FOTO: Profimedia Images
Ce nu mă deranjează (câtuși de puțin)
1. Faptul că există. Mi se pare absolut normal ca, din moment ce BOR este o patriarhie autocefală, să existe și o catedrală patriarhală, un sediu religios al patriarhiei.
Până acum, sediul patriarhiei era mitropolia Ungrovlahiei (sau cum se mai cheamă, că între timp i-au schimbat numele), lucru care n-avea nicio noimă: mitropolia e mitropolie, patriarhia trebuie să aibă sediul ei distinct.
2. Faptul că a fost construită cu bani publici. Serios, chiar nu mă deranjează. Cât sunt eu de ateu mistic, dacă aș fi fost președinte/premier/etc., aș fi alocat și eu bani, fiindcă e și în interesul statului ca această catedrală să existe. În fond, diplomația religioasă e un instrument strategic - și o catedrală patriarhală ajută mult (cel puțin în plan regional, dar nu numai).
Plus că în felul ăsta BOR rămâne datoare (moral) statului, iar statul va ști sigur să-i bată obrazul când/dacă va fi nevoie. E un quid pro quo, mica plăcere vinovată a oricărui om de stat care se respectă.
3. Faptul că e mare. N-am nimic de adăugat aici la ce-am spus mai sus la punctul 1 și mai ales la punctul 2.
II. Ce mă deranjează (până la dezgust absolut)
1. Spiritul ceaușist al demersului
Actuala catedrală se mândrește public cu românismul ei: marmură românească, lemn nu știu de care, sticlă asemenea șamd. E exact argumentul lui Ceaușescu și al ceaușiștilor în favoarea Casei Poporului.
Pe scurt, e un monument al autarhiei românești al cărui reprezentant absolut (și etern) se visa Ceaușescu.
Dacă nefericita Casă a Poporului e expresia politică a acestei autarhii autohtoniste, actuala catedrală e expresia ei religioasă (inclusiv prin referirea explicită la Sf. Andrei și la mitul creștinării de către el a daco-romanilor nord-dunăreni).
Adică, altfel spus, zeul real al catedralei e autarhia românească. Ortodoxia e doar decor și pretext.
Cele două clădiri - Casa Poporului și Catedrala - se merită una pe alta, își vorbesc una alteia și împreună mărturisesc același crez.
Dacă aș fi ortodox, aș fi furios. (Dar chiar și așa sunt furios. Deși ateu mistic, am o sensibilitate față de ortodoxie, e mediul social-cultural în care totuși trăiesc, iar teologia ortodoxă e una dintre plăcerile mele culturale secrete.)
Dacă aș fi anticeaușist (cum și sunt), aș fi iarăși furios: la 35 de ani de la împușcarea Scârbei, mă trezesc cu un nou monument de elogiere a ceaușismului.
Catedrala asta ar fi putut fi - și ar fi trebuit să fie - o catedrală ortodoxă. Din nefericire, e o catedrală ceaușistă. O sfidare atât la adresa ortodoxiei, cât și la adresa unei Românii libere pentru care s-a murit în decembrie 89.
2. Theotokos (și Sfânta Sofia)
Aici m-a lovit personal, foarte personal. Cum am zis, deși ateu mistic, am o sensibilitate față de ortodoxie - și, în consecință, față de imperiul bizantin și all things byzantine, față de Theotokos (nu întâmplător pe fii-mea o cheamă Theodora) și față de Sfânta Sofia.
Și ăștia ce-au făcut? Au făcut o Theotokos despre care zic (altfel corect) că e mai mare decât aia din Sfânta Sofia. Atât au vrut, asta e ce i-a interesat: să facă o Theotokos mai mare decât cea din Sfânta Sofia.
Nu mai breathtaking, nu mai profundă, nu mai subtilă, nu mai bogată în sensuri, nu mai generăleasă (stratigon - vezi imnul acatist în versiunea originală). Nu. Doar mai mare.
Adică să fie aici, în România, ceva mai mare decât ce e la Sfânta Sofia. Așa au gândit. (Doar) asta au vrut.
Păi să vă fie rușine, bre, pentru atâta trufie și nimicnicie!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp





Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Urât, foarte urât! Proprietatea privată ar trebui să rămână ceea ce este: proprietate privată.
Așa că, dacă noi am luat mințind posesiunile unei Biserici, de ce ne mai mirăm că suntem mințiți de politicieni la rândul nostru?
Sf. Ierarh Martin de Tours,
Sf. Ierarh Irineu de Lyon
Sf. Ierarh Ambrozie al Mediolanului
Fericitul Ieronim
Fericitul Augustin
Sfinti Parinti din Biserica Primara care au trait si propovaduit in occident, care sunt foarte venerati in Biserica Occidentala (Catolica), dar la ortodocsi de obicei o jumate de pas mai in spate fata de Sfintii Parinti din orient (Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare, Grigorie de Nisa, etc). Nu si de data asta.
Cine vede sa inteleaga... apoi poate se mai modereaza parerea cum ca aceasta catedrala ar fi un monument al ceausismului, filetismului si nationalismului...
Ca sa nu mai vorbim de elemente de arhitectura florentine.
Mie mi se pare ca este o catedrala asumat ecumenica (in sensul cel mai bun al termenului, de vindecare a rupturii intre cele 2 traditii crestine), dincolo de aparenta nationalista.
PS. Stadionul național a fost construit tot cu bani publici, 300 milioane euro. Eu nu sunt microbista, dar într-o țară civilizata e bine sa fie un stadion după standarde internaționale. Dacă nu deserveste strict interesul meu personal, asta nu înseamnă că nu folosește altora și societatii în ansamblul ei.
Toate sunt românești?! Doar clopotele sunt de aiurea, doar noi nu mai avem otelarii, turnătorii,(de astea avem și am avut mereu, dar de alt înțeles).
Nu are nimic de-aface cu credința adevărată în Dumnezeu, este doar o ambiție megalomana, de neam prost, a mai marilor trântori paraziți inutili.