Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Carpatica Feroviar: Maniera guvernului de a îngropa CFR Marfă și de a masca un eșec de 2,6 miliarde euro

CFR marfa

Foto Facebook/CFR Marfă

Am aflat din presă că încă o companie de stat se va închide, urmând să fie înlocuită de o alta, tot de stat, cu același obiect de activitate și bănuiesc că va avea același personal și aceleași mijloace fixe. Este vorba despre operatorul feroviar de stat CFR Marfă, care se va transforma în noua companie de stat, Carpatica Feroviar. Se naște întrebarea logică: de ce ar face Ministerul Transporturilor așa ceva? Pentru că CFR Marfă este, de fapt, în faliment, având datorii uriașe pe care nu le-ar putea plăti niciodată, și inclusiv un ajutor primit de la stat, în valoare de 2,6 miliarde de lei pe care trebuie să-l ramburseze. Aceasta este justificarea acestei inițiative. Cei responsabili și implicați în decizie lasă impresia că vina pentru situația catastrofală a operatorului național de transport feroviar de marfă aparține Comisiei Europene, care a judecat cazul și a cerut rambursarea ajutorului de stat. Mie nu mi se pare nimic de neînțeles: statul a șters datoriile unei companii de stat, în condițiile în care acest operator a activat pe o piață liberă, în care există și alți operatori privați sau nu. Acești alți operatori nu au fost scutiți de taxe și impozite și nu au fost ajutați în niciun fel.

Pentru orice om de bun simț transpare că statul și-a favorizat propriul operator pe o piață concurențială liberă și a fost firesc ca cei de la Comisia Europeană să ceară rambursarea ajutorului primit. Mai mult decât atât, CFR Marfă este o societate care înregistrează, an de an, pierderi foarte mari de foarte mult timp, demonstrând astfel că nu are o activitate economică rentabilă, sustenabilă. Tot în această speță, sunt persoane care comentează că vina le aparține celor care au reclamat această ilegalitate la Comisia Europeană, a Asociației Operatorilor Feroviari Privați din România. E ca și cum spui că victima este vinovată, că se plânge de acțiunea agresorului. Eu nu știu cum vi se pare dumneavoastră această acțiune, însă mie mi se pare o șmecherie, statul evită să-și plătească datoriile la stat.

Unul dintre argumentele forte ale inițiatorilor acestui proiect este faptul că avem nevoie de o companie de stat care să asigure transporturile strategice, de securitate. Eu am înțeles că noua companie are și o activitate comercială, practic nu este cu nimic diferită de fosta companie. Dacă asta este marea problemă, și anume cine transportă armamentul pe front, gamelele cu fasole și izmenele soldaților, se poate face o companie mult mai restrânsă cu acest obiect de activitate, care se poate integra în actuala companie, sau de ce nu, chiar la armată. Ca argument în acest sens, îmi amintesc că, pe vremea când am făcut armata, există o armă denumită chiar așa, CF (căi ferate).

Problema noastră este că avem impresia că noi suntem mai inteligenți și îi păcălim pe alții, că ceilalți nu-și dau seama ce facem noi de fapt. Când ne prind, ne supărăm ca văcarul pe sat, exact așa cum fac cei care găsesc responsabilitățile în altă parte, dar niciodată la noi.

Cu tot respectul și considerația cuvenită, aș dori să-l întreb pe domnul ministru Grindeanu cine va plăti datoriile CFR Marfă către statul român? Se vor plăti tot de către noi, de fiecare cetățean în parte, de la bugetul de stat? Iar a doua întrebare pentru domnul ministru este dacă ne poate spune cine este responsabil sau cine sunt cei responsabili pentru situația în care a ajuns astăzi CFR Marfă? Vreau să precizez că toți ceilalți operatori de pe piața feroviară, care este o piață extrem de concurențială, reușesc să facă profit, pentru că altfel ar falimenta, și își plătesc taxele și impozitele către bugetul de stat la timp. Nimic mai concludent, tot în presă am citit despre un operator feroviar privat, care era specializat pe transportul de cereale și care, în contextul scăderii traficului de cereale, a intrat în incapacitate de plată și a dat faliment. Acum nu mai există!

Poate vă împiedicați de argumentul care spune că trebuie să avem un operator feroviar de marfă de stat. Vreau să vă informez că, nu mai departe decât la vecinii noștri din Ungaria, statul a vândut operatorul MAV Cargo de foarte multă vreme. Iar dacă doriți un exemplu mai corect de liberalizare a pieței feroviare, vă rog să vă uitați în Marea Britanie, acolo statul nu se implică absolut deloc în această activitate, doar încasează taxe și impozite.

Aș mai dori să spun faptul că Ministerul Transporturilor nu este numai al transporturilor de stat, este ministerul tuturor transporturilor din România, inclusiv al firmelor private, însă eu găsesc că s-a cam uitat lucrul ăsta. Dacă Ministerul Transporturilor nu este în stare să facă activitatea asta în mod eficient - și așa se pare că este - să-i lase pe alții să o facă, iar el să se ocupe cu reglementarea, verificarea, dezvoltarea, taxarea și impozitarea acestei activități. Este de preferat să avem doar companii de transport care își plătesc datoriile la stat, decât să întreținem un „cal mort” cu bani de la buget.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Normal că CFR Marfă intră în faliment dacă acolo sunt angajate cohorte de tăietori de frunze la câini și cohorte de incompetenți. A făcut cineva o analiză să vadă de unde vin pierderile? Și cum fac profit societățile private concurente?
    Poate ne răspunde Grindeanu care se pricepe și la comunicații (ANCOM) și la transporturi (e cam tot aia, doar că în loc de câmp electromagnetic sunt șosele și căi ferate înșirate pe câmpurile țării, și nu numai) și la ce l-ar mai pune PSD-ul să se priceapă...
    • Like 0
  • Statul roman s-a dovedit incapabil să gestioneze orice unitate economică moștenită de la fostul regim comunist. CFR ul ( marfa în special, dar și Infra și călătorii) este cel mai bun exemplu, o gaură uriașă în buget, care se va adânci mereu până când cineva o să aibă curajul să privatizeze aceasta unitate plină de personal administrativ, angajat pe "pile" în majoritatea cazurilor, iar personalul de execuție, calificat și care duce greul se reduce mereu. CFR ul este o capușă uriașă, condusă de incompetența și indolența, dar și de interese financiare și politice ascunse opiniei publice. Sigur că poate fi privită ca o unitate strategică, indispensabilă siguranței naționale, dar ce siguranță asigura un parc de locomotive și vagoane învechite, uzate fizic și moral, și liniile feroviare nemodernizate de 30 de ani, cu viteze de circulație ca în urmă cu 100 de ani?
    Situația căilor ferate române e atât de gravă încât mă întreb dacă se mai poate face ceva - am lucrat în domeniul feroviar, nu arunc vorbe aiurea. Speranța nu poate veni de la statul român- incapabil, corupt și condus de interese politice meschine. De asta consider că o soluție ar fi- cu riscuri, desigur- o privatizare făcută cu transparență,competență și corectitudine. Recitind acești termeni îmi dau seama că îmi fac iluzii deșarte-sunt excluși din vocabularul politicienilor români.
    • Like 1
  • RazvanP check icon
    Vina ESTE a UE, indiferent câte șpagate logice ar face autorul!
    TOATE companiile feroviare din țările mari ale Europei sunt DE STAT! SNCF, DB, FS, RENFE, NS etc.
    La noi a fost impusă cu de-a sila spargerea CFR-ului și "concurența" cu scopul expres al distrugerii sistemului feroviar românesc. La fel ca și în energii și gaze "spargerea monopolurilor" impusă de UE nu a adus decât haos, ineficiență și prețuri aberante. Companiile strategice TREBUIE SĂ FIE DE STAT, așa cum, ironic, SUNT DE STAT în principalele state europene.
    Doar "fraierii" din Est s-au lăsat păcăliți să le "privatizeze"!
    • Like 1
    • @ RazvanP
      Francisc check icon
      Pe bune, domnule RazvanP? Carevasăzică UE e de vină că sistemul feroviar românesc a rămas fără șine?

      Ce „șpagat logic” trebuie să faci ca să ajungi la o asemenea concluzie?
      • Like 3
    • @ Francisc
      RazvanP check icon
      O societate DE STAT integrată CU TOATE RAMURILE sale este infinit mai funcțională decât spartă în bucăți.
      Întâmplător chiar știu cu ce se mănâncă CFR-ul direct de la sursă, cea mai mare prostie a fost distrugerea sa prin divizarea în componente, CFR Călători nu poate funcționa fără CFR Marfă și CFR Infrastructură, funcționau perfect ca un tot unitar. Doar că miza reală a fost permiterea accesului operatorilor DE STAT din alte țări, "întâmplător" cu un cuvânt greu de spus în politica europeană, la piața și infrastructura României. În România operează DB și OBB, CFR Marfă NU operează în Germania și Austria!
      Doar o coincidență, desigur!
      • Like 1
    • @ Francisc
      Crayven check icon
      Te invit la o călătorie cu trenul prin UK unde privatizarea și trecerea companiei feroviare "pe profit" a făcut-o cea mai mizerabil mod de transport.

      Autostrăzile trebuiau lăsate pe planul doi și accentul pus pe cai ferate de mare viteza.
      Dar cocalarul nu merge cu trenul și trenul e eco.

      Marea UE care se da cu fundul de pământ ca vor o Europa eco cu zero emisii pune piedici trenurilor.
      • Like 0
  • Daniel00 check icon
    Că statul e mafiot indiferent de guvernare, nu mai mira pe nimeni. Clicile mafiote l-au sechestrat.
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult