Foto: Facebook Catalin Tepelin
Cazul redactorului-șef al Gazetei Sporturilor, Cătălin Țepelin, care a fost concediat din cauza „diferențelor de opinie”, așa cum motivează grupul elvețian Ringier, arată din nou că libertatea presei și independența acesteia în România sunt extrem de afectate.
Jurnalistul Cătălin Țepelin a făcut publică imixtiunea acționarilor Ringier în conținutul editorial al GSP și spune că a transmis către aceștia mesajul conform căruia nu vrea ca el sau colegii săi să lucreze sub presiunea departamentului de comercial. De asemenea, Cătălin Țepelin spune că nici nu vrea să arate conducerii, înainte de publicare, articolele „sensibile” despre industria pariurilor, de exemplu.
Cazul său indică faptul că ne aflăm într-un moment în care industria de pariuri și jocuri de noroc încearcă să controleze (aproape la virgulă) toate redacțiile importante, aruncând pe masă bugetele de publicitate enorme pentru a-și atinge obiectivele. Iar aceste „obiective” înseamnă bani mulți pentru industrie și multe necazuri pentru oamenii de rând și familiile acestora.
Presa nu este „doar un alt business”, cum cred unii de prin spațiul public. Presa este o parte fundamentală a unei democrații sănătoase. Ea se poate transforma și într-un business de succes, dar numai atunci când conținutul este corect, onest și validat de încrederea publicului. Doar prin simplul fapt că o instituție de presă face bani (uneori mulți) din publicitate, nu înseamnă că acolo se și exercită un act jurnalistic ca la carte și în interesul oamenilor.
Jurnaliștii trebuie să aibă curajul de a se opune imixtiunii comerciale în actul editorial și de a vorbi tranșant despre asta, chiar și cu riscul de a fi concediați, pentru că altfel ei nu mai sunt jurnaliști, iar redacția în care se află se transformă într-o fabrică care are rolul doar de a promova interesele patronului.
Iar de multe ori patronul nu înțelege că a face business în presă este ceva diferit de modul de business din alte domenii. Deși sună mai romantic, presa se face în primul rând pentru oameni, apoi pentru cifre. Însă de foarte multe ori, lipsiți de psiunea pentru meseria de a informa publicul, mulți patroni din presă au pus cifrele înaintea oamenilor. Așa s-a ajuns la momentul actual, în care credibilitatea presei este într-o derivă accentuată, iar interesele diverselor industrii acționează ca un fel de pumn în gura jurnaliștilor care vor să îi informeze corect pe oameni despre ce se întâmplă, nu să le deformeze realitatea.
Firește, există și exemple în care cifrele pot să facă echipă bună cu oamenii, iar instituția de presă să aibă parte de profit, cât și de credibilitate. Însă toate aceste exemple de businessuri care îmi vin în minte au în spate jurnaliști. Iar acești jurnaliști au în vedere regula de aur: jurnalismul se face în primul rând pentru oameni.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ringier va pierde din scandalul asta declansat de un BOU dintr-un birou , mai mult decat daca ar fi lasat echipa jurnalistica sa-si faca treaba .
acum 9 ore" corect, dar trebuie specificat ca presa se lasa vanduta.
"Mai bine beau oţet, mă jur,
Decât s-ascult ziarişti cum îi ling pe ăştia-n cur,
Decât s-ascult cum au pus-o ei de-un blat..
O parte din presă încă presează doar căcat."
Incet, incet, o parte din presa va deveni toata presa.