
Foto: Profimedia
Vă spun mai jos părerea mea despre aceste prime zile de mandat, pe care le consider esențiale pentru următorii ani. Poate chiar cele mai importante.
De ce cred asta? Pentru că acum: se formează guvernul, iar activitatea lui va influența decisiv alegerile parlamentare, se iau decizii ce vor contura strategia economică a României pentru ani de zile, partidele fie se vor reforma, fie vor rămâne captive intereselor de clan. și instituțiile și serviciile pot fi curățate – sau pot rămâne sub aceleași influențe nocive.
Unii vor spune că e timp pentru toate acestea. Nu e.
Suntem într-un moment de cotitură, în care responsabilitatea s-a mutat de la partide către societate. Există un vid de putere și o neîncredere uriașă în clasa politică. Nicușor Dan a câștigat nu datorită partidelor, ci datorită implicării societății.
Astfel de momente oferă putere societății și scot la iveală slăbiciunile sistemului politic.
Dovadă? Peste 80% dintre români își doresc o reformă profundă a statului.
Nicușor Dan poate deveni motorul acestei reforme – sau obstacolul ei.
Sper să nu ajungă cel care o blochează, pentru că un eșec în acest moment ar distruge speranțele unei generații și ar întări sistemul care abia așteaptă revanșa.
Nicușor Dan a început în forță. Este prezent, vorbește mult, își asumă. Pare că vrea să joace rolul de președinte-jucător. Poate e doar o etapă. Sau poate așa va fi tot mandatul.
Dar sunt câteva riscuri majore:
1. Și-a asumat rezolvarea deficitului bugetar. A creat comisia de la Cotroceni și comunică în locul partidelor. Practic, le face treaba. Iar PSD și PNL sunt mulțumite – evită să anunțe măsuri nepopulare. Pe termen scurt, poate funcționa. Pe termen mediu, orice eșec va fi pus în cârca lui.
2. Negociază fără un guvern legitim. E un risc. Orice partid va putea spune ulterior că „nu a fost decizia noastră”, ci a lui ND. Iar un guvern slab va specula această poziție.
3. A adus în discuție implicarea SRI în lupta cu evaziunea. Intenția e bună, dar abordarea greșită. SRI are propriile umbre, iar o astfel de propunere trebuia precedată de:
– o analiză clară a inactivității lor în acest domeniu.
– un nou director.
– o delimitare clară de trecut, având destui oameni din servicii implicați în multe mizerii.
Altfel, pare că le șterge cu buretele greșelile, chiar dacă nu asta intenționează.
Se implică în prea multe direcții: agricultură, buget, securitate, justiție. Un om nu le poate acoperi pe toate, iar prerogativele legale sunt limitate.
Are nevoie de un acord politic formal între cele 4 partide de guvernare, semnat și public, cu priorități clare. Altfel, riscă să rămână doar un „abur de intenții bune”. Dacă nu îl va obține, în câteva luni se vor pierde multe.
Are nevoie de timp și de echipă. La conferința de ieri a spus de câteva ori „nu cunosc”, „nu sunt pregătit”. Onestitatea e bună, dar pregătirea e obligatorie.
Un lider se înconjoară de oameni competenți care îl sprijină, îl pregătesc și îl ajută să comunice coerent. Iar pentru politica externă – acolo unde are deja un rol important – e nevoie de focus și expertiză, având teme importante urgente.
Comunică mult și e un lucru excelent. După tăcerea glaciară a mandatelor lui Klaus Iohannis, oamenii au nevoie de transparență și de încredere. Dar comunicarea trebuie să fie constantă, clară și pregătită, altfel se va transforma într-o vulnerabilitate.
Trebuie să și lupte. Încearcă să împace toate taberele. Greșit. Unele nu trebuie puse la masă.
Trădarea va veni exact de acolo. Iar societatea așteaptă și vindecare morală. Nu poți construi o țară ignorând vinovații. Trebuie să existe pedepse, nu doar rebranding-uri politice.
Justiția. A spus că va discuta cu șefii din justiție. Dar fără pârghii reale, nu se pot face schimbări profunde.
E nevoie de un moment T0, cu reguli noi, cu responsabilitate și cu încredere. Altfel, sistemul se va autoapăra.
La final – un mare bravo pentru reprezentarea externă de până acum și pentru mesajele clare către Ucraina și către partenerii internaționali. E nevoie de continuitate, claritate și curaj. România nu mai are timp pentru tatonări.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
“un prost arunca o piatra in balta si zece destepti nu pot sa o scoata.”
S-au inmultit deontologii in ale politicilor si strategiilor nationale ca ciupercile dupa ploaie de cand ND a imbiat societatea civila sa se implice in politica.
E o fenta, doar o fenta! ND este un dezastru pana acuma.
Ce-i drept cu Simion presedinte am fi fost probabil la doi metri sub pamant.
Insa,ND, cel putin la nivel comunicational este la pamant.
Din punctul meu de vedere sustinatorii cei mai ferventi ai lui ND se incadreaza exact in aceasi categorie in care ii bag si pe cei ai lui cg, adica de spalati pe creier si de sectanti.
Dar este inca devreme si sper ca ND sa isi revina. Ca altfel ….
P.S. N-a trecut nici o luna de cand a fost ales presedinte si deja m-am saturat de expresii folosite, de liderii USR mai ales, de genul:
“aritmetica situatiei..” Sau “este o chestiune matematica…” si variatiuni pe aceleasi teme. Vorba bancului: “mai plimb-o, baaaa!!!”
Răspunsul e simplu: companiile de stat. CARE SUNT MULTE. INDECENT DE MULTE. Comania Națională de Respirat Aer, Compania Națională de Alungat Muștele din Parc, Compania Națională de Frecat Menta și altele. Nu sunt cu zecile, ci cu miile!
Ce e cu ele? NEPOTISM. Sinecuri pentru clientela politică. Și dacă argumentați că naționaliștii ar fi fost mai potriviți, trebuie să vă dezamăgesc: nepotismul apare și în tabăra lor. În plus se pare că naționalismului nu-i ajung companiile de stat. Vrea să mai fabrice, naționalizând companii străine. Adică n-avem destule bube, trebuie să mai fabricăm.