Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Când taximetristul mă întreabă „Eu cu cine să votez, doamnă?” mă gândesc la „alegerea” pe care eu o fac între Elon Musk și Paddington

Paddington

Foto: Profimedia Images

În ultimele luni, mai ales seara, când ajungeam acasă după o zi lungă, mă trezeam adesea în taxiuri, purtând discuții care ar fi putut umple paginile unui mic jurnal electoral. Aproape de fiecare dată, după primele schimburi de politețuri, venea întrebarea care le eclipsa pe toate celelalte: „Cu cine votăm, doamnă?” O întrebare simplă la prima vedere, dar care duce în spate o istorie de dezamăgiri, de oboseală și, poate mai presus de toate, de o căutare a unui sens.

Aș fi putut da multe răspunsuri. Am ales să nu o fac, dintr-o etică a jobului și o formă de disciplină care, sunt conștientă, nu mai e ușor de înțeles într-o cultură a expunerii și a loialităților fluide. În plus, am vrut să ajung la destinație în siguranță. Chiar și atunci când este însoțită de o resemnare liniștită, se simțea în această întrebare o frustrare imensă: „Eu nu votez pentru, doamnă. Votez împotrivă”. O alegere făcută nu din convingere, ci dintr-o furie interioară, un reflex al unui sistem care, în opinia multora, pare să fi pierdut capacitatea de a oferi opțiuni cu adevărat autentice. „Cum adică ?” întreb eu, dar vocea domnului taximetrist nu lasă loc de interpretări. „Să nu iasă X! De fapt… nici nu știu dacă mai merg la vot…”

Desigur, taximetriștii nu sunt „sursă autorizată” în analiza politică, dar de multe ori sinceritatea lor răspunde unei stări colective greu de ignorat. Spun lucrurile așa cum le simt. Și e imposibil să nu recunoști în glasul lor ceva ce simțim mulți, uneori fără să o spunem cu voce tare: că ne e dor de sens. Nu de scandal. Nu de spectacol. De sens.

În această mini-vacanță de 1 Mai, am simțit nevoia de o pauză radicală. Am văzut Paddington în Peru – da, filmul cu ursulețul blând și politicos, care pleacă în căutarea mătușii lui, Lucy, la Căminul pentru urși pensionari.

Mi-a plăcut pentru că Paddington, în felul lui tăcut și amuzant, vorbește despre altceva. Despre curajul de a nu răspunde cu furie. Despre cât de rară a devenit decența și cât de ușor e să ridiculizezi candoarea. În fața unui peisaj în care empatia e adesea privită cu suspiciune și în care sarcasmul este confundat cu profunzimea, Paddington devine o voce timidă, dar esențială, ce ne amintește că bunătatea nu e o slăbiciune, ci o formă subtilă de forță. O formă de rezistență în fața unui univers ce își pierde reperele. Trăim vremuri în care empatia e suspectă, iar sarcasmul pare o monedă mai valoroasă decât respectul. Și totuși, tocmai în acest peisaj, Paddington ne amintește că bunătatea nu e o slăbiciune.

În acest context, am rememorat o afirmație a lui Elon Musk, cel care vorbea despre o altă dimensiune a acestei viziuni. Într-o declarație recentă, el discuta despre ceva ce a numit „empatia sinucigașă a civilizației”. Slăbiciunea fundamentală a civilizației occidentale este empatia, exploatarea empatiei”, a spus Musk. Empatia, zicea el, a fost „transformată în armă”. Un concept care sună a titlu de piesă Radiohead, dar în esență spune asta: dacă ești prea bun, pierzi. Compasiunea devine, în logica lui, o frână. Nu o calitate. Și, ironic sau nu, omul care concediază cu emoji-uri e adulat. Pentru că este o epocă în care sarcasmul e confundat cu profunzimea, iar aroganța cu inteligența.

În acest peisaj, Paddington pare o rămășiță din altă lume. A fost, o vreme, simbolul imigrantului ideal: pașnic, educat, recunoscător. Perfect integrabil. Dar, în timp, a devenit un produs de marketing. A fost îmblânzit. Comod. De la outsider, a ajuns vedetă de vitrină. Apare pe căni, postere și carnețele. Scrie scrisori din Notting Hill și stă frumos în poze lângă Regină. Nu mai e un simbol al diferenței, ci o mascotă a consensului.

„Dacă suntem buni și politicoși, lumea va fi un loc mai bun”, spune Paddington. Candoarea asta pare azi aproape ridicolă. Pentru că trăim vremuri în care empatia e acceptată doar dacă e sterilă. Doar dacă nu deranjează. Paddington place multora tocmai pentru că nu cere nimic. Pentru că e drăguț, dar nu revendică. Pentru că e diferit, dar nu deranjează. O mască simpatică a diversității – câtă vreme diversitatea nu zguduie nimic.

Poate că nu e întâmplător că Paddington e iubit de toate generațiile. Pentru că ne dorim, mai mult decât recunoaștem, ca lumea să fie un pic mai blândă. Mai așezată. Mai atentă. Poate că schimbarea începe atunci când ne întrebăm nu doar “ce alegem”, ci “ce ne dorim să fim în momentul alegerilor noastre ?” Căci fiecare alegere reflectă un fel de a fi, iar schimbarea nu stă în ceea ce facem, ci în cine devenim atunci când facem acele alegeri.

Săptămâna viitoare mi-am propus să văd Night of the Zoopocalypse. O animație în care totul pare să o ia razna, dar animalele găsesc o cale să se înțeleagă. Mi se pare reconfortant gândul că, undeva, între un flamingo confuz și o maimuță apocaliptică, există ordine în haos. Din câte am înțeles, e genul de film în care totul se dezintegrează spectaculos, dar nimeni nu se ia prea tare în serios. Visul oricărui adult funcțional.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • poporul român deja a votat. vin milioanele, zecile de milioane de alegeri zilnice, timp de cinci ani, ale noastre. e imposibil de fraudat. acum doar răzuirea lozului mai e de așteptat, cu sufletul la gură. și nici după răzuirea numelui nu vom ști dacă-i câștigător, va mai dura alți cinci ani. c-așa-i în tenis. pe cartea de identitate a fiecărui român scrie responsabilitate și nu filigran invizibil-aproape ci fluorescent, cu flash-uri isterice pe contrasensul existenței egotice. să nu scoată un sunet, nici votanții și nici indiferenții. cu pâine!
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon bani - card

Cu siguranţă că banii sunt o componentă importantă a vieţii curente, nu doar a adulţilor ci şi a adolescenţilor, sau chiar copiilor, începȃnd de la o vȃrstă destul de fragedă. Toţi vedem banii ca sursa de asigurare a traiului de zi cu zi, dar oare este aceasta singura lor funcţie? Cu siguranţă nu, şi pentru că subiectul psihologiei banilor este destul de complex, am decis să îl detaliez, nu în unul, ci într-o serie de articole. foto: Profimedia

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult