aceste extreme frustrează populația și erodează încrederea în instituții și clasa politică.
- Accent masiv pe reducerea evaziunii: investiții în scanere performante la vamă și portul Constanța, criminalizarea evaziunii fiscale (nu mai poți părăsi țara când ești în stare de cercetare) și înăsprirea pedepselor (se lasă cu pușcărie și executarea averii personale, deoarece este penal prin criminalizare). Inclusiv implicarea populației prin instrumente digitale pentru depistarea și raportarea evazioniștilor în timp real (cred că va fi ceva similar cu aplicația din Grecia cu scanarea bonurilor emise de casele de marcat)
- Simplificare TVA (doar două cote, chiar dacă suferă cei din HoReCa sau Imobiliare) și creșterea taxării jocurilor de noroc (minunat!)
- Măsuri aparent injuste, dar care sunt necesare pe termen mediu-lung
- Impozitarea dividendelor la 16% (sufăr și eu foarte mult aici), se revine astfel la cota din 2016. Cumulat profitul brut este taxat cca. 30% (16% impozit profit + 16% x 0,84 impozit dividend), cu cca. 50% mai puțin decât media europeana (unde impozitul cumulat pe capital este 48%) și cu 30% mai puțin decât taxarea muncii (42% din salariul brut este taxat). Este necesară pentru reducerea diferenței dintre taxarea salariaților și taxarea companiilor, reducând astfel polarizarea societății între salariați (muncă) și companii (antreprenori). Implicit, se stimulează reinvestirea profitului (chiar dacă pe termen scurt se vor scoate multe dividende). Ce cred că mai este necesar aici completarea cu măsuri compensatorii pozitive pentru reducerea impozitului pe profit, atunci când este reinvestit.
- CASS de 10% aplicat pe diferența care depășește 4.000 lei net la pensie. În majoritatea țărilor din lume pensionarii cotizează pentru sănătate, deoarece beneficiază cel mai mult de aceste servicii. Doar pensiile mari contribuie (ex: pensie 5000 lei - 4000 lei x 10% = 100 lei contribuție). În acest fel sunt taxate suplimentar și pensiile mari (multe dintre ele speciale).
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eugen Rădulescu, consilierul lui Isărescu, spune că e cel mai bun program de guvernare din ultimii 35 de ani, și n-am motive să-l bănuiesc de parti-pris-uri. Ceea ce, din păcate, n-aș putea spune și despre jurnaliști, unii dându-și în petec chiar și aici, pe Republica.. Treaba lor, dar credibilitatea pierdută greu se mai întoarce..
Revenind, dl.Rădulescu și-a exprimat și o temere legată de aplicarea acestui program ambițios, "pentru că va fi opoziție înverșunată din partea celor care își vor vedea privilegiile ciuntite."
Adică cele 24 de miliarde de lei din evaziune, de care vorbiți, ca să nu mai amintim de cele 8 miliarde de euro din necolectarea TVA, nu vor ieși cu una - cu două din buzunarele celor abonați la ele.. Ei sunt și beneficiari acelor excepții care ar trebui eliminate, în viziunea dlui.Rădulescu.
Nici cei cu pensii speciale nu-i vor trimite bezele.. Ce să mai vorbim de ANAF..
Apropo de TVA majorat cu 10% pentru HoReCa. Abia a-nceput sezonul pe litoral și turiștii se plâng (și-n acest an..) de dezmățul prețurilor. E mai ieftin la bulgari, la greci, la turci.. etc Iar serviciile..
Li se replică ceva de genul "- Stați acasă dacă vi se par scumpe"
Și ajung astfel la ceea ce remarcați și dvs în articol, dar și dl.Rădulescu.
Impozitarea dividendelor cu 16% (care oricum duce la o impozitare a profitului sub media europeană) este o măsură care reduce oarecum polarizarea societății, a diferenței între taxarea salariaților și a patronilor.
Pentru că, domnule Guda, nu numai partidele ar trebui să învețe ceva din aventura periculoasă a ultimelor alegeri, ci și noi toți, incluzând aici și formatorii de opinie. Înțeleg că unii sunt mai flămânzi.. Est modus in rebus.
Toate s-au întâmplat pe fondul unui sentiment acut de inechitate la baza societății românești.
Raportul averii între bogați/săraci, care în UE este de 3,6, la noi trece de 5 ( a fost și 6,5..) Nu poți avea pace socială pe modelul ăsta.
Omul de rând, care muncește în condiții grele, afară, în soare sau ger, fără sporuri de tot felul și cu o leafă de mizerie, nu-și permite nici măcar un sejur la Techirghiol. Acești oameni n-au sindicate care să le apere interesele.
Asta-n timp ce șmecherii care căpușează un buget și așa sărac, în cârdășie cu cei de la putere, dar și cu mafia de profil, le au pe toate, c-așa-i în tenis..
Pentru ei nu e eveniment de presă un zbor cu "jetul" în Dubai, unde-i așteaptă, bine priponit la dană, iahtul personal.
Această discrepanță a fost și este în continuare speculată populist de AUR.
Iar ăsta mi se pare un pericol mai mare chiar decât deficitul.
Fie și numai pentru asta, Bolojan ar merita din plin sprijinul nostru.
Cat despre Bolojan, in cateva luni va fi clar ce e cu el, daca e in stare de ceva ori daca va inrautati si mai mult situatia. Pana atunci, imi amintesc de "Air Bihor" si asta ma face sceptic.