Capitala României primește, la trei decenii de la căderea comunismului, șansa de a-și curăța plămânii și a începe să respire.
Dincolo de comentariile panicate ale cetățenilor care merg des cu autoturismele personale în zona centrală a orașului, de supărarea angajaților instituțiilor de stat care-și văd amenințat statutul de supra-locuitori ai Bucureștiului (venind cu mașina la serviciu și parcând oriunde) de îngrijorările îndreptățite ale riveranilor, totul începe de aici - de la o strategie menită să pună ordine în haosul din zonele cele mai aglomerate ale Bucureștiului și să elibereze trotuarele de mașini.
Ne place sau nu, se întâmplă în cele mai multe orașe din România, unde nu poți parca gratuit și fără consecințe oriunde și oricând- pe stradă, pe trecerea de pietoni, pe pistele de bicicliști, pe trotuar, la intrarea în parc. Sibiul are de mai bine de un deceniu un sistem coerent de parcări, municipiul Cluj-Napoca la fel, îndepărtatul Botoșani este cu mult mai civilizat din acest punct de vedere față de capitală. Parchezi în zonele centrale, plătești o taxă pe oră.
Despre orașele de pe continent este de prisos să aducem vorba, există comunități în care autoturismele au fost cu totul eliminate din inelele centrale, iar spațiile pietonale și pistele de biciclete se extind de la un an la altul, spre bucuria localnicilor.
În general, recâștigarea orașelor de către oameni în defavoarea mașinilor se întâmplă prin câteva măsuri simple - restrângerea locurilor în care este permisă parcarea și un sistem de taxare cu tarife care să descurajeze șoferii să vină să-și rezolve treburile cu mașina personală.
Adversarii sistemului care intră din 15 august în vigoare găsesc inadmisibilă plata pentru parcare la oră, atâta vreme cât Primăria nu a amenajat zeci de mii, sute de mii, milioane de locuri de parcare. O așteptare nerealistă, pentru că bunul simț și logica ne fac să ne dăm seama că este imposibil ca o administrație - oricare ar fi ea- să țină pasul cu numărul de mașini dintr-un oraș. Există familii care dețin două-trei autoturisme, iar unul dintre membri utilizează și mașina de serviciu pe care o parchează noaptea în fața blocului. Există cetățeni care dețin două autoturisme - din care unul este mai vechi de 10-15 ani și este abandonat pe spațiul public, iar asta se întâmplă pentru că abandonul vehiculului nu costă.
Nicio primărie nu va fi capabilă, nicăieri în lume, să construiască la nesfârșit parcări subterane și supraterane, parcări în spic tăind din trotuare și lăsându-le pietonilor 40 de centimetri, scoțând banda de urgență și de autobuze din uz pe marile bulevarde pentru a o transforma în loc de lăsat mașinile personale.
Adevărul se vede și de jos, de la nivelul solului, dar și de sus, de la balcon sau din dronă. Se vede când faci slalom printre mașinile aruncate pe trotuare, se trăiește și când ești într-un mijloc de transport care rămâne blocat, pentru că un individ sau o individă și-a lăsat automobilul pe avarii pe linia de tramvai sau în mijlocul intersecției.
Bucureștiul s-a degradat încet, s-a transformat într-o parcare infinită în tăcerea tuturor. O parcare unde copiii, bunicii, persoanele cu dizabilități, pietonii și bicicliștii, mamele cu copii în cărucioare trăiesc, de decenii bune, un coșmar- sunt pur și simplu agresați de autoturisme peste tot. Despre aerul extrem de murdar și poluarea fonică- toate cu efecte foarte grave asupra calității vieții și sănătății cetățenilor - am mai scris.
Pe de altă parte, experiența ne învață că atâta vreme cât staționarea sau lăsarea mașinilor pe orice loc public, de la trotuare la marginea străzilor, este nesancționată și netaxată, orice parcare cu bani - fie că e administrată de primărie, fie că este particulară - va fi goală.
Exemple sunt peste tot, poate cel mai nou este parcarea subterană de pe bulevardul Decebal, amenajată de primăria Sectorului 3. Deși este deocamdată gratuită, zace neutilizată, iar proprietarii bolizilor veniți la terase urcă în continuare tancurile pe trotuare sau le țin pe banda destinată mijloacelor de transport în comun. Mult anunțata și televizata campanie de verificare a averilor persoanelor fizice de către ANAF ar putea începe oricând de la bolizii urcați pe trotuare în București și marile orașe - dar acesta este un alt subiect de dezbătut.
Nicușor Dan, primarul general, a explicat (citat de Hotnews) că marea reformă a locurilor de parcare din capitală începe cu angajații Primăriei. Instituția nu va mai avea niciun loc rezervat/ blocat/ amenajat pentru niciun salariat. „Aplicarea regulamentului de parcare începe cu Primăria. Niciun angajat al primăriei (nici eu) nu va mai avea loc rezervat pe străzile din jur. Începând de marți, toate locurile de parcare din jurul primăriei vor avea statut de parcări albastre și vor putea fi folosite, prin plata cu ora sau cu abonament, de oricine dorește”.
„Din 15 august vom continua, stradă cu stradă, în toată zona centrală a Capitalei. Eliberăm trotuarele de mașini și montăm stâlpișori, creăm noi locuri de parcare. Nu mai închidem ochii la cei care își lasă mașina pe trotuar, blochează străzi sau stații de autobuz sau parchează fără să plătească”, a scris pe Facebook și viceprimarul Stelian Bujduveanu.
Câteva despre noul regulament pentru parcarea în zonele centrale ale Bucureștiului, în vigoare din 16 august:
- amenda pentru oprirea și staționarea neregulamentară variază între 290 de lei și 725 de lei, plus două-trei puncte de penalizare;
- riveranii vor avea posibilitatea să obțină permis de parcare, la un preț de 100 de lei/ lună, care oferă posibilitatea de a parca în apropiere de domiciliu, însă fără rezervarea unui loc anume;
- șoferii pot achita taxa de parcare în numerar, la angajații parcărilor municipale, prin SMS sau prin aplicația „Parking Bucuresti”;
- taxele de parcare sunt după cum urmează: zona zero 10 lei/ ora, zona unu 5 lei/ oră, zona 2 - 2,5 lei pe oră. Foarte important de știut- tariful pentru zona 0 și pentru zona 1 se aplică pentru primele 2 ore, după acestea, începând cu a treia oră, tariful se dublează.
Zona zero, unde taxa de parcare pentru primele două ore va fi de 10 lei și dublu începând cu ora a treia include Piața Universității și este delimitată de următorul perimetru: Piața Rosetti, strada Tudor Arghezi, strada Dimitrie Gerota, strada J.L. Calderon, strada. CA Rosetti, bulevardul Nicolae Bălcescu, strada Ion Câmpineanu, Calea Victoriei, Splaiul Independenței, strada Halelor, Piața Unirii, bulevardul Unirii, bulevardul Mircea Vodă, strada Matei Basarab, bulevardul Hristo Botev.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Am un prieten in Olanda care mi-a spus ca in Amsterdam, chiria anuala pentru locul de parcare rezidential costa 15.000 eur!!. Mai scump decat masina!!
Am citit comment-uri cum ca nu ar exista alternativa si ca nu s-au creat locuri de parcare suficiente. Gresit! Alternativa e transportul in comun, in care Primaria ar trebui sa investeasca masiv pentru a-l aduce la un standard comparabil cu cel din vest si nu in parcari. Evident, dupa un plan general de mobilitate bine gandit.
E ca și cum îmi iau avion și după incep sa zbier că un balcanic desculț (ca toți bucureștenii adică) că vai, primăria să îmi asigure loc de parcare pentru avion că altfel îl las pe avarie in centru până zbor iar.
Cretinismul asta tipic sudului balcanizat al româniei e atât de înrădăcinat in mentalitatea de troglodid bucureștean că i se pare normala de acum.
Până una-alta zic și eu ca tine: ce e Primăria să-ți ofere ție, biciclist, piste de biciclete? Ți-ai cumpărat bicicletă, la revedere! Treaba ta pe unde mergi cu ea și unde o lași. Și ce e Primăria să-ți ofere ție, pieton, trotuare și străzi asfaltate, curate și îngrijite? Cine te pune să mergi pe jos? Nu stai tu mai bine acasă? În general, primăria nu trebuie să-ți ofere nimic (mai ales dacă sunt primari Nicușor, Clotilde, sau alții ca ei). Trebuie doar să încaseze taxe. Dacă acum nu ești afectat, nu te bucura, într-un fel sau altul îți va veni și ție rândul.
In al doilea rând. Compari mere cu pere. Mersul pe jos nu e un moft. Pe când mașina și parcatul mașinii fix unde vrei sa mergi e un moft uriaș.
Daca ai bani de mașină ai bani sa o parchezi unde trebuie. Nu te-a pus nimeni să îți cumperi mașină.
In al treilea rând. Nu trăiesc în ghena de gunoi a României, București.
Deci netrăind în București nu am de ce să fiu frustrat de măsurile idioate ale lui Nicușor, dar chiar dacă nu sunt afectat direct, totuși mă deranjează proasta administrație oriunde o văd și mă exprim ca atare. Nu știu de unde ai scos-o pe aia cu furatul, probabil ești obișnuit să gândești în clișee simpliste oferite de propaganda USR-istă, sau chiar să nu gândești deloc. Nu mai zic de bunul simț.
Nu e un moft NICI mersul pe jos dar NICI mersul cu mașina. Eu am mai zis că nu prea le am cu mersul pe jos, din multiple motive: vârstă, condiție fizică, practicalitate, dar, recunosc și chef și lene pur și simplu. În copilărie sau tinerețe am mers cu bicicleta sau pe jos absolut peste tot, dar acum aș vrea să fiu scutit de asta. Știu că mersul pe jos ajută sănătatea, dar vreau să-mi fac eu programul după cum consider, nu să ajung să fiu obligat să merg pe jos.
Sunt și eu împotriva parcatului aiurea, exact unde are șoferul cocalar treabă, când ar fi putut să o lase un pic mai încolo și regulamentar. Asta ține de nesimțire. Dar primăria trebuie să plece de la nevoile reale și de bun simț ale oamenilor, care includ necesitatea unui loc de parcare și gratis, nu numai cu plată. Fiindcă oamenii au nevoie de mașini, asta nu reprezintă un moft. Oamenii au de cărat cumpărături / obiecte grele, trebuie să ajungă repede în multele locuri unde au treabă (viața modernă are un ritm infernal din care nu prea poți să ieși), au de mers și în afara orarului de funcționare a transportului în comun etc etc. Dar curentul acesta anti-mașini se încadrează în linia ideologiei voastre ecologisto-progresiste, cu care nu sunt de acord absolut deloc.