Cei aproape 6 milioane de români din diaspora, atât cât arată cifrele oficiale, deși numărul real ar fi de 8 milioane, reprezintă o piață pe care unele business-uri din țară au început să o exploateze, în special pe segmentul alimentar. Mai mult, apar brand-uri special create pentru a alina dorul de acasă, așa cum este și Ploo-n Gură.
Lansat la sfârșitul lui 2020 de Bogdan Colea, un antreprenor care a decis să valorifice experiența de peste 20 de ani în domeniul alimentar, brandul gândit pentru românii din afară, sub care vinde produse din carne și lactate, a pătruns în primăvara lui 2021 și pe piața locală.
Unii retailerii cu care Colea lucrase anterior au fost cumva intrigați de ideea de a produce și a distribui exclusiv pentru străinătate și, după ce au încercat produsele, au decis să le includă în oferta lor.
Astfel, pe lângă magazine din Spania, Italia, Anglia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Franţa, Elveţia, produsele Ploo-n Gură sunt listate și pe platforma Freshful, în reţeaua de magazine Profi, în magazinele Plai din Braşov, La Cocoş din Bucureşti şi din Ploieşti. Mai mult, prin ieșirea pe piața externă, Colea a identificat o nouă oportunitate de business. De anul viitor, va aduce în România alimente produse sub marcă proprie în Spania, după același model pe care l-a folosit și în țară: identificarea unor producători care să respecte standardele de calitate impuse de el și care să-și susțină angajamentul pe termen lung.
„Nu sunt crescut în puf. Am un istoric de un om normal”
Bogdan Colea a început să lucreze în domeniul alimentar în urmă cu mai de 20 de ani, iar prima experiență a avut-o ca angajat în Metro Otopeni. Ulterior, a explorat și „visul de a lucra în străinătate”, dar a revenit în țară după 3 ani. Atunci când a decis să-și construiască propriul drum, lucra pentru Cris-Tim și coordona vânzările pe toate liniile de business.
„Am fost la munca de jos, adică nu sunt crescut în puf. Am un istoric de un om simplu, normal, care a muncit și pe șantier, și în restaurante și hoteluri. Nu vreau să ascund nimic din ceea ce am făcut. Asta sunt eu. (...) Dar am avut acest moment în care mi-am dorit să fac ceva pentru mine și am cochetat cu această idee destul de multă vreme. Am ajuns la punctul în care nu mai voiam să mai explic cum și de ce trebuie să fac anumite lucruri. (...)
Multor manageri le este teamă să facă pasul către antreprenoriat. Este un prag de un centimetru, dar lor le este frică să nu se împiedice de el. Se spune că nu orice manager poate fi antreprenor. Din contră. Eu cred că managerul are deja școala antreprenoriatului și a business-ului pe care îl gestionează. Pentru el ar trebui să fie mult mai ușor să fie antreprenor, dar este nesigur pe ceea ce poate să facă”, spune Bogdan Colea.
În primele luni după ce a renunțat la job, Colea a intermediat vânzări în Spania pentru un producător de mezeluri, iar apoi a colaborat cu fondatorii Calif pentru listarea unor produse la retailerii locali. Inspirat de povestea business-ului lor și pentru că respingea varianta de a ajunge din nou în postura de angajat, în toamna lui 2022 a făcut pasul către a avea propriul brand, după ce identificase segmentul de piață pe care să intre și primul partener.
„Ce să caut eu pe piața din România unde bătălia este aprigă?”
În prezent, piața locală a produselor alimentare tradiționale este suficient de bine acoperită și cu greu poți să-ți găsești loc astfel încât să faci cu adevărat business. Bogdan cunoștea acest aspect foarte bine, astfel că s-a orientat către românii din diaspora. Prima țară în care a distribuit produse a fost Spania, unde a și testat diverse proceduri și a calibrat business-ul.
„Știam niște oameni cu care am făcut portofoliul, cu care am făcut un research să vedem care este nivelul prețurilor, concurența, astfel încât să ofer un produs net superior față de ce au ceilalți. Și aveam produsul potrivit de la partenerul potrivit, pentru că am început cu mezelurile. Mă refer la fabrica Policalita care are niște rețete tradiționale și anumite standarde, și care a acceptat să producă sub brandul meu.
Am început cu Spania, am testat, am calibrat, am pus la punct toate detaliile – termene de valabilitate, ambalare, iar în momentul în care am văzut că lucrurile s-au așezat, am început dezvoltarea și colaborarea cu alte țări”, a explicat Colea, care folosește același model al închirierii unor linii de producție și pentru produsele lactate, borș și făină.
Iar de identificarea unui partener serios depinde și dezvoltarea portofoliului de produse, antreprenorul aflându-se încă în căutarea unui producător de murături și zacuscă, alături de care să pornească o colaborare stabilă și pe termen lung.
Un brand și o etichetă. Ce business e ăsta?
Bogdan Colea a primit multe critici legate de faptul că nu a făcut altceva decât creeze un brand și o etichetă. El spune însă e mai mult decât atât și este vorba în primul rând de curajul de a-ți asuma riscuri și de a renunța la un venit sigur lunar. În plus, când intri în detaliile unui astfel de business, lucrurile nu sunt așa de simple, și, dincolo de un nume bun și promovare în social media, cel mai important este omul din spatele business-ului care trebuie să inspire încredere partenerilor.
„Eu sunt un om de vânzări. Nu îți vinde nici MBA-ul, nici un curs de vânzări, îți vinde omul și modul lui de a relaționa și a interacționa cu clientul sau cu partenerul. Sunt 20 de producători de salam, de ce ți-ar da ție un retailer o vitrină? Pentru că este vorba de relația interumană care s-a creat în timp cu toți partenerii pe care i-am avut. Și, în plus, seriozitate și cuvânt, care valoarează mai mult decât orice altceva”, spune Colea, care estimează va încheia anul cu o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, cele mai multe vânzări fiind generate de piața externă.
Pentru anul viitor, Bogdan Colea și-a propus să introducă pe piața din România alimente produse la fabrici din Spania, sub brand propriu, și, pe termen mediu, produsele Ploo-n Gură să fie disponibile în cele mai mari orașe din România.
Fisă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie să devii antreprenor? Prezență de spirit și caracter. Contează mult construcția ta ca om.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? O doză de nebunie și încredere în tine.
A exista vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu.
Care a fost momentul în care ți-a dat seama că ești pe drumul cel bun? La primul transport de produse.
Ce este antreprenorul? Cel care își apreciază oamenii, colegii, și care își câștigă încrederea partenerilor și investește în construcția relației cu ei, pentru că asta asigură succesul.
Fișă de business. Obiectiv
Investiție inițială – N/A
Timp de recuperare a investiției – N/A
Număr de angajați – 2
Cifră de afaceri (2022) – 1,5 milioane de euro
Profit – N/A
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.