Peste 90% dintre români nu cumpără nicio carte, iar ca lucrurile să se schimbe, sunt necesare multe inițiative de educare și încurajare a publicului, inclusiv din mediul antreprenorial. Cu atât mai mult cu cât, din această zonă pot veni concepte capabile să integreze elemente care să pună într-o altă perpectivă obiceiul de a citi și să ofere astfel un nou tip de experiență. Un astfel de concept este și BooxBox, un business lansat în urmă cu un an de Alexandra Demian, care s-a întors cu această idee de la Londra.
Știa că românii nu citesc, dar pentru că ea are această pasiune, pe care și-a hrănit-o din plin în pandemie, s-a gândit că un astfel de business este o modalitate prin care îți poate aduce contribuția la încurajarea acestui obicei. Văzuse cum funcționează business-urile de tip abonament la cărți, în Marea Britanie, dar și la alte produse, pentru că acest model a prins foarte bine și în țări precum SUA, Franța sau Germania, unde oamenii au abonamente inclusiv la cafea sau produse de igienă. În plus, în România nu există un astfel de produs decât pentru copii, așa că exista o oportunitate măcar din această perspectivă. Trebuia însă să vină cu ceva mai mult decât cărți și să adapteze local conceptul de mystery box.
„Nu am mizat doar pe cărți pentru că ar fi însemnat doar să revând. Așa că m-am gândit să le asociez cu alte produse astfel încât să-i fac pe oameni să revină și să le și citească. Astfel, am ajuns la patru pachete diferite care să se adreseze cât mai multor gusturi, compuse pe cât posibil din produse locale. (...) Am vrut ca prin ceea ce facem noi, să ajutăm și alți producători români să ajungă la cât mai mulți oameni. E adevărat că o lumânare din Ikea, de exemplu, costă de 5 ori mai puțin decât cele pe care le pun eu, dar fac asta pentru că e o formă de ‘touch’ personal. Iar oamenii care caută astfel de produse și de experiențe, sunt din ce în ce mai mulți. Și anul acesta, în contextul războiului din Ucraina, cred că ne-am dat seama cât e de important să ne susținem unii pe alții”, spune Alexandra.
Astfel, cei care deschid cutia de la BooxBox, o dată pe lună, găsesc pe lângă una sau două cărți, și ceaiuri, vinuri românești, produse de îngrijire și răsfăț, precum și semne de carte sau alte tipizate realizate de artiști români. Selecția cărților este făcută în prezent de Alexandra, care ține cont și de recomandările care vin de la clienții, dar pentru anul viitor și-a propus să colaboreze și cu așa-zișii bookstagrameri.
Cel mai bine vândut pachet este cel destinat doamnelor, care conține o carte de ficțiune sau non-ficțiune, în funcție de preferințe, însoțită de lumânări, sacoșe personalizate, bijuterii lucrate manual sau accesorii pentru citit. Pachetul gândit pentru bărbați, și care e preferat în special de femeile care vor să ofere un cadou, conține două cărți de non-ficțiune și o sticlă de vin.
Poți să ai și un job, și un business?
Cei mai mulți specialiști în antreprenoriat spun că, pentru a crește un business, trebuie să i te dedici exclusiv. Alexandra crede însă că le poți face bine pe amândouă, dacă sunt îndeplinite anumite condiții.
„Depinde foarte mult de tine ca om. Eu am fost și într-un business de familie, și la angajator, am lucrat și la stat o perioadă, apoi în mediul corporate, iar acum am și business-ul meu. Dacă îți place ceea ce faci și ai o etică profesională, adică îți faci treaba cu simț de răspundere și vrei să performezi, nu cred că te împiedică nimic să ai și un job, și un business”, spune Alexandra care continuă să lucreze pentru compania la care s-a angajat în 2018, atunci când s-a mutat în Londra.
În plus, un business cu vânzări directe, în care feedback-ul vine rapid, îți oferă o satisfacție prin validarea imediată a muncii, pe care o ai foarte rar sau deloc în domeniul financiar în care lucrează Alexandra.
Planuri după primul an pe piață
Pe 20 noiembrie, BooxBox a împlinit un an, timp în care au fost livrate peste 1.000 de pachete, iar cifra de afaceri este estimată la aproximativ 20.000 de euro. Anul viitor, Alexandra vrea să ajungă mai mult în zona corportate, acolo unde deja a identificat potențial de creștere, și să găsească un spațiu fizic, în care să-și desfășoare și activitatea de zi cu zi, dar unde să poată organiza și cluburi de lectură.
Crede că astfel de întâlniri o vor ajuta să-și cunoască mai bine clienții, dar și contribuie la ceea ce și-a propus încă de la început: să încurajeze obiceiul și plăcerea de a citi.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? O idee, o pasiune sau o meserie. Apoi îți trebuie dorința de a lucra pe cont propriu sau de a începe propria afacere și, ideal, niște cunoștințe generale de business, finanțe, legislative și comerciale. Cred că depinde foarte mult de domeniu, dar de multe ori îți trebuie și banii de investiție. Dacă ai avea și oamenii potriviți lângă tine, ar fi și mai bine.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Răbdare, tact, perseverență și o mare capacitate de adaptare la schimbare.
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Încă nu, dar asta nu înseamnă că nu am și momente grele sau momente în care, la sfârșitul lunii, îmi dau seama că deși am muncit toată luna, tot nu se reflectă în vânzări așa cum mi-aș fi dorit. Cred că mă ajută foarte mult faptul că încă nu trebuie să trăiesc doar din afacerea aceasta, ceea ce îmi permite să fiu mai relaxată și să fac asta mai mult din pasiune.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Foarte repede! După prima lună de livrare a coletelor, am început să primesc feedback-uri de la clienți care spuneau că sunt cele mai simpatice pachete pe care le-au primit, că așteaptă cu sufletul la gură să primească următorul pachet, că le-au plăcut cărțile și tot așa.
Ce este antreprenorul? Acel om care lucrează atât pentru sine, cât și pentru alții, care uneori trebuie să le facă pe toate singur și pe toate în același timp, care trebuie să se automotiveze, să-și țină singur programul, să poarte grija salariilor, a plăților la furnizori și care trebuie să aibă mereu idei noi.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 4.000 euro
Număr de angajați: Nu avem angajați, dar avem o mulțime de colaboratori
Timp de recuperare a investiției: 1 an
Cifra de afaceri 2022: Aproximativ 20.000 de euro
Profit: N/A
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ca părere strict personală, una din învățăturile furnizate de cărți constă în faptul că ne aflăm diferiți.
Prin urmare, unii au în sînge a pune mîna pe o carte, alții ba.
Tot prin cărți (să zicem ale taberei Freud) am învățat să mă uit ce treabă refulată e prin mine, cînd mă apuc să reproșez altora că nu citesc. Ori, subsemnatul, să scrie ca aici.